[nieuws] Santos goes Belt Drive

Reacties op nieuwsberichten van Dirty Pages.

Moderator:JJ

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm
[nieuws] Santos goes Belt Drive

Bericht door DeKerfs » vr nov 14, 2008 7:20 am

Op de stand van Magura troffen we de voorbije BikeMotion een Nederlands merk met een heuze Belt Drive. Santos slaat hiermee een nieuwe weg in in hun naar eigen zeggen 'streven naar een onderhoudsvrije fiets'. Logisch dan ook dat de SCC03 met Belt Drive voorzien is van een Rohloff naaf. Verder zien we op dit testmodel de HS33 Firmtech remmen in combinatie met gecoate velgen. Een combinatie die ons bij de eerder geteste Marathon Carbon aangenaam verraste in prestaties.

De Belt Drive is onderhoudsvrij, behoeft geen smering en is lichter dan een tradionele aandrijving met ketting en tandwielen. Omdat de getande aandrijfband eindloos is, is dit SCC03 dan ook voorzien van een uitneembaar deel in de staande achtervork om hem te kunnen monteren. Santos maakt met het uitbrengen van deze SCC03 een duidelijk statement en we zijn dan ook benieuwd hoe deze trend zich verder zal ontwikkelen op Nederlandse en Belgische markt. Inmiddels is er door Santos al flink getest met dit model en we zullen zelf snel op pad gaan met een testmodel en eens kijken hoe dit concept zich houdt in de Nederlandse modder.

Afbeelding

Bron: Santos Bikes

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » vr nov 14, 2008 9:02 am

Tof ding, ben ook benieuwd hoe dat houdt. Ik hoop dat ze een S-je hebben voor je J, want hierop gaat het jou niet lukken :)

Echt een fiets voor de Nederlandse mountainbiker, velgremmen en een Rohloff :)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
Caramba
Berichten:1952
Lid geworden op:za jul 07, 2001 1:00 am
Locatie:'s-Hertogenbosch

Bericht door Caramba » vr nov 14, 2008 10:02 pm

Ziet er interessant uit! Ben heel benieuwd naar jullie ondervindingen. Enig idee wat deze fiets weegt?

Gebruikersavatar
dubbelop
Berichten:573
Lid geworden op:wo jun 25, 2003 12:11 pm
Locatie:Amerongen
Contacteer:

Bericht door dubbelop » di nov 18, 2008 1:42 pm

Bij www.co-motion.com tandems is de Belt Drive (als optie) al te koop ter vervanging van de tussenketting:

Afbeelding

Zie DEZE PAGINA voor meer details.
Mvg,
Marten
www.tandemclub.nl

mateis
Berichten:1354
Lid geworden op:di aug 07, 2001 10:35 am
Locatie:Den Haag

Bericht door mateis » di nov 18, 2008 9:55 pm

Ja had em gezien. Tof ding, goed concept, maarrrr...

wat heb je aan een bijna compleet onderhoudsarme fiets als de trapaslagers nog steeds prut zijn? Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
(brrrrtssss :bounce: )

Ik weet dat die truvi singlespeed dingen het makkelijkst te krijgen zijn, maar het is nu niet echt het meest betrouwbare op de markt, zeg maar. En hiervoor heb je naar mijn weten nog geen betere vervangingslagers behalve hele dure semi-ceramische van Truvi zelf, zoals je die wel voor de Shimano-FSA-Raceface standaard hebt. Bijna alle 'sorglos'-fietsen vallen in deze kuil, jammer!

Gebruikersavatar
dubbelop
Berichten:573
Lid geworden op:wo jun 25, 2003 12:11 pm
Locatie:Amerongen
Contacteer:

Bericht door dubbelop » di nov 18, 2008 10:44 pm

mateis schreef:Ja had em gezien. Tof ding, goed concept, maarrrr...

wat heb je aan een bijna compleet onderhoudsarme fiets als de trapaslagers nog steeds prut zijn? Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
(brrrrtssss :bounce: )
Die Belt Drive moet toch ook met vierkante assen te combineren zijn? Het gaat in feite om "bandwielen" die je op de plaats van "tandwielen" schroeft. Samen met een excenter of verstelbare padden breng je het geheel dan op spanning.
Mvg,
Marten
www.tandemclub.nl

mateis
Berichten:1354
Lid geworden op:di aug 07, 2001 10:35 am
Locatie:Den Haag

Bericht door mateis » wo nov 19, 2008 9:56 am

Tuurlijk, maar waarom doet men dat dan niet? In het specifieke/beste geval van vierkante assen is het alweer bijna ondoenlijk om spul uit de hoge middenklasse te vinden, trouwens.

Sorglos zou voor mij ook betekenen dat ik in een keer, zonder er verder al te diep over te hoeven nadenken, de juiste slijtvaste onderdelen te pakken heb. Of sterker: ik zou me enigszins bekocht voelen als ik een superonderhoudsarme fiets kocht, maar wel twee keer zo vaak als mijn maatje met zijn xt-crank lagers moest vervangen.

Gebruikersavatar
dubbelop
Berichten:573
Lid geworden op:wo jun 25, 2003 12:11 pm
Locatie:Amerongen
Contacteer:

Bericht door dubbelop » zo nov 23, 2008 3:56 pm

mateis schreef:Tuurlijk, maar waarom doet men dat dan niet? In het specifieke/beste geval van vierkante assen is het alweer bijna ondoenlijk om spul uit de hoge middenklasse te vinden, trouwens.
Waarom 'men' dat niet doet? Omdat 'men' denkt dat een fiets onverkoopbaar is als er geen Mega-Hyperdrive-SuperTechnic spullen op zitten. En buitenboordlagers zijn momenteel dé rage, dus moet je ze gebruiken. Natuurlijk hebben die holle assen wel voordelen (stijfheid, gewicht) maar volgens mij zijn de nadelen veel groter. En de ellende komt volgens mij vooral doordat de fietsindustrie nog niet is overgegaan op grotere bracketpotten, althans niet structureel. Met die dikkere holle assen (ISIS/Shimano) werden de kogellagers overeenkomstig kleiner en kwetsbaarder. Nu zijn de lagers door ze buitenboord te plaatsen weer groter, maar is de afdichting het probleem geworden. In elk geval: pakweg 3000 km. met een trapas waar vroeger 10.000 km. en meer gewoon was is natuurlijk idioot.

Wat die assen betreft: Phil Wood maakt uitstekende vierkante trapassen. Minder kostbaar zijn de vierkante assen van Sinz Racing. Deze hebben twee lagers aan de aandrijfkant. Ze zitten nu pakweg 2.000 kilometer in de straattandem dus over slijtage is nog niets te zeggen. Maar voor montage voelden ze in elk geval mooi soepel aan. En voor $50 per stuk zijn ze ook bepaald niet duur. Daarnaast schijnt Kinex ook een goede kwaliteit assen te maken. Dit merk is in het algemeen bekend van de goedkope trapasjes ('twee voor een tientje', zogezegd).
Mvg,
Marten
www.tandemclub.nl

Plaats reactie