qr of steekas?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
mateis
qr of steekas?

Bericht door mateis » vr nov 12, 2010 10:53 am

Even een kleine survey: volgens mij rijdt bijna iedereen die hier op een 29er zit rond met een vork met qr. Zijn er mensen die soms denken: 'goh, stukkie stijfheid extra voor zou helemaal niet zo verkeerd zijn, ook niet als mijn fiets daar ~200g meer van gaat wegen'? Ben vooral benieuwd naar mensen met vering (ik zit in Maverik's kamp: een starre vork is nooit een upgrade), die ook wel eens buiten NL fietsen.

Ikzelf merk een behoorlijk verschil op mijn am-fully tussen wel/niet een steekas, voelt allemaal toch wel heel wat directer en strakker.

didadunlop

Bericht door didadunlop » vr nov 12, 2010 11:35 am

Ola,

ik ben aan het rondkijken naar een verende vork en voor mij is de keuze gemaakt. Gewoon een steekas. Ik zie de stijfheidsvoordelen wel.

Keuze is nog niet gemaakt welke vork.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

mateis

Bericht door mateis » vr nov 12, 2010 1:17 pm

Keuze is toch heel makkelijk?

Een Fox als je het kan betalen/een heeele goede deal treft en in principe een Reba in alle andere gevallen? En van die Reba dan weer een team/rlt ti of XX als je van stugge demping houdt en een race/rlt als je een lekkere soepele vork wilt en voor lief neemt dat ie vrij snel vrij diep in z'n veerweg steekt?

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr nov 12, 2010 2:01 pm

Ik zou wel een steekas op zowel mijn veervork als mijn starre vorken willen, maar daarbij ga ik af op geluiden dat het een stijvere voorkant zou opleveren, eigen ervaring hiermee heb ik nog niet.

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

baron062

Bericht door baron062 » vr nov 12, 2010 2:28 pm

Ik ben van een oud model Reba met QR naar een nieuw model Reba met 20mm Maxle gegaan met de Liteville, en het verschil in stijfheid is fors. Stukken meer precisie in het sturen.
Kwa gemak vind ik zo'n maxle niet onderdoen voor een QR. Het wiel laat zich net zo snel demonteren. Alleen de voornaaf van het Easton Havoc AM wiel is niet praktisch, door de losse 20mm spacerringen.

Edit: het gaat hier uiteraard om een 26" uitvoering, zie niet warom dit in 29" anders zou zijn.
Laatst gewijzigd door baron062 op vr nov 12, 2010 3:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » vr nov 12, 2010 2:31 pm

baron062 schreef: Alleen de voornaaf van het Easton Havoc AM wiel is niet praktisch, door de losse 20mm spacerringen.
:shock: meen je dat nou ..? en zo'n wielsetje gaat voor 900 euro over de toonbank heen

pieterp

Bericht door pieterp » vr nov 12, 2010 2:39 pm

Mocht ik een nieuwe vork kopen dan zou ik voor een steekas gaan.
Bij mijn naven houd ik er al rekening mee dat ze omgebouwd moeten kunnen worden.

Ik voel al verschil tussen een cr mo Hope snelspanner of een titanium tune snelspanner (vooral met een 203mm rotor).

Bij ons in de club heeft er een een Fox F29 met QR15 en dat stuurt echt strak.

baron062

Bericht door baron062 » vr nov 12, 2010 2:58 pm

cyberhawk schreef:
baron062 schreef: Alleen de voornaaf van het Easton Havoc AM wiel is niet praktisch, door de losse 20mm spacerringen.
:shock: meen je dat nou ..? en zo'n wielsetje gaat voor 900 euro over de toonbank heen
Dit is een iets oudere set, kostte destijds iets van 500 euro, in de aanbieding.
Dacht dat het met de huidige set wel goed zit.

willem12

Bericht door willem12 » vr nov 12, 2010 3:25 pm

Denk dat dit een serie-beslissing is. Steekas heeft voordelen maar je gaat niet zomaar over naar de steekas, nieuwe wielen bouwen, vork aanpassen..veels te duur.

De vork is de sleutel voor mij. Nieuwe vork wordt steekas, geen echte keus geloof ik boven de 100mm, dus naven ook.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

dale c

Bericht door dale c » vr nov 12, 2010 3:59 pm

cyberhawk schreef:
baron062 schreef:
Alleen de voornaaf van het Easton Havoc AM wiel is niet praktisch, door de losse 20mm spacerringen.

meen je dat nou ..? en zo'n wielsetje gaat voor 900 euro over de toonbank heen

Dit is een iets oudere set, kostte destijds iets van 500 euro, in de aanbieding.
Dacht dat het met de huidige set wel goed zit
(sterker nog...nog geen 300€ bij Mantel begin dit jaar)
lastige van die 20mm doppen dat ze makkelijk losraken als je het wiel eruit haalt (tijdens vervoer bv). Gelukkig nog geen van de 2 kwijt geraakt. Functioneel prima verder.
Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee

dale c

Bericht door dale c » vr nov 12, 2010 4:59 pm

typo
Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee

Plaats reactie