GDABW schreef:Weten jullie ook nog goede trainingstips?
Hoe train je tegen slaap?
Hoe enorm lange afstanden combineren met 4h slaap per nacht?
Wat is een goede opbouw in de voorbereidingsperiode naar de TDR toe?
LSD-trainingen?
op zaterdag/zondag/woensdag een 250km fietsen?
verhouding rust/inspanning in de VP (periodisering?)
Klimtrainingen?
Hoe de TDR zelf op te bouwen?
Wat is goed voedsel tijdens de TDR (veel water en trailmix?)
etc-etc
- Niet slapen? Daar kun je niet tegen trainen. Je kunt er alleen mee oefenen, maar net zoals niet drinken, kun je dat niet oprekken.
Het is belangrijk dat je weet wat je tegenkomt. Je geest moet erop ingesteld zijn.
Een paar man die TNWO gereden hebben, heeft dat aan den lijve ervaren. Van beroepsmilitairen weet ik dat ze onder begeleiding leren tot het gaatje van slaapvermijding te gaan. Tot de roze olifantjes aan toe. "Wat doe je?". "Ik loop om dat obstakel heen". "Er staat geen obstakel, je denkt dat er een obstakel staat".
Die gasten leren elkaar in gaten te houden en zichzelf in de gaten te houden. Dat is waarschijnlijk hetzelfde als jij bedoelt met LSD-trainingen?
Vanwege de LSD-effecten zou je tenminste met twee man moeten rijden. Er is nog een tweede Nederlander die overweegt om te gaan. Hij is meelezer in dit topic en moet zichzelf maar melden.
- Trainingsopbouw?
D1, D1 en nog eens D1.
Meten is weten. Wat is je MaxHF, wat is je omslagpunt, wat is je rustpols? Wat was vanochtend toen je opstond je rustpols? En houd je die rustpols op een lijstje van dag tot dag bij?
Je rustpols is dé primaire indicator die aangeeft hoe je ervoor staat.
De tweede indicator is je omslagpunt
Door training wil je twee effecten bereiken:
- Je rustpols moet laag, lager, laagst worden. Dat moet echt significant zichtbaar worden in je dagstaat.
- Je omslagpunt moet omhoog, richting je maxHF. En door training moet je die waarde langer vast kunnen houden.
- Gezien je doel is je rustpols belangrijker dan je omslagpunt, maar om een overdosis vermoeidheid te voorkomen, moet je op zware stukken niet boven je omslagpunt komen. Triatleten die de Ironman op Hawaii doen, realiseren een toptijd en komen niet boven de 140 á 150 bpm uit.
- Je rustpols is ook een goede objectieve indicator van je mate van vermoeidheid. Als je rustpols 's ochtends hoger is dan daarvoor, dan ben je vermoeid en dan mag niet niet trainen. Een tweede indicator is je eigen subjectieve beleving, maar die is minder goed, omdat je karakter je in de weg zit. Je bent gewend door te zetten.
- trainingsopbouw kun je volgens mij afkijken van Ironman triatleten.
- Periodiseren is persoonlijk. De een heeft drie zware weken en dan een rustweek, de ander boekt meer progressie bij twee op, éen af.
- Je moet nu al beginnen met lange stukken fietsen. Wat je aankunt en wat het weer toelaat. Ik zag een filmpje van gasten die aan een of andere Strava challenge meededen en met Kerst in éen ruk van Parijs naar Haarlem fietsten. Dat zijn vanaf nu je vrienden.
Petje af en veel succes.