Dirty Pages Fotograven talk part 2!!!! The next roll

Teveel gezopen in het DP café? Hier kun je je off-topic verhalen kwijt.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Musicsoul

Bericht door Musicsoul » zo sep 21, 2008 1:09 pm

Dennis Katinas schreef:
Irmo schreef:85mm 1.2 één van mijn favorieten. Super lensje.

Wat heel anders; "scherpte" vind ik sinds de "digitale revolutie" een nogal overrated begrip. Als er ook maar een haartje niet scherp is, is de foto "niet goed". Kapot staren op details met andere woorden, en het grote beeld vergeten.
Heb een tijdje geleden even een 1Ds Mark iii vast kunnen houden met die 85mm 1.2

Echt top! die 5D MK ii met dat objectief, kan heel gaaf zijn. Toch vind ik die 85mm nogal duur. Een leuke aanvullen als je al een collectie objectieven hebt, maar een 85mm 1.4 of 1.8 is ook lekker.

Maar zoals ik al zei, heb er mee geschoten, briljant spul!

Wat onscherpte betreft op de "verkeerde plekken" en ook ruis en vervormingen, flekken door flitsers, het kan echt zo mooi zijn. check die skateboard bladen maar eens, staat er vol van!
Ja klopt je ziet het veel in bladen, ook in mode fotografie. Het is ook meer mijn stijl dan het extreem cleane effect. Hoewel ik het bij jou wel echt heel mooi vind.
Misschien een leuk voorbeeld:
http://www.gaberman.com/
Hele bekende skate fotograaf. :)
It's hard to be a gangsta with a basket on your bike

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma sep 22, 2008 8:01 am

Musicsoul schreef:
Dennis Katinas schreef:

Wat heel anders; "scherpte" vind ik sinds de "digitale revolutie" een nogal overrated begrip. Als er ook maar een haartje niet scherp is, is de foto "niet goed". Kapot staren op details met andere woorden, en het grote beeld vergeten.
Heb een tijdje geleden even een 1Ds Mark iii vast kunnen houden met die 85mm 1.2

Echt top! die 5D MK ii met dat objectief, kan heel gaaf zijn. Toch vind ik die 85mm nogal duur. Een leuke aanvullen als je al een collectie objectieven hebt, maar een 85mm 1.4 of 1.8 is ook lekker.

Wat onscherpte betreft op de "verkeerde plekken" en ook ruis en vervormingen, flekken door flitsers, het kan echt zo mooi zijn. check die skateboard bladen maar eens, staat er vol van!
Ja klopt je ziet het veel in bladen, ook in mode fotografie. Het is ook meer mijn stijl dan het extreem cleane effect. Hoewel ik het bij jou wel echt heel mooi vind.
Dat van die Gaberman heeft weinig met z'n lenzen te maken, dat is allemaal retouche!!!
Sommige wel stijlvol gedaan, andere zum kotsen imho.

De ergste, lees: slechtste, fotografen zijn echter die van de duitse bladen........clinisch gefotografeerd en met een hoop toeters en bellen uitgelicht, daarna in PS volledig om zeep geholpen door er "beweging" in te frutten op de meest onlogische plekken.
Dan snap je gewoon niet hoe het werkt...

dusssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Dennis Katinas
Contacteer:

Bericht door Dennis Katinas » ma sep 22, 2008 9:53 am

Musicsoul schreef:
Dennis Katinas schreef:

Bedankt :) die gabberman maakt echt wel briljante foto's zeg, ik vind de bewerking ook niet altijd even geslaagd, maar ik zou portfolio graag bezitten :o

Plons

Bericht door Plons » ma sep 22, 2008 10:32 am

Tis allemaal heel eenvoudig om te bepalen wat een goede foto is...

De (betalende) klant beslist namelijk...
en zoals een wijs man ooit zei tegen die mij : Je fotos zijn net zo goed als het geld dat je ervoor krijgt...

Afbeelding
zo lekker en zo echt
www.plonsracing.com

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma sep 22, 2008 11:22 am

Plons schreef:Tis allemaal heel eenvoudig om te bepalen wat een goede foto is...

De (betalende) klant beslist namelijk...
en zoals een wijs man ooit zei tegen die mij : Je fotos zijn net zo goed als het geld dat je ervoor krijgt...
Dat is dan in België zeker zo, hier in NL werkt dat iets anders.......... :roll:

Als de klant het zo goed weet waarom maakt hij dan zelf niet de foto?
Een klant weet nagenoeg niets en als fotograaf ben je ook opvoedkundige.......
Als ik bepaalde klanten zou laten kiezen weet ik dat ze 99 van de 100 keer een andere keuze zouden maken dan ik; iemand die er verstand van schijnt te hebben want waarom huren ze mij anders in???

Ik vind dat je als fotograaf alleen dingen moet maken als je er zelf achter staat en niet omdat de klant dat wil. Ik ben ook door schade en schande wijs geworden en kom ook wel eens met wat mindere foto's in de serie thuis, deze laat ik gewoonweg niet zien aan mijn klant. Ik bepaal wat ik mijn klant laat zien.
Vergeet niet dat jou naam altijd aan de foto blijft hangen en zeker bij een mindere foto zou ik daar niet blij mee zijn.

Zoals een wijs man ooit tegen mij zei; "Je bent zo goed als je laatste foto"

dussssss©
DE site

Plons

Bericht door Plons » ma sep 22, 2008 12:58 pm

Van de 100 proffesionele (en lees = mensen die er van moeten leven, niet hobby mannen die blij zijn als ze 250 euro voor één foto krijgen) fotopakkers die ik spreek zeggen 98 hetzelfde :

de klant kiest altijd de fotos die de fotograaf zelf niet zou nemen...

en de klant wenst voor die fotos te betalen en als je er van moet leven, dan ben je een idealist om dan tegen een klant te zeggen, je moet die nemen..want "ik" de fotograaf weet wat een goede foto is...

Natuurlijk zal elke fotograaf kiezen voor wat hij mooi/goed vind, maar ik spreek uit ondervinding en mijn klanten zijn niet de geringste

Ik koop liever elk jaar voor 15000 euro extra nieuwe fietsen, omdat mijn "klanten" geen verstand van fotos hebben...
zo lekker en zo echt
www.plonsracing.com

willem12

Bericht door willem12 » ma sep 22, 2008 2:14 pm

Plons schreef:Ik koop liever elk jaar voor 15000 euro extra nieuwe fietsen, omdat mijn "klanten" geen verstand van fotos hebben...
Dat zou je een heel "Hollands" argument kunnen vinden 8)

Als ik vanuit mijn werk bekijk, professionele IT dienstverlening, hebben jullie hebben alletwee gelijk; je legt verschillende oplossingen voor, de een beter, de ander minder, maar geen enkele slecht, want je bent professional. Samen met de klant beslis je dan over de definitieve oplossing en inderdaad, dat is zelden mijn favoriet.....maar goed, daarom heb ik ook weer voor een fors bedrag kunnen investeren in speelgoed dit jaar !!

Ps.
Plons: was die foto hierboven nu het voorbeel voor goed of voor slecht ?
Laatst gewijzigd door willem12 op ma sep 22, 2008 2:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Irmo
Contacteer:

Bericht door Irmo » ma sep 22, 2008 2:25 pm

Kijk, interessante discussie!

Boss heeft een punt met "klanten opvoeden"...maar je moet natuurlijk wel onderscheid maken in de opdracht welke je hebt meegekregen. Moet je een specifiek beeld op een specifieke manier vastleggen (weinig vrijheid, eigen inbreng, je neemt alleen je technische kennis mee om een resultaat te bereiken), of heeft de klant jou ingehuurd en laat hij het aan jou over...

In het ideale geval zou ik altijd kiezen voor absolute vrijheid en daar hoort dus ook een stukje "klant opvoeding" bij. Want inderdaad, sommigen hebben er totaal geen kaas van gegeten. Maar....je moet er van eten en dus moet je ook water bij de wijn doen. Tevens...kan je ook hierdoor weer leren beter werk af te leveren EN buiten je eigen grenzen denken. En...het is ook een stukje service om voor goede klanten eens je eigen ego opzij te zetten. Werk afleveren waar je zelf niet achter staat; dit ben ik helemaal met je eens....NOOIT doen.

Hoe creatief je ook denkt te zijn, het is makkelijk om te blijven steken in iets wat je je "stijl" noemt.

En Plons, ik ken alleen amateurs die de boel gratis weggeven. Hangt ook sterk van de markt af waar je in zit, MX heeft aardig wat meer te besteden dan vele andere takken van sport (letterlijk). Daarnaast pros die met hun prijs spelen; soms zelfs gratis weggeven om de concullega maar dwars te zitten. En dan ben je dom bezig...

Ach ja, digitale fotografie heeft aardig wat gewijzigd. Massa concurrentie, maar tevens een smallere top. Verkopen is belangrijk geworden; er zijn zat slechte fotografen die goed geld verdienen doordat ze hun foto's prima aan de man weten te brengen. En andersom zijn er top fotografen die schitterend spul schieten, maar dit niet weten te verkopen.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma sep 22, 2008 2:49 pm

Met het opvoeden van klanten kun je natuurlijk een aantal kanten op.
Ik heb een aantal klanten die je vantevoren al betrekken bij het concept, dat is handig want dat scheelt een hoop gehufter achteraf. Ze betrekken je erbij omdat ze je visie/aanpak belangrijk vinden omdat ze zelf geen/weinig idee hebben.
Ze huren niet alleen een lul met een camera ervoor maar ook iemand die hun idee zo goed mogelijk kan positioneren.
Dit werkt prettig.

Ik heb ook klanten die roepen; ga daar en daar een portret maken wat past bij dit interview.
Voorbeeld: een grote offset drukker heeft een nieuwe megadrukmachine gekocht. Hierover komt een interview met de directeur in een vakblad. Opdracht van het buro, maak een portret met die nieuwe machine op de achtergrond.......
Daar aangekomen blijkt die machine 1 grote hal te beslaan en je ziet absoluut niet wat het is. Uitlichten is niet te doen want te groot en het budget is daar ook niet voor. Opdracht is opdracht dus ik maak een aantal portretten bij, voor, op die machine.
Zelf weet ik al dat dit niet het maximale is, ik heb nl. al die hele grote rollen papier gezien die vlak naast een overheaddeur(lees:softbox) van 4x6mtr liggen.
Als laatste maak ik daar ook nog wat portretten die ik persoonlijk vele malen beter vind.
Het buro kiest uiteindelijk, na wat overredingskracht van mijn kant, wel voor de laatste foto ondanks dat ik die andere ook heb laten zien.

Dan heb ik een voldaan gevoel.
Ik zou het niet leuk/goed voor mijn bedrijf vinden als er foto X geplaatst is terwijl ik hier thuis nog een foto Y heb liggen die vele malen beter is. Lijkt mij ook niet best voor je reputatie.

Ik zal er dus altijd voor vechten om de in mijn ogen beste foto gepubliceerd te krijgen. Vaak is het ook zo dat een klant een mening wil hebben omdat hij je betaald, vergeet echter nooit dat jij degene bent met verstand van fotografie en hij niet!
Als je je keuze goed kunt beargumenteren zul je 9 van de 10 keer je zin krijgen.

Uiteraard ben ik niet roomser dan de paus en zal nooit een klant in z'n bek pissen, als ze persé die mindere foto willen dan moet het maar.............

dussssssss©
DE site

Plons

Bericht door Plons » ma sep 22, 2008 4:09 pm

Er was een tijdje geleden een hele grote discussie op dit vlak op sportshooter.com

ook daar kwam men niet echt tot een concrete oplossing.

Opvoeding vd klant moet kunnen vind ik (ik denk trouwens dat iedereen dat vind die fotos maakt) maar de klant is koning...en Boss is de paus :D

ivm die mx foto : stelt op zich niks voor, maar ik werk onder andere voor Kawasaki Japan en die vinden die foto helemaal de top want er zijn twee kawas voor heel de andere nest...
zo lekker en zo echt
www.plonsracing.com

Plons

Bericht door Plons » di sep 23, 2008 11:16 am

Een technische vraag ivm apple en photoshop

view mode = proof set up

stel dat je op een apple pro book werkt, welke instelling gebruiken jullie dan ?

Mac RGB ?
of working cmyk ?
zo lekker en zo echt
www.plonsracing.com

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » di sep 23, 2008 12:55 pm

Plons schreef:Een technische vraag ivm apple en photoshop

view mode = proof set up

stel dat je op een apple pro book werkt, welke instelling gebruiken jullie dan ?

Mac RGB ?
of working cmyk ?
Wat wil je daarmee doen?

Kijken hoe het er in druk uit gaat zien?
Vergeet maar dat dat ooit zal overeenkomen, te veel variabelen en nono's zitten daar nog tussen. Zorg gewoon dat je de bestanden aanleverd in Adobe RGB(1998)

Bij mij staat hij op working CMYK, maar zoals gezegd ik gebruik het niet.

dusssssss©
DE site

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » di sep 23, 2008 3:39 pm

Plons schreef: en zoals een wijs man ooit zei tegen die mij : Je fotos zijn net zo goed als het geld dat je ervoor krijgt...
BOSS schreef:
Zoals een wijs man ooit tegen mij zei; "Je bent zo goed als je laatste foto"
:oops:

Timmos

Bericht door Timmos » di sep 23, 2008 7:13 pm

ff tussendoor :oops:

klein stafievie voor digital erbij. beter filmpjes maken en overal inzetbaar

Tevens nog een vraag. Zijn er ook kleine losse flitsers verkrijgbaar voor digitale camara's? of een soort van extra iets? bvd

Afbeelding

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo sep 24, 2008 7:15 am

De Gorillapod, geinig ding maar om daar nou een Pro SLR aan te hangen in een boom..............
Wellicht wel handig voor een off-camera flitser maar dan gebruik ik weer liever een Magic-Arm met een Gaffer grip en een Gobo.
Dan ben je nl. een stuk flexibeler.

Filters voor compacts zijn er wel volgens mij maar verwacht er niet te veel van.
Is ook eigenlijk overbodig want behalve het Polarisatiefilter kun je elke filter nabootsen in Photoshop.

dussssssss©
DE site

Timmos

Bericht door Timmos » wo sep 24, 2008 7:48 am

bedoel geen filter maar een flitser

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » wo sep 24, 2008 8:02 am

Technische vraag van mijn kant.

In photoshop is de optie Filter --> Noise --> add Noise om meer ruis toe te voegen.
Allees vind ik deze ruis niet mooi (nee ik ga hier nu even niet uitleggen waarom ik ruis zou willen toevoegen).

Heeft iemand anders een truukje voor het toevoegen van extra ruis (hogere iso zeg maar) in photoshop?

Heb ooit eens gehoord dat er zoiets was. Als je googled op add noise in photoshop krijg je alleen maar reduce noise als resultaat. Ik gebruik Photoshop CS3 op mijn mac.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo sep 24, 2008 8:12 am

Arnetteman schreef:Technische vraag van mijn kant.

In photoshop is de optie Filter --> Noise --> add Noise om meer ruis toe te voegen.
Allees vind ik deze ruis niet mooi (nee ik ga hier nu even niet uitleggen waarom ik ruis zou willen toevoegen).

Heeft iemand anders een truukje voor het toevoegen van extra ruis (hogere iso zeg maar) in photoshop?

Heb ooit eens gehoord dat er zoiets was. Als je googled op add noise in photoshop krijg je alleen maar reduce noise als resultaat. Ik gebruik Photoshop CS3 op mijn mac.
wat dacht je van Filter->texture->grain?

dusssssss©
DE site

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo sep 24, 2008 8:13 am

Timmos schreef:bedoel geen filter maar een flitser
aha :lol:

ja die zijn er, maar niet op elke camera kan je een losse flitser aansluiten.
Grofweg gezegd kan je op alle spiegelreflexen een losse flitser aansluiten en op de meeste compacts niet.

dusssssss©
DE site

zonoskar

Bericht door zonoskar » wo sep 24, 2008 5:12 pm

Er zijn wel flitsers die slave zijn van de interne flitser van de compact digicam. Bv zoiets (Metz mecablitz). Niet goedkoop hoor, iets van 100 euro.

Afbeelding

@arnetteman: Helpt dit je iets verder? add film grain.

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » do sep 25, 2008 9:16 am

Heb Boss zijn manier al geprobeerd en dat levert toch best wel een mooi resultaat op.
Toch zal ik die van jou ook nog even proberen.

Thanks!

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » do sep 25, 2008 9:38 am

BOSS schreef:
Timmos schreef:bedoel geen filter maar een flitser
aha :lol:
vreemd, ik had ook filter gelezen...

of je een extra flitser op je camera kan zetten hangt er van af of je een hotshoe hebt.

heb je die niet, kan je altijd een externe flitser aan een optisch slaafje hangen, dat dan meeflitst als je interne flits afgaat.

MarkMeisner
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » do sep 25, 2008 10:40 am

Betreffende de grain, gooi er een film-filter overheen. DxO filmpack en Nik Color Efex Pro 3.0 kunnen dit oa en geven een erg mooi resultaat.

sherlock
Contacteer:

Bericht door sherlock » vr sep 26, 2008 9:31 am

Ik heb ook een vraag naar aanleiding van Dennis K die elke keer zit te zeuren over dat ik met externe flitsers moet gaan werken. Ik heb een of andere chinese radiotrigger die met Canon niet lekker werkt dus ik wil wat anders. Ik heb een Canon speedlite flitser met diverse knoppen achterop waaruit blijkt dat deze ook als slave gebruikt kan worden. Nou dacht ik te begrijpen dat als ik een andere soortgelijke flitser er bij koop ik dus verder geen dingen meer nodig heb maar het via de flitsers zelf kan regelen. Dus 1 op de camera en de andere op slavestand buiten de camera.

Is dat zo?

MarkMeisner
Contacteer:

Bericht door MarkMeisner » vr sep 26, 2008 10:53 am

Je kan 2 dingen doen:

Optie 1: Canon ST-E2. Een infrarood aanstuurding die je op je cam zet en de flitsers via IR aanstuurt. Leuk voor binnen of buiten binnen 4 meter. Het voordeel is dat je i-TTL schiet dus de flits en cam werken samen voor een goed beeld. De flitser kun je ook over-/onderbelichten vanaf de cam. Nadeel is het bereik buiten. Verder van 4/5 meter kom je niet.

Optie 2: je kan een beter radiotrigger kopen zoals de pocketwizards (erg duur, erg goed), Elinchrome Skyports (goede prijs, erg goed) of de Alienbees Cybersync (nieuw, goedkoop en zover bekend goed). De regel hierin is makkelijk, hoe duurder je gaat hoe meer bereik je krijgt. PW's zouden tot 250m nog goed werken, Cybersyns houden bij 100/150m wel een beetje op. Houdt er wel rekening mee dat je met radio-triggers enkel je flitser laat afgaan en niet de sterkte kan aanpassen.

Plaats reactie