[nieuws] WTB Kodiak 29er DH band

Reacties op nieuwsberichten van Dirty Pages.

Moderator:JJ

Plaats reactie
DeKerfs
[nieuws] WTB Kodiak 29er DH band

Bericht door DeKerfs » ma nov 09, 2009 7:15 pm

Dat 29" wielen niet slechts voorbehouden zijn aan cross country hardtails moge duidelijk zijn. Al jaren pionieren diverse merken met full suspension frames, niet alleen voor cross country, maar ook voor all mountain en zelfs freeride toepassingen. Sommigen gaan nog verder en doen verwoede pogingen om volwaardige downhillfietsen met 29" wielen te bouwen.

Zo presenteerde Intense' Jeff Streber onlangs nog zijn 29" versie van de 951 downhillracer. "I did it because I could", aldus Jeff. De bottleneck zat hem lange tijd in de beschikbaarheid van banden voor deze discipline. Op Strebers prototype 2951 zijn prototype WTB Dissent banden met een breedte van 2.5" terug te vinden. Dat WTB duidelijk iets ziet in de groots geschoeide downhillers wordt verder bewezen door de komst van de nieuwe Kodiak 29er band.

Afbeelding

Afbeelding

Tezamen met Chris Sugai van Niner Bikes werd de 2.5" brede Kodiak ontwikkeld om de vraag naar aggressieve, volumineuze banden voor stevig freeride en downhill gebruik te beantwoorden. De band is gemaakt van WTB's High Grip DNAâ„¢ op een carcas met versterkte zijkanten voor een betere bescherming tegen doorstootlekrijden. Met 1400 gram is het geen lichtgewicht, maar ligt de focus dus vooral op grip en sterkte voor het ruigere werk.

De band is voorlopig exclusief verkrijgbaar via de webwinkel Niner Bikes. Niner's full suspension programma omvat momenteel naast de R.I.P. 9 enduro fully met 114 millimeter veerweg ook de met 140 millimeter veerweg uitgeruste W.F.O. 9. voor het all mountain segment. Met de nieuwe, voorlopig exclusief door het merk gevoerde WTB Kodiak band geeft Niner ons reeds te denken dat we spoedig een 29" downhillfiets van ze kunnen verwachten...
Laatst gewijzigd door DeKerfs op di nov 10, 2009 6:52 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Chmod

Bericht door Chmod » ma nov 09, 2009 10:14 pm

Dan gaat m'n achterste nog meer tegen de band slepen. Hier ben ik veels te klein voor.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Re: [nieuws] WTB Kodiak 29er DH band

Bericht door JJ » ma nov 09, 2009 10:20 pm

DeKerfs schreef:De band is voorlopig exclusief verkrijgbaar via de webwinkel Niner Bikes.
Ow? Met een week of twee ook gewoon in NL te krijgen hoor!

Die band is echt te dik voor op de veluwe denk ik :)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

DeKerfs

Re: [nieuws] WTB Kodiak 29er DH band

Bericht door DeKerfs » di nov 10, 2009 6:47 am

JJ schreef:
DeKerfs schreef:De band is voorlopig exclusief verkrijgbaar via de webwinkel Niner Bikes.
Ow? Met een week of twee ook gewoon in NL te krijgen hoor!
So says the press release van Niner. Ik heb er nog geen van de Nederlandse importeur mogen ontvangen waar iets anders in zou staan.

amigo

Bericht door amigo » di nov 10, 2009 7:54 pm

wat is nou het voordeel van een dh bike met 29 inch wielen??

fucalot

Bericht door fucalot » di nov 10, 2009 8:58 pm

Waarom hebben 4x4's grotere banden?
Vroeger was 35 inch een joekel van een band, in de States is een 44 inch nu bijna standaard, bij de extreme offraders natuurlijk.

JeroenK

Bericht door JeroenK » di nov 10, 2009 9:51 pm

amigo schreef:wat is nou het voordeel van een dh bike met 29 inch wielen??
Weet op worldcup niveau niemand nog precies. Daarom gaan (o.a.) Intense en WTB er mee experimenteren.

Het is wel te verwachten dat grotere wielen veel makkelijker over obstakels heenrollen, maar de vraag is hoeveel voordeel dat oplevert en hoeveel nadeel een 29er oplevert in het snellere manouvreerwerk, zowel van links naar rechts als naar boven en beneden.

amigo

Bericht door amigo » wo nov 11, 2009 7:15 am

fucalot schreef:Waarom hebben 4x4's grotere banden?
Vroeger was 35 inch een joekel van een band, in de States is een 44 inch nu bijna standaard, bij de extreme offraders natuurlijk.
Maar dat komt omdat de velgen steeds groter worden ;)

dmx

Bericht door dmx » wo nov 11, 2009 10:05 am

Als ik mij niet vergis zijn ze bij Niner al een tijdje in de weer met een 29er DH prototype. Ik heb daar eens iets van op mtbr gezien maar ben niet 100 % zeker. Lenz is ook al vlijtig aan het testen met hun PBJ.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo nov 11, 2009 11:13 am

dmx schreef:Als ik mij niet vergis zijn ze bij Niner al een tijdje in de weer met een 29er DH prototype. Ik heb daar eens iets van op mtbr gezien maar ben niet 100 % zeker. Lenz is ook al vlijtig aan het testen met hun PBJ.

Ik weet dat de co-founder van Niner, Steve Domahidy, een W.F.O. in en DH setup in gebruik heeft. Een voorzien van onder andere een customized Dorado vork.

Afbeelding

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr nov 13, 2009 7:58 am

Ze zijn er wel druk mee:

http://twentynineinches.com/2009/11/12/ ... editorial/

Jammer dat het in ons land zo lastig downhillen is, aan de andere kant goed want volgens mij (als DH no-no) is het een nog kostbaarder spelletjes dan rondjes rijden in het bos :)

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

dader

Bericht door dader » vr nov 13, 2009 9:05 am

Met grote wielen heb je eigenlijk geen aandrijving meer nodig op een DH bak!

mateis

Bericht door mateis » vr nov 13, 2009 9:35 am

He - als dat zo is, kan je je auto misschien ook de deur uit doen. Dan is het ook weer kostenefficient.

Plaats reactie