[nieuws] Cannondale SIMON - digital suspension

Reacties op nieuwsberichten van Dirty Pages.

Moderator:JJ

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm
[nieuws] Cannondale SIMON - digital suspension

Bericht door DeKerfs » do okt 08, 2009 7:34 pm

Dat er op dempingsgebied nog steeds veel te ontwikkelen en te verfijnen valt, bewijst Cannondale met hun studieproject, genaamd 'SIMON'. Enkele jaren terug waren er al verwoede pogingen van enkele demperfabrikanten om het dempingsysteem te voorzien van 'slimme' elektronica, maar een hit werd het nooit. De ontwikkelaars van Cannondale hebben 5 jaar lang gewerkt aan een systeem dat zeker niet alleen een studieproject zal blijven.

Afbeelding

Het basis idee van SIMON is gebaseerd op een adaptief dempingssysteem dat voor nagenoeg alle rijomstandigheden, rijstijlen en type rijder toepasbaar is. Waar een traditioneel dempingssysteem afhankelijk is van mechanisch ingestelde klepjes en veertjes, wordt dit bij de Lefty SIMON gedaan door een elektro-hydraulische servoklep in het dempingscircuit die aangestuurd wordt vanuit een computer in de stuurbuis. De vork is overladen met sensoren en voeden de computer 500 keer per seconde met data over de positie en de rijomstandigheden van de vork. Op basis van deze data past de computer de demperflow van de servoklep elke 2 milliseconde aan om een optimale reactie op het terrein.

Afbeelding

De computer is momenteel voorzien van 5 verschillende, vooraf geprogrammeerde standen; cross country, freeride, all-mountain, downhill en een lock-out modus. Deze basis standen zijn eveneens adaptief en te verfijnen naar persoonlijke voorkeur. In de downhill stand kan naast de rebound, low- en high-speed compressie ook de bottom-out karakteristiek gefinetuned worden. Het systeem werkt zó snel, dat zelfs bij een lock-out modus, de vork snel genoeg kan reageren op een onverhoopt obstakel zonder dat de berijder merkt dat het systeem ingrijpt.

Het systeem wordt bedient vanaf een joystick op het stuur en informatie wordt gepresenteerd op een display boven op de stuurpen. Hiermee kies je tussen de verschillende standen en kan je nagenoeg het gehele systeem programmeren naar eigen smaak. Zelfs de veerweg is geheel traploos instelbaar van 0 tot 130 millimeter.

Afbeelding

Voor het mogelijk maken van dergelijke opties en prestaties is de computer dan ook voorzien van maar liefst 5 processoren die gevoed worden door batterijen die eveneens in de stuurbuis zijn opgenomen. Momenteel zou een opgeladen accupakket 8 uur mee moeten gaan, maar dit is mede afhankelijk van het gebruik van het systeem.

Afbeelding

Vooralsnog is SIMON nog een studieproject, voortgekomen uit de vraag hoe de mountainbike er over 5 of zelfs over 10 jaar uit kan zien. Hoewel de behaalde resultaten van dit 5 jarig durende project volgens Cannondale overtuigend zijn, is nog niet bekend wanneer dit systeem beschikbaar is voor de consument.

Meer informatie en uitleg over het systeem zijn te vinden op de speciale website waar eveneens een filmpje te vinden waar door de ontwikkelaar van het systeem alle ins en outs worden gepresenteerd.

Bron: www.cannondale.com
Laatst gewijzigd door DeKerfs op vr okt 09, 2009 7:59 am, 1 keer totaal gewijzigd.

JeroenK
Berichten:554
Lid geworden op:ma mar 27, 2006 3:29 pm

Bericht door JeroenK » do okt 08, 2009 8:04 pm

Mooi man 8).

Maarre... crankbrothers wiel voor Lefty??


Op zich wel geinig dat electronische gedoe. Eindelijk lijkt die technologie volwassen genoeg om het prototype stadium te ontstijgen (Shimano o.a.). Wat ik de meest opzienbarende electronische product introductie vind: Metrigear powermeter, voor in de as van Speedplay pedalen :shock: .

Gebruikersavatar
kooz
Berichten:1487
Lid geworden op:zo jan 18, 2004 4:05 pm
Locatie:apeldoorn
Contacteer:

Bericht door kooz » do okt 08, 2009 8:59 pm

JeroenK schreef:Mooi man 8).

Maarre... crankbrothers wiel voor Lefty??
Schijnt het stijfste leftywiel te zijn waar ze bij cannondale tot nu toe mee gereden hebben. De eerste sets staan bij ons al in bestelling!.. zullen in oktober geleverd worden.

kooz

Ninko
Berichten:1229
Lid geworden op:za jan 11, 2003 11:34 pm

Bericht door Ninko » do okt 08, 2009 11:00 pm

kooz schreef:
JeroenK schreef:Mooi man 8).

Maarre... crankbrothers wiel voor Lefty??
Schijnt het stijfste leftywiel te zijn waar ze bij cannondale tot nu toe mee gereden hebben. De eerste sets staan bij ons al in bestelling!.. zullen in oktober geleverd worden.

kooz
Ook voor grote wielen of enkel 26"?? :roll:

Gebruikersavatar
zonoskar
Berichten:2600
Lid geworden op:za nov 24, 2001 12:29 am

Bericht door zonoskar » vr okt 09, 2009 9:28 am

5 processoren? Waar hebben ze al die dingen voor nodig zeg, of ze noemen een chipje wat een sensor uitleest ook een processor (technisch gezien klopt dat wel). Ik vind 8 uur op een accu wel erg weinig hoor. Ik vergeet vaak al om na een rit mijn Garmin op te laden (en dus bij de volgende rit zonder GPS rond fiets), maar als je dit vergeet op te laden werkt heel die vork niet meer. Misschien moesten ze een klein generatortje op de vork maken die stroom genereerd dmv het in- en uit veren van de vork. Al die 5 processoren in 1 low-power FPGA proppen met wat SRAM voor de settings en hopelijk gaat het dan wat langer mee. Maar wel een goede innovatie.
Laatst gewijzigd door zonoskar op vr okt 09, 2009 9:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Dennis Katinas
Berichten:446
Lid geworden op:zo aug 26, 2007 10:52 pm
Locatie:Heerenveen
Contacteer:

Bericht door Dennis Katinas » vr okt 09, 2009 8:25 pm

Super vet! Ben heel benieuwd wat daar over een paar jaar uit komt!

Gebruikersavatar
kooz
Berichten:1487
Lid geworden op:zo jan 18, 2004 4:05 pm
Locatie:apeldoorn
Contacteer:

Bericht door kooz » vr okt 09, 2009 10:04 pm

Ninko schreef:
kooz schreef:
JeroenK schreef:Mooi man 8).

Maarre... crankbrothers wiel voor Lefty??
Schijnt het stijfste leftywiel te zijn waar ze bij cannondale tot nu toe mee gereden hebben. De eerste sets staan bij ons al in bestelling!.. zullen in oktober geleverd worden.

kooz
Ook voor grote wielen of enkel 26"?? :roll:
hm.. eerst alleen 26"..

Kooz

De Lars Cuevas
Berichten:1023
Lid geworden op:vr okt 18, 2002 10:07 pm

Bericht door De Lars Cuevas » vr okt 09, 2009 10:39 pm

kooz schreef:Schijnt het stijfste leftywiel te zijn waar ze bij cannondale tot nu toe mee gereden hebben.
Apart. Die CB wielen staan algemeen bekend als, uh... "relatief weinig waar voor heel veel geld." :?

Het Simon project vind ik wel erg tof!

Gebruikersavatar
wictor
Berichten:1066
Lid geworden op:vr jun 18, 2004 7:40 am
Locatie:langs de Rijn....

Bericht door wictor » za okt 10, 2009 7:46 am

De Lars Cuevas schreef: Apart. Die CB wielen staan algemeen bekend als, uh... "relatief weinig waar voor heel veel geld." :?!
Dat en hun lelijkheid misstaat op iedere fiets, maar we dwalen af.....

Ik ben benieuwd hoe het in het terrein werkt, en met name hoe snel de lockout. Zou een feedback lusje met laffe 500 Hz sampling sneller (en dus effectiever) deblokkeren dan TerrorLogic & de Specialized Spinoff? (Voor mij geen echte issue, maar feit is dat alle 'platform' rommel ten koste gaat van hoogfrequente responsie, en dit een mooie manier om dat te vermijden zou kunnen zijn).

En nog interessanter: wat voor servoklep zit er in? Is dit weer een piëzo elementje (a la K2-SmartShock)?

Gebruikersavatar
TheBigLjeweetwel
Berichten:437
Lid geworden op:do sep 21, 2006 12:08 pm
Locatie:Brabant

Bericht door TheBigLjeweetwel » za okt 10, 2009 12:03 pm

wictor schreef:
De Lars Cuevas schreef: Apart. Die CB wielen staan algemeen bekend als, uh... "relatief weinig waar voor heel veel geld." :?!
Dat en hun lelijkheid misstaat op iedere fiets, maar we dwalen af.....

Ik ben benieuwd hoe het in het terrein werkt, en met name hoe snel de lockout. Zou een feedback lusje met laffe 500 Hz sampling sneller (en dus effectiever) deblokkeren dan TerrorLogic & de Specialized Spinoff? (Voor mij geen echte issue, maar feit is dat alle 'platform' rommel ten koste gaat van hoogfrequente responsie, en dit een mooie manier om dat te vermijden zou kunnen zijn).

En nog interessanter: wat voor servoklep zit er in? Is dit weer een piëzo elementje (a la K2-SmartShock)?
heheh die was ook geen lang leven beschoren nhe.... zou wel een goed idee zijn als dat systeem op te laden zijn door zonnencellen. Dan zou je nooit zonder stroom zitten in noodgevallen. Ga er dus vanuit dat ie als een normale lefty werkt als de batterijen op zijn. of dat er iets op te vinden dat er een naafdynamo in de voorwiel gemaakt word die de stroom er voor levert. Middels inductie stroom ofzo :bandana: :angelnot: 8)

De Lars Cuevas
Berichten:1023
Lid geworden op:vr okt 18, 2002 10:07 pm

Bericht door De Lars Cuevas » za okt 10, 2009 6:44 pm

wictor schreef:
De Lars Cuevas schreef:Ik ben benieuwd hoe het in het terrein werkt, en met name hoe snel de lockout. Zou een feedback lusje met laffe 500 Hz sampling sneller (en dus effectiever) deblokkeren dan TerrorLogic & de Specialized Spinoff? (Voor mij geen echte issue, maar feit is dat alle 'platform' rommel ten koste gaat van hoogfrequente responsie, en dit een mooie manier om dat te vermijden zou kunnen zijn).
En nog interessanter: wat voor servoklep zit er in? Is dit weer een piëzo elementje (a la K2-SmartShock)?
vraag 1: volgens Cannondale: ja. Responstijd is in totaal 2+6=8ms, en dat zou een stuk sneller zijn dan een mechanisch systeem.
Vraag 2: ook ja. In het filmpje verklaart de Cannondale rep. het één en ander uitgebreid.

amigo
Berichten:985
Lid geworden op:zo aug 19, 2001 8:21 pm

Bericht door amigo » zo okt 25, 2009 12:57 pm

zonoskar schreef:5 processoren? Waar hebben ze al die dingen voor nodig zeg, of ze noemen een chipje wat een sensor uitleest ook een processor (technisch gezien klopt dat wel). Ik vind 8 uur op een accu wel erg weinig hoor. Ik vergeet vaak al om na een rit mijn Garmin op te laden (en dus bij de volgende rit zonder GPS rond fiets), maar als je dit vergeet op te laden werkt heel die vork niet meer. Misschien moesten ze een klein generatortje op de vork maken die stroom genereerd dmv het in- en uit veren van de vork. Al die 5 processoren in 1 low-power FPGA proppen met wat SRAM voor de settings en hopelijk gaat het dan wat langer mee. Maar wel een goede innovatie.
Wat dacht je van een naaf dynamo

Plaats reactie