[nieuws] Magura's nieuwe MX achterdemper

Reacties op nieuwsberichten van Dirty Pages.

Moderator:JJ

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm
[nieuws] Magura's nieuwe MX achterdemper

Bericht door DeKerfs » do jan 10, 2008 7:24 pm

Zoals Magura het zelf omschrijft: "Het comfort van high-class auto's als de Mercedes M en S-klasse, Audi Q7 of de Porsche Cayenne vindt nu haar weg naar de fietsenbranche, dankzij de nieuwe Magura MX achterdemper". De MX is een voor de fietsenindustrie uniek ontwerp, waarmee Magura een nieuwe weg in wilt slaan; hoge prestaties met een laaggewicht, dankzij het ontbreken van dynamische afdichtingen zoals bij conventiole achterdempers. In plaats van een luchtkamer, werkt de demper met een 'luchtzak' uit rubber en bevindt er zich géén druppel olie in de demper. Zodoende ook geen olie of afdichtingen die onder hoge druk staan, waarmee letterlijk een onderhoudsvrije achterdemper gecreëerd is.

[imgr]http://www.dirty-pages.net/images/nieuw ... 989112.jpg[/imgr] Net als bij de Durin vork is de eenvoudige opbouw troef in dit nieuwe ontwerp en kan daarmee het gewicht erg laag gehouden worden. Voor de kortste versie met een inbouwlengte van 165 millimeter (38 millimeter veerweg) is het gewicht slechts 195 gram. Er zullen ook versies komen met een inbouwlengte van 190 en 200 millimeter (50 millimeter veerweg). Andere slimme eigenschappen zijn er in de vorm van de 360 graden roteerbare ring met het luchtventiel en de rebound instelling.

De rubberen blaasbalg zet uit bij het inveren en is daarom niet voor elk frametype geschikt. Daarnaast is de demper bedoelt voor frames met moderne veergeometrie, die niet afhankelijk is van een lock-out of platform demping. Magura is van mening dat deze veersystemen uiteindelijk de overhand op de markt zullen krijgen ten opzichte van de systemen waar gecompliceerde en onderhoudsgevoelige dempers noodzakelijk zijn voor een goede werking.

In eerste instantie zal de nieuwe MX demper vooral op het Cross Country en All Mountain segment worden afgestemd. In een later stadium zullen daar versies bij komen voor de meer extremere freeriders en downhillers. Vanaf maart zullen de eerste dempers hun weg via fietsenfabrikanten naar de markt vinden en rond de zomer zullen dempers voor de losse verkoop beschikbaar komen.

Afbeelding

Bron: Magura.com

Gebruikersavatar
BOSS
Berichten:5522
Lid geworden op:vr okt 04, 2002 7:01 pm
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Bericht door BOSS » do jan 10, 2008 8:46 pm

Back to basic, daar hou ik wel van.
Kijken of de markt daar rijp voor is.

Al een prijs bekend?, techniek zit er niet in kan dus goedkoop worden.....net als de Durin

dusssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » do jan 10, 2008 8:50 pm

BOSS schreef: kan dus goedkoop worden.....net als de Durin
Die is ook écht goedkoop jah...

Nee, tot dusver nog geen prijzen bekend. Ik vermoed dat we niet eerder dan maart van dit jaar iets van prijzen zullen horen.

Gebruikersavatar
BOSS
Berichten:5522
Lid geworden op:vr okt 04, 2002 7:01 pm
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Bericht door BOSS » do jan 10, 2008 9:00 pm

DeKerf's schreef:
BOSS schreef: kan dus goedkoop worden.....net als de Durin
Die is ook écht goedkoop jah...
ow ;)

dussssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Gène
Berichten:2371
Lid geworden op:zo dec 23, 2001 8:39 pm

Bericht door Gène » do jan 10, 2008 10:31 pm

Dus de cirkel is rond? We begonnen met elastromeer demping en eindigen nu weer met rubber? Straks beginnen we weer overnieuw....zijwieltjes en die shizzle

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » vr jan 11, 2008 7:07 am

Gène schreef:Dus de cirkel is rond? We begonnen met elastromeer demping en eindigen nu weer met rubber? Straks beginnen we weer overnieuw....zijwieltjes en die shizzle

Een rubberen blaasbalg/luchtzak om precies te zijn... zoals ze visueel nog wel eens kunt herkennen onder een vrachtwagen.

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » vr jan 11, 2008 7:09 am

Daarbij, wat mij het meeste interesseert is hoe zij puur op enkel lucht een constante prestaties op lage en hoge snelheid rebound kunnen creëren. De ingaande demping is ook een 'factory setting'...

hubertje
Berichten:1262
Lid geworden op:di mar 22, 2005 10:09 am

Bericht door hubertje » vr jan 11, 2008 7:48 am

Idd. Hoe de demping gebeurt met enkel lucht is me voorlopig ook nog een raadsel.

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » vr jan 11, 2008 8:29 am

hubertje schreef:Idd. Hoe de demping gebeurt met enkel lucht is me voorlopig ook nog een raadsel.
Het kan weldegelijk. Ekosport, of Englund, of welke naam het ook allemaal gehad heeft, heeft luchtpatronen gehad die je kon gebruiken in je Manitou of RockShox vork. Deze werken eveneens enkel op lucht en kon je intern via een 'smoorklepje' de terugslag (uitgaande demping) regelen. Omslachtig 'fine tunen', maar opzich werkte het best redelijk. De uitgaande demping is bij de MX demper dan ook in zekere zin niets meer dan een smoring van de luchtstroom bij het terug uitveren van de demper.

hubertje
Berichten:1262
Lid geworden op:di mar 22, 2005 10:09 am

Bericht door hubertje » vr jan 11, 2008 11:05 am

In feite dan gewoon het principe van een oliedemping, maar gedimensioneerd op lucht?
Englund herinner ik me nog..

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » vr jan 11, 2008 3:39 pm

hubertje schreef:In feite dan gewoon het principe van een oliedemping, maar gedimensioneerd op lucht?
Englund herinner ik me nog..

anders.. olie is niet samendrukbaar... lucht wel. Lucht moet je dus 'anders' remmen, anders bouw je enkel druk op en is er weinig echte controle over de 'flow' van de lucht.

Gebruikersavatar
bettes
Berichten:2947
Lid geworden op:za feb 02, 2002 1:45 pm

Bericht door bettes » vr jan 11, 2008 3:42 pm

Dubbele post en ik mag hem niet verwijderen?! Nieuwsmeisjes?
Laatst gewijzigd door bettes op vr jan 11, 2008 3:45 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!

Gebruikersavatar
bettes
Berichten:2947
Lid geworden op:za feb 02, 2002 1:45 pm

Bericht door bettes » vr jan 11, 2008 3:43 pm

De cirkel is echt rond!

Crosstrac somona...

http://www.retrobike.co.uk/gallery2/mai ... alNumber=3

greetz
bettes
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!

Gebruikersavatar
Luc
Berichten:4164
Lid geworden op:do jul 12, 2001 8:04 am

Bericht door Luc » za jan 12, 2008 8:48 am

Ook de vorken van Votec hadden een demping op lucht. Die werkte inderdaad zeer behoorlijk. Het instelbereik en het verschil tussen 2 klikjes was o.a. afhankelijk van de druk in de dempingskamer. Die vorken waren, zeker voor die tijd en vooral voor hun DC constructie, zéér licht. Ik heb er 2 gehad, beide wogen +/- 1600-1700gr, voor een DC vork met 140mm. veerweg ...
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

hubertje
Berichten:1262
Lid geworden op:di mar 22, 2005 10:09 am

Bericht door hubertje » za jan 12, 2008 12:20 pm

thx mannen. Weer wat bijgeleerd.

Plaats reactie