Bericht
door Smuss » ma jul 07, 2008 5:13 pm
Hallo,
Mijn eerste post in het fotograven topic en daarmee de zoveelste vraag over de aanschaf van een digitale SLR camera, alvast mijn excuses. Ik werd een beetje simpel van alle topics op fotografie sites op internet en dacht, laat ik het eens op DP vragen.
Op dit moment fotografeer ik nog analoog met een Pentax KX, rond de 30 jaar oud, alles manueel. Het nadeel is dat ik, of alles moet afdrukken, of alles moet inscannen (negatieven), wat me dus steeds veel geld of tijd kost, en voor moderne begrippen is ie ook een tikkeltje te zwaar en onhandig (pre-USB tijdperk zeg maar). Ik heb een tijdje een compacte digitale camera gehad, maar die is inmiddels zo op, dat ik eigenlijk altijd mijn KX meeneem. Nu tijd voor iets nieuws dus.
Ik heb op internet gekeken naar het aanbod en ben bij verschillende winkels geweest, het resultaat daaruit is dat de keuze waarschijnlijk zal gaan tussen een D60 met 18-55 VR lens en een Canon 450d met 18-55 IS lens. Beide camera's hebben echter hun specifieke plus- en min-punten, heel kort door de bocht zijn mijn belangrijkste argumenten op dit moment dat: de Nikon qua prijs het aantrekkelijkst is en in de winkel beviel de bediening en was het erg gemakkelijk om goede foto's te maken. Het nadeel van de Nikon is dat de instapmodellen (dus ook de D60) geen focusmotor in de body hebben waardoor je, voor mijn gevoel, wat betreft lenzen toch de nodige beperkingen hebt. In de winkel had ik de D60 met een 400d vergeleken en die beviel me dan een stuk minder. Nu wil ik echter de 450d nog niet wegstrepen. De camera is een slordige 75,- tot 100,- duurder, daar krijg je o.a. 9-puntsmeting, grotere display en een ingebouwde focusmotor voor.
Hoe denken jullie daarover? Alvast bedankt!
Groet,
Pieter