Deel hier je goede en slechte ervaringen met betrekking tot service of garantie van een product, merk of dealer.
Moderator:Beheerders
-
FREAKaZOID - Berichten:1935
- Lid geworden op:ma okt 14, 2002 1:15 pm
- Locatie:Amsterdam
-
Contacteer:
Knappende ketting(en)
Bericht
door FREAKaZOID » ma jul 25, 2005 10:24 am
Ik heb iets met kettingen.. ze knappen bij mij te pas en te onpas. Gister twee maal tijdens 1 ritje van 50 km. Ik kan de oorzaak maar niet vinden. Ik heb sinds ik mijn XTC frame heb. 3 jaar nu. zeker tussen de 10 a 15 keer gestaan met een geknapte ketting. dat is dus 1 keer in de 3 maanden, ook wel in mijn geval 1x per 1000 km. Dat is toch niet normaal?
Ik onderhoud de boel, zeker de laatste tijd, goed. Ik heb eerst met deore der. gereden, later volledig XT, nu sram x.0 met PC 990 Hollowpin ketting, PG 990 cassette. Waar kan t aan liggen? iemand suggesties? Kan het aan t frame liggen?
-
Ruben
- Forumbeheerder
- Berichten:2128
- Lid geworden op:do jan 01, 1970 1:00 am
Bericht
door Ruben » ma jul 25, 2005 11:00 am
De kettinglijn? Hoe schakel je en hoe belast je je pedalen tijdens het schakelen?
-
JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
-
Contacteer:
Bericht
door JJ » ma jul 25, 2005 1:40 pm
waar breken ze, bij de verbindingschakel of willekeurig?
-
DESL
- Berichten:1860
- Lid geworden op:wo mei 19, 2004 11:20 am
- Locatie:Her en der
Bericht
door DESL » ma jul 25, 2005 5:01 pm
Yep de kettinglijn, bij te extreme kettinglijn (groot achter en groot blad voor = - _ )
heeft een ketting allejezus wat te verdragen, als je dan daarbij ook nog krachtig
op de pedalen hengst dan heb je een dodelijke combinatie.
Dit lijkt mij "the only logical explenation", want een krom frame lijkt me stug.
-
DESL
- Berichten:1860
- Lid geworden op:wo mei 19, 2004 11:20 am
- Locatie:Her en der
Bericht
door DESL » ma jul 25, 2005 5:03 pm
;D geinig sensuur op allejezus
-
FREAKaZOID - Berichten:1935
- Lid geworden op:ma okt 14, 2002 1:15 pm
- Locatie:Amsterdam
-
Contacteer:
Bericht
door FREAKaZOID » ma jul 25, 2005 6:41 pm
JJ schreef:
waar breken ze, bij de verbindingschakel of willekeurig?
Hoe bedoel je die? wat bedoel je met verbindingsschakel?
-
FREAKaZOID - Berichten:1935
- Lid geworden op:ma okt 14, 2002 1:15 pm
- Locatie:Amsterdam
-
Contacteer:
Bericht
door FREAKaZOID » ma jul 25, 2005 6:44 pm
DESL schreef:
Yep de kettinglijn, bij te extreme kettinglijn (groot achter en groot blad voor = - _ )
heeft een ketting allejezus wat te verdragen, als je dan daarbij ook nog krachtig
op de pedalen hengst dan heb je een dodelijke combinatie.
Ik heb niet t idee dat ik te bruut schakel.. en een extreme kettinglijn rijd ik niet. Kleine blad gebruik ik zo goed als nooit, middelste blad maakt 70% van de km´s grote blad het overige deel
-
DESL
- Berichten:1860
- Lid geworden op:wo mei 19, 2004 11:20 am
- Locatie:Her en der
Bericht
door DESL » ma jul 25, 2005 6:52 pm
Check eventueel de scherpte van de tanden van je bladen (bramen),
kan ook de oorzaak zijn van extreme ketting slijtage.
Anders zou ik het ook niet weten dude.
-
royal - Berichten:88
- Lid geworden op:vr jan 02, 2004 1:52 pm
Bericht
door royal » ma jul 25, 2005 7:41 pm
is je ketting lengte wel goed??
-
N I E L S - Berichten:3653
- Lid geworden op:zo sep 07, 2003 2:58 pm
- Locatie:Amsterdam
Bericht
door N I E L S » ma jul 25, 2005 8:20 pm
FREAKaZOID schreef:
[
JJ schreef:
waar breken ze, bij de verbindingschakel of willekeurig?
Hoe bedoel je die? wat bedoel je met verbindingsschakel?
Powerlink of de normale sluitingslink van Shimano neem ik aan.
-
Xircuit
- Berichten:3504
- Lid geworden op:vr sep 20, 2002 9:19 am
- Locatie:Amsterdam, MTB @ Posbank/Montferland
-
Contacteer:
Bericht
door Xircuit » ma jul 25, 2005 9:03 pm
Freek rijd niet erg lomp, schakeld niet erg lomp en rijd geen "extreme" versnellingen.
Het betreft op het moment een Sram ketting met Powerlink maar hij knapt op een ander punt.
Zo wel Shimano kettingen gaan kapot als Sram kettingen.
Er is gereden met RaceFace, FSA, Shimano en Truvativ Crancks en in combinatie met Shimano of Sram cassettes, of ter wel, het lijkt er op dat het niets heeft te maken met de fabrikant of productie fouten.
I don"t get it.....
-
@sph@ltdude
- Berichten:2488
- Lid geworden op:di mar 12, 2002 11:38 am
- Locatie:The Comfort Zone
-
Contacteer:
Bericht
door @sph@ltdude » di jul 26, 2005 8:56 am
Misschien pons ze je verkeerd? ???
-
Brum. - Berichten:3080
- Lid geworden op:zo jul 08, 2001 5:56 pm
Bericht
door Brum. » di jul 26, 2005 9:21 am
Ja, ik pons mijn Powerlink ook altijd heel erg verkeerd in, zonder kettingpons! Très WOW!
-
FREAKaZOID - Berichten:1935
- Lid geworden op:ma okt 14, 2002 1:15 pm
- Locatie:Amsterdam
-
Contacteer:
Bericht
door FREAKaZOID » di jul 26, 2005 10:09 am
;D ;D :P
Ik ben een beetje op onderzoek geweest. Ik zie wel dat mijn achterwiel aan de non drive site minder ruimte heeft tussen frame en wiel dan de drive site. dit is normaal? denk ik? maar misschien ook niet? wie kan mij dat vertellen?
-
Ruben
- Forumbeheerder
- Berichten:2128
- Lid geworden op:do jan 01, 1970 1:00 am
Bericht
door Ruben » di jul 26, 2005 10:59 am
Zit misschien je wiel er dan scheef in waardoor de belasting op de cassette te schuin is?
-
Brum. - Berichten:3080
- Lid geworden op:zo jul 08, 2001 5:56 pm
Bericht
door Brum. » di jul 26, 2005 9:45 pm
FREAKaZOID schreef:
;D ;D :P
Ik ben een beetje op onderzoek geweest. Ik zie wel dat mijn achterwiel aan de non drive site minder ruimte heeft tussen frame en wiel dan de drive site. dit is normaal? denk ik? maar misschien ook niet? wie kan mij dat vertellen?
Ligt eraan, meeste frames hebben een a-symetrische achterbrug, dan zou het idd normaal zijn. Maar als je achterwiel scheef in je frame zit fietst dit toch wel serieus wazig, heb een keer in m"n SS (hor. dropouts) het wiel ook scheef gehad, maar zo weinig dat je het amper kon zien, maar "t ding was zowat onbestuurbaard.
-
N I E L S - Berichten:3653
- Lid geworden op:zo sep 07, 2003 2:58 pm
- Locatie:Amsterdam
Bericht
door N I E L S » wo jul 27, 2005 11:47 am
Brum. schreef:
[
FREAKaZOID schreef:
;D ;D :P
Ik ben een beetje op onderzoek geweest. Ik zie wel dat mijn achterwiel aan de non drive site minder ruimte heeft tussen frame en wiel dan de drive site. dit is normaal? denk ik? maar misschien ook niet? wie kan mij dat vertellen?
Ligt eraan, meeste frames hebben een a-symetrische achterbrug, dan zou het idd normaal zijn. Maar als je achterwiel scheef in je frame zit fietst dit toch wel serieus wazig, heb een keer in m"n SS (hor. dropouts) het wiel ook scheef gehad, maar zo weinig dat je het amper kon zijn, maar "t ding was zowat onbestuurbaard.
Soort gelijke ervaring heb ik ook, onbestuurbaar is me wat te groot maar het verschil merk je wel.
Check je derailleurs eens, dat schroefje op de voorderailleur (als je geen XTR hebt) kan je ketting ook vernaaien. Ik kan me niet voorstellen dat je je ketting verkeerd door je achterderailleur hebt gestoken maar dat gebeurd ook nog soms.
-
Faxmulder
- Berichten:3156
- Lid geworden op:zo nov 23, 2003 4:07 pm
- Locatie:Lake District (UK)
Bericht
door Faxmulder » wo jul 27, 2005 1:02 pm
Denk dat Freak nog wel een ketting goed kan plaatsen..
Maar wel appart dat Kwik en Kwak beide problemen hebben!!
Gaat toch iets niet goed daar dan!
-
FREAKaZOID - Berichten:1935
- Lid geworden op:ma okt 14, 2002 1:15 pm
- Locatie:Amsterdam
-
Contacteer:
Bericht
door FREAKaZOID » wo jul 27, 2005 8:13 pm
Faxmulder schreef:
Denk dat Freak nog wel een ketting goed kan plaatsen..
Maar wel appart dat Kwik en Kwak beide problemen hebben!!
Gaat toch iets niet goed daar dan!
Alleen ik heb problemen hoor :-* De rest van de familie kan de ketting wel heelhouden. Maar goed, ik heb maar weer een nieuwe ketting erbij besteld
-
N I E L S - Berichten:3653
- Lid geworden op:zo sep 07, 2003 2:58 pm
- Locatie:Amsterdam
Bericht
door N I E L S » do jul 28, 2005 1:48 am
Kettinglijn hoeft niet verkeerd te zijn door een krom frame, kan ook gewoon aan t model liggen.
In welke versnelling op het tweede blad staat je ketting naar het oog recht?
En is het mogelijk steeds de voorste of achterste pin die losraakt als ie breekt?
-
BOMBPROOF erik - Berichten:1881
- Lid geworden op:vr okt 19, 2001 10:46 am
Bericht
door BOMBPROOF erik » do jul 28, 2005 11:33 am
Ik heb exact dezelfde ervaring.
Soms 2x per rit op ander punt. Op een gegeven moment had ik 8 van die klikdingen in mn ketting zitten.
Ik KMC gebeld.
Zeggen hoe oud is de ketting.
Ik zeg 3000 km.
Hij zegt levensduur ca 1600km.
Met dank aan de 9 speed.
Vroegah reed ik 10-12.000km met 1 versnellingsbak met stalen/rvs onza buzzsaw tandwiel midden veur.
gvd
E
-
Duoke - Berichten:286
- Lid geworden op:za jun 25, 2005 5:22 pm
- Locatie:Hoboken
Bericht
door Duoke » vr jul 29, 2005 11:35 pm
Het enigste dat ik weet waardoor je ketting niet knapt of misloopt is:
Pak je hebt een 8 speed...
Als je op voor 1 hebt staan, vanachter speed 7 en 8 niet gebruiken
Als je op 2 vanvoor staat, vanachter speed 1 en 8 niet gebruiken
Als je op 3 staat, vanachter speed 1 en 2 niet gebruiken
Maar kan ook zijn omdat de levensduur van je ketting niet erg hoog is, dus die zal dan knappen eh
Mjah kheb jullie posts niet gezien, enkel de eerste 2 of 3
Greets, B
-
Brum. - Berichten:3080
- Lid geworden op:zo jul 08, 2001 5:56 pm
Bericht
door Brum. » za jul 30, 2005 3:09 pm
Duoke schreef:Mjah kheb jullie posts niet gezien, enkel de eerste 2 of 3
Duhhh, en wéér een nutteloze post. Lees of post niets.
-
Xircuit
- Berichten:3504
- Lid geworden op:vr sep 20, 2002 9:19 am
- Locatie:Amsterdam, MTB @ Posbank/Montferland
-
Contacteer:
Bericht
door Xircuit » za jul 30, 2005 10:01 pm
Morgen gaan we op vakantie, dan zullen we wel zien hoe ver we komen. We hebben 2 reserve kettingen + 1 cassette dus dat komt wel goed.
Tanx voor de reacties, jullie horen het wel!