
De meest in het oog springende wijziging is de zogehete 'cross bow' zitbuisconstructie. Het concept is gebasseerd op de doorgetrokken zitbuis en daarbij behorende kortere zadelpennen die we steeds vaker zien bij racefietsen. Hiermee is in totaal zo'n 100 gram gewicht bespaart ten opzichte van een meer traditionele constructie. Daarmee komt het totaal gewicht van de nieuwe Top Fuel op 2000 gram inclusief demper, terwijl de stijfheid 33% toegenomen zou zijn.
Trek was één van de eerste massaproducenten op het voorfront van carbontechnologie. Met ervaringen opgedaan bij de Madone racefietsen, is bij de nieuwe Top Fuel ook gebruik gemaakt van Net Molding. Deze technologie maakt het mogelijk om zeer nauwkeurige passingen te creëren Ãn het carbon, waardoor lagers met extreme nauwkeurigheid rechtstreeks in het materiaal kunnen worden gemonteerd. We vinden dit terug bij de dropouts, de trapas en het balhoofd. Oók Trek stapt over op volledig geïntegreerde trapaslagering en introduceert haar eigen visie op de door Cannondale vrijgegeven BB30 standaard. De BB90, zoals Trek het noemt en waarbij de 90 millimeter staat voor de breedte van de bracket pot, zorgt er mede voor dat er een grotere diameter onderbuis kan worden toegepast, hetgeen een groot deel extra stijfheid met zich mee brengt. Trek heeft FSA benadert om hiervoor een specifiek crankstel te ontwikkelen, waarbij de Q-waarde 13 millimeter smaller is dan een Shimano crankstel. Met slechts twee tandwielen is dit crankstel voorals meer bestemd voor de racegeoriënteerde rijder.


Het veersysteem is slechts in detail verandert en is dus nog steeds het beproefde ABP systeem van zijn voorganger. Het Active Braking Pivot (ABP) gaat het verstijven van de achtervering tijdens het remmen tegen. Het full floating concept van zijn voorganger is voort gezet; door de montage van de demper tussen de EVO-link en de liggende vork blijft het systeem actief onder alle omstandigheden. De EVO-link is echter wel vernieuwd en bestaat nu uit één stuk lichtgewicht magnesium.

Bron: www.trekbikes.com
Foto's: Geof Waugh