Weer iemand die wil beginnen met Dirt
Moderator:Beheerders
- Drooze @ DirtE19
- Berichten:1235
- Lid geworden op:zo mar 24, 2002 2:45 pm
- Locatie:D19 trails
- Contacteer:
13" is de zadelbuis, niet? wel, die speelt niet zo'n rol bij dirt/street bikes. in principe: hoe korter, hoe beter. die zit toch maar in de weg.
het is de lengte van de toptube die belangerijk is.
trouwens, de kans is heeeel klein dat je van de eerste keer meteen de perfecte fiets koopt voor jou. dus kies er eentje uit die nu lekker zit. dan kan je daar al eens mee kijken welke stijl je nu leuk vind, en dan zie je maar later.
het is de lengte van de toptube die belangerijk is.
trouwens, de kans is heeeel klein dat je van de eerste keer meteen de perfecte fiets koopt voor jou. dus kies er eentje uit die nu lekker zit. dan kan je daar al eens mee kijken welke stijl je nu leuk vind, en dan zie je maar later.
Ik weet niet of 13'' de zadelbuis is. Ik weet niet wat de toptube is (betekent dat bovenbuis?) Als dat het is is de bovenbuis 55cm en de chainstay is 43. Is dit goed? De man zei wel dat dat wel klein was...Drooze @ DirtE19 schreef:13" is de zadelbuis, niet? wel, die speelt niet zo'n rol bij dirt/street bikes. in principe: hoe korter, hoe beter. die zit toch maar in de weg.
het is de lengte van de toptube die belangerijk is.
trouwens, de kans is heeeel klein dat je van de eerste keer meteen de perfecte fiets koopt voor jou. dus kies er eentje uit die nu lekker zit. dan kan je daar al eens mee kijken welke stijl je nu leuk vind, en dan zie je maar later.
Het probleem is ook dat ik voor alle 2 de fietsen een uur moet rijden en dus vind ik het lastig om te kijken of hij alleen lekker zit, ik weet dat heel belangrijk is, maar wil natuurlijk niet voor niks daar heen rijden.
-
- Berichten:2370
- Lid geworden op:ma jun 28, 2004 1:43 pm
Ja ik weet dat ze belangrijk zijn maar ik weet niet hoelang ze moeten zijn met mijn maten. Maar oke ik dnek een boven buis van 57.Nami schreef:Hoe dan ook, de volgende dingen zijn volgens mij het belangrijkst (qua frame): stalen frame, korte zitbuis, korte chainstay...
Pfff 2ehands ga ik volgens mij echt nooit een fiets vinden.....


-
- Berichten:2370
- Lid geworden op:ma jun 28, 2004 1:43 pm
Alu is ten eerste niet sterker, en het hoeft niet lichter te zijn, NS Suburban is lichter dan een Toy. En staal is bijna altijd "overbuilt" zeg maar, de gewicht:sterkte verhouding is groter dan die van alu dus b.v.BiKeRbOi schreef:daar ben ik het ook helemaal mee eens#4 schreef:Stalen frame lijkt me wat onzin..
staal of alu maakt geen flikker uit, alu is alleen maar lichter, en volgens mij ook nog sterker of even sterk (de rede waarom ik dat denk heb ik al uitgelegd in dit topic)
1 kilo staal kan krachten tot op laten we zeggen...100N weerstaan
1 kilo alu kan dan krachten tot 75N weerstaan
Ik heb geen idee hoeveel Newton het werkelijk is, maar dit is ff als voorbeeld.
Dus hieruit blijkt dat staal sterker is én er dus EIGENLIJK minder staal gebruikt hoeft te worden om DEZELFDE kracht als Alu te evenaren, maardit gebeurt nooit waardoor stalen frames altijd een klein beetje zwaarder, maar tegelijk ook sterker zijn.
-
- Berichten:2370
- Lid geworden op:ma jun 28, 2004 1:43 pm
Wtf? hoe is staal sowieso zwaarder.....je vergelijkt toch 'tzelfde gewicht met elkaar....je vergelijkt toch 1kg met 1kg? Of wat is 't volgens jou dan?BiKeRbOi schreef:ja maar staal is sowieso zwaarder dan alu, in om dezelfde sterkte te krijgen heb je misschien meer alu nodig, maar het blijft in totaal lichter
Oke maar steelhead zegt dus dat je meer van dezelfde stof nodig hebt om dezelfde sterkte te krijgen als staal. En dat staal dus wel sterker is dan alu; met dezelfde massa.BiKeRbOi schreef:als je een bepaald hoeveelheid alu neemt, dus zegmaar een alu blokje van 10 bij 10 cm, is dat lichter dan als je een blokje van staal van dezelfde grootte neemt.
nooit geleerd over massa op school?
Maar waar hij dit op basseert?
Laatst gewijzigd door pAnnEkoek op do dec 28, 2006 8:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten:2370
- Lid geworden op:ma jun 28, 2004 1:43 pm
Jawel, maar wat is je punt precies? Frames zijn toch niet altijd een bepaalde grootte? Verschillen toch per grootte altijd? We kijken hier toch naar hoeveel een bepaald frame weegt vergeleken met een ander frame en welke dan sterker zou zijn?? Of wat?BiKeRbOi schreef:als je een bepaald hoeveelheid alu neemt, dus zegmaar een alu blokje van 10 bij 10 cm, is dat lichter dan als je een blokje van staal van dezelfde grootte neemt.
nooit geleerd over massa op school?
Zodra jij op blokjes van 10x10x10 begint te rijden dan kan je 't erover hebben dat staal altijd zwaarder is, maar hoe je 't nu zegt heeft 't niks te maken met waar we het over hebben
volgens hem zijn dus alu frames zwakker.BiKeRbOi schreef:oke, als jou theorie klopt: waarom zijn stalen frames over het algemeen zwaarder dan alu frames?
die suburban en toy vergelijking slaat ook nergens op: vergelijk dan een toy en een moon, dat is ongeveer van dezelfde sterkte
en weer is de toy dan lichter
-
- Berichten:2370
- Lid geworden op:ma jun 28, 2004 1:43 pm
Zoals ik zei, stalen frames zijn over 't algemeen zwaarder omdat ze overbuilt zijn, té sterk als 't ware....
Toy en een Moon zijn dus ook niet van gelijke sterkte, omdat de Moon 3.7kg ofzo weegt en daarentegen de Toy 3.0kg, dus de Moon zal 't waarschijnlijk een stuk langer volhouden dan een Toy (waarschijnlijk ook de reden dat ze 'em gemaakt hebben, omdat Meunier merendeels stairgaps doet)
Een antwoord op de vraag waarom de fabrikanten de frames zo zwaar maken kan ik niet geven, zoals ik zei, ik heb ooit geleerd dat staal dus een betere gewicht:sterkte verhouding heeft dus als het goed is kunnen ze met minder staal een frame maken dat evensterk is als een alu frame dat meer weegt.....maar waarom ze dat niet doen snap ik ook nie echt.
Nu hou ik trouwens ook op met praten over wat nou sterker zou zijn.....hij zoekt immers een frame
Toy en een Moon zijn dus ook niet van gelijke sterkte, omdat de Moon 3.7kg ofzo weegt en daarentegen de Toy 3.0kg, dus de Moon zal 't waarschijnlijk een stuk langer volhouden dan een Toy (waarschijnlijk ook de reden dat ze 'em gemaakt hebben, omdat Meunier merendeels stairgaps doet)
Een antwoord op de vraag waarom de fabrikanten de frames zo zwaar maken kan ik niet geven, zoals ik zei, ik heb ooit geleerd dat staal dus een betere gewicht:sterkte verhouding heeft dus als het goed is kunnen ze met minder staal een frame maken dat evensterk is als een alu frame dat meer weegt.....maar waarom ze dat niet doen snap ik ook nie echt.
Nu hou ik trouwens ook op met praten over wat nou sterker zou zijn.....hij zoekt immers een frame
ben zel op een cube fc(compleet gekocht) begonnen en na een half jaar weer verkocht en een ander frame gekocht toen andere wielen enz enz..
todat je alles hebt vervangen sommige onderdelen meerdere malen....
de keuze van mijn onderdelen van mijn fiets is heel persoonlijk (dus meschien voor iemand anders helemaal niet relax)
je kan beter ff doorsparen dan heb je gelijk wat tijd over om zelf te zoeken naar een mooie fiets die naar jou zin is ....jij moet er tenslotte op rijden
todat je alles hebt vervangen sommige onderdelen meerdere malen....
de keuze van mijn onderdelen van mijn fiets is heel persoonlijk (dus meschien voor iemand anders helemaal niet relax)
je kan beter ff doorsparen dan heb je gelijk wat tijd over om zelf te zoeken naar een mooie fiets die naar jou zin is ....jij moet er tenslotte op rijden

Loud, mean, fast & dirty
-
- Berichten:440
- Lid geworden op:za apr 02, 2005 7:31 pm
Ik zou me niet teveel blind staren op al die maten als ik jou was..
Probeer een aantal frames uit en kijk wat je het beste bevalt en niet of 'ie wel een 15" zadelbuis heeft;
meeste van dit soort fietsen zijn sowieso officieel te klein volgens de "gewone" fietsenmaker.
Als je bv. een Sparta Tourfiets koopt, is het wel zo prettig als de maten van je frame een beetje zijn afgestemd op je lichaam.
Omdat de meeste fietsenmakers over het algemeen weinig verstand hebben van dirt- en street fietsen en welke geometrie hierbij hoort,
komt het dus eigenlijk neer op persoonlijke voorkeur, zoals Groen hierboven aangeeft.
Zowel wat betreft de geometrie van je frame als de onderdelen die je erop zet.
Probeer een aantal frames uit en kijk wat je het beste bevalt en niet of 'ie wel een 15" zadelbuis heeft;
meeste van dit soort fietsen zijn sowieso officieel te klein volgens de "gewone" fietsenmaker.
Als je bv. een Sparta Tourfiets koopt, is het wel zo prettig als de maten van je frame een beetje zijn afgestemd op je lichaam.
Omdat de meeste fietsenmakers over het algemeen weinig verstand hebben van dirt- en street fietsen en welke geometrie hierbij hoort,
komt het dus eigenlijk neer op persoonlijke voorkeur, zoals Groen hierboven aangeeft.
Zowel wat betreft de geometrie van je frame als de onderdelen die je erop zet.
Idd, en daar komt bij dat staal een hogere soortelijke massa heeft dan aluminium (maar dat is logisch). En sommige stalen frames zijn helemaal niet overbuild (kijk naar je eigen NS), en komen qua gewicht in de buurt van een Toy of een ander lomp alu frame...Steelhead Rider schreef:Zoals ik zei, stalen frames zijn over 't algemeen zwaarder omdat ze overbuilt zijn, té sterk als 't ware....
- Drooze @ DirtE19
- Berichten:1235
- Lid geworden op:zo mar 24, 2002 2:45 pm
- Locatie:D19 trails
- Contacteer:
hmm, iedereen noemt hier maar de toy als "lomp zwaar frame", maar dat is het dus hoegenaamd niet he. de le toy III is vrij licht. je zou die van mij is moeten wegen, die vliegt zo weg...
en trouwens: de soortelijke massa van staal is mss wel zwaarder dan die van alu, maar dat wil helemaal niet zeggen dat stalen frames zwaarder zijn dan au. kijk idd eens naar de NS suburban.
en trouwens: de soortelijke massa van staal is mss wel zwaarder dan die van alu, maar dat wil helemaal niet zeggen dat stalen frames zwaarder zijn dan au. kijk idd eens naar de NS suburban.
-
- Berichten:136
- Lid geworden op:do jun 22, 2006 8:55 pm
- Locatie:Dilsen