Trek 29" SS

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

triDanny
Contacteer:
Trek 29" SS

Bericht door triDanny » do jul 22, 2010 9:19 am

Helemaal enthousiast was ik toen ik op trekbikes.com de volgende fiets zag

Trek GF 29 SS RIG
Afbeelding

Specs hier

Maar helaas, deze wordt alleen in USA uitgebracht (contact gehad met Trek Benelux) en blijkbaar heeft trek het beleid haar fietsen niet via webshops te verkopen. fromustoeu.nl heb ik even over na gedacht, maar met die kosten en de douane kosten kom ik gewoon ver boven mijn budget uit.

De volgende fiets is eventueel wel leverbaar

Trek GF 29 SS Marlin
Afbeelding
Specs hier

Zelfde frame (alleen een naar mijn mening minder mooie livery), en dus duidelijk bezuinigd op de onderdelen.

Voor zover ik kan inschatten zijn voor mij vooral de vork, de remmen en de wielen niet voldoende.
- Vork vanwege een eerdere slechte ervaring met Suntour. Het liefste zou ik zo'n mooie witte Fox erin zetten zoals op de rig . Waar kan ik een prijsvergelijk op internet vinden van wat zo'n Fox vork zou kosten. Of zijn er vorken die net zo geschikt zijn maar met een betere prijs kwaliteit verhouding? Graag advies, ik kan als ik zoek op het type vork van de Rig niks vinden voor hoeveel deze in Nederland wordt verkocht.
- Remmen vanwege het kabeltje. Het zou mijn eerste fiets met schijfremmen worden, en wat ik er zo van begrepen heb als ik zo lees is dat hydraulische remmen veel beter zijn. Is dat zo of valt dat in het dagelijks gebruik mee?
- Wielen omdat ik tot de zwaardere medemensch behoor en meestal met mijn 100 kilo de standaard wieltjes makkelijk "omvouw". Of zijn deze wielen wel geschikt voor mijn gewicht omdat ze misschien wel heel degelijk zijn uitgevoerd?

Ik begrijp heel goed het principe "alle waar naar zijn geld". Dus de marlin is met zijn lagere prijs dus ook uitgerust met mindere onderdelen. Maar ik ben niet iemand die heel erg op gewicht let, en vooral voor stevigheid gaat. Vandaar mijn vraag voor advies. Ik wil gewoon een fijne 29" SS'er die leuk smoelt, waar ik probleemloos op kan rondtouren en binnen mijn budget van 1500 euro blijft. Is deze fiets met bovenstaande aanpassingen dat?

ochikiro

Bericht door ochikiro » do jul 22, 2010 6:21 pm

Deze. En met dat budget kun je nog je vork naar keuze toevoegen en een dikke week in de Ardennen trainen. ;) Seriously, met dat budget kun je een On-One 29er met sjieke wieltjes van Singlespeed.nl of bikeboosting.nl en afdoende vork optuigen.

triDanny
Contacteer:

Bericht door triDanny » vr jul 23, 2010 7:09 am

bedankt voor je reactie. Is ook een optie, ik hou hem in mijn achterhoofd, maar ga eerst de opties van de Trek verder onderzoeken.

Ben niet van het zelf bouwen, dus zie mijzelf niet een los frame kopen en daar zelf verder mee aan de slag gaan. :roll:

triDanny
Contacteer:

Bericht door triDanny » zo jul 25, 2010 9:52 am

Het is uiteindelijk de Marlin geworden. Vanaf 13 september zal die pas uitgeleverd worden. Komen in ieder direct een nieuw setje hydraulische remmen op. Daarnaast hoop ik een goede vork voor een leuke prijs tegen het lijf te lopen (dus als iemand een tip heeft?) Ik heb wel al iemand gevonden die mij ermee wilt helpen de voorvork te plaatsen.

Ben blij! :o

hil1

Bericht door hil1 » zo jul 25, 2010 12:10 pm

€499,- , daar kan geen zelfbouw tegenop! Je kan ook kijken naar een carbon vork. Is zeker voor een 29er een goede optie. Grote wielen rollen namelijk beter over obstakels 8)

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » zo jul 25, 2010 4:49 pm

hil1 schreef:€499,- , daar kan geen zelfbouw tegenop! Je kan ook kijken naar een carbon vork. Is zeker voor een 29er een goede optie. Grote wielen rollen namelijk beter over obstakels 8)
Mooi, stel eens een 100m gecorrigeerde carbon vpork voor, met de juist sprong om de standaard vork te vervangen?

Belangrijkste nadeel aan G2 wat mij betreft, geen starre vorken.

triDanny
Contacteer:

Bericht door triDanny » zo jul 25, 2010 4:58 pm

Cloxxki schreef:
hil1 schreef:€499,- , daar kan geen zelfbouw tegenop! Je kan ook kijken naar een carbon vork. Is zeker voor een 29er een goede optie. Grote wielen rollen namelijk beter over obstakels 8)
Mooi, stel eens een 100m gecorrigeerde carbon vpork voor, met de juist sprong om de standaard vork te vervangen?

Belangrijkste nadeel aan G2 wat mij betreft, geen starre vorken.
wat is een 100mm gecorrigeerde carbon vork met de juiste sprong?

dader

Bericht door dader » zo jul 25, 2010 5:04 pm

Tuurlijk zijn die er:

http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... cts_id=424

En Bontrager heeft er ook één dacht ik.

triDanny
Contacteer:

Bericht door triDanny » zo jul 25, 2010 9:00 pm

ik heb een starre vork op mijn 26" SS, en wil eigenlijk voor iets meer comfort gaan, en een voorverende bike.

Deze heeft als ik het zo lees op internet een goede prijs/kwaliteit verhouding

http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... cts_id=422

alleen, even een noob vraag. De vork die er nu inzit heeft 100mm travel, deze 80mm. Dat is toch alleen van toepassing op hoe ver de vork maximaal in kan veren? De rijhoogte (lengte van de poten boven de u-bocht) blijft gelijk, of duikt het stuur 2 cm naar beneden?

triDanny
Contacteer:

Bericht door triDanny » vr jul 30, 2010 11:44 am

vork en rem "probleem" zijn opgelost!

Met dank aan de LBS, die met mijn opmerkingen naar Trek Benelux is gegaan. Ik krijg er met een klein beetje bijbetalen een Fox F100 RCL 29 G2 vork in en een setje avid elixir 5 en ze nemen netjes het standaard spul terug.

het duurt nog lang tot 13 september :cry:

mateis

Bericht door mateis » vr jul 30, 2010 2:53 pm

Zeer netjes! Dat betekende neem ik aan een prijsverdubbeling? :D

Houdt je LBS het spul of Trek? Dat laatste lijkt me een tamelijk unieke regeling. En die eerste is ook goed, want een Suntour G2 29er vork? Dat is wel een potentiele winkeldochter...

triDanny
Contacteer:

Bericht door triDanny » vr jul 30, 2010 2:57 pm

De LBS liet zich daar niet echt over uit, maar zoals ik het begreep gaan de originele onderdelen terug naar Trek.

Dit omdat hij tijdens ons eerste gesprek heel stellig was dat hij het niet zag zitten om die vork op de plank te leggen, zodat hij hem over een paar jaar aan de oud ijzer boer mee kon geven.

red_vfr

Bericht door red_vfr » di aug 24, 2010 11:37 am

Hallo,

Ik ben ook geintresseerd in die Marlin singlespeed. Mijn doel is om er mee het bos in te gaan, rondje Schoorl, dijkgastbos, en andere plekken in Nederland en misschien Ardenne.

Is deze fiets daar geschikt voor? Misschien idd een upgrade van de voorvork of is dat gwoon een must?

Ik zit er verder aan te denken om er een alfine shimano 8speed naaf in te laten spaken. Of zou ik an beter een andere fiets kunnen nemen?

triDanny
Contacteer:

Bericht door triDanny » di aug 24, 2010 12:04 pm

Ik heb hem nog steeds niet, maar ik heb hem inderdaad aangeschaft om mee het bos in te gaan. Ik ken de routes niet die jij noemt, maar die van mij zal vooral rond Apeldoorn worden uitgelaten, af en toe de Rheden route en hopelijk snel weer eens in Zeddam.

Ik heb persoonlijk slechte ervaring met suntour vorken. Op mijn vorige fiets die er standaard mee geleverd werd, had ik die binnen een half jaar dat hij niet goed meer functioneerde. Niet dat ik een wildebras ben op de fiets, verre van dat. Dus voor mij was het een must om er een goede vork op te krijgen. Maar dat is ook afhankelijk je budget. Hou er wel rekening mee dat vorken die met de speciale G2 kroon alleen OEM geleverd mogen worden (patenten kwestie), en dat je die niet los in de winkel kan kopen. Je kan er wel een andere vork op zetten (dus met een kroon in de normale graden hoek), dat zou de besturing iets anders maken. Wat ik er over gelezen heb is dat de fiets met een normale vork luier stuurt

Na een test rit afgelopen weekend op een Karate Monkey met 8-speed alpfine naaf, heb ik definitief besloten dat er een ander wiel gespaakt gaat worden (mede omdat ik denk dat de standaard wielen voor dat geld niet heel stevig zullen zijn, en al snel een slag zullen hebben), maar ik ga dan liever voor de 11-speed alfine naaf. Niet vanwege het bereik, met de acht speed kon ik prima uit de voeten. Meer vanwege de verbeterde technologie.

Maar eerst maar eens het fietsje SS gaan rijden, volgens de LBS nog steeds leverdatum 13 september.

partyboj

Bericht door partyboj » di aug 24, 2010 2:15 pm

triDanny schreef: Hou er wel rekening mee dat vorken die met de speciale G2 kroon alleen OEM geleverd mogen worden (patenten kwestie), en dat je die niet los in de winkel kan kopen.
Fox 29" G2 vorken worden wel zeer regelmatig nieuw aangeboden op ebay.
Dat hoeft dus geen beperking te zijn ;)

red_vfr

Bericht door red_vfr » di aug 24, 2010 6:24 pm

Goede tip van die voorvork. Ik heb zelf zoiets, ik probeer deze, als ie kapot gaat kan ik altijd nog upgraden, of had zo'n goede deal dat je beter kon inruilen?

triDanny
Contacteer:

Bericht door triDanny » di aug 24, 2010 8:26 pm

ik had zo'n goede deal, dat ik zonder na te denken meteen ja heb gezegd. Maar in de deal zaten er ook een paar hydraulische remmen bij.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » do aug 26, 2010 12:53 pm

dader schreef:Tuurlijk zijn die er:

http://www.singlespeed.nl/catalog/produ ... cts_id=424

En Bontrager heeft er ook één dacht ik.
Ik ben verbaasd dat ze een 80mm gecorrigeerde (470mm) bíjna G2 offset (48 ipv 51mm) vork aanbieden. Dat is al super. Maar het is toch wat anders dan een 100mm gecorrigeerde. De kortere offset compenseert wel iets (6mm per graad ongeveer) stuursnelheid, maar je zit verandert ook danig met een 20mm "te korte vork". Die wordt namelijk ~12mm langer, dus zoveel korter moet je stuurpen zijn, of heb je extra sweep uit je stuur nodig. Die komt ondat de zithoek mee verandert met de stuurhoek. Een stijlere houding van het frame resulteert in een langere basispositie.

KrisCross

Bericht door KrisCross » zo sep 12, 2010 1:51 pm

Ben hier nieuw, maar was gelijk geboeid door dit topic,

Even in het kort: 30, 3 kids en zin om te gaan SS biken. Alleen nog een SS bike en niet zo'n groot budget. Dus daarom hier aan het speuren.

Aangezien Trek één van de eerste was met z'n 2010/11 SS bike, kwam ik via google al snel op dit forum.

Heb geen ervaring met de kwaliteit van de onderdelen dus kan niet oordelen of ze slecht of goed zijn, een bevriende LBS vertelde alleen dat het niet bijzonder was. Tot ik dit topic las en dacht, het kan dus misschien beter!

Plaatselijke LBS vertelde me dat dit niet mogelijk was, aangezien TREK Nederland geen fiesten ombouwt, maar direct doorstuurt naar de LBS. Dacht dat deze LBS misschien geen zin had het te vragen dus verder gaan vragen. Via Internet 12 GO Trading (Waddinxveen) gemaild en precies hetzelfde verhaal.

Tridanny, wie is jouw LBS, want zo'n deal wil ik ook wel! ;)

triDanny
Contacteer:

Bericht door triDanny » zo sep 12, 2010 3:45 pm

Op zich klopt het wel wat jouw LBS meldt, Trek levert in mijn geval inderdaad de fiets zoals die op internet staat. Daarnaast sturen ze een OEM Fox vork en een set hydraulische remmen. De LBS bouwt het om en stuurt vervolgens de vork en remmen weer terug naar Trek. Zo heb ik het tenminste begrepen.

Ik heb hem bij Kempes fietsen in Vaassen besteld. Van de week wel het bericht gekregen dat er vertraging is op de levering, en dat de fiets naar 13 oktober is uitgesteld.

Ik zag trouwens ook een bericht dat Jelle van singlespeed.nl Treks by Gary fisher gaat leveren. Ik weet niet of Jelle dit met Trek kan regelen, maar zeker dus een adres om het te vragen aangezien Jelle bij mij bekend staat om zijn service en bereidheid om te leveren wat de klant wil. Overigens staat Kempes fietsen ook zo bij mij bekend, die lui hebben echt een stapje extra gedaan. Ik was eerder bij fiets city in Apeldoorn en Buitenhuis in Hoenderloo, en dit wilde alleen maar de fiets bestellen als ik hem vooraf zou betalen en wilde geen contact met Trek opnemen om te onderzoeken wat de mogelijkheden waren.

Overigens heeft er al wel een prijs verhoging plaatsgevonden. I.p.v. 499 zou de fiets nu 549 euro kosten. Dat heb ik overigens via het mountainbike.nl forum begrepen. Ik heb het nog nergens op de Trek website zien staan.

zo, weer alle informatie die ik sinds vorig bericht heb gehoord bijgewerkt.

KrisCross

Bericht door KrisCross » zo sep 12, 2010 4:46 pm

Is die actie van kempes een eenmalige actie naar jou, of zou hij dat nog een keer doen?
En wat was jij kwijt met upgrade?
Die prijsverhoging van 10% schijnt inderdaad voor alle fietsen doorgevoerd te worden. Volgens een kennis zijn de banden ook niet echt top, beter zou het zijn om een setje Racing Ralph 2.4 eronder te laten zetten. Mee eens??

triDanny
Contacteer:

Bericht door triDanny » zo sep 12, 2010 5:00 pm

KrisCross schreef:Is die actie van kempes een eenmalige actie naar jou, of zou hij dat nog een keer doen?
En wat was jij kwijt met upgrade?
Die prijsverhoging van 10% schijnt inderdaad voor alle fietsen doorgevoerd te worden. Volgens een kennis zijn de banden ook niet echt top, beter zou het zijn om een setje Racing Ralph 2.4 eronder te laten zetten. Mee eens??
Ik weet niet of ze dat nog een keer doen, ik denk niet dat Kempes het probleem is. Als ze het bij Trek voor elkaar kunnen krijgen, zullen ze het doen.
Persoonlijk vind ik het niet netjes om hier over de prijs te gaan praten. Het was een hele goede deal, waar ik géén seconde over na heb hoeven denken. Maar alle waar naar z'n geld natuurlijk. Het bedrag (voor de remmen en vork dus) was in ieder lager dan dat ik alleen voor de vork verwacht zou hebben.

De banden weet ik niet hoe ze zijn, ik heb nog nooit met dit merk gereden. Er komen zeker RR's onder, alleen de breedte weet ik nog niet. Ik heb hierover contact gehad met Trek Benelux, en die kon mij niet vertellen of de 2.4 versie wel of niet zou passen. Zelf verwachte ze dat het wel eens krap kon worden in de achterbrug. Maar dat ga ik zeker een keer proberen, ik vind dikke banden veel mooier staan.

KrisCross

Bericht door KrisCross » zo sep 12, 2010 5:36 pm

Is inderdaad niet netjes!

Gezien je eerder genoemde budget en de prijs van de vork zal je meerprijs toch zeker rond de 500 zitten, is voor mij iets te hoog gegrepen. Dan maar eerst deze verrot rijden en dan vervangen.

Laat je wel horen wanneer ik hem heb, zal hem binnenkort wel bestellen. Post je wel een picture als jij hem hebt, ben benieuwd met de nieuwe onderdelen.

triDanny
Contacteer:

Bericht door triDanny » zo sep 12, 2010 5:48 pm

het is meer dan 500 euro extra ;)

Het is nog even wachten, maar ik zit bij de eerste levering van de Marlin SS in NL. Foto's zal ik zeker plaatsen. Kan niet wachten, maar duurt nog zolang...

red_vfr

Bericht door red_vfr » zo sep 12, 2010 6:34 pm

Hi, ben ook nog steeds van plan deze fiets te kopen.

Wel balen om te horen dat ie nog later komt en evt. nog een prijs verhoging ook dus. maar rustig afwachten dus. Ook ik ben van plan eerst gewoon maar te rijden met wat het is en later evt. te upgraden. Denk al aan een alfine.

Plaats reactie