ratio rekenhulp

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Br-a-am
ratio rekenhulp

Bericht door Br-a-am » za aug 18, 2012 4:41 pm

Al enige tijd op de achtergrond aanwezig op dit forum. Ik geloof dat ik jullie een hoop dank verschuldigd ben, want met alle tips en hulp aan andere noobs heb ik mijns inziens iets moois kunnen maken van mijn fietsie.

Afbeelding

Nu heb ik echter toch een vraag.

Momenteel fiets ik nog met het originele crankstel van de donorfiets, waar twee bladen op zitten. Uit automatisme het buitenste blad gekozen om te gebruiken (kwam ook het beste uit qua kettinglijn overigens). Dat houdt in dat ik met een voorblad van 52t rijd.
Achteraan is de oude pion (pignon??) vervangen voor een freewheel van 17t.
Een nogal lompe verhouding geloof ik, maar ik vind het wel prettig fietsen.

Afbeelding

Nu zou ik graag het cranckstel vervangen, maar de grootst verkrijgbare maat (voor een enigszins schappelijke prijs) is 48t.

Heeft iemand van jullie wellicht een idee welk formaat freewheel ik zou moeten aanschaffen om ongeveer op dezelfde verhouding uit te komen als ik nu heb? (Heel ietsje lichter zou nog mogen)

alvast superbedankt!

Bram

marten

Re: ratio rekenhulp

Bericht door marten » za aug 18, 2012 5:29 pm

Br-a-am schreef:Al enige tijd op de achtergrond aanwezig op dit forum. Ik geloof dat ik jullie een hoop dank verschuldigd ben, want met alle tips en hulp aan andere noobs heb ik mijns inziens iets moois kunnen maken van mijn fietsie.

Afbeelding

Nu heb ik echter toch een vraag.

Momenteel fiets ik nog met het originele crankstel van de donorfiets, waar twee bladen op zitten. Uit automatisme het buitenste blad gekozen om te gebruiken (kwam ook het beste uit qua kettinglijn overigens). Dat houdt in dat ik met een voorblad van 52t rijd.
Achteraan is de oude pion (pignon??) vervangen voor een freewheel van 17t.
Een nogal lompe verhouding geloof ik, maar ik vind het wel prettig fietsen.

Afbeelding

Nu zou ik graag het cranckstel vervangen, maar de grootst verkrijgbare maat (voor een enigszins schappelijke prijs) is 48t.

Heeft iemand van jullie wellicht een idee welk formaat freewheel ik zou moeten aanschaffen om ongeveer op dezelfde verhouding uit te komen als ik nu heb? (Heel ietsje lichter zou nog mogen)

alvast superbedankt!

Bram
52/17= 3.059
48/3.059= 15. 67, dus afronden op 16T
/Marten

Br-a-am

Bericht door Br-a-am » za aug 18, 2012 8:57 pm

ha! was het zo makkelijk!
Had al wat heen en weer gerekend, maar kwam er niet uit. De meeste fietsenmakers zeiden me dat ik maar eens wat op internet moest rondstruinen...

Mijn dank is groot!

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » di aug 21, 2012 8:52 am

Br-a-am schreef:ha! was het zo makkelijk!
Had al wat heen en weer gerekend, maar kwam er niet uit. De meeste fietsenmakers zeiden me dat ik maar eens wat op internet moest rondstruinen...

Mijn dank is groot!
daarom mijd ik fietsen makers..

Plaats reactie