Lenz 29-er met White vork

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Heckler

Bericht door Heckler » ma apr 26, 2010 11:53 pm

Deze winter op Ebay op de kop getikt, deze zeer fraai afgewerkte White brothers vork. Het afgelopen (lang) weekeinde uitgebreid de vuurdoop gegeven rond Malmedy: de Magic 100 met 20mm steekas:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Enjoy!!
Common sense was never common

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di apr 27, 2010 7:38 am

Dat blijft toch een erg vette fiets!! Als ik later groot ben wil ik er ook nog eens zo een!

Maare, hoe deed de vork het?

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di apr 27, 2010 7:39 am

Kom eens naar een meeting, dan doen we fietsje swap!!

JJ

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di apr 27, 2010 7:59 am

JJ schreef:Kom eens naar een meeting, dan doen we fietsje swap!!

JJ
Om daarbij vooral dus niet de indruk te geven dat het alleen maar om het materiaal gaat, maar vooral ook om de vriendschappen, het gezellige samenzijn, zeg maar.. het sociale aspect (... zoiets als partnerruil...?) :arms:

Anyhow; Hoe bevalt die White Bros vork idd? Ben benieuwd naar je ervaringen over hun Magic systeem.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di apr 27, 2010 11:18 am

DeKerfs schreef:Om daarbij vooral dus niet de indruk te geven dat het alleen maar om het materiaal gaat, maar vooral ook om de vriendschappen, het gezellige samenzijn, zeg maar.. het sociale aspect (... zoiets als partnerruil...?) :arms:
Jeroen, bij sommige mensen gaat het (noodgedwongen) alleen om de goede vriendschappen, maar met andere mensen kan ik meer delen. En dat is dan niet omdat ik iets tegen jou heb, maar vooral omdat jij iets te laag voor me bent. Als ik op een fiets van jouw formaat wil rijden kan ik ook de loopfiets van mijn zoontje pakken..

Maar echt, verder no hard feelings ;)

JJ

Heckler

Bericht door Heckler » di apr 27, 2010 11:58 am

Een meet zou aardig zijn, een beetje in het Noorden dan wel, maar ik volg alleen de juiste topics niet denk ik. Ik doe elk jaar mee aan de 24uurs race in Assen, daar kom ik nog wel eens iemand tegen. Hier schreef ik niets omdat dit toch een "gallery" topic is maar hier dan wat ik bij de "buren" schreef:

De "Magic" is een soort platform systeem (IMV) wat bij klimmen en vlak rijden de vork straf houd en downhill of bij grotere slagen gewoon open reageert. Zonder actie aan het stuur of op de vork beide kanten op lekker rijden. Een keer afstellen, een keer tunen en daarna de vork nauwelijks nog opgemerkt. Bovenal is het een vrij lichte XC vork maar wel met een 20mm steekas, stuurt strak. Torsie (stuur) stijfheid voelt in de Ardennen wel superier aan voor-achter (rem) stijfheid, maar dat ga ik in Assen niet terug voelen.

Ik heb nooit met een Terralogic of een Brain gereden, noch met de K2 van 10+ jaar geleden, maar de Magic bevalt prima. De blurb zegt dat de vork snel actief wordt en langer open blijft na een hit zodat je in het terrein een volledig actieve vork hebt. De hoogte van de IMV threshold is in te stellen op de vork kroon en beinvloed ook de compressie demping. Ik heb de (lage) druk en IMV zo ingesteld dat ik net geen “bobâ€￾ hebt bij het zittend klimmen en de klassieke open bath demper als die eenmaal actief is werkt lekker soepel met een normale rebound verstelling.

In de Ardennen heb ik hem op het wortelpad in een van de vaste MTB routes (nr 2?) bij Malmedy getest, en dat pakt hij souverein, volledig actief. FWIW de WB factory settings zijn een prima startpunt; ik ben uitgekomen op een iets (10 psi) hogere druk in de kamer, de rebound iets verder open (voorkeur) en dan de IMV instellen tot net geen bob meer bij zittend klimmen en presto. Ik ben dus eigenlijk heel tevreden, over een paar weken een update hoe hij het doet in het vlakke.

Enjoy!!

pieterp

Bericht door pieterp » di apr 27, 2010 3:35 pm

Ik heb ook een WB Magic vork gehad (magic 80 in 26"). De magic technolgie werkt goed, deftig platform en actief wanneer het nodig is, de klik tussen aan en uit is minder duidelijk dan bij een terralogic (en dat vond ik goed).
Stijfheid van de vork was ook goed (ook met normale QR).

Wat ik minder goed vond aan de WB is het gebrek aan soepelheid van de vork en het gebrek aan het wegsteken van opeenvolgende schokken (vork 'slaat dicht').
Daarnaast is de afdichting van de vorkpoten een ramp. Zorg dat de vork regelmatig een service krijgt. Bij de mijne zat er vaak pure modder in de vorkpoten (vooral aan de luchtkamer kant).

Heckler

Bericht door Heckler » di apr 27, 2010 6:40 pm

Dat dichtslaan op opeenvolgende schokken herken ik niet, op het wortelpad in Malmedy zou dat er echt uit moeten komen. Ook een klik tussen aan en uit merk ik op de trail weinig van moet ik zeggen, alleen bij een "carpark" compressie test wel eens ietsje. Het heeft mogelijk ook met de tuning te maken, als de Magic "open" is is het verder eigenlijk een gewone open oliebad demper toch? Het is wel zo dat luchtvorken van WB nooit Marzocchi-soepel zijn geweest.

Ik zal in elk geval uit voorzorg tijdig de olie wisselen, is een simpel klusje en WB heeft alle manuals keurig on-line staan tegenwoordig. En ik zal ook alvast een paar nieuwe seals/sluitringen in huis halen, komen toch vanzelf een keer aan de beurt.

pieterp

Bericht door pieterp » di apr 27, 2010 7:24 pm

Zeker regelmatig de oliewisselen, als je de vork een keer openhebt kan je ook nog een rock shox of fox (32mm poten) schuimrubberen ring onder de dustwiper aan de kant van de luchtveer steken, deze eerst nog even verzadigen met olie. Dit zal dan zorgen voor een betere smering en het vuil ook wat meer tegenhouden.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo apr 28, 2010 7:24 pm

Opgelost!

Plaats reactie