29" All Mountain -- Big Mama - Big Love !!

Over klimmen en afdalen met redelijk wat veerweg.

Moderator:Beheerders

willem12
29" All Mountain -- Big Mama - Big Love !!

Bericht door willem12 » vr dec 31, 2010 7:24 pm

In 2010 in de Alpen getoerd en dat is goed bevallen met een hardtail (OnOne Inbred) met 80mm veerweg voor. In 2011 moet het hoger, steiler en beter geveerd worden, een fiets waarmee ik overal in de Alpen kan komen.

Zo'n fiets moet je natuurlijk zelf bouwen, geen compromissen. Maar ook niet alles nieuw kopen, lekker grasduinen door de aanbiedingen en de "Te Koop" secties bij DP en buren in NL & DE.

Vandaag het voorwiel. King Iso 9 QR naven met Stans Flow velgen. Het wiel moet stijver in de vork geplaatst worden want ik voelde het wiel soms torderen en de schijf aanlopen. Veder moet hij beter remmen.
Afbeelding
Na amper twee dagen stond de postbode al voor de de deur. AspireVeloTech voor al uw wensen, wat een top-bedrijf. De King Iso naven van 9mm Qr naar 15mm Qr, in afwachting van de vork, die uit Berlijn schijnt te te komen. Via DP forum al meer rempower gekocht: Formula The One + 200mm schijf :)
Moeilijk af te stellen schijnt het, maar dat zijn de Elixers ook...
Laatst gewijzigd door willem12 op za mei 07, 2011 7:15 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » vr dec 31, 2010 8:19 pm

tsss....

Je koopt niet eens bij je huisdealer... Daar zal die blij mee zijn...

Ik zeg royeren...

TBB

zonoskar

Bericht door zonoskar » za jan 01, 2011 12:26 pm

Turner Sultan DW of een Intense Tracer 29?

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » za jan 01, 2011 12:50 pm

Tall Boy Bram schreef:tsss....

Je koopt niet eens bij je huisdealer... Daar zal die blij mee zijn...

Ik zeg royeren...

TBB
Zo kom je er niet Bram, naast huisdealer ben ik ook realist, dat helpt een hoop...

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

willem12

Bericht door willem12 » za jan 01, 2011 1:26 pm

Tall Boy Bram schreef:Je koopt niet eens bij je huisdealer... Daar zal die blij mee zijn... Ik zeg royeren...TBB
De bijwerkingen van de kuur vallen niet mee 8) ???
Wie denk je dat deze super wielen gemaakt heeft ??

Mama Mia, nee, geen Turner of Intense. De Turner is erg mooi, stond samen met Niner RIP/WFO wel op de lijst, maar ik heb voor iets anders gekozen.

Honey rider

Bericht door Honey rider » za jan 01, 2011 3:53 pm

Iets "pittigs"?

mateis

Bericht door mateis » za jan 01, 2011 5:02 pm

Ben benieuwd, want het wordt vast mooi...

Waarom eigenlijk perse 29" voor een dikke AM? Bij een ht kan ik er prima in komen, dan kun je een simpelere fiets rijden met minder toeters en bellen en toch de reserve en iets van het comfort van een 26" fully hebben. Maar als je toch al die dikke fully neemt, en je weet dat je em vaak op je rug naar boven gaat zeulen, ligt een lichtere fiets met kiddy-wheels uit een markt die veeeel meer keuze biedt dan niet meer voor de hand?

Enige - toegegeven grote - voordeel dat ik zie is dat je voorwiel wat minder snel achter een steen blijft plakken. Is dat voldoende rechtvaardiging?

willem12

Bericht door willem12 » za jan 01, 2011 5:41 pm

mateis schreef:Waarom eigenlijk perse 29" voor een dikke AM? ... en je weet dat je em vaak op je rug naar boven gaat zeulen, ligt een lichtere fiets met kiddy-wheels uit een markt die veeeel meer keuze biedt dan niet meer voor de hand?

Enige - toegegeven grote - voordeel dat ik zie is dat je voorwiel wat minder snel achter een steen blijft plakken. Is dat voldoende rechtvaardiging?
Hoop argumenten.

Grotere markt met meer keuze: Nee, als 26" was gebleven dan was het een Litevile 301 Mk8/9 geworden. Maar Liteville maakt (nog) geen 29".

Zeulen: Touche, very touche. Gelukkig ben ik zelf ook te zwaar, dus gedeelde smart is halve smart. Tsja, wat zal ik zeggen. Als ik zie wat die Enduro/Freeriders omhoog sjouwen, dan blijf ik daar ruim onder :) Het vooral de mindset. Tot voor kort was 100 meter schuiven onacceptabel, nu lees ik route voorstellen met 2 1/2h de fiets op de nek. Het zit vooral in je hoofd, net als singlespeeden 8)

Meer contole en grip door grotere wielen: Voila. Het hoofdargument. met mijn (been) lengte zou 26" helemaal niet onredelijk zijn maar ik merkte vorig jaar zowel bij Ardennen marathons als in de Alpen dat ik bakken met grip had waar anderen al moesten lopen. Ik bouw voort op deze positieve ervaring.

Wie zegt trouwens dat we op DP met de markt mee lopen? Daar zijn de buren voor. Iedereen aan de Specialized !!

JeroenK

Bericht door JeroenK » za jan 01, 2011 8:38 pm

willem12 schreef: Meer contole en grip door grotere wielen: Voila. Het hoofdargument.
En wat voor een... Mateis, je moet echt eens een lompe Alpen afdaling doen op een 29er!

Ninko

Bericht door Ninko » zo jan 02, 2011 7:57 pm

mateis schreef: Waarom eigenlijk perse 29" voor een dikke AM?
Met een wedervraag als antwoord; waarom niet? ;)

Honey rider

Bericht door Honey rider » zo jan 02, 2011 8:10 pm

Nu zie ik 'm, je hint: Mama Mia, en wel 'n hele grote! Met "tuned scandium seatstays".

Brum.

Bericht door Brum. » zo jan 02, 2011 9:06 pm

Ninko schreef:
Omdat je erg ver moet rijden voor terrein dat dat rechtvaardigd?
Iig mijn reden om géén Sultan te kopen...

willem12

Bericht door willem12 » zo jan 02, 2011 9:51 pm

Brum. schreef:
Ninko schreef:
Omdat je erg ver moet rijden voor terrein dat dat rechtvaardigd?
We zijn weer scherp het jaar 2011 begonnen..."waarom een 29" AM" uitleggen als waarom een AM als je in NL woont?? Op zich een goede vraag, maar niet echt de basishouding waarmee ik 30 geleden de Brenva flank van de Mont Blanc op klom of het Cengalo Couloir of.....waar je ook woont, het antwoord op een berg-vraag is altijd: Omdat ze er zijn.

Afbeelding

mateis

Bericht door mateis » zo jan 02, 2011 11:14 pm

willem12 schreef:Het [is] vooral de mindset. Tot voor kort was 100 meter schuiven onacceptabel, nu lees ik route voorstellen met 2 1/2h de fiets op de nek. Het zit vooral in je hoofd, net als singlespeeden 8)
True, zelfde insteek hier, ook vooral sinds afgelopen jaar. Deze vlieg vindt het dan wel vervelend om teveel kilo's mee te zeulen (maar bespaart dan weer geen grammen op bv een verstelbare zadelpen). Net Shimano SH-AM51 schoenen gekocht, speciaal om wat beter te kunnen lopen. :)
willem12 schreef:Meer contole en grip door grotere wielen: Voila. Het hoofdargument. met mijn (been) lengte zou 26" helemaal niet onredelijk zijn maar ik merkte vorig jaar zowel bij Ardennen marathons als in de Alpen dat ik bakken met grip had waar anderen al moesten lopen. Ik bouw voort op deze positieve ervaring.
Misschien moet ik het idd, zoals Jeroen_K ook opmerkt, (uit)eindelijk eens zelf proberen. Maar ik gok dat ik met en 29" en 120mm veerweg een -17* stuurpen en flatbar zou moeten monteren om nog wat te kunnen klimmen... Hoe kom je daar onder (boven...) uit?
willem12 schreef:Wie zegt trouwens dat we op DP met de markt mee lopen? Daar zijn de buren voor. Iedereen aan de Specialized !!
Frames: dat zal wel als bv een Turner ook in de markt zit, maar het gaat me meer om dingen als banden. Echt goede banden zijn voor 29ers nog steeds dun gezaaid... Hoeveel 29" modellen bieden de grip en lekbestendigheid in combinatie met een lage rolweerstand en het relatief lage gewicht van bv een Fat Albert?

Dit maakt me niet minder benieuwd naar het eindresultaat, trouwens, en er ook niet minder van overtuigd dat dit een gave, zeer rijbare fiets zal worden. ;)

Erikje

Bericht door Erikje » ma jan 03, 2011 8:07 am

Frame heb je toch ook al in huis? :?

willem12

Bericht door willem12 » ma jan 03, 2011 9:18 am

Erikje schreef:Frame heb je toch ook al in huis? :?
Yep, maar krijg zojuist een mail dat de vork "nicht complett im lager ist". De opbouw zal dus wat langzamer gaan dan gepland.

dader

Bericht door dader » ma jan 03, 2011 9:42 am

Heb je de vork al betaald?
Misschien is dit wat voor je?

http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 20&t=75702

Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat!

Heckler

Bericht door Heckler » ma jan 03, 2011 1:48 pm

Mooi project, een Salsa Big Mama?

@ mateis
Het is echt mijn ervaring dat ik op de 29er met op zich minder aggresieve banden toch plenty grip heb, Ook in Malmedy, de Harz en Wintergberg. Ik had steeds een Panaracer Rampage bij me maar nooit nodig gevonden die te monteren.

@Willem
(shameless plug mode "on") Die Fox vork is wel duur hoor, ik heb een White Bros Fluid 110mm met 20mm steekas die voor een fractie van dat geld weg mag. Ik vond hem te plush voor NL XC in de Tallboy en hij is te lang voor de Curtlo. Zelfs als je een nieuwe 20mm naaf in moet spaken hou je nog $$ over ..... ik stuur je een PM.

Enjoy!!
Common sense was never common

steelhead

Bericht door steelhead » ma jan 03, 2011 2:26 pm

Willem, je bent een vervelend mannetje!! :D

FOTO'S!!!!!!
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

willem12

Bericht door willem12 » ma jan 03, 2011 3:18 pm

steelhead schreef:Willem, je bent een vervelend mannetje!! :D

FOTO'S!!!!!!
Geen tijd voor, veel te veel PM's van mensen die alternatieve vorken pluggen :)

Nee, geen White brothers en Fox 2010, maar wel bedankt voor het meedenken.

pieterp

Bericht door pieterp » ma jan 03, 2011 9:40 pm

Ik ben wel eens benieuwd. Ik zou het gewicht toch wat binnen de perken houden. In de Alpen neem je toch ook wat meer bagage mee ook dus systeemgewicht komt zo al hoger.

Ik herinner me nog hoe lam mijn armen en schouders werden na het sleuren met mijn fiets (toen een 9,4kg Spark) tijdens mijn laatste (succesvolle) meerdaagse race.

Het nut van een 29er AM zie ik helemaal zitten, voor de twijfelaars deze nog eens ophalen: http://vimeo.com/16295601

ochikiro

Bericht door ochikiro » ma jan 03, 2011 9:52 pm

Doe je wel voorzichtig? http://vimeo.com/14778476

willem12

Bericht door willem12 » di jan 04, 2011 1:39 pm

ochikiro schreef:Doe je wel voorzichtig? http://vimeo.com/14778476
Daar valt toch niemand? Niet dat ik ooit dat niveau wil/kan halen.......maar dat geheel terzijde.

Gaat DP dood en is er niets te melden of is dit een leuk onderwerp? Wat een feedback :) :thumbsup:

bettes

Bericht door bettes » di jan 04, 2011 2:46 pm

Ik dacht eerder aan deze... http://www.youtube.com/watch?v=-eZeJZJmBk4Wel doorspoelen naar 1:00

Ik ga zeker volgen hoe dit plaatje afloopt. Zou best wel eens de richting kunnen zijn als ik de 5spot vervang...

keep up the good work en the one's met een 200 schijf... Damn daar stop je een kudde buffels mee!

greetz
bettes
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!

heppypeppy
Contacteer:

Bericht door heppypeppy » zo jan 09, 2011 12:58 pm

Brum. schreef:Omdat je erg ver moet rijden voor terrein dat dat rechtvaardigd?
pieterp schreef:Het nut van een 29er AM zie ik helemaal zitten, voor de twijfelaars deze nog eens ophalen: http://vimeo.com/16295601
Dit filmpje is (grotendeels) hier ongeveer 5km hemelsbreed vandaan opgenomen. Mag ik er dan wel eentje? ;)

Plaats reactie