BMX Street advies - beginner

Dirt, street of flatland fietsen met 26", 24" of 20" wielen.

Moderator:Beheerders

Vinniiee
BMX Street advies - beginner

Bericht door Vinniiee » do okt 29, 2009 6:19 pm

Hallo beste BMX'ers,

Ik zal me even kort voorstellen. Ik ben Vincent, 17 jaar, doe MBO werktuigbouw bol4 en zit nu in de 2e.

BMX'en lijkt me erg vet (street), en wil daar ook mee gaan beginnen. Nu zat ik al een beetje rond te kijken voor wat voor 'n bikes er verkrijgbaar zijn. Veelal kom ik Hi-Ten staal tegen, en ik had ergens gelezen dat je beter een frame van Chro-Mo kon hebben.
Nu ben ik dus op zoek naar een bike, maar ik weet niet welke ik zal moeten kiezen voor af en toe gebruik (paar keer in de week).

BMX spots in Apeldoorn zijn er niet zo heel veel, voor zover ik weet. Alleen in het zuiderpark is er een spot:
Afbeelding

En in het centrum, bij het station, 2 minuten lopen vanaf mijn school :P:
Afbeelding
Nee, betere foto's heb ik helaas niet.

Kunnen jullie mij een bike adviseren voor een beginner? Zou een frame van Hi-Ten staal dan goed genoeg zijn?

Hoor wel van jullie!
Gr. Vincent

merrybike

Bericht door merrybike » do okt 29, 2009 7:38 pm

yoyoyo
nee niet veel spots in apd, maar als je wat rond kijkt valt er wel wat te streeten hoor, ga een keer mee met mij en kadeem, das wel tof

Vinniiee

Bericht door Vinniiee » do okt 29, 2009 7:47 pm

Is 1 van jullie Dany Keizer? Zag daar namelijk een filmpje van op Youtube :sticktongue:
Ik vind het iig best, maar dan moet ik eerst ergens een bike kopen :P Dan wel niet een frame van Hi-Ten of Chro-Mo. Hi-Ten is hier wel in de buurt te vinden :?

Vinniiee

Bericht door Vinniiee » do okt 29, 2009 11:02 pm

BTW, waar heb jij je bmx gekocht dan?

Ik ben trouwens zo'n 184cm en 65kg? In ieder geval niet zwaarder.
Zag deze en deze. Heb ze even gebeld, en beiden hebben ze een Hi-Ten frame en 14mm assen.
Als ik deze 2 bikes zo bekijk, lijkt het alsof de Cherokee steviger gebouwd is.

Ook zit ik een beetje marktplaats af te speuren naar merken als Haro. Ben deze in Zwolle al tegengekomen, alleen het is altijd lastig om vanaf foto te beoordelen. En om nou gelijk naar Zwolle te gaan... Apeldoorn > Zwolle is kut reizen volgens mij.

Iemand tips?

Steelhead Rider

Bericht door Steelhead Rider » do okt 29, 2009 11:29 pm

Ja, ik heb wel een tip, geen BMX van 180 euro kopen...waar jij naar kijkt zijn geen 'echte' bmxen, je kan beter naar http://bmxigan.proboards26.com gaan en daar je vraag stellen, dat is een bmx specifiek forum.

merrybike

Bericht door merrybike » vr okt 30, 2009 7:38 am

Nee ik ben merijn xD ik roll 26", maar kadeem bmxed. Beter kijk je bij www.soulcycle.nl (denkik) en anders google je ze ff
En ik rijd nooit met dany, ik rijd meer dirt, maar met mijn nieuwe fiets probeer ik ook te streeten :') , de fiets kan het... Ik nog niet

de G U R U
Contacteer:

Bericht door de G U R U » vr okt 30, 2009 12:01 pm

http://www.paulsboutique.nl/modules/sho ... x&cPath=29

ik zou eerder bij pauls boutique kijken voor een WTP
"Jij zult zeker ook niet weten goed nederlands te kennen? ,,

B-DIRT FOR PRESIDENT 2010
Topic: nee kids gaan niet naar die ka judas oma.

Whouz

Bericht door Whouz » vr okt 30, 2009 11:51 pm

http://www.winstanleysbmx.com/category/161/BMX_Bikes

Op die site, kan je in iedergeval rondkijken wat je leuk/mooi vind en wat je goed/minder goed vind. Veel merken onder 1 dak.

Suc6

Vinniiee

Bericht door Vinniiee » zo nov 01, 2009 3:25 pm

Ik heb nog even wat verder gezocht, en ben dit nog tegen gekomen:

HARO F-series 2 (€ 269 bij killerbikes)
Afbeelding
Frame: Haro freestyle reduced weight design 1 tube cromo, with 20.5" top tube.
Forks: Haro freestyle design, 1-1/8" x 22.2mm cromo steerer threadless
Rims/Tires: Haro Alloy 48 hole, 14mm axles/Haro MS4Tires
Crankset: Steel 3 pc 8 spline crmo, sealed mech, 39/14 gearing
Extras: SST ORYG, two pair forged steel 38mm pegs.

2004 Felt Race BMX Revolt XXL (¼€275,- bij bike fun)
Afbeelding
Frame: 4130 CrMo. Steel
TopTube lengt: 21" (53,3cm)
Fork: 4130 Cr. Mo. Steel
Wheels: 20"
Cranks: Felt 1 piece 180mm
Brake: V-Brake
Including 3 piece protection set
Color: Silver/White

2008 Felt Ethic BMX-FREESTYLE. (€289 bij bike fun)
Afbeelding
Frame: 4130 CrMo./Hi Ten. Steel.
Toptube: 20" (51cm).
Fork: Steel, CrMo. Inner Tube.
Cranks: 3 piece Hollow Steel CrMo Steel 175mm.
Hubs with 14mm Axle.
StuntPegs Front + Rear.
Color: Purple Rain or Mouse Grey

Ik geloof dat dit wat betere bikes zijn, gezien het materiaal van het frame en de 3 delige crank (nr. 1 en 3). Nu weet ik niet zo goed hoe het met de "afmontage" zit, daar kunnen jullie me misschien nog wat over vertellen. Ik heb zo'n gevoel dat het dan nr 1 of 3 wordt, tenzij jullie een nog betere bike weten voor dit geld.

Gr.

b-dirt

Bericht door b-dirt » zo nov 01, 2009 5:16 pm

nee man dat zijn allemaal slechte fietsen, je zal echt wat meer bij moeten leggen voor een beetje bmx, kijk idd voor een www.wethepeople.de die zijn eigelijk allemaal wel goed maar jij komt met je lengte niet onder de 500euro voor een bmx, tenzij je 2dehands wilt gaan kijken. maar ga eerst even wat infomatie vinden over bmx fietsen op forums want als jij daar met zulke fietsen aankomt dan lachen ze je uit ;)

redoutterider

Bericht door redoutterider » zo nov 01, 2009 5:41 pm

dit verstaan we hier niet als BMX je moet inderdaad eerst eens forums kijken...
Member of Dirty Flow
http://redoutebmx.webs.com/

Steelhead Rider

Bericht door Steelhead Rider » zo nov 01, 2009 7:10 pm

b-dirt schreef:nee man dat zijn allemaal slechte fietsen, je zal echt wat meer bij moeten leggen voor een beetje bmx, kijk idd voor een www.wethepeople.de die zijn eigelijk allemaal wel goed maar jij komt met je lengte niet onder de 500euro voor een bmx, tenzij je 2dehands wilt gaan kijken. maar ga eerst even wat infomatie vinden over bmx fietsen op forums want als jij daar met zulke fietsen aankomt dan lachen ze je uit ;)
Wat heeft z'n lengte ermee te maken? Kan je onder de 500 euro geen maat kiezen bij een BMX ofzo?

Vinniiee

Bericht door Vinniiee » zo nov 01, 2009 7:54 pm

@b-dirt: Als je me nou eens uitlegt waarom het niet goede bikes zijn, dan weet ik waar ik WEL op moet letten. Ik dacht namelijk dat Haro wel goede kwaliteit was. Negatieve gedoe hier gelijk.

@redoutterider: Had dan niks gezegd, dat kon ik ook wel opmaken uit b-dirt z'n post.

Even nog een "algemene" vraag. Waarom kiezen sommige mensen voor een street/dirt bike (24" oid met verende voorvork) ipv een BMX? Heeft dit voor- of nadelen?

vieze vinnie

Bericht door vieze vinnie » zo nov 01, 2009 8:07 pm

de bikes die jij laat zien, felt en haro, zijn hun goedkoopste bikes. t zijn best prima merken, maar bij alle merken is de goedkope lijn gewoon niet hun geld waard. om enkele dingen te noemen.
headset is niet internal, wat gevoeliger is op schade.
velgen zijn eeeeerg dun. zul je redelijk snel krom hebben.
alle bikes hebben een enorm groot tandblad. wat betekend dat je een free wheel heb ik plaats van een cog. een cog is sterker dan freewheel en bijvoorbeeld 9 tands zijn. een freewheel op zn kleinst iets van 14.

Verder zijn de cranks ook niet mega sterk. vaak van de goedkope lijn tog erg dun metaal, wat snel zal breken/schuren.
Kortom, als je niet rond de 500 euro uitgeeft, zul je snel kosten gaan maken die uiteindelijk veel meer dan 500 euro gaan worden.

Waarom we the people, heel simpel. is europees. (minder invoer kosten) waardoor je een betere bike voor minder geld heb.

wtp: versus
wtp crysis
wtp trust

die bikes zijn alle rond of net boven de 500 euro. vergelijk ze maar is met jou gevonden bikes. ze zijn echt hun geld meer dan waard.

rede dat mensen voor 24, 26 met een geveerde fork kiezen is denk ik voor iedereen anders. ik zelf rijd 26 inch omdat ik rug klachten heb gehad die virj erg waren. freestyle fietsen kan ik niet mee stoppen, vind het te leuk maar om mijn rug te sparen heb ik toen een grotere bike aangekocht. eerst met veering en nu met een stijve fork. rede hiervoor is dat ik street rijd en met street een stijve fork meer gevoel heb op wat ik doe.

hopelijk kan je wat met deze info..

peace.
vince
teamrider:
www.psbmx.com

Vinniiee

Bericht door Vinniiee » zo nov 01, 2009 9:05 pm

Kijk, aan dit soort reacties heb ik wat. Bedankt man!
Ik ga eens even goed rondkijken naar WTP, en de wat duurdere bikes van Haro en Felt.

redoutterider

Bericht door redoutterider » zo nov 01, 2009 9:22 pm

ben jij een vriendelijke jongen...
Member of Dirty Flow
http://redoutebmx.webs.com/

b-dirt

Bericht door b-dirt » zo nov 01, 2009 9:46 pm

Vinniiee schreef:@b-dirt: Als je me nou eens uitlegt waarom het niet goede bikes zijn, dan weet ik waar ik WEL op moet letten. Ik dacht namelijk dat Haro wel goede kwaliteit was. Negatieve gedoe hier gelijk.

@redoutterider: Had dan niks gezegd, dat kon ik ook wel opmaken uit b-dirt z'n post.

Even nog een "algemene" vraag. Waarom kiezen sommige mensen voor een street/dirt bike (24" oid met verende voorvork) ipv een BMX? Heeft dit voor- of nadelen?
wil je nou geholpen worden??
ik zei dat je eerst een beetje research moest doen voor dat je een fiets koopt, daarom verwees ik ook naar een goed merk en zei ik dat je even op bmx forums moet rond neuzen,
@steelheadrider: tuurlijk heeft prijs met de lengte van je frame temaken want hoe duurder de fietsen worden hoe meer keus je heb kwa lengte waar je dus goed op moet letten is de toptube lengte want ik denk dat jij ongv een toptube nodig heb van 20,8" of 21"

nou hier een lijstje van fietsen die een beetje goed zijn kwa lengte

wethepeople trust 530,00
wethepeople versus 499,00
mirraco NO.7 449,00

dat zijn mooie fietsjes voor het geld maar je moet onthouden dat je gwn aardig wat geld neerleg voor een goede bmx ;)

ik hoop dat je hier dan we wat mee kan

Vinniiee

Bericht door Vinniiee » zo nov 01, 2009 9:48 pm

@redoutterider: Normaal reageer ik niet op dit soort reacties, maar als je een mening geeft, onderbouw hem dan ook met goede argumenten. Niet zo van: Dit zijn kut bikes. En er verder niks bij vertellen. Dan weet ik ook niet naar wat ik WEL moet zoeken.

@b-dirt: Ik begrijp je punt wel hoor. 't Klonk alleen zo afkrakend ;)
Laatst gewijzigd door Vinniiee op zo nov 01, 2009 9:56 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

de G U R U
Contacteer:

Bericht door de G U R U » zo nov 01, 2009 9:49 pm

Vinniiee schreef:Kijk, aan dit soort reacties heb ik wat. Bedankt man!
Ik ga eens even goed rondkijken naar WTP, en de wat duurdere bikes van Haro en Felt.
ik zou zeker naar die wtp's kijken maar die haro/felt meuk overslaan en bijvoorbeeld fit, fbm, hoffman,federal,verde of united ook even bekijken..allemaal echte bmx merken en met een beetje geluk kan je ergens voor een goede prijs een 2009 model krijgen:

sourcebmx (GB)
paranogarage (Duitsland)
empire bmx (VS)
CRC (GB)
G&S bikeshop (Duitsland)
winstanleys (GB)
hangloose (belgie)

meybo boekel
pauls boutique aarle rixtel
pauls.nu den haag
soulcycle amsterdam

bedenk alleen wel dat verzendkosten voor een complete fiets behoorlijk op kunnen lopen bij m.n. engelse winkels
"Jij zult zeker ook niet weten goed nederlands te kennen? ,,

B-DIRT FOR PRESIDENT 2010
Topic: nee kids gaan niet naar die ka judas oma.

Vinniiee

Bericht door Vinniiee » zo nov 01, 2009 9:55 pm

Oke. Ik ga verschillende bikes bekijken, en zal ook het forum eens even doornemen.
Bedankt voor dusver voor de tips ;)

Steelhead Rider

Bericht door Steelhead Rider » ma nov 02, 2009 1:15 pm

b-dirt schreef:@steelheadrider: tuurlijk heeft prijs met de lengte van je frame temaken want hoe duurder de fietsen worden hoe meer keus je heb kwa lengte waar je dus goed op moet letten is de toptube lengte want ik denk dat jij ongv een toptube nodig heb van 20,8" of 21"
Dat is echt de grootste bullshti die ik ooit heb gehoord, hoeveel keuze je hebt tussen de TT lengte hangt compleet af van bij welk merk en welk frame je koopt, je hebt genoeg frames die duur zijn waarbij je weinig keuze hebt tussen TT lengtes.

Steelhead Rider

Bericht door Steelhead Rider » ma nov 02, 2009 1:19 pm

vieze vinnie schreef:headset is niet internal, wat gevoeliger is op schade.
velgen zijn eeeeerg dun. zul je redelijk snel krom hebben.
alle bikes hebben een enorm groot tandblad. wat betekend dat je een free wheel heb ik plaats van een cog. een cog is sterker dan freewheel en bijvoorbeeld 9 tands zijn. een freewheel op zn kleinst iets van 14.
Dit is trouwens ook bullshit, waarom is een externe headset gevoeliger dan een interne? Een interne is juist gevoeliger voor schade omdat de cups in het frame verwerkt zijn, dus stel je verneukt de cups, dan heb je dus meteen het frame verneukt. Waarom zou een driver (wat jij een cog noemt, cog is gewoon een tandblad dat je op je achternaaf kan schuiven, dus geen driver) sterker zijn dan een freewheel? Een driver is kleiner en komt veel meer kracht op de staan per tandje dan op een freewheel.

vieze vinnie

Bericht door vieze vinnie » ma nov 02, 2009 1:54 pm

cog's hebben een sterkere opbouw dan freewheels... daarbij komt dat freewheels uit zijn... en daarom ook op ten duur minder makkelijk te krijgen zijn.... een interne headset is goedkoper te vervangen, stuur kan dichter op t frame geplaatst worden, en als je je cups kapot maakt.. ben je echt kk dom..

btw... als je nu eens gewoon tips geeft in plaats van andere af te kraken... blijf gewoon op bmxigans dan.
teamrider:
www.psbmx.com

Steelhead Rider

Bericht door Steelhead Rider » ma nov 02, 2009 1:59 pm

Hoe hebben drivers een sterkere opbouw? Ik wil ook wel tips geven maar meeste mensen lullen hier gewoon uit hun nek. Bij een internal headset kan je stuur écht niet dichter bij het frame dan bij een externe, hij komt even dichtbij de cups als bij een externe headset, maar wat heeft het eigenlijk verder voor voordeel als je stuur dichter bij het frame zit? Bij een frame met internal headset zullen je cups nou eenmaal slijten waardoor je het frame uiteindelijk zal moeten vervangen, heeft niks te maken met kankerdom zijn ofzo.

vieze vinnie

Bericht door vieze vinnie » ma nov 02, 2009 2:03 pm

tegen de tijd dat t frame gemold is ben je een paar jaar verder.. tenzij je alles dik op je neus duikt...
en volgens mij zijn cups van extern dikker waardoor je stuur wat hoger komt... of je stuur nu hoog zit of laag.. is voor ieder een ander iets.. maarja..

k denk alleen dat deze knaap meer heeft aan een technisch beter ontwikkelde fiets dan van die lame onder de 300 euro bikes.

en nogmaals.... wtp... is naar mijn idee.. en wat ik zelf ervaren heb echt zijn geld mega waard
teamrider:
www.psbmx.com

Plaats reactie