"Te betalen" alternatief voor een stealth electric

Toon hier je fiets! Ook voor je nieuwe project in opbouw. (s.v.p. één onderwerp per fiets).

Moderator:Beheerders

Paddleless
"Te betalen" alternatief voor een stealth electric

Bericht door Paddleless » do sep 04, 2014 10:53 pm

Voor de forumleden die graag iets snellers en leukers willen voor een niet al te hoge prijs (1000 euro voor een 2e hands fiets en 1500 euro voor het elektrische gedeelte was ik er voor kwijt)
dit zijn de 2 prototypes waar we nu een beetje mee aan het testen zijn.
Aangezien deze helaas niet op de openbare weg mogen voornamelijk in het bos dus..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Specs:
Accu: 72v /16ah lifepo 4 zelf bouw accu. (20x headway cellen) en een custom geprogrammeerde 160 ampère bms.
Controller: Crystalyte 45ampere sensorless controller. (Dus geen hallsensors en dit maakt dat hij bij het wegrijden even iets stottert). Het probleem met hallsesors in dit soort setups is dat de motor goed heet kan worden en de sensors dus kunnen doorbranden.
Motor: Crystalyte 3525hs op 4kw. Enorme trekkracht! Genoeg voor een autowheelie!
Fiets: Merida umf duncan uit 2007 geloof ik.
Topspeed: Onroad 65km/u / offroad +/- 45km/u
Actie radius: nog te testen maar in tot nu toe 25km in het bos met vol gas en veel remmen en optrekken.
50km+ Vol gas op de weg met weg banden. Na schatting 100km+ op 2/3e tot halve snelhied.
Mijn oude prototype had dus 2 losse accu's met elk een 1.2ampere lader en dat duurde dus een goed 5/6 uur voordat de accu's vol waren.
Met dit systeem dankzij de headway cellen die met 42 ampère geladen kunnen worden is hij met 10ampere laden in ong een uur vol.

Voor de mensen die interesse hebben in zoiets als dit. Wij kunnen dus voor 1700 euro een downhill fiets op deze manier elektrisch maken.
Dat is dus een degelijk accu systeem (72v , 10c dus 160amp maximale ontlading) , 45/65amp controller
, crystalyte 3525 hightorque of highspeed motor, 1000watt 10ampere super lader en de overige bekabeling en beveiligingen. Optioneel een uitgebreide display waar zo'n beetje alles wat er met de accu gebeurd op af te lezen is.
Ook kunt u hiermee de trekkracht en top snelheid instellen.
Met een normale xc mtb zou dit ook kunnen maar een degelijk frame met dikke zware dropouts (het gedeelte waar het achterwiel in zit) is aan te raden met deze trekkracht. Ook is de 20cm veerweg geen luxe met deze snelheden.
Dit is dus niet voor commerciële doeleinde maar gewoon voor de fun dus we geven ook geen garantie en verwachten medewerking en meedenken in het bouwproces-.
Lijkt me heel tof om een klein groepje te beginnen met dit soort fietsen en eens in de zoveel tijd ergens een bos onveilig te maken :D

Opladen van deze fietsen op een normaal oplaadpunt met een 1000watt lader gaat dus niet lukken haha.
Hier hebben we maar even stroom afgetapt van een normaal stopcontact nadat we het oplaadpunt opgeblazen hadden :D
Afbeelding

Betere foto's en updates over het verder verbeteren van de prototypes volgen.

willem12

Re: "Te betalen" alternatief voor een stealth elec

Bericht door willem12 » vr sep 05, 2014 8:58 am

Paddleless schreef: Aangezien deze helaas niet op de openbare weg mogen voornamelijk in het bos dus..

......

Lijkt me heel tof om een klein groepje te beginnen met dit soort fietsen en eens in de zoveel tijd ergens een bos onveilig te maken Very happy
Kort gezegd: nee, ook niet in het bos. Je hebt hetzelfde vermogen als een crossmotor.

Gemotoriseerde fietsen met noppen banden heten crossmotoren en ga s.v.p. snel naar circuit voor je meer kapot maakt dan wat vele generaties goedwillende en aardige mtb'er hebben weten te bereiken.

Slecht idee, slechte uitvoering.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

ice600

Re: "Te betalen" alternatief voor een stealth elec

Bericht door ice600 » vr sep 05, 2014 11:24 am

willem12 schreef:
Paddleless schreef: Aangezien deze helaas niet op de openbare weg mogen voornamelijk in het bos dus..

......

Lijkt me heel tof om een klein groepje te beginnen met dit soort fietsen en eens in de zoveel tijd ergens een bos onveilig te maken Very happy
Kort gezegd: nee, ook niet in het bos. Je hebt hetzelfde vermogen als een crossmotor.

Gemotoriseerde fietsen met noppen banden heten crossmotoren en ga s.v.p. snel naar circuit voor je meer kapot maakt dan wat vele generaties goedwillende en aardige mtb'er hebben weten te bereiken.

Slecht idee, slechte uitvoering.
Ik kraak niet snel iets af maar in dit geval ben ik het meer dan eens met willem12.

Slecht idee, koop gewoon een crossmotor

Paddleless

Bericht door Paddleless » vr sep 05, 2014 11:57 am

Een crossmotor van 100+ kg of zoiets als dit dat net 35kg weegt is toch totaal iets anders dacht ik..
En nee het heeft absoluut niet het vermogen van een crossmotor.
Not even close.. Een beetje 125cc zit ruim boven de 10kw met heel wat meer koppel.

willem12

Bericht door willem12 » vr sep 05, 2014 1:28 pm

>> Motor: Crystalyte 3525hs op 4kw. Enorme trekkracht! Genoeg voor een autowheelie!

4Kw met een elektromotor is erg veel, zeker als je in aanmerking neemt dat een elektromotor de kracht veel efficiënter kan overbrengen.

Ik gun je de lol, sterker zelfs, ik zou er zelf best 1 willen bouwen, maar niet op MTB tracks, niet in de Nederlandse bossen.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Paddleless

Bericht door Paddleless » vr sep 05, 2014 1:37 pm

willem12 schreef:>> Motor: Crystalyte 3525hs op 4kw. Enorme trekkracht! Genoeg voor een autowheelie!

4Kw met een elektromotor is erg veel, zeker als je in aanmerking neemt dat een elektromotor de kracht veel efficiënter kan overbrengen.

Ik gun je de lol, sterker zelfs, ik zou er zelf best 1 willen bouwen, maar niet op MTB tracks, niet in de Nederlandse bossen.
En waarom niet? buiten het feit dat het niet mag volgens de wetgeving.

Ik bedoel wie of wat doe ik hier kwaad mee?

Smittie

Bericht door Smittie » vr sep 05, 2014 1:49 pm

Paddleless schreef:
willem12 schreef:>> Motor: Crystalyte 3525hs op 4kw. Enorme trekkracht! Genoeg voor een autowheelie!

met het koppel van dat ding zou je in theorie de ondergrond veel sneller open trekken, waardoor er meer erosie is.

en Staatsbosbeheer zal het ook niet leuk vinden als je volgas ermee door het bos rijd.
hierdoor krijgt de normale MTBer gezeik.

dus je kan er genoeg mensen mee kwaad doen....

Paddleless

Bericht door Paddleless » vr sep 05, 2014 2:15 pm

Smittie schreef:
Paddleless schreef:

met het koppel van dat ding zou je in theorie de ondergrond veel sneller open trekken, waardoor er meer erosie is.
en Staatsbosbeheer zal het ook niet leuk vinden als je volgas ermee door het bos rijd.
Is dat niet een beetje mierenneukerij?..
Again het is geen crossmotor en heeft ook bij lange na niet de koppel van een crossmotor. En buiten dat wat denk je hoeveel erosie paarden met hun hoeven in een bos maken. Of een zware mtb rijder van rond de 100kg met smallere banden?
En volgas op dit ding in het bos is max 45km/u en gemiddeld misschien 35 dus dat valt ook wel mee.
En ik rem gewoon netjes af en rij bijna stapvoets als ik wandelaars passeer. Dat kun je niet zeggen van veel fanatieke mtb'ers die niet willen afremmen en daardoor bijna honden aanrijden.

de lachende derde
Contacteer:

Bericht door de lachende derde » vr sep 05, 2014 2:26 pm

Paddleless schreef:
Smittie schreef:
Paddleless schreef: En waarom niet? buiten het feit dat het niet mag volgens de wetgeving.

Is dat niet een beetje miereneukerij?..
Again het is geen crossmotor en heeft ook bij lange na niet de koppel van een crossmotor. En buiten dat wat denk je hoeveel erosie paarden met hun hoeven in een bos maken. Of een zware mtb rijder van rond de 100kg met smallere banden?
Paarden kunnen idd evengoed een hoop stuk maken maar ten eerste hebben die eigen paden die door de beheerder zelf zijn aangelegd, wetend dat ze door die beesten omgeploegd gaan worden. Ten tweede is, terecht of onterecht, de positie van de Nederlandse mtb'er een stuk zwakker dus komen we ook met minder weg dan die paardenmensen.

Uiteindelijk is de vraag niet of anderen ook erosie/overlast veroorzaken maar puur of wij hier als mtb'ers gezeik door gaan krijgen.
www.electronicexplorations.org

Make it idiot-proof, and someone will make a better idiot.

Paddleless

Bericht door Paddleless » vr sep 05, 2014 2:33 pm

Dus met andere woorden het is niet zo zeer het feit dat hij elektrisch is maar of de rijder ervan zich gedraagt.
Ik wil net zo goed niet weg worden gejaagd uit een bos door een of andere boswachter dus mijn medewerking heb je iig.
Maar idd als er meer van dit soort fietsen komen vrees ik ook het ergste...
Op youtube staan ook een hoop van die filmpjes waar idioten met deze fietsen op volle snelheid door steden en parken rijden dus ik snap je punt..
Laatst gewijzigd door Paddleless op vr sep 05, 2014 2:43 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Qprs

Bericht door Qprs » vr sep 05, 2014 2:41 pm

Smittie schreef:met het koppel van dat ding zou je in theorie de ondergrond veel sneller open trekken, waardoor er meer erosie is.
Hoeveel koppel heeft 'ie dan?

Om de grond open te trekken heb ik aan mijn 0,5kw al meer dan genoeg ;)

Paddleless

Bericht door Paddleless » vr sep 05, 2014 2:45 pm

Qprs schreef:
Smittie schreef:met het koppel van dat ding zou je in theorie de ondergrond veel sneller open trekken, waardoor er meer erosie is.
Hoeveel koppel heeft 'ie dan?

Om de grond open te trekken heb ik aan mijn 0,5kw al meer dan genoeg ;)
rond de 100 nm schat ik. Ligt er een beetje aan op welke snelheid.
Veel mensen denken dat je altijd 100% koppel hebt wat dus absoluut niet klopt. Bij 75% top snelheid heb je de meeste koppel. bij stilstaand weg rijden misschien de helft.
En tuurlijk als ik door een beetje modder rij gaat mn achterwiel wel spinnen maar bij scherpe bochten haal ik een stuk meer grond los dan bij het optrekken.

Qprs

Bericht door Qprs » vr sep 05, 2014 2:55 pm

De helft van 100nm haalt de gemiddelde MTB'er heel makkelijk. Denk dat het qua omploegen ook wel meevalt. Ik gun een ander gewoon lol, zolang ze maar geen teringherrie maken in het bos en de boel niet kapot rijden. Liever elektrische fietsen dan crossmotoren..

Paddleless

Bericht door Paddleless » vr sep 05, 2014 3:12 pm

Qprs schreef:De helft van 100nm haalt de gemiddelde MTB'er heel makkelijk. Denk dat het qua omploegen ook wel meevalt. Ik gun een ander gewoon lol, zolang ze maar geen teringherrie maken in het bos en de boel niet kapot rijden. Liever elektrische fietsen dan crossmotoren..
Alleen een licht zoem geluidje 8)
En ik zal de eerste zijn die kapotte delen van een mtb route weer in orde maakt omdat ik er ook het meeste last van heb.
Banks in bochten heb ik hard nodig en als ik die sloop ga ik zelf ook onderuit.
Ik maak ze juist nog compacter door er met een mooie hoek overheen te rijden. :angelnot:

Skylab68

Bericht door Skylab68 » vr sep 05, 2014 3:16 pm

<Begin opgeheven vingertje> Laat mij dan maar de zeiksnor zijn: dit is een gemotoriseerd voertuig voor de wet, daar het vermogen boven de (huidige) norm van 200W zit. Gebieden waar je dus niet met gemotoriseerd vervoer mag rijden, zijn dus ook verboden hiervoor. Nog even afgezien van triviaal geneuzel als typegoedkeuringen, verzekering enzovoorts. Krijg je hier dus een ongeluk mee, dan wordt je het vel stevig over de neus gehaald daar je onverzekerd (zonder goedgekeurde helm?) op een illegaal voertuig rondrijdt.
Ik maak me daarnaast zorgen over elektrische mountainbikes in het algemeen, vanwege de veiligheidsrisico's die hier nu eenmaal mee gemoeid zijn en de problemen die het kan veroorzaken bij het wel of niet openstellen van gebieden waar we wel of niet welkom zijn. Sommige gebieden en hun respectievelijke eigenaren zijn al zodanig gevoelig dat elk duwtje de (voor ons) verkeerde richting op kan resulteren in die afsluiting.
Zeg nu niet dat dit wel meevalt, want dat doet het niet. Zowel in Nederland alsook verder in Europa hebben we hier op dagelijkse basis mee van doen. Er zijn tientallen vrijwilligers dagelijks bezig de belangen van mountainbikers op dit vlak te verdedigen. Ik zou het jammer vinden indien diezelfde mountainbikers hun eigen glazen gaan ingooien door onze tegenstanders extra argumentatie aan de hand te doen waarmee ze ons om de oren kunnen slaan. <Einde opgeheven vingertje>.

Paddleless

Bericht door Paddleless » vr sep 05, 2014 3:41 pm

Tja je hebt gelijk. Kan er niks tegen inbrengen..
Ik zit ook te denken om ergens een stukje grond te huren en daar maar een baantje te bouwen.
Al vind het nog steeds mierenneukerij...
Ja het is volgens de wet een motorvoertuig sure. Maar is het werkelijk zo'n verschil of je nu met 35 met een normale mtb tegen een boom aan rijd of met 45 met dit ding...
Het probleem is ook dat het met de huidige wetgeving onmogelijk is om deze fietsen überhaupt te laten keuren. In 2016 komt er nieuwe wetgeving waarin wel mogelijk is.
Dus dan hopen dat ik tot die tijd iig niemand aanrijd..

Btw altijd fullface helm ;)

marten

Bericht door marten » vr sep 05, 2014 4:02 pm

Paddleless schreef: Maar is het werkelijk zo'n verschil of je nu met 35 met een normale mtb tegen een boom aan rijd of met 45 met dit ding...
Ek=0.5mv^2, dus is die boom met 45 65% harder

Go TREE, Go! :evil:
/Marten

BQDHFR

Bericht door BQDHFR » vr sep 05, 2014 4:11 pm

Vette dingen man! heb je vast veel plezier mee!
Denk dat het wel mee zal vallen met het vernielen van de ondergrond eigenlijk :D

marten

Bericht door marten » vr sep 05, 2014 4:28 pm

BQDHFR schreef: Denk dat het wel mee zal vallen met het vernielen van de ondergrond eigenlijk :D
Feiten zijn totaal niet belangrijk. Zo'n langflitsende mtb zonder herrie geeft al die ongeleide projectielen*) in het bos een massief handvat om te gaan zeuren en dan zijn we allemaal de klos. Want laten we wel wezen, of het gaat veel harder dan een MTB, of er is geen fuck aan ;)

*) blinde en dove wandelaars, bejaarde E-bikers, hondenbezitters, etc
/Marten

Paddleless

Bericht door Paddleless » vr sep 05, 2014 4:35 pm

marten schreef:
BQDHFR schreef: Denk dat het wel mee zal vallen met het vernielen van de ondergrond eigenlijk :D
Feiten zijn totaal niet belangrijk. Zo'n langflitsende mtb zonder herrie geeft al die ongeleide projectielen*) in het bos een massief handvat om te gaan zeuren en dan zijn we allemaal de klos. Want laten we wel wezen, of het gaat veel harder dan een MTB, of er is geen fuck aan ;)

En dat is dus precies de reden waarom ik stapvoets langs die ongeleide projectielen rijd..
Met tot nu toe succes want ze doen altijd vriendelijk tegen me.
Het zijn juist de mtb'ers die me met scheve gezichten aankijken..
Waarschijnlijk om bovenstaande redenen dus..
En met 45/35 door een bos zonder dat al je concentratie verloren gaat aan vermoeidheid van het trappen is net zo vet als downhillen geloof me. I've done both and veel verschil zit er niet in behalve dat je fiets wat zwaarder is en geen snelheid hoeft in te leveren als je berg op gaat.
Alleen heb je wat minder extreme jumps en gaps in nederlandse mtb routes maar nog steeds erg vet met een beetje snelheid.
Het is niet eens zo heel moeilijk om deze fietsen 80km/u ofzo te laten lopen. 4 extra cellen is genoeg om hem in het bos minsntens 60 te laten rijden maar voor mij persoonlijk is 45 hard zat.

de lachende derde
Contacteer:

Bericht door de lachende derde » vr sep 05, 2014 7:46 pm

Paddleless schreef:
marten schreef:

En dat is dus precies de reden waarom ik stapvoets langs die ongeleide projectielen rijd..
Met tot nu toe succes want ze doen altijd vriendelijk tegen me.
Het zijn juist de mtb'ers die me met scheve gezichten aankijken..
Waarschijnlijk om bovenstaande redenen dus..
En met 45/35 door een bos zonder dat al je concentratie verloren gaat aan vermoeidheid van het trappen is net zo vet als downhillen geloof me. I've done both and veel verschil zit er niet in behalve dat je fiets wat zwaarder is en geen snelheid hoeft in te leveren als je berg op gaat.
Alleen heb je wat minder extreme jumps en gaps in nederlandse mtb routes maar nog steeds erg vet met een beetje snelheid.
Het is niet eens zo heel moeilijk om deze fietsen 80km/u ofzo te laten lopen. 4 extra cellen is genoeg om hem in het bos minsntens 60 te laten rijden maar voor mij persoonlijk is 45 hard zat.
Ok dus jij ziet al die mensen lopen? In de meeste bochten zie je niet direct wat er aankomt, laat staan bij 45 plus km/u, om over je remweg bij een onverwachte wandelaar maar te zwijgen. Met de snelheden die een gewone mtb haalt is het al een wankel evenwicht op de wandelpaden dus ik denk dat dit niet iets is waar we naartoe moeten willen.

Wat overigens niet wil zeggen dat ik jullie knutselwerk niet kan waarderen.
www.electronicexplorations.org

Make it idiot-proof, and someone will make a better idiot.

Paddleless

Bericht door Paddleless » vr sep 05, 2014 7:51 pm

Bij bochten waar ik niet kan zien wat eraan komt rem ik zowiezo wel af ook op een normale mtb. En op wandel paden ga ik niet als idioot vol gas rijden natuurlijk.
En die remweg zit wel goed met 200mm disks. Dat ding staat echt binnen een paar meter stil vanuit 45km.
Nogmaals toen ik nog een hond had heb ik vaak zat meegemaakt dat er een paar van die idioten op mtb's vlak langs mn hond zoefde dus dat heb ik mezelf echt wel afgeleerd.
Maar idd ik spreek nu voor me zelf dus wat andere doen met zo'n ding is een heel ander verhaal..

stennis

Bericht door stennis » vr sep 05, 2014 9:34 pm

Ik kan het niet echt stealth of betaalbaar noemen.
voor 2500 koop je een op maat gemaakte ego kit, wat er beter uitziet , lichter is en meer vermogen.
En ik vraag me ook af hoe snel die naaf kapot gaat.
Ik denk ook dat zoiets handig is als er geen lift is om tegen de berg omhoog te rijden, maar niet echt voor nederlandse xc routes

Paddleless

Bericht door Paddleless » vr sep 05, 2014 9:55 pm

Meer vermogen? 1200watt contious en 2400watt piek zijn die ego kits en ze oververhitten stukken sneller als dit soort motoren.
Ik geef toe dat een middrive meer voordelen heeft maar meer vermogen zelfs met versnellingen kun je vergeten ;)
En dan heb je idd een ego kit voor 2500 euro en dan de fiets nog..
En die naaf heeft een 16mm gehard stalen as en lagers van 10cm doorsnee dus kapot ga je ze echt niet krijgen.
Je frame zal eerder scheuren.
En lange stukken berg op rijden is nou net iets wat deze fietsen niet goed kunnen omdat ze dan juist oververhitten.
En een stealth bomber heeft precies het zelfde accu systeem (zelfde headway cellen) alleen dan met 40 x 10ah dus in totaal 72v 20ah en een 5kw motor. Dus ik zit aardig in de buurt kwa specs.

stennis

Bericht door stennis » vr sep 05, 2014 10:09 pm

Verder is het wel een geinig project hoor, begrijp mij niet verkeerd.

Plaats reactie