aankoop weide

Teveel gezopen in het DP café? Hier kun je je off-topic verhalen kwijt.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Chmod
aankoop weide

Bericht door Chmod » wo dec 06, 2006 11:49 am

ik ben op zoek naar een weide waar ik m'n persoonlijke trails kan op gooien.

Heeft er iemand reeds ervaring met zulke aankoop? Met wat moet ik rekening houden? Wat zijn de kosten, zowel éénmalig als jaarlijks?

Merci

Erikje

Bericht door Erikje » wo dec 06, 2006 11:55 am

Ik neem aan dat je alleen Belgische reacties wil? In Nederland is het erg "makkelijk". Je zoekt een stukje grond, zorgt ervoor dat je geld hebt/krijgt, laat een koopovereenkomst maken, gaat naar de notaris en die zorgt voor tekenen en geld overdracht en daar tik je nog even wat geld af voor zijn diensten en je hebt je stukje grond. Verder mag je in NL jaarlijks een stukje belasting betalen omdat je grond hebt... Ik weet dus niet hoe dit in Bels is.

Dan zoek je een graver, bijvoorbeeld van Bo-rent (of was je van plan alles met de hand te doen?):
Cabineloze graver 90cm 800kg
Tarief:
Per dag: 105,00 euro
Per week: 300,00 euro
Per week na 4 weken: 285,00 euro

Dus als je doorwerkt kan je in een weekje klaar zijn voor 300 Euri.

Onderhoud zal er toch haast niet zijn?

Hoeveel je voor een stukje grond mag betalen ligt aan de plek en de oppervlakte (duh...)

Erikje

Chmod

Bericht door Chmod » wo dec 06, 2006 12:25 pm

dit is inderdaad het plan. Spijtig is het blijkbaar zeer moeilijk om zo'n lapje grond te vinden... Best eens langs de plaatselijke landbouwer lopen. Zou het niet zo zijn dat die mensen eerder onder elkaar verkopen en dan samen naar de notaris gaan?

Eventueel zou je ook een stuk landbouwgrond kunnen pachten. Maar ben je dan verplicht deze grond te bewerken?

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo dec 06, 2006 12:42 pm

Erikje schreef:Ik neem aan dat je alleen Belgische reacties wil? In Nederland is het erg "makkelijk". Je zoekt een stukje grond, zorgt ervoor dat je geld hebt/krijgt, laat een koopovereenkomst maken, gaat naar de notaris en die zorgt voor tekenen en geld overdracht en daar tik je nog even wat geld af voor zijn diensten en je hebt je stukje grond. Verder mag je in NL jaarlijks een stukje belasting betalen omdat je grond hebt... Ik weet dus niet hoe dit in Bels is.

Dan zoek je een graver, bijvoorbeeld van Bo-rent (of was je van plan alles met de hand te doen?):
Cabineloze graver 90cm 800kg
Tarief:
Per dag: 105,00 euro
Per week: 300,00 euro
Per week na 4 weken: 285,00 euro

Dus als je doorwerkt kan je in een weekje klaar zijn voor 300 Euri.

Onderhoud zal er toch haast niet zijn?

Hoeveel je voor een stukje grond mag betalen ligt aan de plek en de oppervlakte (duh...)

Erikje
mijn complimenten :arms: :arms:

@chmod, ik vind het echt een goed idee, maar ik vrees dat de kosten nog wel eens tegen kunnen vallen...........
Andere optie is meedoen aan het nieuwste programma van John de Mol genaamd; Boerin zoekt dekhengst!, die weide krijg je er dan gratis bij en wellicht de Bobcat ook.

dusssssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Chmod

Bericht door Chmod » wo dec 06, 2006 1:47 pm

zeker een goede optie ;)

Maar een stukje grond verliest niet snel z'n waarde hoor. Later kunnen we er altijd wat schapen opzetten. :o

Z-Blocker

Bericht door Z-Blocker » wo dec 06, 2006 3:00 pm

Als het niet uitmaakt, in noord frankrijk is de grond goedkoop.
Ik heb al prijzen gehoord van 5000EUR voor een weide zo groot als een wijk.
Als je serieus bent en er tijd in wil steken ga je daar zekere iets vinden.
Je kan best gewoon een notaris in de buurt aanspreken hierover.

Z.

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » wo dec 06, 2006 5:13 pm

Je kunt uiteraard best een stuk land kopen maar dat wil toch niet zo 1 2 3 zeggen dat je er dan mee mag doen wat je wilt?

Even bestemmingstechnisch gezien (tja, tis mijn vak).

Een bikepark of iets van dien aard wordt gezien als sportdoeleinden of recreatieve doeleinden.
Dus koop je een stuk land dan zou ik eerst eens nakijken bij de gemeente welke bestemming er op ligt. Is het agrarisch en is het zelfs landschappelijk waardevol gebied dan zou je best wel eens een probleem kunnen hebben.

Ik denk dat de gemeente ook heus wel zal gaan vragen wat je van plan bent met het stuk grond te gaan doen.

Dus naast kosten komen ook zeer strenge juridische zaken naar voren.

En mocht de gemeente al zo schappelijk zijn om er een zogenaamde wijzigingsbevoegdheid of vrijstelling op te zetten, dan ben je toch al snel weer een flinke tijd verder voordat je daadwerkelijk wat met dat stuk land kunt doen. Dus dan heb je een mooi stukkie grond, duurt het nog een paar jaar voordat je juridisch gezien mogelijkheden hebt om er te beginnen wat je daadwerkelijk wilt.

Ik verwacht overigens niet dat ze in België heel erg andere regels hanteren. België hoort ook bij Europa en hoewel bestemmingen veelal nationaal geregeld zijn (nu nog per gemeente een bepaalde standaard maar op zeer korte termijn moet geheel Nederland gelijk zijn) denk ik dat er internationaal ook wel duidelijke afspraken zijn hoe een en ander geregeld dient te worden. Maar dat zou ik even na moeten vragen bij een collega.

Succes in ieder geval, je bent nu vast wel weer wat wijzer geworden van alle reacties hier.

Plaats reactie