rechts en niet links
Moderators:JJ, Beheerders
waarom zitten bij fietsen de tandwielen derailleurs en ketting altijd rechts en niet links ????grtz fonzie
Re:rechts en niet links
Tsja ... ik heb begrepen dat sommige BMX-ers hun "drive side" hebben omgewisseld i.v.m grinden, dan zou je er van mogen uitgaan dat, mits je een fiets hebt met horizontale padden, dat óók mogelijk is met een atb-frame.Het nut ontgaat me enigzins. ???
-
Dat is bij een atb afgezien van de padden ook niet mogelijk! Denk maar een aan je derailleurs. Die moet je dan ook spiegelbeeldig hebben! Een crank ik meestal nog wel om te draaien maar de derailleurs dus niet!
als ik logisch denk dan gaat dat ook niet met de achternaaf...
Immers: als je die om zou draaien dan ben je alleen maar aan het freewheelen als je vooruit trapt...
mzzl Gemini
Immers: als je die om zou draaien dan ben je alleen maar aan het freewheelen als je vooruit trapt...
mzzl Gemini
-
Gemini schreef:
mzzl Gemini
just!
-
@Gemini, kan je tenminste een keer achteruit fietsen! ;D
V.
V.
-
Ok sorry detail vergeten(wel belangrijk detail maargoed)
The Flying V schreef:
@Gemini, kan je tenminste een keer achteruit fietsen! ;D
V.
lol ja

Nieuwe vraag dan..... waarom geen cassette op de trapas en een crank op de achternaaf
Beter voor de gewichts verdeling.....
Erikje

Erikje
Omdat je dan eerder je enkels open haalt.
-
Zit je met je voeten wel erg ver achter je zadel..Erikje schreef: Nieuwe vraag dan..... waarom geen cassette op de trapas en een crank op de achternaaf
Erikje

V.
//Edit: En dan zit het links. Wat dan? Ga je dan harder?

Gemini schreef:
mzzl Gemini
Zou je een andere body moeten hebben die ook net andersom is, dat te samen met de derailleur die andersom is moet het willen toch....
-
Erikje schreef:
Nieuwe vraag dan..... waarom geen cassette op de trapas en een crank op de achternaaf![]()
Erikje
Omdat je dan met je voeten misschien wel vrij ver uit elkaar komt te zitten???
Geeuw geeuw geeuw...
Zijn er nog niet genoeg dingen die niet compatibel zijn met elkaar? Als je ook nog eens alles links en rechts zou moeten maken...
Zijn er nog niet genoeg dingen die niet compatibel zijn met elkaar? Als je ook nog eens alles links en rechts zou moeten maken...
wat ik dus bedoel is dat iemand ooit heeft bedacht dat derailleur ketting tandwielen rechts moeten zitten en niet links waarom?????
-
@Fonzie, als het nu links zat, dacht je er precies andersom over. Niet over nadenken.
V.

V.

-
das mijn oude dmr die alms spiegelbeeld werd ingescanned
clean harry schreef:
das mijn oude dmr die alms spiegelbeeld werd ingescanned
Zoiets d8 ik al, ziet er wel grappig uit ;D

Dit is geen spiegelbeeld....
El Tartelino groet u!
-
@Tartel, rijdt hij ook?
Bij een SS is het wel ff makkelijker.
V.

Bij een SS is het wel ff makkelijker.
V.
ff terug naar het onderwerp "links rechts.
Is het niet zo dat veel mensen rechtshandig zijn en daarbij ook vaak rechtsbenig zijn.
Met je rechterbeen ontwikkel je net iets meer kracht dan met het linker en als de kracht dan door de as heenmoet en naar de tandwielen dan is er een veel langere weg te gaan dus daarom tandwielen rechts.
De achterrem bediening is veelal ook rechtshandig, meer kracht wat je ook nodig hebt door de langere kabel, tegenwoordig achterhaald door oliedruk.
Ook de paniekstop met een blokerend voorwiel wordt zo verminderd.
Ik weet het niet ik verzin maar iets, volgens mij zit het ergens van vroeger met die fietsen met groot voorwiel en klein achterwiel. iets practisch van toen denk ik en de gewoonte zal zo overgenomen zijn naar normale fietsen.
[edit] Oh wacht die fietsen hadden nog geen ketting mm, dan weet ik het ook niet meer
Is het niet zo dat veel mensen rechtshandig zijn en daarbij ook vaak rechtsbenig zijn.
Met je rechterbeen ontwikkel je net iets meer kracht dan met het linker en als de kracht dan door de as heenmoet en naar de tandwielen dan is er een veel langere weg te gaan dus daarom tandwielen rechts.
De achterrem bediening is veelal ook rechtshandig, meer kracht wat je ook nodig hebt door de langere kabel, tegenwoordig achterhaald door oliedruk.
Ook de paniekstop met een blokerend voorwiel wordt zo verminderd.
Ik weet het niet ik verzin maar iets, volgens mij zit het ergens van vroeger met die fietsen met groot voorwiel en klein achterwiel. iets practisch van toen denk ik en de gewoonte zal zo overgenomen zijn naar normale fietsen.
[edit] Oh wacht die fietsen hadden nog geen ketting mm, dan weet ik het ook niet meer