Verplichte vergunning Montferland+Veluwe

Deel hier je goede en slechte ervaringen met betrekking tot service of garantie van een product, merk of dealer.

Moderator:Beheerders

Xircuit
Contacteer:
Verplichte vergunning Montferland+Veluwe

Bericht door Xircuit » do dec 09, 2004 6:56 pm

Vergunning wordt 1 januari ingevoerd!
Vanaf 1 januari 2005 heeft iedere mountainbiker op de ATB-route Zuidoost-Veluwe een vergunning nodig. Natuurmonumenten heeft hiertoe besloten omdat de verschillende beheereenheden meer en meer te maken krijgen met extra voorzieningen. Het gaat hierbij om met name ruiter/koetsroutes en ATB-routes. De toenemende drukte op deze routes heeft als consequentie dat er steeds meer kosten moeten worden gemaakt voor het onderhoud ervan. Ook Natuurmonumenten heeft te maken met toenemende kosten en daarom wordt ook het principe "de gebruiker betaald" gehanteerd. In het geval van de Zuidoost-Veluwe route betekent dit dat ATB-ers voor een bedrag van € 5,- per jaar onbeperkt gebruik kunnen maken van de route (let op:de vergunning is geen vrijbrief om buiten de paden te biken!). Omdat de ruiter/koetsroute 100 kilometer langer is gaan gebruikers hiervan ook meer betalen (€ 10,- per jaar). De inkomsten hieruit komen ten goede aan de infrastructuur: het onderhoud van de route wordt hiervan betaald (het huren van een kraantje e.d.). Deze vergunning is tevens geldig op de routes Montferland en Loonse- en Drunense Duinen. Wanneer in de toekomst andere gebieden van Natuurmonumenten ook een vergunning invoeren is het de bedoeling dat je met dezelfde vergunning in alle gebieden van Natuurmonumenten terecht kan. Wanneer na verloop van tijd blijkt dat er veel zonder vergunning gefietst wordt zal er gekeken worden naar sanctiemogelijkheden (sluiting van de gehele route is dan niet uitgesloten).
De vergunning krijgt de vorm van een sticker. Het maakt niet uit waar je die plakt, als je "m maar bij je hebt. Er komen in totaal 12 verkooppunten (variërend van Reerink rijwielen in Westervoort/Arnhem tot de horeca aan de kant van Loenen). De exacte gegevens verschijnen binnenkort in de krant. Ook zal één en ander via de routeborden bij de startplaatsen gecommuniceerd worden. En natuurlijk moet je deze site in de gaten houden voor het laatste nieuws! http://home.hetnet.nl/~mtbroute/
Wat een verschrikkelijke onzin! Wat willen ze nu bereiken? Er wordt gesteld dat de gebruiker moet gaan betalen. Dat lijkt een leuke gedachte, maar betaald een wandelaar dan ook? Nee! Kosten al die trappen die daar zijn geplaatst (als we het over mileu vervuiling hebben...) niets? Die geasfalteerde wegen? De verharde wandelpaden? etc....

De kosten die daar aan zijn verbonden lijken mij veel groter als de kosten die de mountainbiker met zich mee brengt. Ik rij ongeveer elke week minstens 1 keer over de route maar veel meer als een paar met zand dicht gegooide plassen en enkele bielzen die zijn geplaatst (omdat anders wandelaars en ruiters er niet fatsoenlijk kunnen wandelen/paard rijden) ben ik nog niet tegen gekomen.

Ik heb er geen probleem mee dat ik moet gaan betalen voor de route, maar het is toch belachelijk dat een wandelaar wel mag komen voor nop en een mountainbiker die véél minder paden mag gebruiken wel moet betalen. Daarbij wordt er telkens weer gedreigt met het sluiten van de route, iets waar ik me erg aan kan iriteren, alsof we niet welkom zijn.

Mijn stelling is: Laat liever iedereen betalen door middel van (bijvoorbeeld) betaald parkeren.

gegroet Roel

De Lars Cuevas

Re:Verplichte vergunning Montferland+Veluwe

Bericht door De Lars Cuevas » do dec 09, 2004 7:21 pm

Ik vind het een goed initiatief en betaal graag die 5 Euro!

Groeten, Lars

Pino

Bericht door Pino » do dec 09, 2004 7:33 pm

Xircuit™ schreef:
Mijn stelling is: Laat liever iedereen betalen door middel van (bijvoorbeeld) betaald parkeren.

gegroet Roel

Foei, ideeen van mij jatten !

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » do dec 09, 2004 7:50 pm

De Lars Cuevas schreef:
Ik vind het een goed initiatief en betaal graag die 5 Euro!

Groeten, Lars

Waarom?

BLRacing

Bericht door BLRacing » do dec 09, 2004 9:44 pm

Ik vind dit een hele slechte ontwikkeling. Ten eerste kan je die stickers zo namaken. Ten tweede betaal ik al belasting voor bosonderhoud en dergelijke (staatbosbeheer geen natuurmonumenten). En de kans dat natuurmonumenten toch maatregelen moet gaan treffen is groot want niemand koopt zo"n sticker, dat kan je op voorhand al uitvinden. En waarom moeten wij bikers betalen voor toegang tot de bossen, en wandelaars niets. Dat is de omgekeerde wereld. Ik vind 5 euro helemaal niet veel ofzo maar het gaat gewoon om het principe dat het niet zal werken.
Weet iemand al hoe groot die sticker gaat worden ;)

Zand er over

Bericht door Zand er over » vr dec 10, 2004 12:16 am

Ik vind het onzin.. De hele actie kost waarschijnlijk meer dan dat ie opbrengt.
En dit gezien het vermogen van natuur monumenten.. Je wilt echt niet weten hoeveel zulke club"s bezitten..

T
Contacteer:

Bericht door T » vr dec 10, 2004 9:32 am

In Limburg hebben (of hadden) ze het al jaren, wat is nou het probleem? Het gaat ook om de interne discipline, als je een vergunning moet hebben, zorg je dat je "m hebt. Net als oetl*llen die te hard rijden op de snelweg en remmen als ze een controlepost zien. Je doet iets niet omdat het niet mag, niet omdat je anders op je flikker krijgt.

En wij zijn wel grootverbruikers van het bos en niet iedereen van ons gaat met dat voorrecht even goed mee om. Of helemaal niet goed.

Als dat wat goodwill kweekt, be my guest, ik betaal wel. Wil ook wel extra betalen om een sticker te krijgen waarmee ik overal in nederland kan biken, ipv straks 10 stickertjes op zak te moeten hebben.

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » vr dec 10, 2004 12:42 pm

T schreef: In Limburg hebben (of hadden) ze het al jaren, wat is nou het probleem? Het gaat ook om de interne discipline, als je een vergunning moet hebben, zorg je dat je "m hebt. Net als oetl*llen die te hard rijden op de snelweg en remmen als ze een controlepost zien. Je doet iets niet omdat het niet mag, niet omdat je anders op je flikker krijgt.

En wij zijn wel grootverbruikers van het bos en niet iedereen van ons gaat met dat voorrecht even goed mee om. Of helemaal niet goed.

Als dat wat goodwill kweekt, be my guest, ik betaal wel. Wil ook wel extra betalen om een sticker te krijgen waarmee ik overal in nederland kan biken, ipv straks 10 stickertjes op zak te moeten hebben.
...Daarom dus, Xircuit™. T bedankt, scheelt mij weer een hoop typen :)
(wat overigens niet wil zegen dat ik nooit te hard rijd met de auto, maar als ik een bon krijg is dat volledig mijn eigen verantwoordelijkheid). ;D

Groet, lars

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr dec 10, 2004 2:45 pm

tsja, MTB paden vergen nu eenmaal meer onderhoud dan wandelpaden, bij ons in het PWN gebied betalen ruiters ook meer dan overige recreanten, Hier moet overigens wel iedereen een toegangskaart hebben.

Bedenk wel dat als er eenmaal zo"n sticker systeem komt dat je daar ook wat voor terug mag verwachten denk aan onderhoud, ook word het lastiger om de route dicht te gooien voor de beheerder. Ik denk dat het een win-win situatie is, en ach wat is nou € 5 per jaar.
2 biertjes minder in de kroeg en je bent er al......
Mits iedereen zich netjes aan de regels houd.

Ik hoop dat de NL tak van de IMBA snel van de grond komt, dat kan ons een hoop kopzorgen schelen.

dussssss©

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » vr dec 10, 2004 3:15 pm

en zo gaat dit land langzaam onder het juk van Balkellende naar de kl*te.

net als de verplichte ID kaart die je per 1-1-05 bij je moet hebben (om zwarte nu altijd zonder reden aan t ekunnen houden) zal ook deze sticker bij mij ontbreken.

:-X

RR

Bericht door RR » vr dec 10, 2004 4:31 pm

ben benieuw wat de andere bosbeheerders nu gaan verzinnen kun je straks voor elk bos een loketje verwachten :"(

Rob G

Bericht door Rob G » vr dec 10, 2004 5:33 pm

Anders ga je lekker zitten krauwen om 5 euro voor een jaar....

Stakkers....

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr dec 10, 2004 6:02 pm

Rob G schreef:
Anders ga je lekker zitten krauwen om 5 euro voor een jaar....

Stakkers....

Volgens mij heb je niet goed gelezen....... het gaat niet om het geld.

dussssss©

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » vr dec 10, 2004 6:27 pm

het gaat idd NIET om het geld.

|(naar het schijnt betalen ruiters al jaren voor het gebruiken van bospaden)

DiTemp

Bericht door DiTemp » vr dec 10, 2004 9:39 pm

The Pyreneeën King schreef:
het gaat idd NIET om het geld.

|(naar het schijnt betalen ruiters al jaren voor het gebruiken van bospaden)

Ga lekker die paden zelf bij houden, betaal ik je schepje.

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » za dec 11, 2004 6:49 pm

Een gezellig dagje scheppen en daarna gezamelijk pannenkoeken eten lijkt me inderdaad geen slecht idee.

Dick Pony

Bericht door Dick Pony » za dec 11, 2004 7:48 pm

Hier in de Drunense Duinen is deze regeling ook al een tijdje van kracht. En ik heb er geen enkel probleem mee de 5 euro te moeten betalen.
Nederland is niet zo groot en met natuurgebieden van dit formaat moet je zuinig omgaan, je kan niet zomaar overal gaan fietsen. Om maar niet te spreken van de irritaties die dat geeft tussen verschillende recreanten. Dus hebben ze een route gemaakt, een hele aardige naar mijn mening, en dat kost geld (aanleg en ook onderhoud). En als veelvuldig gebruiker wil ik best betalen voor zo"n voorziening. Ze kunnen je ook verbieden te fietsen, zoals in een ander gebied wat in een ander topic al wordt besproken.

Soms is het ook gewoon makkelijk om tegen al die overheidsregels aan te trappen (verkeersboetes, belastingen, id-kaarten). Maar is "t nou echt allemaal wel zo erg?

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » zo dec 12, 2004 5:08 pm

Dick Pony schreef:

Soms is het ook gewoon makkelijk om tegen al die overheidsregels aan te trappen (verkeersboetes, belastingen, id-kaarten). Maar is "t nou echt allemaal wel zo erg?

JA :?

Niet om t een of ander maar als wij overal zouden fietsen waar we maar wilden dan zouden ze het hele bos moeten onderhouden.
Nu hebben ze ons al teruggedrongen tot enkele kilometers in nederland omdat we anders teveel schade aan zouden richten...
waardoor het voor hen heel gemakkelijk wordt om gericht onderhoud te plegen...
en nu mogen we daar als klap op de vuurpijl voor betalen...

Nog iets:
Als ik incidenteel (zeg 2 x per jaar) wil gaan biken in de loonse en drunense dan dien ik dus een sticker te kopen...
wat denk je nu eigenlijk zelf?

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » zo dec 12, 2004 5:13 pm

msxx schreef:
[
Dick Pony schreef:

Niet om t een of ander maar als wij overal zouden fietsen waar we maar wilden dan zouden ze het hele bos moeten onderhouden.
Nu hebben ze ons al teruggedrongen tot enkele kilometers in nederland omdat we anders teveel schade aan zouden richten...

Nog iets:
Als ik incidenteel (zeg 2 x per jaar) wil gaan biken in de loonse en drunense dan dien ik dus een sticker te kopen...

uit zeeeeeer betrouwbare bron heb ik vernomen dat je de sticker gewoon alsnog bij de boswachter kan kopen als hij je op heterdaad betrapt............. ;)

Maar goed was is nou € 5,- voor 2 mooie ritjes????

dussssss©

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » zo dec 12, 2004 5:57 pm

BOSS schreef:
[
msxx schreef:
[
Dick Pony schreef:

Nog iets:

uit zeeeeeer betrouwbare bron heb ik vernomen dat je de sticker gewoon alsnog bij de boswachter kan kopen als hij je op heterdaad betrapt............. ;)

Maar goed was is nou € 5,- voor 2 mooie ritjes????

dussssss©

Ik zie bij een "betrapping" twee mogelijkheden:

1) een langdurige diepgaande discussie
2) een poging tot ontsnappen ;)

ach whatever, t gaat me niet om die vijf euro maar ik vind het gewoon een flauw gebeuren...

rene

Bericht door rene » zo dec 12, 2004 6:09 pm

"Uit principe" niet betalen, en daardoor anderen een slechte naam bezorgen is nog veel flauwer . . . ::)

Erikje

Bericht door Erikje » zo dec 12, 2004 6:44 pm

Zand er over schreef:
En dit gezien het vermogen van natuur monumenten.. Je wilt echt niet weten hoeveel zulke club"s bezitten..

Foutje,

Jij schijnt het zo goed te weten en ik helemaal niet, en ik wil het WEL weten.... Vertel maar!

BTW, apart dat iedereen zeurt over geld terwijl ze wel over privé terrein willen rijden...

Erikje

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » zo dec 12, 2004 9:04 pm

rene schreef:
"Uit principe" niet betalen, en daardoor anderen een slechte naam bezorgen is nog veel flauwer . . . ::)

De enige met de slechte naam zou de organisatie moeten zijn welke geld vraagt...

Het is niet omdat de meerderheid het ergens mee eens is dat de rest altijd maar ja moet knikken he, dat is geen democratie..

Dick Pony

Bericht door Dick Pony » ma dec 13, 2004 12:24 am

msxx schreef:

Nog iets:

Dat je niet betaald voor die twee keer dat je komt fietsen, dat mag jezelf weten. Ik vind als regelmatig gebruiker dat ik die 5 euro best wil betalen.
Erg vaak wordt je overigens niet gecontroleerd, in de vier jaar dat ik in de duinen fiets heeft nog nooit iemand naar een stickertje gevragd. Dus ik denk dat het aan de biker is om wel of niet te betalen.

Pimiento

Bericht door Pimiento » ma dec 13, 2004 10:22 am

Ik heb drie bezwaren tegen het betalen van "routegeld"

ten eerste ben ik bang dat het net zo gaat als parkeergelden in Nederland. Het kost nu 5 euro, over twee jaar 10 euro, over 6 jaar 15 euro etc. (kijk maar naar de paarden, die moeten nu ook dubbel gaan betalen)

Ten tweede lost het betalen niets op. Het aantal vaste rijders, die zeker zo"n plakkertje kopen, is vrij laag (laten er dat eens 1000 zijn), iig niet zo hoog dat je er een aantal keer per jaar een deftig kraantje van kunt huren, de boel kan bijhouden met alle manuren die dat kost, etc. Van veel "dagjesrijders" moet men nog maar afwachten of ze de plakker kopen.

Hier komt nog bij dat organisaties als bijvoorbeeld Natuurmonumenten op een ENORME zak geld zitten, dus waarom kijkt Staats Bos Beer hen niet eens lief aan? (tis toch een pot nat)

Ten derde: Wat krijgen we terug? De routes van Montferland en Rheden liggen er IMO best goed bij...wat willen ze nog meer doen?

Ik plijt voor een landelijke organisatie op dit gebied (dus a la Duinberaad), zodat er eindelijk eens eenduidigheid in het beleid van de boswachters/NM komt, en de bikers zo wat tegengas kunnen geven aan bovenstaande maatregelen, waarin dus NIEMAND inspraak heeft.

Plaats reactie