Hoe staan de zaakjes bij Specialized?
Moderator:Beheerders
Dit is meer uit nieuwsgierigheid dan een klacht tov Specialized.
Ik was een paar dagen geleden bij een bikeshop hier in de buurt die vroeger veel fietsen van Specialized verkocht. (belangrijkste merk bijna)
En ik vroeg hem hoe het kwam dat hij geen Speci"s meer had, uitverkocht ofzo?
Bleek dat hij enorme problemen had met de distributeur voor de Benelux. De garantiepolicy was namelijk veranderd samen met een nieuwe distributeur. Wanneer je nu je frame brak en een ander onder garantie wou bekomen, moest je eerst dit nieuwe frame betalen. Vervolgens wordt je oude frame opgestuurd en dan wordt het bij de distributeur bekeken of het idd garantie is.
De bikeshop als goede serviceverlener zou het bedrag van het nieuwe frame wel voorschieten voor de klant zodat die eigenlijk "voorlopig" een nieuw frame krijgt tot er nieuws is van Specialized.
De man vond dit echter geen manier van werken. Hij had ondertussen al 2 team road fietsen en een stel mtb"s op zijn kosten vervangen. Het liep al op tot een bedrag van €12500. Geld dat van hem was en waar hij niets mee kon doen omdat het vastzat bij de distributeur.
Als ik zoiets hoor, vraag ik mij af of dat in een georganiseerde Europese markt kan. Eerst geld eisen en achteraf bekijken of het al dan niet garantie is. Om nog maar te zwijgen van de verzendingskosten van een frame vanuit België naar Nederland. En wie gaat de uren betalen van de man die een volledige fiets stript om te verzenden en hem daarna terug moet opbouwen, al dan niet onder garantie?
Ik was een paar dagen geleden bij een bikeshop hier in de buurt die vroeger veel fietsen van Specialized verkocht. (belangrijkste merk bijna)
En ik vroeg hem hoe het kwam dat hij geen Speci"s meer had, uitverkocht ofzo?
Bleek dat hij enorme problemen had met de distributeur voor de Benelux. De garantiepolicy was namelijk veranderd samen met een nieuwe distributeur. Wanneer je nu je frame brak en een ander onder garantie wou bekomen, moest je eerst dit nieuwe frame betalen. Vervolgens wordt je oude frame opgestuurd en dan wordt het bij de distributeur bekeken of het idd garantie is.
De bikeshop als goede serviceverlener zou het bedrag van het nieuwe frame wel voorschieten voor de klant zodat die eigenlijk "voorlopig" een nieuw frame krijgt tot er nieuws is van Specialized.
De man vond dit echter geen manier van werken. Hij had ondertussen al 2 team road fietsen en een stel mtb"s op zijn kosten vervangen. Het liep al op tot een bedrag van €12500. Geld dat van hem was en waar hij niets mee kon doen omdat het vastzat bij de distributeur.
Als ik zoiets hoor, vraag ik mij af of dat in een georganiseerde Europese markt kan. Eerst geld eisen en achteraf bekijken of het al dan niet garantie is. Om nog maar te zwijgen van de verzendingskosten van een frame vanuit België naar Nederland. En wie gaat de uren betalen van de man die een volledige fiets stript om te verzenden en hem daarna terug moet opbouwen, al dan niet onder garantie?
Re:Hoe staan de zaakjes bij Specialized?
Raar verhaal, als Specialized dealer hebben wij ook wel eens een garantiegeval maar dat hoeven wij nooit voor te schieten. Wij hebben zelf laatst (maandje terug) een aantal Manitou voorvorken onder garantie geclaimd. Diepe krassen in de binnenpoten zonder dat de fietsen ooit een meter gereden hebben. Opgebeld en het probleem voorgelegd, en 2 dagen later waren de vorken in huis zonder dat wij iets hebben voorgeschoten of eerst de "oude" vorken hebben opgestuurd. Dit geld ook voor de frame"s en andere delen van de fiets.
Ik vind dit dus een vreemd verhaal.
Ik vind dit dus een vreemd verhaal.
Re:Hoe staan de zaakjes bij Specialized?
Zo werken wij ook, geen fietsenbranche maar Automotive in mijn geval, en dat het zo werkt tegenwoordig heeft een reden.
Als je weet hoe vaak er artikelen retour gaan zonder dat er van garantie sprake is.... Daar is meer geld mee gemoeit dan die 12500 Euro.
Daarom is er een garantie procedure uitgevonden. Het is goed als je iets claimt voor garantie, maar of er al dan niet van garantie sprake is wordt bepaald door de leverancier. Hierdoor hou je (in ieder geval voor je eigen bedrijf) de kosten in de peiling c.q. laag. Als je de garantie afhandeling daarbij snel laat verlopen is er geen vuiltje aan de lucht. Zo"n procedure wordt trouwens alleen maar ingesteld als er "misbruik" wordt gemaakt met de oude garantie procedure, oftewel, alles opsturen voor garantie en we zien wel waar het schip strand....
Nogmaals, ik weet niet of bovenstaande bij Specialized speelt maar dit is wel de meest voorkomende garantieprocedure.
Erikje
Als je weet hoe vaak er artikelen retour gaan zonder dat er van garantie sprake is.... Daar is meer geld mee gemoeit dan die 12500 Euro.
Daarom is er een garantie procedure uitgevonden. Het is goed als je iets claimt voor garantie, maar of er al dan niet van garantie sprake is wordt bepaald door de leverancier. Hierdoor hou je (in ieder geval voor je eigen bedrijf) de kosten in de peiling c.q. laag. Als je de garantie afhandeling daarbij snel laat verlopen is er geen vuiltje aan de lucht. Zo"n procedure wordt trouwens alleen maar ingesteld als er "misbruik" wordt gemaakt met de oude garantie procedure, oftewel, alles opsturen voor garantie en we zien wel waar het schip strand....
Nogmaals, ik weet niet of bovenstaande bij Specialized speelt maar dit is wel de meest voorkomende garantieprocedure.
Erikje
Re:Hoe staan de zaakjes bij Specialized?
Welke zaak is dat, El Florio? Zaak komt me een beetje bekend voor...
Re:Hoe staan de zaakjes bij Specialized?
Heb nog geen problemen gehad met garantiegevallen bij Specialized.
Wij hebben altijd al ons nieuw garantieframe voor het kapotte opgestuurd is,
No problem.....
Grtz
Tbx
Wij hebben altijd al ons nieuw garantieframe voor het kapotte opgestuurd is,
No problem.....
Grtz
Tbx
Re:Hoe staan de zaakjes bij Specialized?
Enduro schreef:
Welke zaak is dat, El Florio? Zaak komt me een beetje bekend voor...
""t Is een Belgische winkel.
"t Kan natuurlijk ook dat de (Nederlandse) distributeur meer zekerheid wil voor klanten uit het buitenland (België).
-
- Berichten:1666
- Lid geworden op:do apr 04, 2002 7:54 pm
Re:Hoe staan de zaakjes bij Specialized?
El Florio schreef:
""t Is een Belgische winkel.
"t Kan natuurlijk ook dat de (Nederlandse) distributeur meer zekerheid wil voor klanten uit het buitenland (België).
Duidelijkheid? Welke winkel?

V.
Re:Hoe staan de zaakjes bij Specialized?
El Florio schreef:
""t Is een Belgische winkel.
Welke winkel?
Re:Hoe staan de zaakjes bij Specialized?
Jongens, doet dat ertoe?
Ik weet niet of de man er blij mee gaat zijn als hij zijn verhaal leest op "t net.
Of erger nog als iemand van bij de distributeur het herkent en daardoor zo hard in zijn gat is gebeten dat er van goodwill geen sprake meer kan zijn.
Dus laten we het hier in alle anoniemiteit verderzetten
Ik weet niet of de man er blij mee gaat zijn als hij zijn verhaal leest op "t net.
Of erger nog als iemand van bij de distributeur het herkent en daardoor zo hard in zijn gat is gebeten dat er van goodwill geen sprake meer kan zijn.
Dus laten we het hier in alle anoniemiteit verderzetten