[nieuws] Chinese overheid grijpt in in carbon-productie
Moderator:JJ
[imgr]http://www.dirty-pages.net/images/nieuw ... 331239.jpg[/imgr]De Chinese overheid voert beperkingen in op de export van carbon fiets frames en onderdelen. Dit besluit was een direct gevolg van de vele signalen uit de markt over gebroken carbon frames in combinatie met de vele andere doemverhalen die momenteel rond gaan over dubieuze kwaliteitsmaatstaven van Chinese producten zoals giftig speelgoed.
De Chinese overheid legt producenten van carbon fiets onderdelen verplichte tests op, welke volgens strikte, door de overheid opgestelde testfaciliteiten uitgevoerd dienen te worden voordat er geëxporteerd wordt. Om verschillende redenen zijn er echter een aantal bedrijven die buiten deze regeling vallen. Dit zijn bedrijven die van origine niet Chinees zijn. Of dit zo zal blijven, is nog niet bekend.
Deze nieuwe regels hebben direct groot gevolg op de levertijden van carbon fiets onderdelen uit China en het is afwachten hoe snel de markt hiervan het effect zal merken. Een aantal bedrijven die niet aan de nieuwe maatstaven voldoen, gaan zware tijden tegemoet. De druk vanuit de westerse wereld op de Chinese overheid met betrekking tot de kwaliteit van de in China geproduceerde artikelen neemt als maar toe en zou zelfs over een breder gebied dan enkel de carbon productie uitgebreid kunnen worden. Wat dit voor effect heeft op de totale fietsenindustrie in China is nog onzeker.
Bron: www.bike-eu.com
De Chinese overheid legt producenten van carbon fiets onderdelen verplichte tests op, welke volgens strikte, door de overheid opgestelde testfaciliteiten uitgevoerd dienen te worden voordat er geëxporteerd wordt. Om verschillende redenen zijn er echter een aantal bedrijven die buiten deze regeling vallen. Dit zijn bedrijven die van origine niet Chinees zijn. Of dit zo zal blijven, is nog niet bekend.
Deze nieuwe regels hebben direct groot gevolg op de levertijden van carbon fiets onderdelen uit China en het is afwachten hoe snel de markt hiervan het effect zal merken. Een aantal bedrijven die niet aan de nieuwe maatstaven voldoen, gaan zware tijden tegemoet. De druk vanuit de westerse wereld op de Chinese overheid met betrekking tot de kwaliteit van de in China geproduceerde artikelen neemt als maar toe en zou zelfs over een breder gebied dan enkel de carbon productie uitgebreid kunnen worden. Wat dit voor effect heeft op de totale fietsenindustrie in China is nog onzeker.
Bron: www.bike-eu.com
Re: Chinese overheid grijpt in in carbon-productie
Toys for BoysDeKerf's schreef:...zoals giftig speelgoed...

No kiddin, wel een serieus probleem wat zich steeds meer begint te ontwikkelen.
In hoeverre zijn de NEN/SOCKS/ISO-normeringen van toepassing op buitenlandse producten? We hebben wel een maatstaf, maar hoe wordt hiermee omgesprongen...
En hoe kan een buitenlandse chinese fabrikant worden vervolgd als een Nederlandse fietser op zijn gezicht gaat door een fabricagefout?
Interessante discussie!
-
- Berichten:231
- Lid geworden op:do aug 24, 2006 10:54 pm
Interessant artikel. Ben een maandje terug zelf in China geweest. Daar met zowel Chineese, Europese en Amerikaanse bedrijven gesproken.
Zij (en dan met name de Westerse bedrijven) leggen de schuld vwb de dubieuze kwaliteit van sommige produkten echter niet zo zeer bij de Chinezen maar bij de buitenlandse opdrachtgevers. Zoals als een van de bedrijfsleiders van een Duits bedrijf het zei; if you want to have something made for 40 cents but you are only willing to pay 10, you get shit. The Chinese aren't stupid they give you what you pay for. Werkelijk, deze mensen hadden geen goed woord over voor Mattel e.d.
Gezien het feit dat veel Chinese bedrijven sterke banden hebben met de overheid verbaast mij het dus niet dat er nu al maatregelen volgen. Ook de buitenlandse bedrijven zullen tzt wel volgen omdat deze bedrijven ook vaak samenwerkingsverbanden met Chinese bedrijven hebben. Anders kun je daar namelijk moeilijk zaken doen.
Maar goed, dan maar wat langer wachten op een beter carbo freempje in plaats van tezamen met je garantiegeval een gebitsprothese oid moeten bestellen
Zij (en dan met name de Westerse bedrijven) leggen de schuld vwb de dubieuze kwaliteit van sommige produkten echter niet zo zeer bij de Chinezen maar bij de buitenlandse opdrachtgevers. Zoals als een van de bedrijfsleiders van een Duits bedrijf het zei; if you want to have something made for 40 cents but you are only willing to pay 10, you get shit. The Chinese aren't stupid they give you what you pay for. Werkelijk, deze mensen hadden geen goed woord over voor Mattel e.d.
Gezien het feit dat veel Chinese bedrijven sterke banden hebben met de overheid verbaast mij het dus niet dat er nu al maatregelen volgen. Ook de buitenlandse bedrijven zullen tzt wel volgen omdat deze bedrijven ook vaak samenwerkingsverbanden met Chinese bedrijven hebben. Anders kun je daar namelijk moeilijk zaken doen.
Maar goed, dan maar wat langer wachten op een beter carbo freempje in plaats van tezamen met je garantiegeval een gebitsprothese oid moeten bestellen

Een overgroot deel komt uit China, echter zijn het vaak Taiwanese bedrijven die hun carbonfacaliteiten naar China overbrengen, aangezien de uurlonen daar lager liggen. Zelfs de carbon frames van de meest gerenomeerde fietsmerken komen uit China.
Er zijn een aantal echt gespecialiseerde carbonfabrikanten die al jaren ervaring hebben en kwaliteit leveren. De grote vraag vanuit de markt genereerd echter een groei van nieuwe bedrijven die ook op de carbonmarkt mee willen spelen. Zeker bij een materiaal als carbon weegt echter ervaring en know-how erg zwaar.
Er zijn een aantal echt gespecialiseerde carbonfabrikanten die al jaren ervaring hebben en kwaliteit leveren. De grote vraag vanuit de markt genereerd echter een groei van nieuwe bedrijven die ook op de carbonmarkt mee willen spelen. Zeker bij een materiaal als carbon weegt echter ervaring en know-how erg zwaar.
Wisten jullie dat in één Airbus A380 ruim 70 ton koolstof gaat. 1/3 van wat de sportsector per jaar verwerkt
.
Eindelijk wordt daar een keer ingegrepen en dat is nog niet zo gek ook. Er komt een hoop rotzooi daar vandaan en dat ligt natuurlijk ook aan de opdrachtgevers. You get what you pay for. Gelukkig zijn de meeste fietsfabrikanten en componentenbouwers zich er wel van bewust dat veiligheid toch wel voorop moet staan, niet alleen omdat er gewoon normen zijn voor deze producten wil je ze verkopen in Europa. Maar soms glipt er wel eens eentje tussendoor schat ik zo. Hetzelfde geldt voor consumenten-electronica. Apple is helaas minder groen dan iedereen denkt. De hoeveelheden giftige stoffen die in Apple producten voorkomen is echt beschamend veel zo veel. Maar er zijn ook fabrikanten die het wel hebben begrepen, zoals Sony en Dell. Deze implementeren het door de europese unie opgezette initiatief tot het verminderen of tot nul brengen van gevaarlijke stoffen in diverse electronica, genoemd RoHS (Restriction of Hazardous Substances). En deze merken betrekken de meeste goederen toch uit China tegenwoordig. Europa, toch ergens goed voor toch. Jammer alleen dat China hier niet eerder aan gedacht heeft.
Mijn inschatting is dat carbon parts wel duurder gaan worden door de nieuwe richtlijnen maar door de schaalvergroting en technologische ontwikkelingen op hetzelfde niveau zal blijven.

Eindelijk wordt daar een keer ingegrepen en dat is nog niet zo gek ook. Er komt een hoop rotzooi daar vandaan en dat ligt natuurlijk ook aan de opdrachtgevers. You get what you pay for. Gelukkig zijn de meeste fietsfabrikanten en componentenbouwers zich er wel van bewust dat veiligheid toch wel voorop moet staan, niet alleen omdat er gewoon normen zijn voor deze producten wil je ze verkopen in Europa. Maar soms glipt er wel eens eentje tussendoor schat ik zo. Hetzelfde geldt voor consumenten-electronica. Apple is helaas minder groen dan iedereen denkt. De hoeveelheden giftige stoffen die in Apple producten voorkomen is echt beschamend veel zo veel. Maar er zijn ook fabrikanten die het wel hebben begrepen, zoals Sony en Dell. Deze implementeren het door de europese unie opgezette initiatief tot het verminderen of tot nul brengen van gevaarlijke stoffen in diverse electronica, genoemd RoHS (Restriction of Hazardous Substances). En deze merken betrekken de meeste goederen toch uit China tegenwoordig. Europa, toch ergens goed voor toch. Jammer alleen dat China hier niet eerder aan gedacht heeft.
Mijn inschatting is dat carbon parts wel duurder gaan worden door de nieuwe richtlijnen maar door de schaalvergroting en technologische ontwikkelingen op hetzelfde niveau zal blijven.
Laatst gewijzigd door BLRacing op vr okt 26, 2007 5:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gelijk heb je, onder de consumenten electronica zit gigantisch veel zooi. Van €100,- tot €10.000,-. Apple is heus niet de enige leverancier die zeer giftige stoffen in hun apparatuur verwerkt. Het is daarom van belang dat China naar de maatstaven van europeese regelgeving gaat werken. Pas dan wordt de hoeveelheid zooi verminderd. Overigens neemt dat niet weg dat die fabrieken voor hun eigen markt troep kunnen blijven leveren.BLRacing schreef:Wisten jullie dat in één Airbus A380 ruim 70 ton koolstof gaat. 1/3 van wat de sportsector per jaar koopt.
Eindelijk wordt daar een keer ingegrepen en dat is nog niet zo gek ook. Er komt een hoop rotzooi daar vandaan en dat ligt natuurlijk ook aan de opdrachtgevers. You get what you pay for. Gelukkig zijn de meeste fietsfabrikanten en componentenbouwers zich er wel van bewust dat veiligheid toch wel voorop moet staan, niet alleen omdat er gewoon normen zijn voor deze producten wil je ze verkopen in Europa. Maar soms glipt er wel eens eentje tussendoor schat ik zo. Hetzelfde geldt voor consumenten-electronica. Apple is helaas minder groen dan iedereen denkt. De hoeveelheden giftige stoffen die in Apple producten voorkomen is echt beschamend veel zo veel. Maar er zijn ook fabrikanten die het wel hebben begrepen, zoals Sony en Dell. Deze implementeren het door de europese unie opgezette initiatief tot het verminderen of tot nul brengen van gevaarlijke stoffen in diverse electronica, genoemd RoHS (Restriction of Hazardous Substances). En deze merken betrekken de meeste goederen toch uit China tegenwoordig. Europa, toch ergens goed voor toch. Jammer alleen dat China hier niet eerder aan gedacht heeft.
Mijn inschatting is dat carbon parts wel duurder gaan worden door de nieuwe richtlijnen maar door de schaalvergroting en technologische ontwikkelingen op hetzelfde niveau zal blijven.
Overigens is het voordeel van een Apple dat er in de regel minder snel problemen mee ontstaan. Waar een PC al veroudert is zodra hij uit de fabriek rolt, is dat bij een Apple niet zo. Neemt niet weg dat Apple, Dell en al die andere merken duurzaam mogen produceren. Dit geldt trouwens voor alle productie bedrijven.
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
-
- Berichten:231
- Lid geworden op:do aug 24, 2006 10:54 pm
In dat licht vind ik de "Happy Trails" die Richard Cunningham in de MBA van november heeft geschreven wel passend.BLRacing schreef:Gelukkig zijn de meeste fietsfabrikanten en componentenbouwers zich er wel van bewust dat veiligheid toch wel voorop moet staan, niet alleen omdat er gewoon normen zijn voor deze producten wil je ze verkopen in Europa. Maar soms glipt er wel eens eentje tussendoor schat ik zo.
Gelukkig tik ik dit in op een Dell computer en is mijn geweten clean.BLRacing schreef:Apple is helaas minder groen dan iedereen denkt. De hoeveelheden giftige stoffen die in Apple producten voorkomen is echt beschamend veel zo veel. Maar er zijn ook fabrikanten die het wel hebben begrepen, zoals Sony en Dell. Deze implementeren het door de europese unie opgezette initiatief tot het verminderen of tot nul brengen van gevaarlijke stoffen in diverse electronica, genoemd RoHS (Restriction of Hazardous Substances). En deze merken betrekken de meeste goederen toch uit China tegenwoordig.
Helemaal met de gedachte dat ik vanochtend lekker op de racer ben weg geweest waar o.a. wat Amerikaanse Woundup troep zit.
Dat zijn toch hele nobele bedrijven....kijkt u even mee. Eerst wal lieve fietsonderdeeltjes
http://www.advancedcomposites.com/woundup.htm
En na wat doorklikken het Echte werk..

http://www.advancedcomposites.com/defense.htm
Volgens mij doen twee van die torpedotubes het best leuk met een pantje er in naast de voordeur.