[nieuws] Hayes Prime

Reacties op nieuwsberichten van Dirty Pages.

Moderator:JJ

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ruben
Forumbeheerder
Berichten:2128
Lid geworden op:do jan 01, 1970 1:00 am
[nieuws] Hayes Prime

Bericht door Ruben » wo feb 10, 2010 10:52 pm

Meer remkracht, verbeterde ergonomie en eenvoudig zonder gereedschap bij te stellen, dat belooft Hayes met hun nieuwe schijfremmenset de Prime. Met een geheel nieuw ontwerp en voorzien van nieuwe technieken wil Hayes zich met deze remmen opnieuw positioneren als marktleider in het segment.

Ondanks het persbericht van de remmen blijven ze geheimzinnig rondom een nieuwe technologie genaamd 'Popped Cam'. Er is op de foto van de remgreep dan ook een vage vlek te zien. Popped Cam betreft een nieuwe verstelmogelijkheid om het uitzetten van de olie door warmte te beïnvloeden en daarmee onnodige slijtage van de remblokken te voorkomen. Om de Popped Cam techniek verder te pluggen heeft Hayes een FaceBook pagina aangemaakt. Hier kun je zogenaamd 'Prime Minister' worden om als eerste op de hoogte gebracht te worden van details.

Afbeelding

Remeigenschappen

Hayes claimt dat de remkracht met 23% is toegenomen ten opzichte van de Hayes Stroker Trail en dat het remgevoel hierbij sterk is verbeterd. De extra remkracht hebben ze voornamelijk gerealiseerd door het vergroten van de cylinders in de remklauw. Deze zijn twee milimeter in diameter toegenomen van 24mm op de Stroker Trail naar 26mm voor de Prime.
De remhendel is zo aangepast dat wanneer de hendel dieper wordt ingeknepen er meer remkracht wordt opgebouwd dan wanneer deze een klein beetje wordt ingeknepen. Hierdoor is de remkracht progressiever en beter te moduleren wat zich vertaald in een voorspelbaardere rem.
Intern zijn er verbeterde glijbussen toegepast van de kunststofsoort Titacon CL 500. Door de eigenschappen van dit materiaal is een soepelere werking van de hendel mogelijk waardoor deze ook beter terugkomt naar de beginpositie, iets waar de Stroker serie wel eens last mee kon hebben.
Ook de remleiding is vernieuwd en is opgebouwd uit vier lagen om ervoor te zorgen dat deze minder uit kan zetten waardoor het gevoel tussen de voor en achterrem consistenter zal zijn. Met een rubberen huls om de leiding wordt het schuren langs het frame tegengegaan.

Afbeelding

Remschijf en -blokken

Ook Hayes heeft nu een aluminium spider geïntroduceerd voor een stijvere remschijf met minder bijgeluiden ook nog eens een lichter gewicht. Met een diameter van 160mm weegt deze nu 110 gram. De remschijf zal leverbaar worden in 140, 160, 180, 203 en maarliefst 224mm, keuze genoeg dus.
Niet alleen de remschijf is aangepast, ook de remblokken zelf zijn voorzien van een nieuw materiaal om de hitte beter af te voeren en eveneens een bijdrage te leveren aan het verminderen van de bijgeluiden.

Afbeelding

Ergonomie

De Prime is zo ontworpen dat er net als bij de Gram serie voor het afstellen van de afstand tussen de remhendel en het stuur er geen gereedschap nodig is. Ook is er in het ontwerp rekening mee gehouden dat de remkracht hetzelfde blijft of de hendel nu dichtbij of ver van het stuur is afgesteld.
De stuurklem van de Prime bestaat uit een tweedelig ontwerp waarbij de rem van het stuur verwijderd kan worden terwijl de andere onderdelen gewoon op het stuur kunnen blijven. Doordat hierbij een ring wordt gebruikt om het stuur, wordt de klemkracht beter verdeeld.
Net als bij veel andere merken zijn de remblokken nu vanaf de bovenkant van de klauw te verwisselen wat we natuurlijk van harte verwelkomen.
Klein detail is het ontbreken van de bekende Hayes nippel. Op de banjo zit wel klein schroef dus we mogen aannemen dat Hayes met een nieuwe bleedkit op de markt komt voor voor het ontluchten van de Prime serie.

Afbeelding

Prime Pro en Expert

De Hayes Prime zal geleverd worden in twee uitvoeringen. De Prime Pro is voorzien van lichtere onderdelen met een optie voor titanium hardware om nog meer gewicht van de rem af te snoepen. De weegschaal zal bij de Prime Pro op ongeveer 385 gram uitkomen met een prijs van 209,- dollar.
Iets voordeliger is de Prime Expert welke is voorzien van een normale remleiding, een remschijf uit één geheel en eenvoudigere remblokken. Ook zal het uiterlijk iets minder spectaculair zijn wat de rem goedkoper maakt met een prijs van 175,- dollar. Het gewicht van de Expert is 415 gram. Beide modellen zijn leverbaar vanaf juni dit jaar.

Meer informatie: www.hayesdiscbrake.com/prime/
Laatst gewijzigd door Ruben op do feb 11, 2010 7:49 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
zonoskar
Berichten:2600
Lid geworden op:za nov 24, 2001 12:29 am

Bericht door zonoskar » do feb 11, 2010 12:17 am

Lamaar, ik moet beter lezen. Hopelijk zijn deze remmen weer een opsteker voor Hayes, kunnen ze wel gebruiken lijkt me.

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » do feb 11, 2010 9:43 am

je ze zijn goed afgezeken op pinkbike..

weet niet zeker waarom..

ik heb tot nu toe alleen maar met Mags gereden en die doen het prima imo

maar dat geld dus kennelijk niet voor alle modellen.. ?

Gebruikersavatar
Trekrules
Berichten:3705
Lid geworden op:za mar 03, 2007 9:44 pm
Locatie:Sleen

Bericht door Trekrules » do feb 11, 2010 9:53 am

cyberhawk schreef:je ze zijn goed afgezeken op pinkbike..

weet niet zeker waarom..
Omdat 9/10 mensen erg slechte ervaringen hebben/hadden met alle Hayes remmen,dus ze verwachten nu ook dat Hayes weer eens een goede rem op de markt brengt.
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

Gebruikersavatar
Hotsnail
Berichten:740
Lid geworden op:ma jan 09, 2006 8:23 pm
Locatie:Jirnsum, Friesland
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » zo feb 28, 2010 9:21 pm

Er staat een update over de Prime op PinkBike

Afbeelding
Ijzeren paarden eten geen haver....

Plaats reactie