[nieuws] Doe eens wat voor het bos...(en voor de boswachter)

Reacties op nieuwsberichten van Dirty Pages.

Moderator:JJ

smart

Bericht door smart » zo jan 18, 2009 7:15 pm

BOSS schreef:Ik zie alleen maar etende bikers............. 8) ;)

dusssssssss©
was je er bij dan :?

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo jan 18, 2009 7:29 pm

smart schreef:

dusssssssss©

Note the 8) ;)

:D

bert
Contacteer:

Bericht door bert » zo jan 18, 2009 7:58 pm

De krantenartikelen morgen in het AD/UN en de Gelderlander/Vallei. De Kaap is het HAH-blad van Amerongen e.o. Daar staat misschien woensdag iets in. De Gelderlander is NU al online

Artikel Gelderlander

Goed voor het bos en het imago

door Margreet Terpstra. zondag 18 januari 2009 | 16:26 |
Afbeelding
foto Cord Otting
Jai Westfa (links) zaagt een hoge tak af. Zo'n honderd mountainbikers werkten zaterdag mee aan de boswerkdag.

RHENEN/AMERONGEN - Boswachter Jan de Groot draait lachend het raampje van zijn terreinwagen omlaag. "Wel even doorwerken hè", vermaant hij de man die net in de stromende regen een tak van een struik afzaagt. Hij heeft nog nooit zoveel werknemers gehad als deze zaterdag. Honderd leden van de diverse mountainbikeverenigingen rond de Utrechtse Heuvelrug helpen Staatsbosbeheer tijdens de eerste Boswerkdag om de diverse paden te onderhouden. Bijvoorbeeld rond het Prattenburgse Bos bij Rhenen en de Amerongseberg.

Daarmee willen ze gelijk het imago van mountainbikers verbeteren, want dat is niet zo best. Mountainbikers rijden onbeschoft en ze vernielen de natuur. Niet waar, zegt Bert Lam, voorzitter van het Heuvelrugberaad, een commissie van wielerclubs. Al geeft hij toe dat er kaf tussen het koren zit. "Ik ben met hart en ziel verknocht aan het bos. En de meeste renners maken niets kapot."

Het is, denkt hij, eerder een sociaal probleem. "Als je in het bos loopt en de vouwen worden uit je broek gereden, is dat niet netjes. Maar het is groepsgedrag, verruwing in de maatschappij, wat je niet alleen bij mountainbikers ziet. Het zijn er een paar die het verpesten voor velen."

Marten Hoffmann, zelf renner bij Het Scherpe Woud, schat in dat de fietsers de boswachters zo'n negentien weken werk uit handen hebben genomen. De problemen rond mountainbikers kent hij ook van de andere kant. "Wordt er bijvoorbeeld iemand op het fietspad aangehouden omdat hij op een mountainbike rijdt. Dat kan toch helemaal niet?" Hij fietst graag op de Utrechtse Heuvelrug omdat het een heel mooie route is, zij het dat het rondje van 25 kilometer wel eens wat uitgebreid zou mogen worden. Diverse partijen steunen de actie graag. Van alle kanten is er gezorgd voor catering en winkel Adventure Bikes Veenendaal is zelfs de hele dag dicht omdat iedereen in het bos zit.

Boswachter De Groot vindt het een 'fantastische actie' en is er ondanks een griepaanval toch bij. "Je krijgt zo meer begrip voor elkaar en zij kunnen kijken in de keuken van de terreinbeheerder."

Jai Westfa, druk bezig met een zaag op een stok de hoge takken te verwijderen, vindt het de normaalste zaak van de wereld dat hij een keer zijn fietsdagje opgeeft. "We krijgen heel veel van het bos, nu geven we wat terug."
Humps are for camels

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » zo jan 18, 2009 9:56 pm

smart schreef:

dusssssssss©
Nee, maar ik hoef niet aan stront te ruiken om te weten dat het stinkt.............

dusssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

smart

Bericht door smart » zo jan 18, 2009 10:08 pm

BOSS schreef:
smart schreef:

dusssssssss©
Nee, maar ik hoef niet aan stront te ruiken om te weten dat het stinkt.............

dusssssss©
ben blij dat niet iedereen zo negatief is :argue:
en dat er toch 117 bikers er anders over denken en er wel bij waren

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » zo jan 18, 2009 10:18 pm

smart schreef:
BOSS schreef:
smart schreef: was je er bij dan :?

dusssssss©
ben blij dat niet iedereen zo negatief is :argue:
en dat er toch 117 bikers er anders over denken en er wel bij waren
Vriend, luister: wat jij negatief noemt, noemen wij hier in west Friesland humor.......
Ik heb de afgelopen jaren genoeg tijd en energie gestoken in het promoten van het MTBen & routes hier in de regio.

Vind je het dan echt zo erg dat ik deze dag even aan mij voorbij heb laten gaan?

En op de foto's die ik bekeken heb zie ik op meer dan de helft mensen iets eten of drinken........en ik begrijp dat wel want ik weet wel een beetje hoe het werkt......alleen tijdens het eten heb je natuurlijk tijd om foto's te maken. Alle andere momenten sta je natuurlijk met een zaag in je linkerhand en een tak in je rechter......

Zo, en nu weer allemaal lief doen :arms:

Prima initiatief, complimenten aan Dhr. B.L en alle helpende bikers. Ik denk dat er een goed signaal ia afgegeven en hopen dat het wat oplevert in de toekomst.

dusssssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo jan 18, 2009 10:29 pm

BOSS, je west-Friese humor is grenzeloos....

Hou alleen wel in de gaten dat Smart hier net nieuw is en dus wellicht je west-Friese humor (net als ik af en toe) niet direct zal/kan begrijpen.

Nu weer gezellig en braaf doen. :arms:

smart

Bericht door smart » ma jan 19, 2009 8:16 am

hey boss

ik zal proberen je soort van humor te onthouden voor de volgende keer
vind het niet erg dat je er niet bij was en vooral niet als je zelf ook inzet in friesland

maar ik moet zeggen :thumbsup: dat we heerlijk gegeten en gedroken hebben :coffee:

bert
Contacteer:

Bericht door bert » ma jan 19, 2009 9:41 am

om een bijdrage te leveren aan de vrede:

Het Heuvelrug is opgericht naar voorbeeld van het Duinberaad. In de naam Heuvelrugberaad proberen we onze voorbeeldgevers, waaronder BOSS, de eer te geven die hen toekomt.

Je hebt inmiddels naast Duinberaad, ook Heuvelrugberaad en Veluweberaad. Wie volgt?
Humps are for camels

bert
Contacteer:

Bericht door bert » ma jan 19, 2009 9:43 am

Artikel AD/UN

Ruim baan voor ambulance

Door TON VOERMANS
AMERONGEN/LEERSUM - René Schuurmans somt de oogst van de afgelopen vorstperiode op. ,,Een gebroken schouder, een sleutelbeen en een paar gebroken armen en polsen.''

Afbeelding
Mountainbikers keren terug na een dag kappen op de Amerongse Berg. FOTO WILLIAM HOOGTEYLING

Mountainbiken op de Amerongse Berg is niet zonder gevaar, zegt de ecoloog bij Staatsbosbeheer. Zaterdag kapten 118 fervente mountainbikers hun routes door het bos zo breed dat de ambulance er voortaan door kan.

Op de harde ondergrond stuiterden de bosfietsers in het winterweer van de berg af. ,,Dat gaat prima als je je grenzen kent en je fiets ten alle tijden onder controle hebt,'' zegt mountainbiker Bert Lam. Maar niet iedereen is ervaren.

Op een zondag rijden vele honderden atb'ers de routes op de Amerongse Berg, door het Zuylensteinse bos en in Leersum. De 69 meter hoge Amerongse Berg werkt als een magneet. Klimmen in het bos is pittig. Schuurmans: ,,Soms zien we mensen die ongetraind de berg oprijden. Bikers uit het westen van het land, die niet meer aanspreekbaar zijn als ze boven zijn.''

Dan gebeuren er ongelukken. De oogst van vorig jaar: naast botbreuken ook een paar ernstige hersenschuddingen en een schedelbreuk van een biker die zonder helm met zijn hoofd tegen een boom kwam. Bij dat soort narigheid moet de ambulance er wel bij kunnen komen.

,,Het is hier bijna het Vondelpark,'' zegt ecoloog Schuurmans. ,,Op een mooie zomerse zondag zijn er 5500 mensen op de Amerongse Berg en 4000 in Leersumse Veld. Niet alleen fietsers, maar ook wandelaars, trimmers en paardrijders. Het werd zo druk dat wij onze natuurdoelen niet meer konden realiseren.''

De dassen, reeën en roofvogels kregen last van de recreanten. In augustus 2007 gooide Staatsbosbeheer het roer om. Het hart van de bossen werd weer voor de dieren. Recreatie werd verbannen naar de randen van het bos. Mountainbikers moesten op een vaste route rijden.

,,Een drama,'' zegt Lam. ,,We waren furieus. We snapten het ook niet. Wandelaars hoeven toch ook geen rondjes te lopen.'' Anderhalf jaar later zien de meeste bikers in dat het niet anders kan. Lam had geen enkele moeite om 118 atb'ers op te trommelen om een dag te werken in het bos.

Staatsbosbeheer bezit ongeveer eenderde van de Heuvelrugbossen. Het overige deel is in handen van particulieren, het Utrechts Landschap en Natuurmonumenten. Zij zijn huiverig om de fietsers toe te laten. Mountainbikers hebben een imago van woeste cowboys die zich niets gelegen laten aan regels of vaste routes. ,,Dat is een heel klein deel dat het verpest voor de rest.''

Schuurmans is blij met de zaagdag. ,,Zo'n actie overtuigt andere landeigenaren dat er goed te praten is met de bikers. Misschien stellen zij hun gronden dan open voor een route. Wij willen graag vanaf Leersum uitbreiden naar Doorn en Austerlitz. Dan neemt de druk op Leersum en Amerongen af. Dat is beter voor de natuur en de recreanten.''
Humps are for camels

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » ma jan 19, 2009 1:06 pm

Als wij een andere route willen, of een alternatief dan moeten wij dat bij Staatsbosbeheer aangeven.
Een van de boswachters, Jelle, gaf aan dat zodra de vorst uit de grond is de shovel de paden weer vlak gaat maken. Ik ga aan die regengeulen zijn juist leuk en zorgen voor een stukje uitdaging.
Hij zei de geulen gaan weer dicht want wij moeten te vaak mensen van de grond af rapen omdat ze niet in staat zijn door de geul te fietsen.
Ook hier geldt de meerderheid bepaald.

Wellicht kunnen er alternatieve stukken route aangelegd worden met een moeilijkheidsgraad welke vermeld wordt met een andere kleur, zo iets als bij het skiën.

Er was op de lange route een singletrack door het sparrenbos aangelegd. Die vond ik leuk maar de meeste fietste er om heen.
Nu is ie dus weer dicht gelegd met takken. Ik zeg maak weer open dan is er voor sommige een alternatief. Geef middels een bord dan ook het alternatief aan.

guido86

Bericht door guido86 » vr jan 23, 2009 10:37 am

Jurriaan schreef:Als wij een andere route willen, of een alternatief dan moeten wij dat bij Staatsbosbeheer aangeven.
Een van de boswachters, Jelle, gaf aan dat zodra de vorst uit de grond is de shovel de paden weer vlak gaat maken. Ik ga aan die regengeulen zijn juist leuk en zorgen voor een stukje uitdaging.
Hij zei de geulen gaan weer dicht want wij moeten te vaak mensen van de grond af rapen omdat ze niet in staat zijn door de geul te fietsen.
Ook hier geldt de meerderheid bepaald.

Wellicht kunnen er alternatieve stukken route aangelegd worden met een moeilijkheidsgraad welke vermeld wordt met een andere kleur, zo iets als bij het skiën.

Er was op de lange route een singletrack door het sparrenbos aangelegd. Die vond ik leuk maar de meeste fietste er om heen.
Nu is ie dus weer dicht gelegd met takken. Ik zeg maak weer open dan is er voor sommige een alternatief. Geef middels een bord dan ook het alternatief aan.
Dat doen veel routes, wij hebben in Dorst ook een paar chicken way's. Ook in de Drunnense Duinen is er een keuze om de moeilijke of makkelijke weg te nemen.

bert
Contacteer:

Bericht door bert » do feb 05, 2009 5:37 pm

VACATURE: VRIJWILLIGERS (M/V) GEVRAAGD

INLEIDING
Omdat in het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug (NPUH) heel erg veel routes zijn voor allerlei verschillende gebruikers, is het geen eenvoudige opgave om vast te stellen welke gebruikers welke paden gebruiken. Het Heuvelrugberaad heeft onze eigen routes al met GPS na gereden en deze staan nu op kaart en zitten in een GIS systeem. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Geografisc ... tiesysteem)

ACHTERGROND
De terreinbeheerders van het Nationaal Park hebben ons gevraagd of we ook andere routes met de GPS willen vastleggen. Veel routes staan nu alleen maar op tekening, kladjes of zijn met paaltjes aangegeven, maar het is de bedoeling dat ze vastgelegd worden, zodat beheer van routes eenvoudiger wordt.

Als alle routes vastgelegd zijn, wordt het ook makkelijker een gesprek te voeren over de aard van de routes en veranderingen erin. Je kunt gelijk zien welke andere routes er nog meer lopen en je hoeft niet meer over gedetailleerde terreinkennis te beschikken.

GEZOCHT:
Vrijwilligers die individueel of in duo's in opdracht van het NPUH, terreineigenaren en in samenwerking met terreinbeheerders (Boswachters) routes van kaart of via paaltjes willen narijden en een GDB of GPX bestand met route-informatie willen opleveren.
Je krijgt een kaart en een opdrachtbrief mee, zodat je aan handhavers kunt laten zien wat je komt doen en dat je in opdracht van het Nationaal Park werkzaamheden uitvoert. Je komt dus legaal op plekken waar je anders nooooit mag komen. Wat we van je verwachten is dat je op afspraak in de komende maanden éen of meerdere routes nafietst en daarvan bestandje oplevert.

FUNCTIE-EISEN: We gaan er vanuit dat je kunt fietsen, dat je een eigen GPS toestel hebt, dat je een GPS bestand kunt opleveren en dat je kunt lezen en schrijven :coffee: en kunt kaartlezen. Je gaat op afspraak met een terreinbeheerder (meestal een boswachter of soms de eigenaar zelf) het terrein in. Een beetje puzzelen en je kunnen oriënteren in het veld is een pré.

BELONING: Eeuwige roem en een ferme handdruk. Je levert een belangrijke bijdrage aan het imago van bikers in het Nationaal Park.

REACTIES: Svp via PB
Humps are for camels

Plaats reactie