Ik heb eindelijk een dealer in de buurt gevonden, en die verkoopt umf en scott bikes. Nu zit ik dus een beetje te twijvelen tussen de Scott yz 0 en de umf hardy 2. (prijs gelijk) probleem is dat hij er geen heeft staan, en dat bestellen ook kopen is...
Ben dus maar een beetje aan het afwegen wat ik nodig ben.
Scott:

http://www.scottusa.com/product.php?UID=7503
umf :

Belangrijkste vind ik dat die yz 0 24-36 voorbladen heeft, een marzocchi dirt jam comp 80 mm (wist niet eens dat die bestond.)
En shimano schijfremmen. (mech)
De hardy 2 heeft 22-32 voorbladen, maar wel gewoon 100 mm voorfork en hayes mx2 remmen.
Nou wou ik graag weten wat nou eigenlijk beter is. Ik wil namelijk wel wat trail rijden, maar trapte bij het xc rijden altijd behoorlijk zwaar. En zag dat alle "betere" fourcross fietsen met 1 blad voor, bijna altijd 38 tands hebben, dus is 22-32 niet wat aan de lichte kant, 24 voor en 30 achter lijkt me namelijk licht genoeg trappen voor een beetje trail en street, maar 32 - 11 lijkt me wat aan de lichte kant om een beetje snel vooruit te komen.
Zo zit ik ook bij die voorfork. Is 80 mm niet wat weinig voor fourcross en street?? normaal is die fork toch 100 (marzocchi dirt jam comp)
en tot slot de remmen, wat ik over de shimano mechanische schijfremmen in het algemeen heb gehoord was dat die bagger zouden zijn, totaal geen remkracht. (Ookal kon ik niks over de br-m495 vinden) terwijl iedereen heel goed te spreken lijkt te zijn over die hayes mx2. (klopt dit, of is dat van shimano helemaal niet zo erg. Alleen als je zware downhill ofzo wilt doen?)
Owja, wat betekend die hd er eigenlijk achter mx2?
brakes - Hayes MX2 HD, 203mm
Wat is volgens jullie nou de beste optie? die umf, met als enige minpunt de vertanding, maarja dat lijkt me juist zo belangrijk. Of de scott met als minpunt de voorfork (die volgens mij wat te weinig is?) en als het klopt wat ze zeggen, ook de remmen.
Tot nu toe lijkt de scott me nog het beste voor mij (puur door de vertanding, maar de umf heeft volgens mij veel betere onderdelen.)
Komt UMF niet toevallig met een 06 model waar wel de 24-36 voorbladen op zitten? zie die voorbladen namelijk alleen maar op de 06 modellen...
Ik hoop dat iemand wat wijze raad voor me heeft.
Alvast bedankt en groeten,
Michel