mateis schreef:Tuurlijk, maar waarom doet men dat dan niet? In het specifieke/beste geval van vierkante assen is het alweer bijna ondoenlijk om spul uit de hoge middenklasse te vinden, trouwens.
Waarom 'men' dat niet doet? Omdat 'men' denkt dat een fiets onverkoopbaar is als er geen Mega-Hyperdrive-SuperTechnic spullen op zitten. En buitenboordlagers zijn momenteel dé rage, dus moet je ze gebruiken. Natuurlijk hebben die holle assen wel voordelen (stijfheid, gewicht) maar volgens mij zijn de nadelen veel groter. En de ellende komt volgens mij vooral doordat de fietsindustrie nog niet is overgegaan op grotere bracketpotten, althans niet structureel. Met die dikkere holle assen (ISIS/Shimano) werden de kogellagers overeenkomstig kleiner en kwetsbaarder. Nu zijn de lagers door ze buitenboord te plaatsen weer groter, maar is de afdichting het probleem geworden. In elk geval: pakweg 3000 km. met een trapas waar vroeger 10.000 km. en meer gewoon was is natuurlijk idioot.
Wat die assen betreft: Phil Wood maakt uitstekende vierkante trapassen. Minder kostbaar zijn de vierkante assen van
Sinz Racing. Deze hebben twee lagers aan de aandrijfkant. Ze zitten nu pakweg 2.000 kilometer in de straattandem dus over slijtage is nog niets te zeggen. Maar voor montage voelden ze in elk geval mooi soepel aan. En voor $50 per stuk zijn ze ook bepaald niet duur. Daarnaast schijnt
Kinex ook een goede kwaliteit assen te maken. Dit merk is in het algemeen bekend van de goedkope trapasjes ('twee voor een tientje', zogezegd).