paar vraagjes...

Alles over fourcross en race-georienteerde BMX fietsen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
flapmeth41
Contacteer:
paar vraagjes...

Bericht door flapmeth41 » wo dec 07, 2005 8:23 pm

Hey iedereen,
Ik heb eindelijk een dealer in de buurt gevonden, en die verkoopt umf en scott bikes. Nu zit ik dus een beetje te twijvelen tussen de Scott yz 0 en de umf hardy 2. (prijs gelijk) probleem is dat hij er geen heeft staan, en dat bestellen ook kopen is...
Ben dus maar een beetje aan het afwegen wat ik nodig ben.
Scott: Afbeelding
http://www.scottusa.com/product.php?UID=7503
umf : Afbeeldinghttp://www.umf-bikes.de/?p=103&PHPSESSI ... 29072663d1

Belangrijkste vind ik dat die yz 0 24-36 voorbladen heeft, een marzocchi dirt jam comp 80 mm (wist niet eens dat die bestond.)
En shimano schijfremmen. (mech)
De hardy 2 heeft 22-32 voorbladen, maar wel gewoon 100 mm voorfork en hayes mx2 remmen.

Nou wou ik graag weten wat nou eigenlijk beter is. Ik wil namelijk wel wat trail rijden, maar trapte bij het xc rijden altijd behoorlijk zwaar. En zag dat alle "betere" fourcross fietsen met 1 blad voor, bijna altijd 38 tands hebben, dus is 22-32 niet wat aan de lichte kant, 24 voor en 30 achter lijkt me namelijk licht genoeg trappen voor een beetje trail en street, maar 32 - 11 lijkt me wat aan de lichte kant om een beetje snel vooruit te komen.
Zo zit ik ook bij die voorfork. Is 80 mm niet wat weinig voor fourcross en street?? normaal is die fork toch 100 (marzocchi dirt jam comp)
en tot slot de remmen, wat ik over de shimano mechanische schijfremmen in het algemeen heb gehoord was dat die bagger zouden zijn, totaal geen remkracht. (Ookal kon ik niks over de br-m495 vinden) terwijl iedereen heel goed te spreken lijkt te zijn over die hayes mx2. (klopt dit, of is dat van shimano helemaal niet zo erg. Alleen als je zware downhill ofzo wilt doen?)
Owja, wat betekend die hd er eigenlijk achter mx2?
brakes - Hayes MX2 HD, 203mm

Wat is volgens jullie nou de beste optie? die umf, met als enige minpunt de vertanding, maarja dat lijkt me juist zo belangrijk. Of de scott met als minpunt de voorfork (die volgens mij wat te weinig is?) en als het klopt wat ze zeggen, ook de remmen.
Tot nu toe lijkt de scott me nog het beste voor mij (puur door de vertanding, maar de umf heeft volgens mij veel betere onderdelen.)
Komt UMF niet toevallig met een 06 model waar wel de 24-36 voorbladen op zitten? zie die voorbladen namelijk alleen maar op de 06 modellen...

Ik hoop dat iemand wat wijze raad voor me heeft.
Alvast bedankt en groeten,
Michel

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo dec 07, 2005 8:31 pm

Een echte fourcross bike is eigenlijk niet geschikt om xc te rijden. Voor datgene wat je er met enig fatsoen wel mee kunt rijden is 1 blad ook voldoende...

Duoke

Bericht door Duoke » wo dec 07, 2005 8:40 pm

Nou om te streeten is dat vork niet slecht (een 80mm toch niet) ik heb gestreet met 80mm en had geen problemen, maar ik vind mechanische schijfremmen ook op niets trekken, en heb inderdaad veel over hayes gehoord (goed, niet slecht, behoorlijk), ik zou (als ik jouw was) voor de umf gaan, heeft echt alles te bieden, op na de vertanding dan (die kan je altijd nog veranderen), kost trouwens minder dan als je de scott gaat veranderen (vork, remmen)

MVGV Brian

Faxmulder

Bericht door Faxmulder » wo dec 07, 2005 10:39 pm

Weet niet wat je er voor moet betalen maar kijk eens bij S-tec (duitsland) op de site http://www.s-tec-sports.de !

http://www.s-tec-sports.de/media/cases/hardy_large.jpg

Voor €749

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » do dec 08, 2005 8:12 am

Als je twijfels hebt over de onderdelen kan je beter even doorsparen en een wat duurdere kopen of (veel beter) eentje zelf opbouwen naar eigen specificaties. Je bent duurder uit maar hebt er daarentegen ook veel meer en langer plezier van. :bicycle:

pinoisgeel
Contacteer:

Bericht door pinoisgeel » do dec 08, 2005 9:12 am

Ga voor de UMF! En HD betekent Heavy Duty...

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » do dec 08, 2005 2:24 pm

wenerij :roll:

ik rij met shimano deore schijfremmen, met stomme vbrake remhendeltjes van scott, en ik heb echt wel genoeg remkracht. remmen werken al jaren perfect. geen onderhoud, supersimpel af te stellen, en geen gezeik.
den twanne (ook gekend als de fopchinees, me de rode coyote op dh wedstrijden) had daarentegen hayes mechs, en die dingen trokken op geen fuck. zelfs op hun mechanische levers staat een massa speling, en remkracht was er zo goed als niet.

verder was ik helemaal niet onder der indruk van de kwaliteit van de umf bikes op de bikebeurs in utrecht. mijn scott xc bike waar ik in het begin van mijn carriere ook mee ging streeten en dirten is nog altijd in 1 stuk, dus denk ik dat de scott van betere kwaliteit zal zijn.

de betere 4X bikes worden ook vaker bereden door de betere 4Xers, die een groot verzet nodig hebben als ze tegen hoge snelheden over het parkours vliegen. dus over de tandbladen zou ik me absoluut geen zorgen maken. die dingen kosten trouwens geen geld, dus ik zou zeker mijn keuze daardoor niet laten beinvloeden.

80mm is doorgaans ook genoeg om mee rond te komen. vooral voor street/4X.

mijn stem gaat uit naar de scott. die maken nu toch al een paar jaar dat frame, waar mr pritzel ook op rijdt, en ze lijken wel te weten wat ze doen. UMF daarentegen is nieuw in deze niche.

Steel Farmer
Contacteer:

Bericht door Steel Farmer » do dec 08, 2005 2:35 pm

Ga voor die umf, geometrie van de umf is echt geweldig :worship: , setje nieuwe tandwielen kost lang niet zoveel als een nieuwe vork en de umf is veel beter afgemonteerd. En de umf heeft ook een geometrie waarmee je verder dan 300m komt zonder last te krijgen van je rug, scot weet ik niet. Maar wat ik wel weet is dat UMF zwaar ondergewaardeerd wordt door sommigen. Zijn echt super fietsen.

flapmeth41
Contacteer:

Bericht door flapmeth41 » vr dec 09, 2005 8:23 pm

Thanks voor de reacties :D
Vind de scott nog altijd het mooist er uitzien , maar is net wat de meeste van jullie zeggen, UMF is simpelweg beter afgemonteerd. En daar gaat het om.
Volgens mij is die idd ook het goedkoper om een beetje naar mijn wensen om te bouwen dan de scott.
Geometrie verschilt heel klein beetje, maarja, Dat komt door die 80 mm vork. zithouding is verder bijna identiek
En denk dat de frame kwalliteit wel goed is bij allebij.
Als er dan is iets aan vervanging toe is kan ik altijd wat duurdere/andere onderdelen erop zetten.

Zou trouwens rond de 800 kwijt zijn (bijde, zoizo 10 % korting op de adviesprijs van €890, misschien weet ik er nog wat meer af te halen), die 50 euro scheelt dus niet zo heel veel, en hoef ik niet helemaal naar duitsland als ik een probleem heb. En kan het wel goed met die winkelier vinden.. Dus wie weet kan ik er ooit nog een sponsordeal uit halen, als ik besluit wat actiever te gaan fourcrossen ofzo.

Nja ik ga morgen eers is in groningen kijken, en maak dan wel een definitieve beslissing. Reacties en ervaringen zijn nog altijd welkom natuurlijk ;)

Nogmaals bedankt
Groeten,
Michel

Marklesss
Contacteer:

Bericht door Marklesss » vr dec 09, 2005 11:51 pm

Ga voor de UMF ;) Ik heb zelf ook de Hardy 2. Gebruik hem voor street als voor (mini) drops en dat gaat beide goed. De UMF is op zich redelijk goed afgemonteerd en die mechanische schijven doen het wel aardig goed. Ik heb ze nu zelf vervangen maar dit was meer een `luxe ` dan dat het echt nodig was. De UMF minder mooi? Zet er alleen een ander zadel op en je hebt een heel ander beeld. Kijk zelf het verschil:

http://www.freewebs.com/markwillems/umfhardy2.bmp

http://www.freewebs.com/markwillems/umfhardy2.2.bmp

( Ps het laden duurt ff )
:: Turner DHR / Turner 4X / Turner Flux ::

Erikje

Re: paar vraagjes...

Bericht door Erikje » vr dec 09, 2005 11:54 pm

flapmeth41 schreef:probleem is dat hij er geen heeft staan, en dat bestellen ook kopen is...
Ik zou zeggen, NIET kopen daar.
Dan kan je net zo goed overal een bike kopen, en gun hem dan niet zijn handel.

Erikje

fredo

Bericht door fredo » za dec 10, 2005 10:53 am

Drooze @ DirtE19 schreef:wenerij :roll:

den twanne (ook gekend als de fopchinees, me de rode coyote op dh wedstrijden) had daarentegen hayes mechs, en die dingen trokken op geen fuck. zelfs op hun mechanische levers staat een massa speling, en remkracht was er zo goed als niet.
tip: plaats gore-tex kabels ;)

Ik heb die remmen ook nog gehad en ik had idd in het begin ook wel wat te klagen over remkracht. Mech schijfremmen zijn erg afhankelijk van de kwaliteit van je kabel, dus gore-tex is dé oplossing.

fredo

Bericht door fredo » za dec 10, 2005 10:59 am

flapmeth41 schreef:Thanks voor de reacties :D
Vind de scott nog altijd het mooist er uitzien , maar is net wat de meeste van jullie zeggen, UMF is simpelweg beter afgemonteerd. En daar gaat het om.
nops, foute redenering!!!! :shock:

Het belangrijkste is en bijft je frame. Een verschil in derailleur, cranks, stuurpen ed gaat echt je rijgedrag nauwelijks beïnvloeden........

Trouwens als je ooit ies gaat vervangen zijn het die onderdelen en niet je frame, daar blijf je met zitten. (als je het niet breekt) Dus kan het beter maar een goed zijn.

Steel Farmer
Contacteer:

Bericht door Steel Farmer » za dec 10, 2005 11:21 am

En laat de umf nou net ook echt een geweldig frame zijn :shock: . Ik heb het zelf niet zo op alu frames maar de geo veraste me echt op de bm zo goed. :o

Plaats reactie