Het is momenteel te warm en te druk om 's avonds GPX logs weg te werken, maar ik heb een hoop updates binnen gekregen tijdens mijn vakantie. De route spionnen werken hard!
Concept
De track is leidend, niet de tijd. Onverhard gaat altijd boven verhard en singletrack gaat boven alles. De track gaat niet door afgesloten en verboden gebieden (voor zover ik weet

) er wordt alleen zo hier en daar een toegangsbordje wat ruimer geinterpreteerd. In ons hart zijn we allemaal wandelaars ten slotte. Track wordt niet actief verspreid maar is ook niet geheim.
Met welk materiaal je hem rijdt is je eigen keus. Een goed getrainde jongeman kan hem doen op een cyclocrosser, voor rest van de mensheid zou ik dikke banden adviseren.
Geen ondersteuning
Je mag te alle tijde stukken rijden als voorbereiding, veel plezier, maar je hebt hem pas gedaan als je hem in één keer, zonder onderbreking, aaneengesloten hebt gereden. Het idee is om hem unsupported te rijden, Bikepacking dus. Geen voedseldepots, rondrijdende busjes met vriendinnen etc. Mocht je naar een herberg willen uitwijken, dan is dat OK, maar de route weer oppikken precies op de plek waar je hem verlaten hebt.
Afstand
Het wordt ruim boven de 500km. Drie dagen zou dus moeten kunnen

maar dan ben je wel in topvorm. Het leuke van NZ is dat de route steeds zwaarder wordt naarmate je zuidelijker komt. Bij verkennen was dat duidelijk te merken in afstanden die afgelegd werden. Het gehalte singletrack neemt ook dramatisch toe als we de provincie Limburg binnenkomen, de Maasduinen zijn een genot om doorheen te fietsen.
Duitsland
De route, of i.i.i.g.
mijn route, gaat soms door Duitsland. Ik zie geen redelijk alternatief voor een drietal passages:
- ten zuiden van Emmen
- de oversteek van de Rijn bij Emmerich, geen 15km omrijden naar het westen
- rondom Venlo. Of door de stad, of 1km Duitsland in.
David had een alternatief voor Emmen gemaakt, via Hardenberg, maar dan sla je ook een groot deel van oostelijk Twente over. Zou kunnen, zou kunnen.....
Groningen
Op mtb.nl is iemand enthousiast bezig, misschien een tiip?
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0&t=103207
Misschien dat ik tweede weekend Oktober ook wel een meerdaagse zou kunnen rijden...kan ik toch mijn veels te zware expeditie slaapzak meenemen

Zondag 1 sept misschien Sittard <> Vaals.