Eerst en vooral zijn er een paar dingen waar hij aan moet voldoen:
- 24" velgen
- liefst singlespeed
- budget max. 1000 euro (uiteraard mag minder ook)
- geveerde vork hoeft niet, maar indien wel graag meteen goeie kwaliteit
- zeer belangrijk: frame moet doenbaar zijn voor iemand van 1.95 a 2.00m groot.
Ik heb m'n huiswerk al wat gedaan en kom van een XC, dus het lastigste is voor mij inschatten wat nou een goed frame is voor een groot iemand, meteen de belangrijkste reden dat ik dit topic open.
Dingen die ik tot nu toe gezien heb die mij aanstaan zijn:
1) GT Ruckus UF 24"

SPECS: ruckus frame, 59.9cm toptube, tektro aquila mechanische schijfrem, tekro v-brake achterrem, Sun Rhyno Lite velgen, Kenda Kiniption & K-rad banden, voor de rest veel GT branded spul
Richtprijs: 609 euro
2) Agent Bikes Smith

SPECS: smith frame (geen idee of verschillende maten te krijgen zijn bij de complete), max 58.2cm toptube, tektro schijfrem achter (model niet gespecifieerd), Rock Shox Argyle 318 vork, KHE 3-piece cranks, NS Bikes stem, Sun Single Track velgen met Schwalbe Table Tops, rest niet echt gespecifieerd
Richtprijs: 999 euro
3) We The People Unified 24"

SPECS: http://wethepeople.de/V3/product/109
Richtprijs: 600 euro
Het lijkt nogal logisch om meteen te roepen dat die Agent de beste van de drie is, maar de bedoeling is dat de niet afgeveerde fietsen achteraf nog een upgrade qua vork zouden krijgen.
Verder ben ik oa. wel gecharmeerd van de Specialized P1/P2, maar helaas blijken deze toch echt wel ingesteld te zijn op 26" velgen (hoewel ik de juiste 26" op het juiste moment niet helemaal durf uitsluiten, ik heb zin in iets wendbaarders en radicaal anders dan de XC's die ik gewend ben, maar oa. vanwege mijn lengte sluit ik ze toch niet 100% uit, een beetje "comfort" mag nog wel).
Uiteraard zijn andere suggesties van merken en modellen welkom, belangrijkste factoren zijn dan ook dat ze binnen budget vallen, een goed formaat zijn voor iemand van mijn lengte en het gewicht.
Ik heb al veel gehad aan het topic voor beginnende street bikers en oa. het lijstje producten van deze shop (http://www.bike-mailorder.de/shop/MTB/B ... 78_55.html) lijkt mij nog wel wat interessants te bevatten.
Veel mogelijkheden dus, weinig tot geen winkels in de buurt waar ik deze fietsen eens in den lijve met elkaar kan vergelijken en ik zie zo onderhand door de bomen het bos niet meer, dus ik hoop dat er mij hier wat zinnige tips kunnen gegeven worden