Nieuwe beltdrive
Moderators:JJ, Beheerders
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
http://reviews.mtbr.com/interbike/new-% ... r-created/
Weet niet of ie hier al is gespot.
Deze kan er niet aflopen (of iig een stuk moeilijker). Mooie innovatie en minder geklooi met chainline denk ik.
Weet niet of ie hier al is gespot.
Deze kan er niet aflopen (of iig een stuk moeilijker). Mooie innovatie en minder geklooi met chainline denk ik.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Ziet er leuk uit. Kettinglijn moet nog steeds heel precies zijn lijkt me, anders gaat die riem wringen. Ik heb het idee dat een ketting meer speling naar links/rechts heeft dan een riem, ketting heeft immers in elke schakel wel ietsje ruimte.
Benieuwd hoe het gaat uitpakken!
Beetje "jammer" dat kettingen een behoorlijk goed product zijn. Nadeel is dat ze vet en vuil zijn en soms roesten. Maar de voordelen: sterk, goedkoop, zelf op iedere maat te maken, te openen (!) dus geen frame-opening nodig, smal, alle bijpassende onderdelen (kransjes, kettingbladen, derailleurs) zijn leverbaar in alle prijsklassen inclusief ultra-budget.
Die carbon-riemen moeten wel duidelijk veel beter en/of veel goedkoper zijn om een behoorlijk goed product als de ketting van de markt te drukken. Goedkoper zijn ze niet (integendeel), veel beter ook nog niet. Dus op dit moment is het een moeilijk verhaal, wie weet in de toekomst? Een riem die de helft weegt van een ketting, 3 keer zo sterk is, nooit gesmeerd hoeft te worden en ook goedkoper is. Kijk, dan zou het ergens over gaan
Benieuwd hoe het gaat uitpakken!
Beetje "jammer" dat kettingen een behoorlijk goed product zijn. Nadeel is dat ze vet en vuil zijn en soms roesten. Maar de voordelen: sterk, goedkoop, zelf op iedere maat te maken, te openen (!) dus geen frame-opening nodig, smal, alle bijpassende onderdelen (kransjes, kettingbladen, derailleurs) zijn leverbaar in alle prijsklassen inclusief ultra-budget.
Die carbon-riemen moeten wel duidelijk veel beter en/of veel goedkoper zijn om een behoorlijk goed product als de ketting van de markt te drukken. Goedkoper zijn ze niet (integendeel), veel beter ook nog niet. Dus op dit moment is het een moeilijk verhaal, wie weet in de toekomst? Een riem die de helft weegt van een ketting, 3 keer zo sterk is, nooit gesmeerd hoeft te worden en ook goedkoper is. Kijk, dan zou het ergens over gaan

- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
de getallen varieren nogal. Je komt getallen tot 99.5 tegen, maar dat zal wel een schone singlepseed en volgas zijn.didadunlop schreef:Yups helemaal mee eens.
De efficiency van een gemiddelde ketting is ook niks mis mee. Iets van 95% dacht ik. Ik weet ook niet meer waar ik dat gelezen heb...
Kyle en Berto kwamen op 92-95%, waarbij de lage waarden gelden voor de kransjes kleiner dan14 en de gekruiste versnellingen
/Marten
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
Het ziet er wel gelikt uit maar.
Als werktuigbouwer krijg ik toch me twijfels, als de riem volloopt met zand, wil ie als nog de riem naar buiten drukken, wat meer spanning in de riem geeft. Vooral als het wat aankoekt. Ook lijkt het me een vrij dure oplossing om de tandwielen te frezen.
Maar mooi is het wel.
Als werktuigbouwer krijg ik toch me twijfels, als de riem volloopt met zand, wil ie als nog de riem naar buiten drukken, wat meer spanning in de riem geeft. Vooral als het wat aankoekt. Ook lijkt het me een vrij dure oplossing om de tandwielen te frezen.
Maar mooi is het wel.
-
- Berichten:55
- Lid geworden op:zo jun 22, 2008 8:24 pm
- Locatie:Apeldoorn
Als mede werktuigbouwer denk ik dat hier voor frezen is gekozen ivm beoogde productie aantallen vs voorinvesteringen.
CNC programmaatje is "te doen", bewerkinskosten zijn hoger, vaste kosten lager.
Bij grotere aantallen wordt er gekozen voor tooling die goedkopere productiemethoden mogelijk maken.
Aangezien de techniek redelijk in de kinderschoenen staat en er dus vol op geleerd en bijgeschaafd wordt zullen de fabrikanten zich niet snel commiteren aan dure tooling (matrijzen tbv smeden oid) die de terugverdientijd noodzakelijk zal uitsmeren over grotere productie (en dus afzet) aantallen.
Riemproductie/ontwikkeling is denk ik het meest "griezelig", aangezien de engineering hiervan ook tot de vaste kosten gerekend mag worden. Dit kostendeel is ook gedeeltelijk als "lesgeld" weg te zetten.
Ben eens bij een technische presentatie geweest waar specifiek riemaandrijvingen voor deze toepassingen werden behandeld. Komt allemaal erg nauwkeurig, kan je ook eigenlijk bijna niet zelf wisselen.
Mhhh... lange dag gehad... moet denk ik nog mijn "ontspannings weekend module" laden...
Repelsteel
CNC programmaatje is "te doen", bewerkinskosten zijn hoger, vaste kosten lager.
Bij grotere aantallen wordt er gekozen voor tooling die goedkopere productiemethoden mogelijk maken.
Aangezien de techniek redelijk in de kinderschoenen staat en er dus vol op geleerd en bijgeschaafd wordt zullen de fabrikanten zich niet snel commiteren aan dure tooling (matrijzen tbv smeden oid) die de terugverdientijd noodzakelijk zal uitsmeren over grotere productie (en dus afzet) aantallen.
Riemproductie/ontwikkeling is denk ik het meest "griezelig", aangezien de engineering hiervan ook tot de vaste kosten gerekend mag worden. Dit kostendeel is ook gedeeltelijk als "lesgeld" weg te zetten.
Ben eens bij een technische presentatie geweest waar specifiek riemaandrijvingen voor deze toepassingen werden behandeld. Komt allemaal erg nauwkeurig, kan je ook eigenlijk bijna niet zelf wisselen.
Mhhh... lange dag gehad... moet denk ik nog mijn "ontspannings weekend module" laden...
Repelsteel
rohloff naafCloxxki schreef:Nu nog eentje om mee te schakelen. Of zal ik die uitinden?

Bij Nicolai zitten ook een paar gasten van gates universal transmissions, toevallig ook 1 die naast me zit haha. Worden spacers gebruikt van een millimeter, dus ja het komt nogal precies.
Heel veel van gates word geproduceerd bij nicolai totdat het zo door ontwikkelt is en dan gaat het naar taiwan.
Nicolai Helius AM - 2011
Giant Bowery '72 - 2011
Giant Bowery '72 - 2011
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Blijft bij deze nieuwste generatie riemen de frame stijfheid net zo belangrijk?
JJ
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
@ JJ, waarom is dat zo, bij de riemen die er nu zijn?
Heeft het er mee te maken dat de spanning van de riem altijd gelijk moet zijn? Of is het de uitlijning (ik kan het woord 'kettinglijn' natuurlijk niet gebruiken
) die heel constant moet blijven?
Trouwens, op Harley Davidsons zit toch ook zo'n riem? Hoe lossen die het op, zo'n motor geeft veel kracht, ook op het frame toch?
(nieuwsgierigheid)
Heeft het er mee te maken dat de spanning van de riem altijd gelijk moet zijn? Of is het de uitlijning (ik kan het woord 'kettinglijn' natuurlijk niet gebruiken

Trouwens, op Harley Davidsons zit toch ook zo'n riem? Hoe lossen die het op, zo'n motor geeft veel kracht, ook op het frame toch?
(nieuwsgierigheid)
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
Volgens mij zijn de pulleys die op een harley gebruikt worden aan beide zijden voorzien van een opstaande rand. Daar kan de riem dus niet uitlopen.
De eerste generatie gates gebruikten pulleys die aan een zijde open waren. Daar kan de riem dus makkelijk vanaf lopen. Dat tesamen met frame flex van lichte buisjes was volgens mij een van de redenen.
Het gewicht is bij een Harley natuurlijk iets wat niet direct op de eerste plaats komt. Dus zal het subframe van de achtervering wel lekker oversize zijn.
De eerste generatie gates gebruikten pulleys die aan een zijde open waren. Daar kan de riem dus makkelijk vanaf lopen. Dat tesamen met frame flex van lichte buisjes was volgens mij een van de redenen.
Het gewicht is bij een Harley natuurlijk iets wat niet direct op de eerste plaats komt. Dus zal het subframe van de achtervering wel lekker oversize zijn.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Bij een motorfiets ga je van klein naar groot, dat is een gunstiger belastinggeval dan andersom. De tandwielen bij een Harley zijn een stuk groter, de riem een stuk breder en het koppel 4-5 x (?) zo groot?didadunlop schreef:Volgens mij zijn de pulleys die op een harley gebruikt worden aan beide zijden voorzien van een opstaande rand. Daar kan de riem dus niet uitlopen.
De eerste generatie gates gebruikten pulleys die aan een zijde open waren. Daar kan de riem dus makkelijk vanaf lopen. Dat tesamen met frame flex van lichte buisjes was volgens mij een van de redenen.
Het gewicht is bij een Harley natuurlijk iets wat niet direct op de eerste plaats komt. Dus zal het subframe van de achtervering wel lekker oversize zijn.
Bij het springen valt de riem niet uit de schijven, hij springt gewoon een of meer tanden over. Dat doet de riem als die door gaat hangen. Onbelast staat die wel redelijk strak, maar als het frame verbuigt, stuikt en tordeert, de riem rekt en de achternaaf en de bracketas etc ook nog meegeven haakt de onbelaste kant van de riem bij het inlopen op de riemschijf uit
/Marten
Mijn Buell heeft op de 'buiten'zijde van de wielpully geen opstaande rand. Het is een beproefd systeem, ws om de door Marten genoemde redenen. Ik moet zeggen dat het riemensysteem mij persoonlijk niet trekt: kettingen gaan al 100+ jaar mee... Mss ben ik conservatief!
PS Het systeem van Schlumpf vind ik mooier.

Vermogen? Ja. Koppel? Nee. Sterker nog, koppel bij een fietser is nog hoger dan dat van een gemiddelde motorfiets.marten schreef:Bij een motorfiets ga je van klein naar groot, dat is een gunstiger belastinggeval dan andersom. De tandwielen bij een Harley zijn een stuk groter, de riem een stuk breder en het koppel 4-5 x (?) zo groot?
Bij een Harley is het een secundaire aandrijving, en in de eerste 'versnelling' zit vast nog wel een reductie tussenDeKerfs schreef:Vermogen? Ja. Koppel? Nee. Sterker nog, koppel bij een fietser is nog hoger dan dat van een gemiddelde motorfiets.marten schreef:Bij een motorfiets ga je van klein naar groot, dat is een gunstiger belastinggeval dan andersom. De tandwielen bij een Harley zijn een stuk groter, de riem een stuk breder en het koppel 4-5 x (?) zo groot?
/Marten
Daar heb je gelijk in inderdaad.marten schreef:Bij een Harley is het een secundaire aandrijving, en in de eerste 'versnelling' zit vast nog wel een reductie tussenDeKerfs schreef:Vermogen? Ja. Koppel? Nee. Sterker nog, koppel bij een fietser is nog hoger dan dat van een gemiddelde motorfiets.marten schreef:Bij een motorfiets ga je van klein naar groot, dat is een gunstiger belastinggeval dan andersom. De tandwielen bij een Harley zijn een stuk groter, de riem een stuk breder en het koppel 4-5 x (?) zo groot?
Ik ben ook errug benieuwd naar deze nieuwe variant.. aangezien er voor de oude versie net even iets teveel koppel in dat gare lijf van me zit.
Gelukkig heb ik mn versnellingspook niet pijn gedaan met dat incidentje op dat ene heuveltje van NKSS
Gelukkig heb ik mn versnellingspook niet pijn gedaan met dat incidentje op dat ene heuveltje van NKSS

If you're a gangster... what are you doing in show business?
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
Jah die is wel gesplit. Ik moest ook twee keer kijken voordat ik het snapte.
Hint: Het zijn drie delen en geen twee delen.
Als ik ooit een frame in de US laat bouwen dan staat Black Cat wel hoog op mijn lijstje.
Hint: Het zijn drie delen en geen twee delen.
Als ik ooit een frame in de US laat bouwen dan staat Black Cat wel hoog op mijn lijstje.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.
Laten we het nog iets makkelijker makendidadunlop schreef:Hint: Het zijn drie delen en geen twee delen.

“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€