Studie-Keuze

Teveel gezopen in het DP café? Hier kun je je off-topic verhalen kwijt.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Rubenio
Studie-Keuze

Bericht door Rubenio » zo feb 11, 2007 11:39 am

Hey,

Ik hoop over een paar maanden mijn Havo diploma te hebben en wil daarna graag iets met fietsen doen.

Geen fietsenmaker want daar ben ik niet technisch genoeg voor denk ik.

Ik zou het ook wel leuk vinden om frame's te ontwerpen etc. maar dat ga ik met mijn technisch niveau ook niet redden.

Ik denk Projectleider van bv. een nieuwe bike mij het best zou passen gekeken naar mijn interesses en profiel.

Alleen ik heb geen flauw idee welke studie ik dan moet nemen?

Zijn er hier toevallig mensen met hetzelfde probleem of die dit gehad hebben en nu een leuke baan/studie hebben??

Please laat het horen.

Grtz.
Rubenio

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » zo feb 11, 2007 11:53 am

Ik ben dit jaar (ook na het behalen van mijn HAVO) begonnen aan de HTS technische bedrijfs kunde. Deels technisch, maar grotendeels economisch, maar altijd met de nadruk op de industrie. Tot nu toe ben ik best tevreden en denk ik dat ik nog veel kanten op kan in de toekomst, zowel in de techniek, als economisch.

Om nu op een dergelijke leeftijd al een keuze te maken om een specifieke branche in te gaan lijkt me wat voorbarig. Zeker gezien het feit dat je dus geen duidelijk beeld hebt van wat je precies wil.

Als je meer wil weten, mail maar.
Ich Heisse Super Fantastisch!

Erikje

Re: Studie-Keuze

Bericht door Erikje » zo feb 11, 2007 12:46 pm

Rubenio schreef:Geen fietsenmaker want daar ben ik niet technisch genoeg voor denk ik.
Ik zou het ook wel leuk vinden om frame's te ontwerpen etc. maar dat ga ik met mijn technisch niveau ook niet redden.
Rubenio schreef:Ik denk Projectleider van bv. een nieuwe bike mij het best zou passen gekeken naar mijn interesses en profiel.
Als je voor fietsenmaker en fietsen ontwerpen niet technisch genoeg bent, hoe denk je dan projectleider te kunnen worden? Of hebben projectleiders geen kennis nodig van het project dat zij leiden? Met koffie en broodjes regelen wordt je nog geen projectleider...

Als ik jou was en ik zou de nodige kennis missen, dan zou ik die kennis zo snel mogelijk erbij halen (WTB?).

Wat ís jouw profiel eigenlijk? :roll:

Erikje

Rubenio

Bericht door Rubenio » zo feb 11, 2007 12:49 pm

@ erikje

Profiel : Havo Economie&Maatschappij

"Koffie en Broodjes" :lol: :lol: :lol:

Projectleider is misshien niet het juiste woord maar ik bedoel de financiele kant van een project of gewoon bij een bedrijf.

sorry maar wat is WTB, ken niet alle vaktermen..

Grtz.
Rubenio

Erikje

Bericht door Erikje » zo feb 11, 2007 1:33 pm

Rubenio schreef:sorry maar wat is WTB, ken niet alle vaktermen..
WerkTuigBouwkunde

Sjef

Bericht door Sjef » ma feb 12, 2007 2:15 pm

Erikje schreef:
Rubenio schreef:sorry maar wat is WTB, ken niet alle vaktermen..
WerkTuigBouwkunde
Werktuigbouwkunde, de moeder aller (technische) studies!
Maar dat gaat hem niet worden met jouw profiel denk ik.
TBK heel misschien.
Wat voor vakken zitten in jouw profiel?

Overigens, ik ben ooit van VWO naar universiteit gegaan, was nogal een overstap, oa niveau en zelfwerkzaamheid. De overgang van Havo naar HTS schijnt ook geen makkie te zijn.

Rubenio

Bericht door Rubenio » ma feb 12, 2007 3:22 pm

Dank voor tips allemaal maar is er hier niemand die een Havo Economie&Maatschappij diploma heeft en iets leuks met fietsen doet wat niet supertechnisch is?

Rubenio

Gène

Bericht door Gène » ma feb 12, 2007 3:40 pm

Ik ben na mijn Mavo en MBO Detailhandel nu bezig met een studie HBO Bedrijfseconomie. Dat is best pittig, maar als ik klaar ben zou ik ook wel de fietsen branche in willen gaan.

Alleen denk ik dat je beter bij een merk kunt gaan soliciteren. Een aangezien dan het meeste in het buitenland is, zul je ook daar moeten zoeken. Hoe je er tussen in komt, geen idee. De wereld is maar klein binnen die branche. Dus gericht zoeken. Maar eerst maar eens een opleiding afmaken.

mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

Sven

Bericht door Sven » ma feb 12, 2007 3:52 pm

Rubenio schreef:Dank voor tips allemaal maar is er hier niemand die een Havo Economie&Maatschappij diploma heeft en iets leuks met fietsen doet wat niet supertechnisch is?

Rubenio
Dat niet nee, maar ik kreeg laatst in m'n postbus (zit zelf op het hbo IDM) de volgende link:
http://www.studiekeuze123.nl

Kun je aangeven dat je havo-scholier bent, en je kunt per profiel de aansluitende vervolgopleidingen bekijken. Voordeel hiervan is dat je ze kan vergelijken, en automatisch al in je hoofd hebt wat je wel en niet wilt.

En ik kan je één tip geven: staar je niet blind op een fietsenvak.
Je zal ongetwijfeld talent hebben dat je ook moet gebruiken voor je opleiding.
Toch nog een 2e tip: een opleiding kan een heel brede uitstroom hebben... Kijk dus ook eens vanuit het werkveld naar de opleidingen..

Succes!

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » ma feb 12, 2007 5:29 pm

Maar dat gaat hem niet worden met jouw profiel denk ik.
TBK heel misschien.
TBK kan met dat profiel zonder probleem, maar dat is dan ook een van de weinige HTS studies met E&M.

woodbimbo

Bericht door woodbimbo » ma feb 12, 2007 7:31 pm

TBK kan wel, lijkt me op het eerste ogenblik de beste studie voor je, maar echt makkelijk wordt het niet met E en M.. eerst maar eens goed laten informeren (meeloopdagen volgen enzo)!

Ik heb HBO WTB gedaan, dat is dus wel echt iets als je fietsen wil leren ontwerpen en dat soort stuff.
Maar met je profiel en jou intresses red je dat gewoonweg niet.
Van het rijden.... niet van het forums bezoeken..

Superbärt

Bericht door Superbärt » ma feb 12, 2007 7:53 pm

Ik heb vrijetijdsmanagement gedaan, aan de NHTV in Breda.

samen met mn eerde studie International Business and Languages heb ik nu zeker genoeg ervaring en kennis, om bij een leuk fietsenmerk op de marketing/verkoop afdeling te komen.

de NHTV heeft veel nadruk gelegd op Imagineering, het creeeren van een Memorabele Experience. Zeker in de fietsenbranche heeft dit veel waarde, gezien de emotie die bij het keuze/koopproces komt kijken.

Als ik jou was zou ik eventueel die kant op kijken, ipv iets technisch. Kom je wel bij leuke bedrijven te werken, maar dan op de marketingafdeling.

Ik heb mn afstuderen bij Santos gedaan, en dit was een super ervaring!

succes met de keuze.

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma feb 12, 2007 8:00 pm

nhtv..

hahahaha dat heb ik ook gedaan.. (VPL dan) wat waren de TRV-ers toch een hoop geneuzel... Als ik eerlijk mag zijn: Pret studies.. maar dat zal wel aan mij liggen.. harharhar

Edoch als je niet weet wat je wil doen moet je een studiekeuze test doen. Dat is de enige manier om wat duidelijkheid te krijgen. Ach en als je een leuk diploma hebt kan je daarna een hele hoop bereiken, als je vooral jezelf maar goed kan verkopen...

En als je niet weet wat WTB is dan zou ik het vooral niet starten...:D
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » ma feb 12, 2007 8:12 pm

woodbimbo schreef:TBK kan wel, lijkt me op het eerste ogenblik de beste studie voor je, maar echt makkelijk wordt het niet met E en M.. eerst maar eens goed laten informeren (meeloopdagen volgen enzo)!
Die mening deel ik totaal niet, ik denk dat een HAVO E&M net zo goed aan sluit op een willekeurige HEAO opleiding dan op HTS TBK. De techniek bij TBK is een basis niveau, het gaat uit eindelijk om de economie die veel raakvlakken heeft met de techniek / industrie.

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » ma feb 12, 2007 8:41 pm

Als je er nou echt niet uit kan komen, ga dan eerst eens een jaartje iets anders doen, reizen (eventueel vrijwilligerswerk) in het buitenland of zoek een baantje in nederland wat je wel aanstaat. Op deze manier leer je jezelf veel beter kennen en weet je straks veel beter wat je wel en wat je niet wil gaan doen. Veel beter dan een beroepskeuzetestje!!!
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Superbärt

Bericht door Superbärt » ma feb 12, 2007 8:51 pm

@ didadunlop

VPL? TRV? Die termen komen mij niet echt bekend voor?

Ik moet toegeven dat in vergelijking met de HES de NHTV een aanfluiting is qua organisatie, maar het aanbod van Imagineering maakt een hoop goed..

Een studiekeuzetest en een jaartje verkennen heb ik ook beide gedaan, en zijn zowiezo zeeeer aan te bevelen!

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma feb 12, 2007 8:57 pm

TRV zo heette alles boven de eerste verdieping eerst. Voordat het allemaal anders moest.

VPL is Verkeerskunde, planologie en logistiek. Alles wat op de eerste verdieping van de Hopmansstraat zit. Ik heb Planologie gedaan.

NHTV is idd een aanfluiting mbt tot organisatie... kansloze tent.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Plaats reactie