Ben gevallen voor de kleurstelling, de relatief vlakke balhoofdhoek (hoe vlakker, hoe beter bergaf toch?) en de vork. Dit was de enige fiets in deze prijsklasse met een Reba-vork.
Qua lengte val ik volgens mij tussen een L en een XL. Ik steek liever een kortere stuurpen dan een langere in plaats van het standaard exemplaar, dus ben ik voor de XL gegaan. Deze is standaard uitgerust met een 105mm pen, die, zoals verwacht, de houding te gestrekt maakte. Had nog een 60mm liggen van m'n downhill fiets, dus die eens gemonteerd om te proberen. M'n houding is hiermee perfect. Ik was bang dat ik met de korte stuurpen te weinig gewicht op het voorwiel zou krijgen, maar ik heb er tot dusver nog niks van gemerkt. Wellicht probeer ik nog een keer een 70 of 80mm, al dan niet in combinatie met een zadelpen zonder setback. De korte stuurpen maakt het ook weer wat makkelijker de fiets op het achterwiel te trekken, wat in theorie lastiger zou zijn door de langere chainstays van de 29er.
Het smalle 620mm stuur heb ik gewisseld voor een 700mm exemplaar. Ben redelijk breedgeschouderd en vanuit de downhill vind ik een brede stuur heerlijk rijden.

Overgezet van m'n oude fiets heb ik m'n shifters en short-cage achterderailleur. Standaard voorbladen waren 22-33-44. de 33 en 44 heb ik gewisseld voor een enkel 36T-blad. De standaard 12-36 cassette heb ik gewisseld voor een 11-32. Dit zorgt samen voor een perfecte kettinglijn bij de meest gebruikte versnellingen.
Eerste wat tijdens het rijden opvalt, is de manier waarop het over oneffenheden rolt, dat gaat dus veel beter. Wortels lijken niet meer te bestaan en de kuilen lijken minder diep. Hierdoor hoef ik m'n voortstuwing minder vaak te onderbreken. Bij het klimmen heb ik veel meer grip achter, waardoor ik makkelijker klimmen met losse ondergrond haal en ik er vaker voor kan kiezen staand te klimmen in plaats van zittend. Ik vind het met deze fiets sowieso fijner om uit het zadel te fietsen dan op m'n 26er. Het is net alsof die kleine 26" wieltjes de fiets te snel en te makkelijk van links naar rechts lieten bewegen.
Minpunten ondervond ik ook. Een langzamere acceleratie leek in het begin erg merkbaar, maar ik ben er nu aan gewend en kan me er niet meer aan storen. Ik vind de fiets wel langzaam rollen op het vlakke. Ik hoop dat dit aan de banden ligt (was Racing Ralphs gewend). Ook heb ik niet meer het gevoel dat het hard gaat. Door het nerveurzere en stuiterigere karakter van de 26er leek het allemaal erg snel te gaan. Ik zie het maar als een drijfveer om harder te gaan.