Ultralite Bicycle Camping

Voor woon-werk verkeer op een snelle fiets en light camping.

Moderator:Beheerders

ott
Ultralite Bicycle Camping

Bericht door ott » za jan 17, 2009 8:39 pm

Kan ik het hier neer zetten?

Ga in 2009 een paar weekendjes weg :) ECMC, EKSS. NKSS enz.
En dan ontkom je er niet aan om even te blijven slapen.

Ik heb het internet al afgestruind om zo licht mogelijk mijn fiets te bepakken maar ben opzoek naar meer ervaringen links/info (bv. GDR) iemand?
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

alain

Bericht door alain » za jan 17, 2009 8:58 pm

Als het niet koud is kan je eventueel redelijk basic en superlicht een ponco met liner gebruiken (US Army),
met zulke combinatie heb ik reeds in zuid wales rondgetrokken en in ijn legertijd gebruikten we dat ook op zomerse oefeningen.
http://www.marsgear.com/army_rip_stop_poncho_liner.php

De liner kan je vastklikken in de ponco en zo een (licht waterdichte) slaapzak mee maken,
of je gebruikt de ponco enkel als tarp (opgespannen dekzeil) en de liner als deken.

Let wel, je wil dit niet gebruiken bij een flinke plensbui ;)

Cubeman

Bericht door Cubeman » za jan 17, 2009 10:52 pm

Ik heb in een topic over mijn Waltworks wat geschreven over waar ik hem oa. voor gebruik.

http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=39969

Meerdaagse (off the road) tripjes met verschillende vormen van bagagetransport.
Ik gebruik zelf of een Wingnut Adventure rugzakje met daarin alle spullen er in of een Tubus bagagedrager met een setje Vaude tassen.
Met de Wingnut Adventure rugzak kan ik tripjes tot een dag of vier maken met temperaturen tot ongeveer +5 's nachts en overdag gewoon lekker weer.
Met drager en tassen kan ik het zo gek maken als wenselijk, ik heb rond pasen 2008 mee gefietst langs de vechtdalroute en had toen alles van zon tot sneeuw en nachttemperaturen van rond -7 graden.
In ultralight setup heb ik een tarp of bivakzak bij me en een selectie aan ander lichtgewicht speelgoed.
Ik heb eventueel nog wel ergens een packlist die ik tijdens een workshop op de wereldfietsmarkt van De Wereldfietser heb uitgedeeld.
Ik heb daar samen met een kennis een workshop gegeven over lichtgewcht fietskamperen.

Mail me anders even als je die paklijst ook wilt hebben.

Groet,

Martijn
Put the fun between your legs!

ott

Bericht door ott » zo jan 18, 2009 9:26 am

alain schreef:Als het niet koud is kan je eventueel redelijk basic en superlicht een ponco met liner gebruiken (US Army),
met zulke combinatie heb ik reeds in zuid wales rondgetrokken en in ijn legertijd gebruikten we dat ook op zomerse oefeningen.
http://www.marsgear.com/army_rip_stop_poncho_liner.php

De liner kan je vastklikken in de ponco en zo een (licht waterdichte) slaapzak mee maken,
of je gebruikt de ponco enkel als tarp (opgespannen dekzeil) en de liner als deken.

Let wel, je wil dit niet gebruiken bij een flinke plensbui ;)
Thanks, van de poncho/tarp was ik al op de hoogte. Van de liner is isolatie waarde niet voldoende :(

Van het keger hebben ze de M090, die heeft een Goretex buitenkant, lussen voor een selfinflate matje. http://www.militairwarenhuis.nl/product ... 8bbf970990
Samen met een poncho ben je dan klaar (voor mij de Duitse die is 15 cm breeder en die kan ik wel gebruiken :)
Deze combo is geschikt voor het weer van afgelopen weekend (ja echt) maar daardoor veel te groot en te zwaar om op de fiets te krijgen. Dus....... zoiets maar dan lichter en compacter
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst

alain

Bericht door alain » zo jan 18, 2009 9:42 am

Dan kan je ook een bivvy halen en die combineren met een slaapzak,
dan heb je geen tentzeil/tarp meer nodig en maak je het zo groot en zwaar als je zelf wil.
Alleen moet je uitkijken dat hij breed genoeg is aan de bovenkant, dan kan je nog iets klein spul kwijt.
http://www.surplusandoutdoors.com/shop/ ... 44228.html
Laatst gewijzigd door alain op zo jan 18, 2009 9:51 am, 1 keer totaal gewijzigd.

ott

Bericht door ott » zo jan 18, 2009 9:45 am

Cubeman schreef:Ik heb in een topic over mijn Waltworks wat geschreven over waar ik hem oa. voor gebruik.

http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=39969

Meerdaagse (off the road) tripjes met verschillende vormen van bagagetransport.
Ik gebruik zelf of een Wingnut Adventure rugzakje met daarin alle spullen er in of een Tubus bagagedrager met een setje Vaude tassen.
Met de Wingnut Adventure rugzak kan ik tripjes tot een dag of vier maken met temperaturen tot ongeveer +5 's nachts en overdag gewoon lekker weer.
Met drager en tassen kan ik het zo gek maken als wenselijk, ik heb rond pasen 2008 mee gefietst langs de vechtdalroute en had toen alles van zon tot sneeuw en nachttemperaturen van rond -7 graden.
In ultralight setup heb ik een tarp of bivakzak bij me en een selectie aan ander lichtgewicht speelgoed.
Ik heb eventueel nog wel ergens een packlist die ik tijdens een workshop op de wereldfietsmarkt van De Wereldfietser heb uitgedeeld.
Ik heb daar samen met een kennis een workshop gegeven over lichtgewcht fietskamperen.

Mail me anders even als je die paklijst ook wilt hebben.

Groet,

Martijn
Topic was bekend en ik heb bij de werldfietsers ook even rongekeken. Ik wil je paklijst graag ontvangen.

Het streven is om de bepakking zonder dragers mee te nemen omdat ik met de racer en MTB wil gaan en die hebben geen juiste oogjes. Moet lukken tch?
Sport als levenskunst

alain

Bericht door alain » zo jan 18, 2009 9:59 am

Mij mag je die paklijst ook bezorgen ;)
Ik ben me aan het inlezen voor een trektocht op de mtb in Noorwegen.

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo jan 18, 2009 10:35 am

Het streven is om de bepakking zonder dragers mee te nemen omdat ik met de racer en MTB wil gaan en die hebben geen juiste oogjes. Moet lukken tch?
Ja het kan zeker gezien de ultralite setup van de Waltworks. Maar dat kost ook wat.

Is het niet een idee om een soort van OMM drager te vinden zodat je een klein rolletje op je drager kwijt kan? Dan ben je voor meerdere dagen net wat flexibeler.

Zie ook mijn reactie op singlespeed.nl forum.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Luc

Bericht door Luc » zo jan 18, 2009 11:22 am

Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

Cubeman

Bericht door Cubeman » zo jan 18, 2009 11:24 am

alain schreef:Mij mag je die paklijst ook bezorgen ;)
Ik ben me aan het inlezen voor een trektocht op de mtb in Noorwegen.
als iedereen die de paklijst en een pb schiet of een mailtje stuurt naar martijn punt landzaat at gmail punt com dan stuur ik ze zsm op:)

ott

Bericht door ott » zo jan 18, 2009 11:31 am

Hiero: http://www.singlespeed.nl/forum/index.php?topic=135.0

Afbeelding
Zelf fabrikaat, de oogjes zitten aan de achterzijde, voorop gewicht beinvloedt het sturengedrag erg.
Op mijn racer kan helemaal niets op :( en daar wil ik ook me op pad
Sport als levenskunst

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo jan 18, 2009 11:39 am

Afbeelding

daar kan je net wat kleren/slaapzak/tarp op kwijt in een klein waterdicht rolletje.

Of deze:

Afbeelding
is wel voor de voorzijde maar ik denk dat je die stangetjes met slangeklemmen oid ook makkelijk aan je seatstays kan maken.

Afbeelding
de versie voor aan de achterkant. Waterdichte rol erop en klaar..:D
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

ott

Bericht door ott » zo jan 18, 2009 9:47 pm

Ben zelf meer voor framebags, looks/gewicht en dat past op de fiets zonder oogjes
http://carouseldesignworks.com
http://www.epicdesignsalaska.com

Carl @ GDR
Afbeelding
Jam master jay @ idita
Afbeelding
LW @ GDR
Afbeelding
Matt @ GDR
Afbeelding
Sport als levenskunst

Gijsberg

Bericht door Gijsberg » ma jan 19, 2009 7:46 am

Heb zelf (nog) geen ervaring met lightweight touring

Laatst ook gesnuffeld op Mtbr. (Searchstring: lightweight+touring).
Mike Curiak --> Mikesee@mtbr-->Lightweight touring. http://forums.mtbr.com/showthread.php?p=4423256
Soms op de Dummy/ soms lightweight
SelfPropelledDevo@mtbr --> Devo & The Dummy http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=391518
Doubt Kills Dreams

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma jan 19, 2009 11:30 am

Leuk topic al heb ik zelf nog nooit op zo'n manier gecamped, mijn meissie wil toch "iets" meer luxe...... 8)

Afbeelding

dussssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Cubeman

Bericht door Cubeman » ma jan 19, 2009 1:42 pm

Gijsberg schreef:Heb zelf (nog) geen ervaring met lightweight touring

Laatst ook gesnuffeld op Mtbr. (Searchstring: lightweight+touring).
Mike Curiak --> Mikesee@mtbr-->Lightweight touring. http://forums.mtbr.com/showthread.php?p=4423256
Soms op de Dummy/ soms lightweight
SelfPropelledDevo@mtbr --> Devo & The Dummy http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=391518
Dat zijn dus precies de gasten die mij inspireerde om ook eens zoiets te proberen.
Samen met een artikel in Backpackinglight Magazine issue 9 over een driedaagse MTB tocht die wat vrienden hadden gemaakt.
Heb dat artikel nog wel digitaal voor wie het wil hebben, staan ook wat tips in en een paklijst van wat de heren mee hadden.

Groet,

Martijn

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma jan 19, 2009 3:35 pm

Ow dat artikel ben ik ook in geintresseerd. Gooi maar online..:D

Gijsberg

Bericht door Gijsberg » wo jan 21, 2009 10:50 am

Hoe navigeren jullie tijdens een langere (meerdaagse) fietstocht (off/ on road)?
  • * Gps met/ zonder topo kaart
    * Kaart op stuur
    * Roadbook
    * Uitgepijlde routes (LF)
    * "Paddestoelen"
    * Richtingsgevoel
    * Kaart in tas
    * Knooppunten routes
Doubt Kills Dreams

Honey rider

Bericht door Honey rider » wo jan 21, 2009 1:13 pm

Kaarthoudertje MINI GUIDE van Cordo: klein houdertje voor op het stuur waarin een goed opgevouwen stafkaart/Michelinkaart etc. goed past.
Stevig genoeg om ook bij niet al te gekke afdalingen in het terrein te blijven zitten. (bewezen Alpen-proof ;-)
Joop

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo jan 21, 2009 2:02 pm

* Gps met/ zonder topo kaart
* Kaart op stuur
* Roadbook
* Uitgepijlde routes (LF)
* "Paddestoelen"
* Richtingsgevoel
* Kaart in tas
* Knooppunten routes
Pff. Ik rij denk ik driekwart van de tijd op richtingsgevoel. Paar keer de kaart erbij pakken of borden volgen. Voor rest puur op gevoel. Werkt goed. Maar mijn richtingsgevoel is ook redelijk ontwikkeld.

Gijsberg

Bericht door Gijsberg » do jan 22, 2009 8:54 am

Ik denk dat ik een DIY cue clip holder ga fabriceren, de verzendkosten (vanaf USA)zijn namelijk hoger dan de prijs van de houder zelf
Afbeelding
Gisteren liggen kloten met een map in plastic zakje. Eerst tussen de remkabels gefrot, vervolgens kwam ik er met mijn benen tegen en viel ie op de grond. Daarna met hanschoenen aan onder de camelback in mijn achterzak van mijn shirt, dacht ik...
Doubt Kills Dreams

ott

Bericht door ott » za jan 24, 2009 8:11 am

Onroad: LF`s zijn erg mooi http://planner.holland.com/fietsroutes/ ... erForm.jsp? en goede accomedaties aan de route maar meestal wel om daarom gebruik ik meestal een autorouteplanner en laat die dan snlwegen vermijden :)

Offroad: Op gevoel als ik geen doel heb, wat verder op de veluwe enz. gebruik ik de knooppunten http://www.fietseropuit.nl/ (routeplanner)
Vlakbij mijn huis staat nummer 63/62, koffie staat klaar :D
Sport als levenskunst

Gijsberg

Bericht door Gijsberg » wo jan 28, 2009 11:21 am

ott schreef:Op mijn racer kan helemaal niets op :( en daar wil ik ook me op pad
Heb je een plaatje van je racer?
Als niets standaard past kun je natuurlijk altijd custom gaan met deze + deze ?
Als je binnen NL wilt blijven en zelf niet zo handig bent : Radical maakt ook custom.
Doubt Kills Dreams

ott

Bericht door ott » wo jan 28, 2009 11:43 am

Gijsberg schreef:
ott schreef:Op mijn racer kan helemaal niets op :( en daar wil ik ook me op pad
Heb je een plaatje van je racer?
Als niets standaard past kun je natuurlijk altijd custom gaan met deze + deze ?
Als je binnen NL wilt blijven en zelf niet zo handig bent : Radical maakt ook custom.
Gaat lukken met de racer, heb nu een andere slaapzak in bestelling.
Deze is lichter en gaat binnen de racebocht passen (met klitteband rips gemonteert), de rest kan ik op de fiets plaatsen.
Alleen voor het slaapmatje zoek ik nog een betere oplossing deze heb ik nu op de rugzak geknoopt en eigenlijk wil ik hem op de fiets monteren. Op de fietsvoel je het extra gewicht niet zo.
Proefopstelling:
Afbeelding
Sport als levenskunst

ott

Bericht door ott » wo jan 28, 2009 11:43 am

Het is lastig kamp op te zetten met handschoenen aan. Ze uit krijg je koude klauwen.
Oplossing tegen 80 gram en 8 euro
Afbeelding
Sport als levenskunst

Plaats reactie