b1 sydney

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
themaniac
b1 sydney

Bericht door themaniac » zo aug 17, 2003 1:19 pm

wie kent deze bike? Hij komt uit 2000 en heeft een Manitou voorvering, verder is hij (dacht ik) afgemonteerd met de Deore groep van Shimano.
Ik heb deze fiets te koop zien staan, 2e hands natuurlijk met een vraagprijs van 350 euro.

Er zitten verder een bel, bidonhouder, km-teller, bar-ends, broekklem en een standaard en een slot bij.

Is dit een goede bike en is de prijs ook redelijk? Of moet ik hem laten staan er hard weglopen? Zelf heb ik een prijs van rond de 300 in gedachten.

Hier een fotoAfbeelding

legion
Contacteer:

Re:b1 sydney

Bericht door legion » zo aug 17, 2003 1:51 pm

Ik denk dat je meer fiets voor je geld kan krijgen eigenlijk

themaniac

Bericht door themaniac » zo aug 17, 2003 2:18 pm

ligt eens verder toe? Wat zou ik dan voor de fiets moeten bieden? Het is in eerste instantie bedoelt om de winter mee door te komen, aangezien het mijn 1e fiets is. Kan ik ff aankijken hoe het MTb-en me bevalt en naderhand een duurdere fiets kopen.
De fiets heeft ongeveer 1400 km afgelegd.

Hoeveel zou ik over moeten hebben voor de fiets en wat is er dan zo slecht aan de fiets? Als je een nieuwe B1 met deore onderdelen wil hebben ben je toch al snel 750 euro kwijt.

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » zo aug 17, 2003 2:40 pm

Is geen Deore wat erop zit maar Alivio. (Op die fiets op de foto).
Geen 350 euro voor bieden, nog ff verder kijken.

themaniac

Bericht door themaniac » zo aug 17, 2003 2:58 pm

250 euro dan of 275? of 300?

Het alivio materiaal is toch ook wel degelijk genoeg? Op veel gazelles (nieuwe) zit het ook nog zelfs bij een fiets van 739 deluxe genaamd heb je nog Alivio. Het gaat er mij om dat ik er ff mee vooruit kan om te kijken of de sport me bevalt

Fisher_HKEK

Bericht door Fisher_HKEK » zo aug 17, 2003 3:04 pm

Dit is het meest afgeragde soort fietsen wat je kan krijgen ik kom net terug uit bergen had gelukkig mn eigenfiets mee maar ze verhuren die dingen daar en vriend huurde zo"n fiets en het is echt een pruts ding heel zwaar slechte geometrie(je houding is vreemd) ik zou even verder kijken of je nog iets kan krijgen!

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » zo aug 17, 2003 3:37 pm

themaniac schreef:
Het alivio materiaal is toch ook wel degelijk genoeg? Op veel gazelles (nieuwe) zit het ook nog zelfs bij een fiets van 739 deluxe genaamd heb je nog Alivio.

Daarom kopen wij geen Gazelle...

PazZzcaL

Bericht door PazZzcaL » zo aug 17, 2003 3:45 pm

Nogal een erg grote framemaat he? Ik weet niet hoe lang je bent maar ik zou wel iets nemen waar je goed op past.

themaniac

Bericht door themaniac » zo aug 17, 2003 3:51 pm

ik ben 197 centimeters lang dus heb hem wel nodig.

Wat ik wel kwijt wil: jullie zijn allemaal bikers die dure fietsen hebben, ik ben nog geen biker..maar wil biker worden en wil het daarom eerst ns op een goedkopere mtb proberen. Vergeleken met jullie fietsen van 1500 euro is het ding een wrak, maar probeer het eens in de juiste context te plaatsen en dan te reageren.

Pimiento

Bericht door Pimiento » zo aug 17, 2003 4:26 pm

Op marktplaats.nl staat een B1 Bombus 2002, das een veel betere fiets voor het geld, kost geloof ik rond de 500. Zie ook topic `B1 of Giant`

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » zo aug 17, 2003 7:09 pm

We proberen je echt geen onnodig dure fiets in de maag splitsen, maar wel eentje die het doet en in onze hollandse winters ook blijft doen.

Ant

Bericht door Ant » zo aug 17, 2003 8:29 pm

Een van de dingen die bepaald of je MTB-en leuk gaat vinden is je fiets. Als je op een versleten fiets gaat rijden zal alles slecht gaan. Zwaar schakelen, versleten ketting, slechte remmen enz...
Als je dan ook nog een keer in het bos 20km van huis iets sloopt ben je helemaal over de pis. Dan ga je straks met deze fantastische sport stoppen omdat je een slechte fiets had. Dat is toch ook zonde.

Ik ben het eens met de rest. Kijk even verder. Mijn eerste fiets koste ongeveer FL 800,- nieuw, maar was wel beter dan deze. Als je budget niet te groot is is het wellicht sowieso slimmer om een fiets zonder voorvork te nemen en eventueel een stalen ros. De goedkope veren geven vaak meer gezeik dan plezier en kosten ook nog eens meer.
Verder kun je ook nog even kijken naar een no-name frame met een nette afmontage. Salden (www.salden.nl) heeft bv een Kinesis met volledige Deore afmontage voor €499,- Ook bij Mammoet (www.mammoet.nl) staan een paar MTb"s voor onder de €500,- maar daar staat verder geen info bij, dus je moet even bellen of langsgaan. Zo zijn er nog wel meer te vinden. Zeker overjarige modellen gaan met leuke korting weg op dit moment.

Verder staat in de O2 bikers van deze maand een test van 4 fietsen onder de €600,-. Eventueel kan ik je daar wel de highlights van geven of je kijkt even in een boekhandel....

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » zo aug 17, 2003 8:43 pm

Ant schreef:
Als je budget niet te groot is is het wellicht sowieso slimmer om een fiets :ozonder voorvork :o te nemen en eventueel een stalen ros

;D

Maar verder klopt het wel wat je zegt ongeveer.

Joost2

Bericht door Joost2 » ma aug 18, 2003 8:57 am

toevallig heb ik deze fiets ook in de garage staan, ik heb hem nieuw aangeschaft voor 350 euro (toen nog kleine fl 800)

enneh: ik sluit me bij de andere heren aan: hou die 350 euro nog ff in de pocket.

ik heb de nodige problemen gehad met deze fiets:
* vork was na drie maanden redelijk gaar
* naven na +/- half jaar gaar
* achterpad is zo sterk als een wasknijper (volgens mijn dealer een constructiefoutje) . deze is dus ook al vervangen door B1.
* balhoofd is volledig kut (ook vervangen)
* verder is alles wat schakelt en draait (behalve balhoofd en naven, die heb ik zelf vervangen) al eens vervangen onder garantie van B1 omdat het toch niet zo heel netjes in elkaar was gezet.

tot slot is het frame ook niet echt comfortabel. Volgens mij is dit eenzelfde frame maat als ik heb, 58cm volgens opgaaf van B1. Ik ben 193 lang en voor mij is dit frame eigenlijk te groot (maar ik zit wat vreemd in elkaar, mijn bovenlichaam is wat aan de korte kant waardoor het frame te lang is)

overigens niets ten nadele van B1, ik heb op andere B1"s gereden die wel goed waren. Ik denk dat dit ff een model is dat ff niet helemaal past in het B1 programma.

Ik zou maximaal 75 euro bieden voor die fiets, maar nog beter is om ff door te zoeken naar een betere aanbieding

S a n t o S

Bericht door S a n t o S » ma aug 18, 2003 9:20 am

Ik zou zeggen zoek een:

Giant Boulder Team Replica

De mooiste fiets voor onder de 1000 Gulden 3/4 jaar geleden.

En niemand mag mijn eerste fiets kleineren (haha ;D), maar veel succes bij het maken van deze doorslaggevende beslissing.

S a n t o S aka Robin

Ps op marktplaats staat een mooie Rufo nieuw te koop voor 699. Is niet duur, maar ik weet niet wat jouw limit is qua geld.
http://www.fietsgigant.com/images/Aanbi ... 20Rufo.jpg

GTLTS

Bericht door GTLTS » ma aug 18, 2003 12:41 pm

heel effe doorsparen en goed rondkijken.......
...je kan beter iets uitzoeken zonder Alivio.....

en trouwens....Gazelle monteert ook rustig een complete kindergroep van Shimano op een fiets van 800 euro....heb "t met m"n eigen ogen gezien....

TmFToM

Bericht door TmFToM » di aug 26, 2003 5:55 pm

maar dan heb je wel een echte gazelle he ;D maar dan nog net zonder handige draaibel :P

Diwwek

Bericht door Diwwek » ma sep 01, 2003 5:43 pm

Dit is het meest afgeragde soort fietsen wat je kan krijgen ik kom net terug uit bergen had gelukkig mn eigenfiets mee maar ze verhuren die dingen daar en vriend huurde zo"n fiets en het is echt een pruts ding heel zwaar slechte geometrie(je houding is vreemd) ik zou even verder kijken of je nog iets kan krijgen!

De geometrie is niks mis mee, is te vergelijken met andere mountainbikes. Misschien moet je vriend zijn geometrie eens laten nakijken.

toevallig heb ik deze fiets ook in de garage staan, ik heb hem nieuw aangeschaft voor 350 euro (toen nog kleine fl 800)

enneh: ik sluit me bij de andere heren aan: hou die 350 euro nog ff in de pocket.

ik heb de nodige problemen gehad met deze fiets:
* vork was na drie maanden redelijk gaar
* naven na +/- half jaar gaar
* achterpad is zo sterk als een wasknijper (volgens mijn dealer een constructiefoutje) . deze is dus ook al vervangen door B1.
* balhoofd is volledig kut (ook vervangen)
* verder is alles wat schakelt en draait (behalve balhoofd en naven, die heb ik zelf vervangen) al eens vervangen onder garantie van B1 omdat het toch niet zo heel netjes in elkaar was gezet.

tot slot is het frame ook niet echt comfortabel. Volgens mij is dit eenzelfde frame maat als ik heb, 58cm volgens opgaaf van B1. Ik ben 193 lang en voor mij is dit frame eigenlijk te groot (maar ik zit wat vreemd in elkaar, mijn bovenlichaam is wat aan de korte kant waardoor het frame te lang is)

[...]

Ik heb hele andere ervaringen met deze bike. Ik rij nog steeds met het zadel + de zadelpen en het frame, maar de rest is de afgelopen tijd vervangen.

De fiets kostte destijds 1100 guldens. Voor deze prijs kan je niet verwachten dat er Deore of beter op zit. Natuurlijk kun je van Alivio niet verwachten dat het allemaal super schakelt. Bovendien krijg je voor de prijs van deze fiets niet veel beter. Ik heb zon 2 jaar gereden op de voorvork en heb hem toen vervangen omdat ik aan wat lichters toe was. De vork heb ik nooit onderhouden maar het ding functioneert nog 100%. De achternaaf was bij mij versleten na 2,5 jaar en behoorlijk wat kilometers en erg veel modder. Ik heb me derailleur al 4x krom gehad en veel crashes gemaakt maar de derailleurpad is nog helemaal 100%. Balhoofd heb ik ook vervangen maar werkte nog goed na 2,5 jaar.

Het enige negatieve van de fiets waren de wielen, die waren bij mij niet helemaal goed gecentreerd.

Joost ik weet niet precies hoe kort jouw bovenlichaam is, maar de kenmerken van dit frame is dat het vrij hoog is en erg kort. Het heeft de bovenbuislengte van een 19" vergelijkbare fiets.

De onderdelen op deze fiets zijn totaal niet slecht voor de prijs. Er zit een Kalloy zadelpennetje + stuur in en een XLC stuurpen. De Michelin banden zijn van goede kwaliteit en als je de wielen goed afsteld zijn de Zac19 velgen niet kapot te krijgen.

Als ik jou was zou ik de fiets eens testen, kijken of ie fijn rijdt en je er een goede zithouding op hebt. Schakelen is ook belangrijk. Misschien ken je iemand die verstand heeft van ATB"s en die even kan kijken hoe het met tandwiel slijtage ensow zit.

300 + euro is trouwens wel belachelijk hoog. Ik zou niet meer bieden dan 200 eurotjes.

JD @ NL

Bericht door JD @ NL » ma sep 01, 2003 5:46 pm

Jaah! Zunne heb ik ook nog gehad. Lekkere beginnersfiets. Frame bevalt prima, Manitoe Magnum voldeed ook. Alleen dan, jah, dan wil je meer en staat er opeens een cannondale in de garage.

Pluspunten
+ Rijd heerlijk
+ Fijne geometrie
+ Goedkoop

Minpunten
- Redelijk zwaar (maar nog lang niet zo erg als gazelles)
- Afmontering

oh enne...dit is hoe ik er toen over dacht. Niet veel problemen mee gehad. Alleen de tandwielen etc. waren om de haverklap versleten. En de tektro remblokjes die ik had zelfs binnen een week. Vork vond ik toen wel lekker. Derailleur meerdere keren krom gekregen.

JD

Plaats reactie