Vraagje Sid Air demper
Moderator:Beheerders
je kan een demper niet te hard oppompen, nouja, het kan wel, maar zolang je niet boven de max druk gaat gebeurd er nix
ik denk dat de combo - bike-demper niet helemal goed is, dwz, hij veert gewoon te makkelijk in
ik denk dat de combo - bike-demper niet helemal goed is, dwz, hij veert gewoon te makkelijk in
Re:Vraagje Sid Air demper
Er zit verdorie dus gewoon een olieachtige substantie in de positieve kamer. Ik vermoed dus dat hij verkeerd is gemaintenanced. Nou ja, ik was toch al van plan hem helemaal open te trekken.
Zoals gezegd, meer lucht is niet altijd de oplossing.
grtz
Zoals gezegd, meer lucht is niet altijd de oplossing.
grtz
Re:Vraagje Sid Air demper
misschien een beetje zand en zout erin....gaatie wat stroever ::)
::)
;D


Re:Vraagje Sid Air demper
Okee, dan deze kan ik waarderen.
grtz ;D ;D ;D ;D ;D
grtz ;D ;D ;D ;D ;D
Re:Vraagje Sid Air demper
Olieachtige substantie in de positieve kamer lijkt mij niet zo abnormaal. Is waarschijnlijk een beetje Redrum waarmee de glijring voor de zuiger gesmeerd wordt.
Re:Vraagje Sid Air demper
Okee, ik ben nu heel wat verder.
De olie kwam uit de demper en is daar ws ingekomen naa een vorige servicebuurt (hoop ik).
Ik heb hem dus helemaal open gehad en ik weet nu dus hoe het ding werkt. De luchtkamers zijn in orde en lekken niet en mijn ringen zagen er ook goed uit.
MAAR, ik heb mijn oliedemper dus ook uit elkaar gehaald, want daar slaat hij dus door tot het einde van mijn veerweg.
Afijn, het kan dus zijn dat er te weinig olie in zat, zeer zeker nu dan wel.
Nu zit er aan het einde van de oliedemper aan de buitenkant ook een klein inbusschroefje.
Ik heb dus wat vervolgvragen.
- Wat voor olie en hoeveel moet er in die demper (ingevuld via de ingang bij de luchtkamer?
- Waar is dat onderste inbusboutje voor?
grtz
Maarten
De olie kwam uit de demper en is daar ws ingekomen naa een vorige servicebuurt (hoop ik).
Ik heb hem dus helemaal open gehad en ik weet nu dus hoe het ding werkt. De luchtkamers zijn in orde en lekken niet en mijn ringen zagen er ook goed uit.
MAAR, ik heb mijn oliedemper dus ook uit elkaar gehaald, want daar slaat hij dus door tot het einde van mijn veerweg.
Afijn, het kan dus zijn dat er te weinig olie in zat, zeer zeker nu dan wel.
Nu zit er aan het einde van de oliedemper aan de buitenkant ook een klein inbusschroefje.
Ik heb dus wat vervolgvragen.
- Wat voor olie en hoeveel moet er in die demper (ingevuld via de ingang bij de luchtkamer?
- Waar is dat onderste inbusboutje voor?
grtz
Maarten
Re:Vraagje Sid Air demper
Dat kleine onderste inbusboutje moet je absoluut van afblijven. Dat is de doorgang naar een kamer gevuld met nitrogeen op grote druk. Enkel te servicen met speciaal materiaal. Check de manual.
-
- Berichten:1023
- Lid geworden op:vr okt 18, 2002 10:07 pm
Re:Vraagje Sid Air demper
Inbusboutje: AFBLIJVEN. Er zit behalve Lucht en olie ook stikstof in de demper, onder NOGAL HOGE DRUK.Dit zit er in om het oliereservoir op constante druk te houden, als deze door verhitting uitzet. en dies tikstof zit dus, geloof ik, ergens achter dat boutje...
Rooie oliezooi is inderdaad Redrum, de smering met de coolste naam (off topic: voor de leken onder ons: bekijk Stephen King"s The shining...)
De beste druk in de demper is inderdaad nogal afhankelijk van soort fiets en veerweg (en gewicht uiteraard), waardoor de standaard waarde in de manual verkeerd kan uitpakken. ik zou het eens zo proberen: trial, error en trial, komt ie:
Meet de maximale veerweg van de demper zelf: bij een SID inbouwlengte 165 mm is dat circa 35mm.
Schuif de rubber O-ring op de demper zo ver mogelijk omhoog, of als je die niet hebt:
Doe een tie-wrap (trekstrippie in fatsoenlijk Nederlandsch) om de schacht van de demper. Hiermee kun je gebruikte veerweg van de demper zien
Pomp in beide kamers 150PSI, positief eerst (Kweet net of dat nog wat uitmaakt, maar goed)
Pompje weer aansluiten op de positieve kamer
Ga voorzichtig even op de fiets zitten (op het zadel dus) en stap voorzichtig weer af.
Bekijk hoe ver de O-ring is verschoven. Nu komt het: Een Sid-demper is bedoeld om met (ff uit mijn hoofd) circa 10-20% van de veerweg sag te rijden. Gaan we ff uit van dus dus 3,5mm, op de demper. In stilstand mag de demper dus 3,5mm ingeveerd zijn.
Nu is het dus een kwestie van pompen, testen en verder pompen tot de juiste druk is bereikt.
Daarna komt de negatieve kamer. Die werkt tegengesteld aan de positieve demper en wil dus eigenlijk de demper in laten veren. Maar de negatieve kamer heeft alleen invloed op de gevoeligheid van de demper in het begin van de veerweg. Wil je dat ie op de kleinste steentjes regeert, geef dan iets meer negatieve druk. Wil je pas dat de demper aanspreekt bij grotere klappen, geef dan iets minder negatieve druk.
Zo moet je er uit kunnen komen. Zo niet, check je demper op lekken. Maar ook dat kun je testen: Zet de demper op druk (vorbeeld: positief 200, negatief 100) en ga een stukkie rijden. Checkdaarna de druk inde kamers. De druk mag nu iets lager zijn dan daarvoor, maar niet veel. Is de druk in beide kamers ineens gelijk, dan zit er een lek tussen beide kamers (als dat uberhaup mogelijk is).
En, nog makkelijker: Sloop de demper van de fiets, pomp de kamers op en houdt de demper onder water. Lekken zie je direct, zo heb ik al eens een lek in mijn Sid gevonden!
Zo, genoeg, jij kunt aan het klussen.
Succes, Lars.
Rooie oliezooi is inderdaad Redrum, de smering met de coolste naam (off topic: voor de leken onder ons: bekijk Stephen King"s The shining...)
De beste druk in de demper is inderdaad nogal afhankelijk van soort fiets en veerweg (en gewicht uiteraard), waardoor de standaard waarde in de manual verkeerd kan uitpakken. ik zou het eens zo proberen: trial, error en trial, komt ie:
Meet de maximale veerweg van de demper zelf: bij een SID inbouwlengte 165 mm is dat circa 35mm.
Schuif de rubber O-ring op de demper zo ver mogelijk omhoog, of als je die niet hebt:
Doe een tie-wrap (trekstrippie in fatsoenlijk Nederlandsch) om de schacht van de demper. Hiermee kun je gebruikte veerweg van de demper zien
Pomp in beide kamers 150PSI, positief eerst (Kweet net of dat nog wat uitmaakt, maar goed)
Pompje weer aansluiten op de positieve kamer
Ga voorzichtig even op de fiets zitten (op het zadel dus) en stap voorzichtig weer af.
Bekijk hoe ver de O-ring is verschoven. Nu komt het: Een Sid-demper is bedoeld om met (ff uit mijn hoofd) circa 10-20% van de veerweg sag te rijden. Gaan we ff uit van dus dus 3,5mm, op de demper. In stilstand mag de demper dus 3,5mm ingeveerd zijn.
Nu is het dus een kwestie van pompen, testen en verder pompen tot de juiste druk is bereikt.
Daarna komt de negatieve kamer. Die werkt tegengesteld aan de positieve demper en wil dus eigenlijk de demper in laten veren. Maar de negatieve kamer heeft alleen invloed op de gevoeligheid van de demper in het begin van de veerweg. Wil je dat ie op de kleinste steentjes regeert, geef dan iets meer negatieve druk. Wil je pas dat de demper aanspreekt bij grotere klappen, geef dan iets minder negatieve druk.
Zo moet je er uit kunnen komen. Zo niet, check je demper op lekken. Maar ook dat kun je testen: Zet de demper op druk (vorbeeld: positief 200, negatief 100) en ga een stukkie rijden. Checkdaarna de druk inde kamers. De druk mag nu iets lager zijn dan daarvoor, maar niet veel. Is de druk in beide kamers ineens gelijk, dan zit er een lek tussen beide kamers (als dat uberhaup mogelijk is).
En, nog makkelijker: Sloop de demper van de fiets, pomp de kamers op en houdt de demper onder water. Lekken zie je direct, zo heb ik al eens een lek in mijn Sid gevonden!
Zo, genoeg, jij kunt aan het klussen.
Succes, Lars.
Re:Vraagje Sid Air demper
Lars my friend, goeie tip. De luchtdruk is ook afhankelijk van de veerweg ratio tussen achteras en demper, en diameter van de zuiger in de demper.
Je hebt nu de demper uit elkaar gehaald en dacht wat doet die olie daar. Laat het alstublieft zitten want je krijgt anders problemen met lekkages en verhoogde slijtage.
Oja volgens mij is Solonijn->Tartel
.
Als je niets zinnigs te melden hebt en alleen maar threads staat te verstieren, rot dan toch op met je hele tierelantijn.
Je hebt nu de demper uit elkaar gehaald en dacht wat doet die olie daar. Laat het alstublieft zitten want je krijgt anders problemen met lekkages en verhoogde slijtage.
Oja volgens mij is Solonijn->Tartel

Als je niets zinnigs te melden hebt en alleen maar threads staat te verstieren, rot dan toch op met je hele tierelantijn.
Re:Vraagje Sid Air demper
Danku mijne heren, ik was er al bang voor.
Dat onderste boutje zat wat los en daardoor is dus de nitro eruit geklapt en daardoor slaat hij dus door.
Enuh, bedankt voor de uitleg van het afstellen, maar dat had ik al uit de manual.
Het zit hem echt in dat demper gedoe.
De kamers lekten niet, want die had ik al onder water gehouden.
Zoals gezged, op de een of andere manier is de nitro uit die allerlaatste kamer gekomen en dat is dus goed balen, want dat kan ik dus zelf niet bijvullen.
Weet iemand wat me dat kost?
grtz
Maarten
p.s. Hoeveel olie moet er in de demper en van welk merk?
Dat onderste boutje zat wat los en daardoor is dus de nitro eruit geklapt en daardoor slaat hij dus door.
Enuh, bedankt voor de uitleg van het afstellen, maar dat had ik al uit de manual.
Het zit hem echt in dat demper gedoe.
De kamers lekten niet, want die had ik al onder water gehouden.
Zoals gezged, op de een of andere manier is de nitro uit die allerlaatste kamer gekomen en dat is dus goed balen, want dat kan ik dus zelf niet bijvullen.
Weet iemand wat me dat kost?
grtz
Maarten
p.s. Hoeveel olie moet er in de demper en van welk merk?
Re:Vraagje Sid Air demper
Hallo Maarten,
Ik heb ook een SID in mijn NRS2, op zich best een goede demper. Over positieve en negatieve kamers: Luchtdempers hebben altijd een bijzonder strakke afdichting rond de zuigerstang, de lucht moet immers binnenblijven. Door deze strakke afdichting gaan ze ook vrij stroef, waardoor een simpele luchtdemper maar matig zou reageren in het begin. Daarom zit er ook die negatieve kamer. Die staat op een lage druk (0ngeveer een kwart van de pos. kamer). De negatieve kamer helpt de demper bij het aanspreken in het begin. Hij werkt de positieve kamer dus min of meer tegen en laat de vering dus soepeler aanspreken.
Ik ken de uitvoering van de achterbrug van jouw fiets niet, maar bij de NRS moet de positieve kamer tussen de 200 en 250PSI zitten (afh. van gewicht berijder) en de negatieve altijd op 50PSI.
Dit als achtergrond bij het verhaal.
Succes. Overigens hoor ik goede verhalen over Tim Flooks in de UK. Hij repareert en tuned dempers in eigen werkplaats, tarief en retourtijden schijne goed te zijn. Maw. als je LBS je niet zelf kan helpen, maar gaat opsturen, dan zou ik de demper naar Flooks sturen. Ik weet dat de dealer hem naar Vertex zal sturen en dan wacht je zo"n week of 6. Overigens weet ik van mijn eigen LBS dat ze het stikstof deel niet zelf kunnen servicen.
Ik heb ook een SID in mijn NRS2, op zich best een goede demper. Over positieve en negatieve kamers: Luchtdempers hebben altijd een bijzonder strakke afdichting rond de zuigerstang, de lucht moet immers binnenblijven. Door deze strakke afdichting gaan ze ook vrij stroef, waardoor een simpele luchtdemper maar matig zou reageren in het begin. Daarom zit er ook die negatieve kamer. Die staat op een lage druk (0ngeveer een kwart van de pos. kamer). De negatieve kamer helpt de demper bij het aanspreken in het begin. Hij werkt de positieve kamer dus min of meer tegen en laat de vering dus soepeler aanspreken.
Ik ken de uitvoering van de achterbrug van jouw fiets niet, maar bij de NRS moet de positieve kamer tussen de 200 en 250PSI zitten (afh. van gewicht berijder) en de negatieve altijd op 50PSI.
Dit als achtergrond bij het verhaal.
Succes. Overigens hoor ik goede verhalen over Tim Flooks in de UK. Hij repareert en tuned dempers in eigen werkplaats, tarief en retourtijden schijne goed te zijn. Maw. als je LBS je niet zelf kan helpen, maar gaat opsturen, dan zou ik de demper naar Flooks sturen. Ik weet dat de dealer hem naar Vertex zal sturen en dan wacht je zo"n week of 6. Overigens weet ik van mijn eigen LBS dat ze het stikstof deel niet zelf kunnen servicen.
Re:Vraagje Sid Air demper
lijkt mij ook vrij logisch dat je de negatieve kamer minder hard moet oppompen dan de positieve
als je het anders om doet zal de druk in beide gelijk worden omdat de druk aan de hoogste zijde de lagere zijde zal induwen... daardoor krijg je aan beie zijden de zelfde druk maar zal je demper ook zowel ingaand als uitgaand heel soepel worden...
als je het anders om doet zal de druk in beide gelijk worden omdat de druk aan de hoogste zijde de lagere zijde zal induwen... daardoor krijg je aan beie zijden de zelfde druk maar zal je demper ook zowel ingaand als uitgaand heel soepel worden...