[imgr]http://www.dirty-pages.net/images/nieuw ... 989112.jpg[/imgr] Net als bij de Durin vork is de eenvoudige opbouw troef in dit nieuwe ontwerp en kan daarmee het gewicht erg laag gehouden worden. Voor de kortste versie met een inbouwlengte van 165 millimeter (38 millimeter veerweg) is het gewicht slechts 195 gram. Er zullen ook versies komen met een inbouwlengte van 190 en 200 millimeter (50 millimeter veerweg). Andere slimme eigenschappen zijn er in de vorm van de 360 graden roteerbare ring met het luchtventiel en de rebound instelling.
De rubberen blaasbalg zet uit bij het inveren en is daarom niet voor elk frametype geschikt. Daarnaast is de demper bedoelt voor frames met moderne veergeometrie, die niet afhankelijk is van een lock-out of platform demping. Magura is van mening dat deze veersystemen uiteindelijk de overhand op de markt zullen krijgen ten opzichte van de systemen waar gecompliceerde en onderhoudsgevoelige dempers noodzakelijk zijn voor een goede werking.
In eerste instantie zal de nieuwe MX demper vooral op het Cross Country en All Mountain segment worden afgestemd. In een later stadium zullen daar versies bij komen voor de meer extremere freeriders en downhillers. Vanaf maart zullen de eerste dempers hun weg via fietsenfabrikanten naar de markt vinden en rond de zomer zullen dempers voor de losse verkoop beschikbaar komen.

Bron: Magura.com