[nieuws] Rotor S1 stuurpen

Reacties op nieuwsberichten van Dirty Pages.

Moderator:JJ

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm
[nieuws] Rotor S1 stuurpen

Bericht door DeKerfs » ma jul 16, 2007 6:56 pm

[imgr]http://www.dirty-pages.net/images/nieuw ... 605726.jpg[/imgr]'Lichtgewicht, stijf en duurzaam' - dat zijn de sleutelwoorden die Spaanse firma Rotor, vooral bekend van de eigenzinnige crankstellen en ovale tandwielen, gebruikt om hun nieuwste product te omschrijven. De S1 stuurpen is de eerste stuurpen die de firma aanbiedt en men wil ook bij dit product het innovatieve karakter van de firma laten blijken. Het meest bijzondere aan de stuurpen is het gebruik van de speciale bouten volgens het door Rotor gepatenteerde DTT ontwerp.

DTT staat voor 'Double Thread Technology', wat vrij vertaald er op neer komt dat men een bout gebruikt, met twee typen schroefdraad. Door de toepassing een verschillende draadspoed op één bout, kan de bout nog steeds gebruikt worden als klemelement, zonder dat men een boutkop nodig heeft om de klemkracht op de stuurpen over te brengen. De krachten worden meer gelijkmatig verdeelt, waardoor de constructie rond de bout minimalistischer kan worden uitgevoerd. Bijkomend voordeel is het lagere aanhaalmoment wat nodig is om eenzelfde klemkracht met een traditionele bout te verkrijgen. Ook hierdoor kan de constructie verlicht worden zonder te niet te doen aan de totale sterkte van de stuurpen.

De totale gewichtsbesparing maakt dat de stuurpen slechts een gewicht van 99 gram heeft bij een lengte van 90 millimeter. De Rotor S1 stuurpen komt medio juli beschikbaar in een 'Road' en 'MTB' versie voor oversized sturen (31,8 millimeter) in lengtes van 90 tot 130 millimeter en met omkeerbare hoek van 7,5º. Adviesverkoopprijs: 115 Euro.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

Bron: rotorbike.com

me
Berichten:554
Lid geworden op:wo jun 28, 2006 8:39 pm
Locatie:Mol

Bericht door me » di jul 17, 2007 9:05 am

Nu nog een DH versie! :o

mateis
Berichten:1354
Lid geworden op:di aug 07, 2001 10:35 am
Locatie:Den Haag

Re: Rotor S1 stuurpen

Bericht door mateis » di jul 17, 2007 10:01 am

Interessant concept wel... Creatieve lui. Kent iemand hier nog meer voorbeelden van? (Dat Rotor dit gepatenteert heeft zegt me nog niet zo heel veel)
DeKerf's schreef:[imgr]http://www.dirty-pages.net/images/nieuw ... 605726.jpg[/imgr]Bijkomend voordeel is het lagere aanhaalmoment wat nodig is om eenzelfde klemkracht met een traditionele bout te verkrijgen. Ook hierdoor kan de constructie verlicht worden zonder te niet te doen aan de totale sterkte van de stuurpen.
Wat bedoel je hier precies met klemkracht? Klemkracht van het systeem, dus de totale frictie tussen het ingeklemde (stuur of vorkbuis) en de klem, of de frictie tussen bout en stuurpen, die er voor zorgt dat die bout niet lostrilt. Dat laatste kan ik me heel goed iets bij voorstellen, maar die eerste zie ik nog niet helemaal.

Gebruikersavatar
Ruben
Forumbeheerder
Berichten:2128
Lid geworden op:do jan 01, 1970 1:00 am

Bericht door Ruben » di jul 17, 2007 11:08 am

Ziet er goed uit, vooral de verzonken boutjes, wel jammer dat deze alleen in een hoek van 7,5 graden verkrijgbaar is, naar mijn idee een beetje veel.

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di jul 17, 2007 2:44 pm

1 de klemkracht om ervoor te zorgen dat je stuurpen niet slipt is niet afhankelijk van de vormgeving van de bout lijkt mij.

2 aanhaalmoment is toch een direct gevolg van de frictie tussen de bout en schroefdraad

3 om je aanhaalmoment omlaag te brengen moet je je frictie verlagen.

Als die 3 dingen kloppen dan lijkt het mij meer op een marketing en ik wil anders zijn verhaal.
Ik zou niet weten hoe het boutsysteem de frictie verlaagt.

Kan het ook helemaal mis hebben met deze redenering hoor, heb de theorie van klemverbindingen niet bij me.

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » di jul 17, 2007 3:16 pm

De kop van een bout genereerd frictie op het vlak waar hij tegen aan ligt. Deze wrijving zorgt dat het aanhaalmoment oploopt. Dat lijkt Rotor met dit ontwerp te hebben omzeilt. De wrijving per gang draad van het schroefdaad-deel zou wel lager moeten zijn dan de vlakte druk die boutkop zou genereren, anders gaat het verhaaltje van het lagere aanhaalmoment inderdaad niet op. Op de stuurpen staat een aanhaalmoment van 2 Nm, wat vrij laag is.

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di jul 17, 2007 5:02 pm

idd was de vlaktedruk van de bout en de daarbij behorende wrijving vergeten.

Gebruikersavatar
Urnyke
Berichten:396
Lid geworden op:di jun 11, 2002 11:54 am
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Urnyke » di jul 17, 2007 5:06 pm

De wrijving onder de boutkop is ongeveer gelijk aan de wrijving op de schroefdraadflanken.
Dus bij dit principe de helft van de wrijving.

MAAR bij een normale M6 bout (spoed 1 mm) is de klemming "verdunning" bij 1 omwenteling 1mm! Nu is de verdunning (ik neem aan dat het M5 (spoed 0.8mm) en M6 is) bij 1 omwenteling 0,2mm (1 - 0,8 )

Oftwel je hebt een veel minder aanhaalmoment nodig!

(Ik snap niet dat er nooit smeercondities bij worden gegeven:
smeren met MolybdeenDisulfide (wrijving 0.05) of niet smeren (0.25) scheelt in aanhaalmoment (om gelijk trekkracht te krijgen) een factor 2.5!

Hubert !
Berichten:1573
Lid geworden op:wo okt 02, 2002 11:43 am
Locatie:Amersfoort

Bericht door Hubert ! » wo jul 18, 2007 5:22 pm

Urnyke,

Heb jij, als meer dan gemiddeld technische onderlegde, een mening over dit concept?

Wat denk je er van?

Het concept ziet er meer high-end uit dan de 'ouderwetse' ;) titanium stuurpen waar jij op je Seven mee rijdt. Is de mogelijkheid tot custom de enige reden dat jij met de ti nok rijdt. Je schrijft zelf iets over duurzaamheid, maar je gebruikt op andere kritische punten wel alu als materiaal, sommige delen jaaaaren oud ....

Enlighten me / us please.

Gebruikersavatar
Urnyke
Berichten:396
Lid geworden op:di jun 11, 2002 11:54 am
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Urnyke » wo jul 18, 2007 11:58 pm

Ik heb liever dat mijn crank breekt dan dat een stuurpen breekt: vandaar een titanium exemplaar.

Carbon stuur is ook vervangen door Seven Titanium exemplaar (ps heb er 2 binnen gekregen dus heb er nog 1 van 62 cm en 11 graden gebogen over)

TIthomas
Berichten:570
Lid geworden op:za nov 04, 2006 7:21 pm
Locatie:Haarlem

Bericht door TIthomas » za jul 21, 2007 8:06 am

hoe t precies werkt weet ik niet, maar ik weet wel dat hij mooi is....heb m in mijn handen gehad bij Bikeplanet in Haarlem (eerste en enige winkel die m heeft liggen???) en ik was erg onder de indruk!

phill_rotorman
Berichten:20
Lid geworden op:di jun 06, 2006 12:52 pm

Bericht door phill_rotorman » di sep 11, 2007 10:12 am

Urnyke schreef:Ik heb liever dat mijn crank breekt dan dat een stuurpen breekt: vandaar een titanium exemplaar.

Carbon stuur is ook vervangen door Seven Titanium exemplaar (ps heb er 2 binnen gekregen dus heb er nog 1 van 62 cm en 11 graden gebogen over)
Dan zou ik wel zeker zijn dat de stuurpen die ik koop, de zwaarste vermoeingstest heeft kunnen doorstaan wat er is met een topscore (EFBe***)... hé? De S1 heeft dat doorstaan?? en ook de topscore gekregen??? Ja Ja Ja.

Heeft die titanium stuurpen van je dat wel gehaald?

Wel link om een product te gaan kopen met als gedachte, "ok, ik koop toch die crank waar ik aan twijfel omdat ik het zo mooi/licht/wat dan ook vind, want als het kapotgaat is dat ok, misschien krijg ik maar 30 hechtingen"

phill_rotorman
Berichten:20
Lid geworden op:di jun 06, 2006 12:52 pm

Bericht door phill_rotorman » di sep 11, 2007 2:28 pm

phill_rotorman schreef:
Urnyke schreef:Ik heb liever dat mijn crank breekt dan dat een stuurpen breekt: vandaar een titanium exemplaar.

Carbon stuur is ook vervangen door Seven Titanium exemplaar (ps heb er 2 binnen gekregen dus heb er nog 1 van 62 cm en 11 graden gebogen over)
Dan zou ik wel zeker zijn dat de stuurpen die ik koop, de zwaarste vermoeingstest heeft kunnen doorstaan wat er is met een topscore (EFBe***)... hé? De S1 heeft dat doorstaan?? en ook de topscore gekregen??? Ja Ja Ja. De gewonnen gewicht rond de boutjes betekent dat we materieel waar het nodig was, kon houden. De S1 had 90 gram, misschine wel minder, kunnen zijn maar dan ook zo slap als spaghetti. Dat slaat negens op. Wij kozen om het 99 gram te maken en oer stijf + oer betrouwbaar. Dit is geen slappe hap.

MBT de dubbele draad, het lagere aanhalmoment komt doordat de bout 2 spoeden heeft. Het werkt als volgt: als je een spoed van 0,5mm in de klemplaatje zet en een van 1,0mm in de lichtaam van de stuur zet, zal de bout ,5mm per omwenteling de klemplaatje ingaan en 1,0mm de lichaam in. Zo bereik je het effekt dat de plaatje de stuur met 0,5mm nadert per omwentling.

met de echte spoeden die wij hebben toegepast wordt de klemkracht bij aanhaalmoment vergroot, waardoor je met lage aanhaal toch een zeer grote klemkracht bereikt.

(edit: post is gewizigd, opmerking over de "ik heb liever dat mijn crnak breekt dan een stuurpen" en dat dat een linke instelling lijkt - dat van, dingen kopen om ze te laten breken)

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » di sep 11, 2007 2:47 pm

Phill,

wie verdeeld Rotor in NL?
Komen er nog meer modellen/variaties in hoek?

Bedankt,

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » di sep 11, 2007 2:54 pm

JJ schreef:Phill,

wie verdeeld Rotor in NL?
Komen er nog meer modellen/variaties in hoek?

Bedankt,

JJ

Verdeler; Codagex.

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » di sep 11, 2007 3:05 pm

Das mooi, thanks!

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

phill_rotorman
Berichten:20
Lid geworden op:di jun 06, 2006 12:52 pm

Bericht door phill_rotorman » wo sep 12, 2007 8:18 am

JJ schreef:Phill,

wie verdeeld Rotor in NL?
Komen er nog meer modellen/variaties in hoek?

Bedankt,

JJ
Er komen wel meer nodellen met andere hoeken, maar we hebben geen vaste lanceringsdatum. We zijn momenteel een paar opties aan het overwegen.

En zoals dekerf al zei: Codagex. Bel ze maar op en vraag wanneer ze stock hebben.

phill_rotorman
Berichten:20
Lid geworden op:di jun 06, 2006 12:52 pm

Bericht door phill_rotorman » vr feb 01, 2008 4:36 pm

JJ schreef:Phill,

wie verdeeld Rotor in NL?
Komen er nog meer modellen/variaties in hoek?

Bedankt,

JJ
intussen Magura geworden....

Plaats reactie