Re:Vering

Deel hier je goede en slechte ervaringen met betrekking tot service of garantie van een product, merk of dealer.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
N I E L S
Vering

Bericht door N I E L S » ma okt 10, 2005 12:45 pm

Waarom is al die bende zo *(&^&*(^ duur?

Ten eerste betaal je een fortuin om de zooi aan te schaffen, losse demper van kwaliteit kost je gewoon een goeie 450 euro als je m nieuw wilt...

Ten tweede is zon ding servicen door een vakman meestal niet al te goedkoop, hij is snel een uurtje bezig en een beetje vering eist wel enige service om de zoveel uur. Een Boxxer bijvoorbeeld 25 uur, nieuwe olie. Extra onderdelen en gereedschap is ook nodig dus zelf doen is meestal geen optie omdat het ook wel enige kennis van zaken en precisie vereist (fox vorken).

Ten derde vragen ze om een onderdeeltje vervangen een kapitaal, dit ligt natuurlijk niet aan de vervanger maar aan de fabrikant. Vervangen van een body of dingen in die strekking zijn al helemaal onbetaalbaar.

Door de kloteservice van de vorige eigenaar kost een Boxxer me daardoor gewoon 150 pond om te laten repareren!

Ik ga voortaan gewoon weer compleet ongeveerd de berg af denk ik....

pZyteX

Bericht door pZyteX » ma okt 10, 2005 3:23 pm

rockshox heeft op hun site vrij gedetaileerde service manuals staan en het aantal tools wat je ervoor nodig hebt valt ook wel mee.

N I E L S

Bericht door N I E L S » ma okt 10, 2005 3:51 pm

Setje bushings en gebroken lowers is nog weinig aan te doen.
Maar inderdaad, de service guide is een goed ding.

simon-ffc

Bericht door simon-ffc » ma okt 10, 2005 4:58 pm

alles aan mtb is gewoon enorm duur,spijtig genoeg :"(
en als ik DIRT magazine mag geloven,daar staat een artikel in over BOS engineering (www.bos-engineering.com)over de marzocchi 888rc word geschreven dat "weak internal performance"wel kunnen verbeterd(geperfectioneerd)door een BOS cartridge kit(600euros :o)ook zou er een gebrek zijn aan compressie en zou de 888rc standaard progressiviteit missen,en geen grip geven aan het voorwiel :o losstaande van mijn technische kennis(of het ontbreken hiervan)vind ik naar mijn mening de 888"s(al dan niet rc) zeer goede vorken.
maar dat je voor +- 900euros een vork hebt waar je nog eens 600euro in moet steken om hem af te stellen vind ik belachelijk,zelfs schandalig

Plons

Bericht door Plons » ma okt 10, 2005 5:09 pm

en toch is het het geld meer dan waard.

Niet normaal wat een verschil.

Ik wou dat ik dat systeem voor al mijn vorken kon kopen, zelfs voor mijn xc/enduro tochten zou het heerlijk zijn, maar ik ben dan ook een echte poser !

simon-ffc

Bericht door simon-ffc » ma okt 10, 2005 5:16 pm

ik geloof best dat het erg goed werkt en dat het een meerwaarde is voor je bike,maar dat je dan bij wijze van spreke met een standaard 888 een"minder goede" vork hebt vind ik echt wel over the top. of moet iedereen met een Pro-setup gaan rijden??(zij die het kunnen betalen) om een goede vork te hebben,volgens mij komt het er nog steeds op aan om te kunnen rijden.

ps:no offence Plons ;D

surfstad

Bericht door surfstad » ma okt 10, 2005 5:47 pm

Duckrip schreef:

Begrijp je het nu pas....

Tsja en dat het veel kost heeft alles te maken met marktwerking.

krekker

Bericht door krekker » ma okt 10, 2005 7:08 pm

oftewel. . .iedereen probeert ook maar z"n zakken te vullen ;)

DESL

Bericht door DESL » ma okt 10, 2005 7:29 pm

Ze moeten gewoon niet elke X - aantal maanden met een nieuwe
veer of veertechniek uitkomen.
Zo voelt iedereen met een wat oudere demper zich meteen gepaald.
Zo van wat"s loos met mijn "dure" net nieuwe demper dan.

Ze geven dus toe dat de vorige toch niet helemaal je van het was,
of willen ze alleen weer een nieuw product puchen?
If it ain"t broke don"t fix it !

Dan hoeven we niet iedere keer die sheis dure ontwikkelings kosten
mee te financieren.

Als de piloot bout is dan kun je er nog zo"n goeie "nieuwe" demper
onder z"n reet hangen, maar "t blijft bout.

simon-ffc

Bericht door simon-ffc » ma okt 10, 2005 8:42 pm

Als de piloot bout is dan kun je er nog zo"n goeie "nieuwe" demper
onder z"n reet hangen, maar "t blijft bout.
;D ;D
hier sluit ik me bij aan

Crash

Bericht door Crash » ma okt 10, 2005 10:18 pm

haleee

een boxxer servicen is niet zo moeilijk ;D
en daarbij die speciale toolies heb je ook niet nodig.
150 pond das zon 200 euro ?
ach wel wat olie en keeringen kosten als gauw zon 100 euro bij elkaar
en dan miss bij je 2 uur bezig met wat tunning erbij das ook 100 euro
mja heb vaak gehoord dat je aan een vork servicen weinig hebt oftewel hoe moet lekken of zoiets

Sinter

Bericht door Sinter » wo okt 12, 2005 4:29 pm

Duckrip schreef:
Waarom is al die bende zo *(&^&*(^ duur?

Ten eerste betaal je een fortuin om de zooi aan te schaffen, losse demper van kwaliteit kost je gewoon een goeie 450 euro als je m nieuw wilt...

Ten tweede is zon ding servicen door een vakman meestal niet al te goedkoop, hij is snel een uurtje bezig en een beetje vering eist wel enige service om de zoveel uur. Een Boxxer bijvoorbeeld 25 uur, nieuwe olie. Extra onderdelen en gereedschap is ook nodig dus zelf doen is meestal geen optie omdat het ook wel enige kennis van zaken en precisie vereist (fox vorken).

Ten derde vragen ze om een onderdeeltje vervangen een kapitaal, dit ligt natuurlijk niet aan de vervanger maar aan de fabrikant. Vervangen van een body of dingen in die strekking zijn al helemaal onbetaalbaar.

Door de kloteservice van de vorige eigenaar kost een Boxxer me daardoor gewoon 150 pond om te laten repareren!

Dus denk dan niet dat je voor € 60,- een Vanilla RC hebt

Mech

Bericht door Mech » wo okt 12, 2005 6:16 pm

Kwaliteit kost geld, en goed onderhoud spaart op de lange duur geld uit.
Je kan best 2 of soms wel 3 jaar rijden met een vork of demper. Maar dan ook niet zeiken als het ding niet meer te repareren is na die tijd of de kosten voor reparatie zo hoog zijn dat je beter een nieuwe kan kopen.
Probleem is dat de meeste dealers, op een paar speciaalzaken na, zelf niet weten wat ze aan vering moeten doen of er de tijd niet voor willen maken. Spullen moeten dus opgestuurd worden met als resultaat extra kosten voor verzenden etc. plus de dealer zijn kosten om het spul op te sturen, in een doos doen, naar de post brengen etc..
Goede vering maakt veel verschil en standaard spullen zijn altijd beter te krijgen als de rijder maar aan kan geven wat hij wil. Dus niet vering op worldcup nivo vragen als je bij een downhill in belgie nog niet bij de eerste 30 rijdt.
Ik wil wel eens zien hoeveel plezier je hebt als je rigid gaat downhillen en de rest heeft een volgeveerde fiets bij...

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo okt 12, 2005 7:27 pm

Bijkomend probleem is dat de echte techneuten en mensen met verstand van vering in de MTB wereld schaars zijn... zeker degenen die het ook voor de gewone consument willen doen.

Sjase
Contacteer:

Bericht door Sjase » wo okt 12, 2005 8:16 pm

Was dat die Boxxer die je via ebay hebt? Toch klote als het achteraf technisch in slechte staat blijkt te zijn :(. Ik probeer eigenlijk altijd al mijn vorken zelf te servicen. enige wat echt niet zelf zomaar gaat is het inpersen van bushings, maar ik heb op dit moment alleen twee zocchi"s, waarbij dat niet zo snel nodig is. Over die Dorado hou ik m"n mond ;).
Veel zogenoemde "speciale" tools zijn of niet zo duur, of zijn gemakkelijk zelf met wat creativiteit te maken. Neem die Marzocchi seal press. Een stuk van een stofzuigeropzetstuk blijkt net zo goed te werken.

Ik blijf me echter nog steeds verbazen over de achterlijk hoge prijzen van de kwalitatief betere dh-vorken. Bedragen van 600-700 euro zijn een schijntje.

Dempers durf ik overigens zelf ook niet aan te prutsen.

N I E L S

Bericht door N I E L S » zo okt 16, 2005 7:45 pm

Ha, genoeg reacties in ieder geval.

Gelukkig zijn veerdempers vrij taaie dingen maar vorken vind ik maar akelig vervelende onderdelen.
Laatst de lockout van mn XC fiets stuk, heeft een of ander ding los in de demper de hele binnenzooi vernield! Hoppa: 150 pond, alsof t niets is.

Ik heb al nieuwe lowers voor mn Boxxer maar kennelijk kan een verkeerde montering van de lower bushings ook al zorgen voor gescheurde lowers. Ik zorg voortraan dat ik dat soort dingen dus echt niet door Fietsenmaker Jaap Boersma laat doen. Gelukkig zit Rock Shox hier om de hoek en is Theo Schilder in Alkmaar echt een topwinkel qua klantenservice!

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » ma okt 17, 2005 12:58 pm

Met mijn heden (door eigen toedoen) overlden Rock Shox demper heb ik nooit problemen gehad. Na 2,5 jaar gebruik een service beurt laten uitvoeren en ik kreeg te horen dat de demper in perfecte staat was. (dat is het voordeel van Poser zijn)

De Fox Float van mijn Specialized had te veel te lijden van het zand van het achterwiel dus die was al gauw toe aan vervanging, dat werd demper vervaning en nu 1,5 jaar later wa sie al weer toe aan service. Een nieuwe demper was goedkoper!
De huidige demper, Vanilla voor 90euro, zal een veel langer leven hebbne omdat ie in een Lizard Skin zit.(Die elke keer er af gaat en schoon gemaakt wordt)

Als je geen Poser bent laat vering dan achter wegen, of koop een goede demper of vork die uit de mode is voor een zacht prijsje

DESL

Bericht door DESL » ma okt 17, 2005 5:32 pm

Jurriaan schreef:

Als je geen Poser bent laat vering dan achter wegen, of koop een goede demper of vork die uit de mode is voor een zacht prijsje
Bedoel je bv, een nieuw uit doos Marzocci Z1 freeride 3 ,130mm, Qr20mm 2005 voor 279,99 euries ;D .

N I E L S

Bericht door N I E L S » wo okt 19, 2005 12:37 pm

Alles laten doen op tuning na, 2 vorken en 3 dempers:

508 pond (750 euro)

TheBigLjeweetwel

Re:Vering positief over Agu service.

Bericht door TheBigLjeweetwel » do okt 27, 2005 6:52 pm

Dit is een mooie opsteker voor AGU ;D degene die Rockshox vorken serviced.

Ik had hem vorige week naar ze toe gestuurd omdat me lockout olie lekte, ietsje minder dus . :( Nou was ie pas twee maanden geleden geserviced door ze voor een totaal beurtje.... kosten 34 euro .. :P en deze kon onder garantie gemaakt worden, want ik vond het niet kunnen dat ie na 2 maanden ging lekken. Waarom weet ik niet, boeit ook niet zo. Maar ik had hem vandaag al terug .. ;D (duim omhoog smilie).
En het koste me dus niks, en ze hadden er zelfs een nieuwe lockout knop opgezet, nieuw model voor Psylo sl tullio.. met de rest eronder ook nieuw. :P

Kijk dat noem ik pas service... nieuwe dingen erop zetten..terwijl je er niet omgevrraagd of verwacht.

Nou is die vork er al 2 keer heengeweest, en elke keer binnen een week terug, hij werd zelfs opgehaald bij de dealer, en ik hoefde geen verzendkosten te betalen.

*1ste keer was het 65 euro, waarschijnlijk was er toen meer werk aan.
Dus een diepe buig voor AGU.. zo kan het dus ook. Super dus.

N I E L S

Bericht door N I E L S » vr okt 28, 2005 1:22 pm

TheBigLjeweetwel schreef: ...
Voor Agu weet ik t niet, voor TFT zeker.

Ik had ook een Psylo XC en die was compleet vernieuwd van binnen en geserviced voor 65 euro. Dat is inderdaad weinig.

Maar het lijft gewoon de harde waarheid dat je vering kwetsbaar en onderhoudsgevoelig spul is dat nog eens vrij duur is ook...

Plaats reactie