Hoe te beginnen
Moderator:Beheerders
ik wil eigenlijk wel beginnen met wat competitie gericht fietsen, ik heb een subject gelezen in mbuk en daardoor raakte ik wel geinteresseerd in 4cross
maar hoe begin je hier aan?
waar schrijf je je in?
wordt dit wel gehouden in Nederland?
wat is het niveau?
is het leuk en voor iedereen geschrikt?
waar moet ik verder aan denken en vooral niet over het hoofd zien?
maar hoe begin je hier aan?
waar schrijf je je in?
wat is het niveau?
is het leuk en voor iedereen geschrikt?
waar moet ik verder aan denken en vooral niet over het hoofd zien?
Re: Hoe te beginnen
DhFreeZ schreef:ik wil eigenlijk wel beginnen met wat competitie gericht fietsen, ik heb een subject gelezen in mbuk en daardoor raakte ik wel geinteresseerd in 4cross
Inschrijven, fietsen... Echte 4X-clubs zijn er bij mijn weten niet, voor training e.d. komt de BMX-baan om de hoek het meeste in aanmerking IMHO.maar hoe begin je hier aan?
In Groningen (Dutch 4X Series), zie bikepark.nl. Je kunt ook uitwijken naar onze oosterburen, bijv. deMDC.waar schrijf je je in?
Vorige keer waren (zelf overigens niet geweest) Joost Wichman, Jurg Meier en Anneke Beerten er. Die hebben allemaal al in een World Cup-finales gestaan of zelfs gewonnen... Je hoeft dus niet bang te zijn dat je geen competitie hebtwat is het niveau?

Mwah, als je motoriek gestoord bent, een hekel aan snelheid hebt en van een stoeprand afrijden al te gevaarlijk vindt of na een uur stevig doortrappen pas echt op gang bent, dan zou je je misschien af kunnen vragen of het wel helemaal je ding is...is het leuk en voor iedereen geschrikt?
Re: Hoe te beginnen
Met dat voorbeeld wat jij geeft moet je al helemaal niet beginnen.Mwah, als je motoriek gestoord bent, een hekel aan snelheid hebt en van een stoeprand afrijden al te gevaarlijk vindt of na een uur stevig doortrappen pas echt op gang bent, dan zou je je misschien af kunnen vragen of het wel helemaal je ding is...is het leuk en voor iedereen geschrikt?

Maar denk niet dat DhFreeZ dat soort ''angsten'' heeft.
Wat ik zou doen als beginner:
Eerst een low budget 4x of dirt fietsje kopen of lenen/huren
En het op de proef zetten, want je kunt wel blijven vragen en twijfelen, maar op de baan proef je de echt sfeer!
Op 17 juni a.s. is er een race genaamd; Oranje Race op het Kardinge in Groningen, misschien een leuk initiatief om eens te gaan kijken!
Groeten,
Daan
Is er ook een bepaald instap niveau?
Ik heb sindskort specialized p all mountain, moet kunnen toch?
als er geen 4x cross baan in de buurt is, en ook geen bmx, heb je er dan wat aan om te blijven oefenen op singletracks?
ik wil zeker mee doen aan 4cross in groningen, ..en als er nog wedstrijden zijn deze zomer, misschien zelfs die ..maar ik wil ook blijven trainen
Ik heb sindskort specialized p all mountain, moet kunnen toch?
als er geen 4x cross baan in de buurt is, en ook geen bmx, heb je er dan wat aan om te blijven oefenen op singletracks?
ik wil zeker mee doen aan 4cross in groningen, ..en als er nog wedstrijden zijn deze zomer, misschien zelfs die ..maar ik wil ook blijven trainen
Welke regio moet ik dan denken, misschien schiet me c.q. iemand nog wat te binnen...DhFreeZ schreef:als er geen 4x cross baan in de buurt is, en ook geen bmx, heb je er dan wat aan om te blijven oefenen op singletracks?
Single track (en dan niet hetgeen wat ze in de gemiddelde toertocht onder single track verstaan) is ook niet verkeerd en kan hele nuttige elementen zoals off-camber bochten , 'ruw' terrein, drops, ...
En je moet roeien met de riemen die je hebt; voordeel van een BMX-baan is IMHO dat je bijzonder efficient kan trainen op
- starten,
- techniek t.b.v. hindernissen: gemiddelde BMX-baan die ik ken, bevat meer en moeilijkere hindernissen dan Groningen (dientengevolge staat er dan ook een groot hek omheen)
- elleboog aan elleboog rijden...
En je hoeft geen ##@$#@$ eind omhoog te slepen met een fiets, alleen is het wel weer gemaakt voor 20/24", hetgeen voor een 26" wel eens een nadeel wil zijn.
Zolang je in de buurt van 's-Hertogenbosch - Eindhoven blijft, moet het niet al te moeilijk zijn om een BMX-baan te vinden (KNWU-site zou uitkomst moeten kunnen bieden).DhFreeZ schreef:Noord-brabant is waar ik woonnn
Single track, maar ik zou onderstaande graag wensen uit te sluiten:wat versta jij dan precies onder singletrack Cheeta?

Nogal wat routes en toertochten worden aangevuld met lussen van kilometers met dit soort paden, zodat je een uitdagende route krijgt met wel xxx% single track. Vandaar...

dat fotootje is de omschrijving van singletrack op mountainbike.be ...
http://www.youtube.com/watch?v=zHm8gRS8nbk
In dit filmpje zit veel echte singletrack (maar dat vind je spijtig genoeg niet in onze platte landjes (ardennen buiten beschouwing gelaten)
Ik welk dorp/stad woon je, dan zeg ik je naar welke BMX baan/club je moet gaan...DhFreeZ schreef:dus oefenen op singletracks kun je buiten beschouwing laten?
Of je kijkt even hiero:
http://www.fcvzoetermeer77.net/commonpages/clubs.php
hoi, ik ben ook beginner op 4X gebied en 29 april mijn eerste 4x gereden. En aller-aller-aller-laatste geworden
Ik ben nu ook bij de lokale BMX club en dat scheelt stukken. Vooral starthektrainingen zijn prettig. Daarnaast is het ook goed voor het vertrouwen! Met 4 man/vrouw volle bak een bocht in duiken doe je niet zo gauw met xc-en.
Ook kan je trouwens goed oefenen in het lokale skateparkje, beetje springen en droppen. goed voor de techniek en vertrouwen!
succes en to tde 17e!

Ook kan je trouwens goed oefenen in het lokale skateparkje, beetje springen en droppen. goed voor de techniek en vertrouwen!
succes en to tde 17e!