[imgr]http://www.dirty-pages.net/images/nieuw ... 522894.jpg[/imgr]
Het Spaanse Rotor, gekent om hun innovatieve producten, speelt hier ook op in en lanceert de nieuwe XC2 cranks. Veel van de hedendaagse cross country wedstrijdrijders en wedstrijd georiënteerde rijders laten simpelweg het kleinste blad weg omdat deze niet veel gebruikt wordt en omdat het scheelt in het gewicht. De totale breedte van de cranks verandert hier echter niet mee en doordat het middenblad nu het kleinste is, ligt de ketting ook nog al eens tamelijk schuin. De nieuwe XC2 is Rotor's antwoord hierop. Door de cranks specifiek te ontwerpen voor het gebruik van 2 tandwielen, kan het geheel veel smaller geconstrueerd worden. Dit resulteert in een smallere Q-waarde (160 millimeter in plaats van 175 millimeter bij de meeste cranks vandaag) en een meer geoptimaliseerde kettinglijn. Zelfs groot-groot schakelen (ketting op buitenblad crank en het grootste tandwiel van je cassette) is nu meer acceptabel, waar dat bij de huidige systemen tot en té schuine ketting en dus onnodige slijtage leidt.

In wit/grijs de positie van de 2 tandwielen relatief gezien tussen de 3 traditionele tandwielen
[imgr]http://www.dirty-pages.net/images/nieuw ... 523085.jpg[/imgr]De XC2 cranks zijn voorzien van een 40 tands buiten- en 27 tands binnenblad met het Q-ontwerp. Deze geovaliseerde bladen zijn na Shimano's BioPace-tijdperk inmiddels een vaste waarde geworden in het gamme van Rotor. De 40 en 27 tands combinatie is dusdanig uitgelegd dat er meer optimaal gebruik wordt gemaakt van de te schakelen ratio's. De omtrek van een 40 tands Q blad is op zijn grootste diameter gelijk aan die van een traditioneel 42 tands tandwiel en op zijn kleinste diameter aan die van een 38 tands tandwiel.
Net als de 2 speed cranks van Cannondale en Specialized heeft de spider van de XC2 5 armen en een 110/74 boutsteek. Dit is gelijk aan de huidige 'compact' cranks voor op de racefiets en aan de oude 'standaard' voor mountainbikes. De vergrootte diameter van de spider komt de stijfheid van de verbinding tussen blad en crankarm ten goede en bij gebruik van de Q bladen van Rotor is de onderling te verstellen afstand van het OCP principe kleiner, waardoor de mate van verdraaiing van het ovale tandwiel nauwkeuriger naar wens aangepast kan worden.
Inmiddels is een gelimiteerde pre-productie serie van 100 stuks uitgeleverd voor veldtesten. De verwachting is dat de eigenlijke serieproductie rond de presentatie op de EuroBike komende september op volle toeren zal draaien. De cranks zijn, net als de andere Agilis cranks, compatibel met de lagers van Shimano en Rotor's eigen traplagers. De specifiek voor dit crankstel ontwikkelde tandwielen komen ook in de losse verkoop, zodat eigenaren van Specialized en Cannondale cranks gebruik kunnen maken van de Q concept.
Bron: www.rotorbike.com