[special] EuroBike 2007: SID 2008!

Reacties op nieuwsberichten van Dirty Pages.

Moderator:JJ

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm
[special] EuroBike 2007: SID 2008!

Bericht door DeKerfs » vr aug 31, 2007 8:07 am

[imgr]http://www.dirty-pages.net/images/nieuw ... 543956.jpg[/imgr]Deels onverwacht werd de nieuwe RockShox SID op de eerste dag van de EuroBike 2007 officieel aan de pers voorgesteld. Na de eerste introductie van de SID 10 jaar geleden wilt RockShox met de nieuwe SID de vooroordelen die er over de vorige versies deels terecht en deels onterecht waren, voor goed laten verdwijnen. Het gepresenteerde model was uiteraard in de vertrouwde SID-blauwe kleur, maar er zullen ook andere kleuren voor de de overige modellen in de SID line up gebruikt gaan worden.

Met een geheel nieuw ontworpen onderpoot en het vergroten van de binnenpoten naar 32 millimeter is een torsiestijfheid behaald dat op een hoger niveau ligt dan de Reba World Cup van het voorbije jaar, bij ruim 100 gram minder gewicht dan deze zelfde vork. Opvallend is echter dat de nieuwe SID geen carbon kroon heeft, in tegenstelling tot deze Reba WC en zoals we die zagen bij de voorgaande SID generatie. De magnesium onderpoten zijn bij de lagerbussen extra verstevigd middels 'Power Bulges', verdikkingen die bij de het topmodel SID World Cup zelfs uit carbon zijn vervaardigd. De binnenpoten zijn enkele centimeters korter en alle interne delen zijn daarom ook korter uitgevoerd. Dit heeft een gunstig effect op het verlagen van het gewicht. Bijkomend voordeel is dat de demper korter kan worden uitgevoerd, zodat er minder olie gebruikt hoeft te worden. Minder olie = minder gewicht. Bovendien zijn alle interne delen verder naar boven geplaatst in de vork. De onderpoten zijn daarom nu hol aan de onderzijde om eveneens in de afslankkeur mee te kunnen doen.

Afbeelding

Is de nieuwe SID enkel stijver dan de voorgaande versies? Nee, op dempingsgebied is er het nodige geupdate. En ook het beoogde toepassingsgebied is niet alleen meer 'race-only'. RockShox benadrukt tijdens de presentatie dat de vork door met name het verbeterde chassis en de uitgebreide instelbaarheid de vork inzetbaar maken voor een veel breder gebied.

De nieuwe SID krijgt beproefde techniek van onder andere de Reba's mee. De demping geschied middels een aangepaste Motion Control, welke in de nieuwe SID korter van bouw is. Om bij deze korte bouw toch de juiste veerkarakteristiek te krijgen, is deze nu uitgevoerd uit een kunstig vervaardigd stuk titanium buis.

Door het intern scheiden van de low en high speed compressie en rebound demping, is de vork veel fijner te tunen. RockShox wil met de SID een breder publiek bereiken en alle veranderingen onderstrepen dit streven. Zoals Greg Herbold tijdens de presentatie zei; 'not only for racing, but is also capable of some serious gnarly trail riding!'

De nieuwe SID is leverbaar vanaf februari 2008 en zal er in drie verschillende versies zijn, naar keuze met 80 of 100 millimeter veerweg:

SID Race; 1450 gram, Dual Air, Motion Control
SID Team; 1450 gram, Dual Air, Black Box Motion Control
SID World Cup; 1440 gram, Dual Air, Black Box Motion Control en carbon 'Power Bulges'

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto's: Coen de Jongh
Laatst gewijzigd door DeKerfs op ma sep 03, 2007 8:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chmod
Berichten:3763
Lid geworden op:ma sep 08, 2003 6:10 pm
Locatie:Hoegaarden

Bericht door Chmod » vr aug 31, 2007 9:28 am

Afbeelding

Gebruikersavatar
Loeky
Berichten:1509
Lid geworden op:zo mei 23, 2004 12:29 pm

Bericht door Loeky » vr aug 31, 2007 10:34 am

werd tijd dat die dingen een ander uiterlijk kregen, manmanman wat is die 'oude' versie leeeeeelijk!!

Gebruikersavatar
b-dirt
Berichten:1744
Lid geworden op:vr jul 28, 2006 4:00 pm
Locatie:Zevenhuizen

Bericht door b-dirt » zo sep 02, 2007 5:07 pm

echt een geile vork
en beter dat het niet aleen race only meer is want ik vind het eng om er mee terijden maar miss wil ik nu wel sow vork ik rij ook iets extreemer xc dan aleen race

Gebruikersavatar
wictor
Berichten:1066
Lid geworden op:vr jun 18, 2004 7:40 am
Locatie:langs de Rijn....

Bericht door wictor » zo sep 02, 2007 7:24 pm

b-dirt schreef:echt een geile vork
ik rij ook iets extreemer xc dan aleen race
Da's ook vooral een kwestie van wat we hier in de lage landen op XC parcoursjes voorgesteld krijgen. ;-)

Ik las ergens dat de demping nu ook met shims ipv een ventieltje geregeld zou moeten worden. Alhoewel mijn Reba super werkt is m'n F80 op dempings gebied (Fox met shims, dus...) net ietsje beter. Goede zet van SRAM.

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » zo sep 02, 2007 9:20 pm

wictor schreef:Ik las ergens dat de demping nu ook met shims ipv een ventieltje geregeld zou moeten worden. Alhoewel mijn Reba super werkt is m'n F80 op dempings gebied (Fox met shims, dus...) net ietsje beter. Goede zet van SRAM.
High speed middels shims, low speed middels 'ventieltje' zover ik het verhaal nog kan herinneren...

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » ma sep 03, 2007 5:57 am

Steelboy schreef:
wictor schreef:Ik las ergens dat de demping nu ook met shims ipv een ventieltje geregeld zou moeten worden. Alhoewel mijn Reba super werkt is m'n F80 op dempings gebied (Fox met shims, dus...) net ietsje beter. Goede zet van SRAM.
High speed middels shims, low speed middels 'ventieltje' zover ik het verhaal nog kan herinneren...

Jep, waarbij het 'ventiel deel' instelbaar is.

Gebruikersavatar
wictor
Berichten:1066
Lid geworden op:vr jun 18, 2004 7:40 am
Locatie:langs de Rijn....

Bericht door wictor » ma sep 03, 2007 7:08 am

Idd. Het verschil tussen (smoor)ventiel en shimstack is ook het meest merkbaar bij hoge snelheid. Wel apart dat RS voor shims heeft gekozen, daar de kwaliteit van hun ventielen toch vrij hoog was (gezien de werking). Kwestie van uitgeëvolueerd zijn?

Gebruikersavatar
Fry
Berichten:2466
Lid geworden op:di okt 22, 2002 3:57 pm

Bericht door Fry » ma sep 03, 2007 9:08 am

hij is wel ruim een kilo zwaarder dan zen voorganger :thumbsdown:
Serious gnarly trailriding? waarvoor hebben ze de reba dan??

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » ma sep 03, 2007 9:27 am

Fry schreef:hij is wel ruim een kilo zwaarder dan zen voorganger :thumbsdown:
Serious gnarly trailriding? waarvoor hebben ze de reba dan??

Een kilo....?

Hij is ook inzetbaar voor wat méér werk dan de voorgaande SID, breder inzetbaar dus. Dát is de boodschap die RS over wilt brengen met de introductie van de nieuwe SID. Daarbij is er een verschil tussen de SID en de Reba in de instelbaarheid/fine tuning van de nieuwe SID.

Gebruikersavatar
b-dirt
Berichten:1744
Lid geworden op:vr jul 28, 2006 4:00 pm
Locatie:Zevenhuizen

Bericht door b-dirt » ma sep 03, 2007 9:44 am

Fry schreef:hij is wel ruim een kilo zwaarder dan zen voorganger :thumbsdown:
Serious gnarly trailriding? waarvoor hebben ze de reba dan??
haha laat me niet lache dan was de voor ganger dus ongv 450 gram
dat kan echt niet :lol:

Gebruikersavatar
Fry
Berichten:2466
Lid geworden op:di okt 22, 2002 3:57 pm

Bericht door Fry » ma sep 03, 2007 9:48 am

b-dirt schreef:
Fry schreef:hij is wel ruim een kilo zwaarder dan zen voorganger :thumbsdown:
Serious gnarly trailriding? waarvoor hebben ze de reba dan??
haha laat me niet lache dan was de voor ganger dus ongv 450 gram
dat kan echt niet :lol:
100 GRAM :angelnot:

Gebruikersavatar
TheBigLjeweetwel
Berichten:437
Lid geworden op:do sep 21, 2006 12:08 pm
Locatie:Brabant

Bericht door TheBigLjeweetwel » ma sep 03, 2007 5:50 pm

Loeky schreef:werd tijd dat die dingen een ander uiterlijk kregen, manmanman wat is die 'oude' versie leeeeeelijk!!
nou :cry: .. maak hem lekker vlammend rood ofzo... als je er toch gnarly trail riding mee kan doen. En vervolgens gaan ze er vet mee jumpen enzo.. en krijgt RS er weer ene hoop terug :| omdat ze zeiden dat ze gnarly mee konden rijden. :roll:

hmm laat het lekker op xc houden, dan houden ze nog wat meer tijd over om andere vorken te bouwen, dan ze te herbouwen.. of te vervangen,

maar is wel leuk dat ie nou zo goed zou rijden dan. Want dat was niet altijd zo..

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » ma sep 03, 2007 6:09 pm

Gerg Herbold schreef:'not only for racing, but is also capable of some serious gnarly trail riding!'

= dus geen big hit of extreme freeriding....

obi-wan-mtb
Berichten:81
Lid geworden op:vr feb 09, 2007 12:24 pm
Locatie:Hilversum

sid 2008

Bericht door obi-wan-mtb » wo sep 12, 2007 5:42 pm

eh, ook voor v-remmen?

sjonge, voel me net een uitstervend ras met m'n xtr-v remmetjes!?




_________________
looking for Altek BL 25 v-brake levers
retro anyone?

Gebruikersavatar
Sven
Berichten:7658
Lid geworden op:wo mei 15, 2002 7:57 pm
Locatie:Sittard

Re: sid 2008

Bericht door Sven » do sep 13, 2007 8:28 am

marcel-titus schreef:eh, ook voor v-remmen?

sjonge, voel me net een uitstervend ras met m'n xtr-v remmetjes!?
De nieuwe SID world cup is enkel leverbaar in disc uitvoering en maakt gebruik van Postmount bevestiging. De race en team modellen hebben wel de optie om v-brakes te monteren.

Plaats reactie