Mijn eerste 29er

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Enduro
Mijn eerste 29er

Bericht door Enduro » di okt 19, 2010 9:59 pm

Na een jaar of 6 vrijwel uitsluitend downhill te hebben gereden, heb ik m'n downhill-fiets aan de wilgen gehangen. Misschien pak ik het ooit wel weer op, misschien niet. Sinds een jaar ben ik weer volop into XC. Op m'n werk kon ik deelnemen aan een fietsenplan. Omdat ik pas een woonwerk-racer had gekocht, mocht ik een mountainbike aanschaffen. M'n 26 inch barrel stamt uit 2002, dus die was wel aan vernieuwing toe. Misschien was ik blind voor negatieve kritiek, maar toen ik op internet rond ging snuffelen naar ervaringen over 29ers, vond ik louter positieve reviews. M'n nieuwe XC moest dus maar een 29er worden. Heb zitten twijfelen tussen een Rockhopper 29er, Scott Scale 29er en Gary Fisher/Trek 29er. Het is dit geworden:

Afbeelding

Ben gevallen voor de kleurstelling, de relatief vlakke balhoofdhoek (hoe vlakker, hoe beter bergaf toch?) en de vork. Dit was de enige fiets in deze prijsklasse met een Reba-vork.

Qua lengte val ik volgens mij tussen een L en een XL. Ik steek liever een kortere stuurpen dan een langere in plaats van het standaard exemplaar, dus ben ik voor de XL gegaan. Deze is standaard uitgerust met een 105mm pen, die, zoals verwacht, de houding te gestrekt maakte. Had nog een 60mm liggen van m'n downhill fiets, dus die eens gemonteerd om te proberen. M'n houding is hiermee perfect. Ik was bang dat ik met de korte stuurpen te weinig gewicht op het voorwiel zou krijgen, maar ik heb er tot dusver nog niks van gemerkt. Wellicht probeer ik nog een keer een 70 of 80mm, al dan niet in combinatie met een zadelpen zonder setback. De korte stuurpen maakt het ook weer wat makkelijker de fiets op het achterwiel te trekken, wat in theorie lastiger zou zijn door de langere chainstays van de 29er.

Het smalle 620mm stuur heb ik gewisseld voor een 700mm exemplaar. Ben redelijk breedgeschouderd en vanuit de downhill vind ik een brede stuur heerlijk rijden.

Afbeelding

Overgezet van m'n oude fiets heb ik m'n shifters en short-cage achterderailleur. Standaard voorbladen waren 22-33-44. de 33 en 44 heb ik gewisseld voor een enkel 36T-blad. De standaard 12-36 cassette heb ik gewisseld voor een 11-32. Dit zorgt samen voor een perfecte kettinglijn bij de meest gebruikte versnellingen.

Eerste wat tijdens het rijden opvalt, is de manier waarop het over oneffenheden rolt, dat gaat dus veel beter. Wortels lijken niet meer te bestaan en de kuilen lijken minder diep. Hierdoor hoef ik m'n voortstuwing minder vaak te onderbreken. Bij het klimmen heb ik veel meer grip achter, waardoor ik makkelijker klimmen met losse ondergrond haal en ik er vaker voor kan kiezen staand te klimmen in plaats van zittend. Ik vind het met deze fiets sowieso fijner om uit het zadel te fietsen dan op m'n 26er. Het is net alsof die kleine 26" wieltjes de fiets te snel en te makkelijk van links naar rechts lieten bewegen.

Minpunten ondervond ik ook. Een langzamere acceleratie leek in het begin erg merkbaar, maar ik ben er nu aan gewend en kan me er niet meer aan storen. Ik vind de fiets wel langzaam rollen op het vlakke. Ik hoop dat dit aan de banden ligt (was Racing Ralphs gewend). Ook heb ik niet meer het gevoel dat het hard gaat. Door het nerveurzere en stuiterigere karakter van de 26er leek het allemaal erg snel te gaan. Ik zie het maar als een drijfveer om harder te gaan.

Afbeelding

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » wo okt 20, 2010 8:13 pm

Leuke fiets. Best stabiel met deze opbouw lijkt me...

De ervaringen komen goed overeen met de mijne, na zeer lang op 26 te hebben gereden. Alleen voel ik nog steeds wortels hoor.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo okt 20, 2010 8:50 pm

Mooie fiets, grappig dat je meteen het grote blad eraf hebt gesloopt :) Ga je het 'middenblad' nog vervangen voor een iets groter blad?

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

JeroenK

Re: Mijn eerste 29er

Bericht door JeroenK » wo okt 20, 2010 9:07 pm

Enduro schreef:Ik vind de fiets wel langzaam rollen op het vlakke. Ik hoop dat dit aan de banden ligt (was Racing Ralphs gewend).
Nee, dat gevoel hoort er een beetje bij, maar geloof me: Het gaat net zo hard als 26" en bij hobbelig terrein vermoedelijk harder. Bontrager XR's rollen behoorlijk goed, maar pomp ze niet op tot 3 bar... Ze hebben zoveel volume dat vrijwel niemand boven de 2 bar hoeft. Ik vind ze makkelijker vervormen naar de ondergrond dan Racing Ralphs. OK, je voelt wat minder, maar verwar dat niet met dat het langzaam rolt. XR's zijn wel wat zwaar. Lichtere banden zullen een levendiger aanvoelende fiets opleveren.

Zeer chique uiterlijk voor die prijsklasse!

Enduro

Bericht door Enduro » do okt 21, 2010 6:23 pm

JJ schreef:Ga je het 'middenblad' nog vervangen voor een iets groter blad?
Nee, ik ga eerst deze 36T oprijden. In de meest gebruikte versnelling heb ik mooie rechte kettinglijn dus groter heb ik niet nodig. Bovendien had ik die 44T altijd alleen nodig als ik in de Ardennen bergaf nog harder wilde, beetje nutteloos dus.

Denk dat ik komende lente een wat sneller rollende band koop.

Ben er erg blij mee en ga er veel mee fietsen.

Plaats reactie