Deel hier je goede en slechte ervaringen met betrekking tot service of garantie van een product, merk of dealer.
Moderator:Beheerders
-
BLRacing - Berichten:2754
Koolstop XTR disc remblokken
Bericht
door BLRacing » di aug 24, 2004 8:58 pm
Een paar maanden terug opende ik een topic over deze remblokken omdat deze als zeer positief waren getest in de BIKE als alternatieve remblokken voor de xtr schijfremmen. Inmiddels zijn er al een paar gasten van dp die deze blokken ook hebben heb ik het idee.
Ik kan je nu na een weekje Zwitserland en Cristalp vertellen dat deze blokken geen goed idee zijn. Sterker, ze vliegen zowat in de fik. Simpele asfalt afdaling in Verbier kwam er gewoon rook, stank en totale uitval van remkracht aan te pas. Wat stom als je moet nadenken over het remmen en je totaal niet kan vertrouwen op je materiaal.
Te genant
-
Jumping Hansje - Berichten:1312
Bericht
door Jumping Hansje » wo aug 25, 2004 1:21 pm
Vreemd ik heb ze ook, maar dan in XT schijfremmen en dat gaat goed. Alleen niets beter dan de orginele Shimano blokken. Zelfs in Italie bij Riva van de Tremalzo en Altissimo af zonder problemen. Wel heet, stinken en een beetje roken, maar dat deden andere blokken ook en geen verlies van remkracht.
Heb je hetzelfde parcours ook al eens gereden met andere remblokken dan, en hoe waren je evt. ervaringen daar mee?
-
May - Berichten:501
Bericht
door May » wo aug 25, 2004 1:51 pm
Zeer eigenaardig.
ik had die van shimano zelf en na een tocht of twee, moesten die vervangen worden.
Nu zitten die koolstops al een maand of vier in. Oké nog geen modder toestanden meegemaakt maar toch vier maanden.
voor mij altijd koolstop.
May&vin
-
Bericht
door Jumping Hansje » wo aug 25, 2004 2:14 pm
Had je de orginele remblokken wel goed ingereden/ ingeremd dan?!?
Ik heb namelijk gemerkt dat dat wel degelijk uitmaakt voor zowel remvermogen als levensduur van je remblokken.
-
Animine
Bericht
door Animine » wo aug 25, 2004 4:05 pm
In de fik vliegen??? Rem je dan niet teveel ? ;D
Ik gebruik al jaren koolstop remblokken op mijn hayes remmen, nooit problemen mee gehad tijdens DH.
Grtz,
Animine
-
Bericht
door BLRacing » wo aug 25, 2004 5:23 pm
De originele shimano remblokken, dwz metalic en resin werken zonder problemen hoor. Alleen zijn ze niet zo krachtig als koostop, volgens BIKE.
Remblokken zijn goed ingereden hoor.
Ik heb in Zwitserland ook een paar keer slepend geremd met shimano blokken, niets aan het handje. Vaak moet je ook wel want het is f*kking steil soms bij de Cristalp. Bij de Cristalp van vorig jaar had ik alleen maar shimano blokken, no probs.
Overigens heb ik ook mijn voorrem lek kunnen krijgen in Zwitserland, waarschijnlijk al in Frankrijk want toen zat er al olie op de hendel.
Nu uit de hendel-cilinder, reservoir bovenin ::)
-
Benani - Berichten:127
Bericht
door Benani » wo aug 25, 2004 6:18 pm
Jep,
Heb jaren met koolstop gereden in m"n Magura Julie"s ;nooit geen problemen gehad. Nu heb ik de XT"s 2004 op m"n bike en met de originele blokken geen problemen , ongeveer 1000 km en bij vervanging waren ze nog nief helemaal versleten. Heb in Riva de koolstops gemonteerd en moet zeggen nie echt goe ,vliegensvlug warmlopen , enorm roken en veel verlies van remkracht . Nu wel wa minder probs. Maar ja hier zijn de afdalingen nie zo lang, stijl en ... ;D
Volgende keer monteer ik gewoon opnieuw shimano , maar wel de metallic"s. Greetz
-
Bericht
door Jumping Hansje » wo aug 25, 2004 9:24 pm
Zijn er misschien verschillende "merken" koolstop remblokken te koop of zo?!?
Ik lees toch totaal uiteenlopende reactie"s van zeer goed tot zeer slecht en van alles wat daar tussen in kan zitten.
-
Bericht
door Benani » wo aug 25, 2004 10:06 pm
Denk van nie. ??? Ze zijn toch altijd in "t rood gelakt. Of zouden er ook verschillende soorten bestaan zoals preformance, endurance,...?
-
Bericht
door BLRacing » do aug 26, 2004 7:41 pm
Volgens mij is er maar een soort van. Namelijk rood ??? wat dat dan mogen inhouden.
-
Kurt M5 - Berichten:4
Bericht
door Kurt M5 » vr aug 27, 2004 5:11 pm
Ik heb de GRC 131 ook gereden met Koolstop remblokken. Wel enkel langs achter. Van voor zaten de gewone resin pads van Shimano.
De rem van voor gebruik je meer om echt te stoppen, vandaar liever resins: hogere remkracht en minder warmtegeleiding naar de olie in de leidingen.
De achterste rem ga je meer gebruiken om te corrigeren en ook wel om vaart te minderen uiteraard. Maar hier ga je minder slepend remmen, vandaar de keuze voor metallic pads hier.
Nergens problemen gehad in de Cristalp. En nadien ook amper slijtage merkbaar aan de pads. En af en toe je remmen de kans geven om af te koelen, dus kort en krachtig remmen ipv lang en slepend. Alhoewel op de skipiste van Haute Nendaz en de trial afdaling naar Evolene en Grimentz focus je je meer om op de bike te blijven zitten.
Mijn twee remklauwen zijn nu wel weer naar Shimano opgestuurd voor garantie. Een van de twee pistons keert niet terug in beide klauwen.
-
Bericht
door BLRacing » vr aug 27, 2004 9:14 pm
Zo"n setup had ik vorig jaar bijna. Ik had toen metallic blokken voor en de resin/metal achter. Ging eigenlijk perfect maar het was niet echt krachtig.
Haute Nendaz was was echt een hachelijke steile afdaling en lekker nat ook nog ;D

. Daar wordt je gedwongen 1.5 minuut slepend te blijven remmen ;D ;D
Dat probleem met een zuiger die blijft hangen heb ik nu ook, voorzijde.
Is een bekend probleem bij shimano en als het goed is ruilen zij hem om voor een nieuwe 2004 klauw.
@ Kurtm5: Wat was je tijd? De mijne was 12:14 ;D ;D ;D Had nog 50 seconden over op La Vieille. Sprinten dan maar.
-
Bericht
door Kurt M5 » vr aug 27, 2004 9:30 pm
Mijn tijd was ook niet super: 11h50min ::).
Ik ben gestopt met koersen toen ik aan La Veille was om 15h35 en daarna heb ik gewoon trachten te genieten van het feit dat je de GRC ging uitrijden. Dat is al een overwinning op zich

en was mijn enige doel (vorig jaar 12 minuten te laat aan La Veille en dat wou ik rechtzetten).
En ik zal wel nieuwe remklauwen krijgen, daar twijfel ik niet aan. Het was nochtans al een XTR2004 groep waarmee ik reed.
-
Bericht
door BLRacing » za aug 28, 2004 11:49 am
Inderdaad. Na La Veille ben ik gewoon tien minuten op de grond gaan liggen zonnen ;D en genieten van de omgeving. Met mij vele vele anderen. Want wat daarna kwam. De poorten van de hel waren speciaal voor de Pas de Lona voor ons opengezet ;D
-
Bericht
door Benani » ma aug 30, 2004 12:24 pm
Heb van "t weekend in Houffalize gereden, en opieuw gingen de koolstops de mist in. Wel heel heel modderige situatie daar! De originele resin remblokken waren na ongeveer 35 km weg,ze zitten er wel al 1300km in droge omstandigheden in .Misschien nog effe de remblokken van EBC proberen en als "t nie betert, boeltje vervangen door e steje Hope"s.
Greetz
-
Bericht
door BLRacing » ma aug 30, 2004 4:48 pm
Het schijnt zo te zijn dat alle remblokken het in België niet lang uithouden door de ondergrond. Belgisch modder en aarde werkt als super schuurpapier. Ik dacht dat de O2 bikers een keer hier aandacht had besteedt.
En deze ondergrond komt maar in een paar streken voor in de Benelux. ;D :"(
-
Bericht
door Benani » ma aug 30, 2004 10:04 pm
Kan wel zijn, telkens ik een lange rit in de modder rij mag ik m"n remblokken vervangen. Heb eens een nieuw setje opgereden in een rit van 100 km! En dit was met de koolstops voor magura julie"s. Vorige (droge) zomer geen remblokken hoeven te vervangen.Maar tijdens lange afdalingen verliezen toch wa remkracht. Denk dat de schijven misschien wa te klein zijn en dat ze daardoor te vlug opwarmen.. Aangezien er hier maar weineg klachten komen van mensen die met koolstops rijden voor een ander type rem. Bij m"n Magura"s is de schijfdiameter vooraan groter en van beide schijven is het raak oppervlak met de schijf groter. Remblokken en schijven voor de julie"s zijn een stuk breder (niet dikker). Bij de XT"s is dit een stuk kleiner maar daar is de lengt van de remblok weer wa langer . Wie zal het zeggen waaraan het ligt? ???
-
Deefke - Berichten:191
Bericht
door Deefke » di aug 31, 2004 1:39 pm
Hey,
Ik leef met je mee want ik heb ook met Koolstop remblokken gefietst ( XT 4 - piston disc brake ) en als je dan door de modder heen fietst zijn die remblokken zo weg !! En dat is echt k*t !!!!!!!!!! Als je goede remblokken wilt gebruiken moet EBC remblokken gebruiken. Ik heb die EBC remblokken nu ook en ik fiets nu al 2 JAAR met 1 setje remblokken !! Geloof me wel of niet die EBC remblokken zijn echt goed :P
Deefke
-
Bericht
door BLRacing » di aug 31, 2004 4:44 pm
Ja ik ga die dan maar eens proberen. Zijn ze er al voor XTR/XT 2004?
-
Deefke - Berichten:191
Bericht
door Deefke » di aug 31, 2004 5:48 pm
:-) KB schreef:
Ja ik ga die dan maar eens proberen. Zijn ze er al voor XTR/XT 2004?
Hey,
Ik weet niet of jouw dealer ze heeft maar die EBC remblokken geeft het ook voor de 2004 disc brakes, dus dan moet je je dealer maar navragen of ie ze kan bestellen of zo !! Laat ik erbij zeggen dat die EBC remblokken iets duurder zijn dan de standaardremblokken maar uit mijn ervaring weet ik dan wel dat je dan goede remblokken hebt !!!!
Deefke
-
Bericht
door Kurt M5 » di aug 31, 2004 8:59 pm
Discen en modder, het zullen nooit goede vrienden worden. Je zit dan als het ware met schuurpapier over de remblokken te wrijven. Op mijn winterbike dus Magura HS33 velgremmen.
Ik heb dit jaar de 130 km van Willingen gereden (hele dag regen en veel, veel modder) met gewone Shimano resin pads en de slijtage achteraf viel toen nog best mee.
Met metallic pads (Shimano, Koolstop en zeker EBC) moet je ook oppassen bij lange afdalingen. Ze slijten wel minder snel, maar gaan meer warmte genereren (er slijt quasi niets af, dus de kinetische energie wordt omgezet in wrijvingswarmte) en deze warmte wordt door metallic pads ook veel beter geleid naar de olie in de leidingen. In Belgie / Nederland zal dit nu wel geen probleem zijn, in de bergen mogelijk wel.
-
Bericht
door Benani » di aug 31, 2004 8:59 pm
Jep,
Denk dat ik ze ook es ga proberen! Weet dat ze die EBC"s verkopen bij de Barracuda comp. Ze komen in twee hardheden voor XT/XTR 2004.
Greetz Benani