Meegereden met mijn buurman en zijn trainingsmaatje, die fietsen meestal op 90% van mijn kunnen. Delen van de routes in Stiphout, Nuenen en Mierlo, dus voor deze Singlespeed test durfte ik het aan. Behalve de asfalt kilometers (ik mis wat souplesse bij 160rpm

Nu heb ik sinds een paar jaar een Cannondale 29er Flash, maar ik kan mij niet herinneren dat op die fiets mijn glimlach zo groot was als de eerste keer SingleSpeed. Dit is gaaf zeg !
Vrij zeker nu dat ik de boel wil ombouwen nu, mij flink ingelezen, maar de kosten vind ik toch wel pittig. Doe ik het een beetje netjes kom ik rond de 200 euro uit, een nieuwe SS bike is 900 euro ?!
Een paar zaken limiteert de boel en maakt het wat duurder denk ik:
- 110BCD Shimano XTR cranks blijven zitten, want een Attitude heeft een vaste trapas. De T.A. Specialties 33T bestaat in 5 gaats, maar is moeilijk te vinden, en prijzig. Een 34T alternatief is wellicht slimmer daarom, maar ook niet 1-2-3 te vinden als Singlespeed blad. Of voldoet een Ultegra blaadje ook bijvoorbeeld.
- Vertikale dropouts, dus een chain tensioner is een must. (Surly of een dingetje van 10 euro?)
- Aluminium freewheel op de oude Hugi naaf maakt de noodzaak tot een brede tandkrans op de 8speed body, liefst 17T. Prijzen van toch minimaal 35 euro zag ik.
Tel daarbij wat internationale verzendkosten en je begrijpt de kosten wellicht.
Dat moet slimmer kunnen.....
Tips daarom zijn welkom.