Dit is het meest afgeragde soort fietsen wat je kan krijgen ik kom net terug uit bergen had gelukkig mn eigenfiets mee maar ze verhuren die dingen daar en vriend huurde zo"n fiets en het is echt een pruts ding heel zwaar slechte geometrie(je houding is vreemd) ik zou even verder kijken of je nog iets kan krijgen!
De geometrie is niks mis mee, is te vergelijken met andere mountainbikes. Misschien moet je vriend zijn geometrie eens laten nakijken.
toevallig heb ik deze fiets ook in de garage staan, ik heb hem nieuw aangeschaft voor 350 euro (toen nog kleine fl 800)
enneh: ik sluit me bij de andere heren aan: hou die 350 euro nog ff in de pocket.
ik heb de nodige problemen gehad met deze fiets:
* vork was na drie maanden redelijk gaar
* naven na +/- half jaar gaar
* achterpad is zo sterk als een wasknijper (volgens mijn dealer een constructiefoutje) . deze is dus ook al vervangen door B1.
* balhoofd is volledig kut (ook vervangen)
* verder is alles wat schakelt en draait (behalve balhoofd en naven, die heb ik zelf vervangen) al eens vervangen onder garantie van B1 omdat het toch niet zo heel netjes in elkaar was gezet.
tot slot is het frame ook niet echt comfortabel. Volgens mij is dit eenzelfde frame maat als ik heb, 58cm volgens opgaaf van B1. Ik ben 193 lang en voor mij is dit frame eigenlijk te groot (maar ik zit wat vreemd in elkaar, mijn bovenlichaam is wat aan de korte kant waardoor het frame te lang is)
[...]
Ik heb hele andere ervaringen met deze bike. Ik rij nog steeds met het zadel + de zadelpen en het frame, maar de rest is de afgelopen tijd vervangen.
De fiets kostte destijds 1100 guldens. Voor deze prijs kan je niet verwachten dat er Deore of beter op zit. Natuurlijk kun je van Alivio niet verwachten dat het allemaal super schakelt. Bovendien krijg je voor de prijs van deze fiets niet veel beter. Ik heb zon 2 jaar gereden op de voorvork en heb hem toen vervangen omdat ik aan wat lichters toe was. De vork heb ik nooit onderhouden maar het ding functioneert nog 100%. De achternaaf was bij mij versleten na 2,5 jaar en behoorlijk wat kilometers en erg veel modder. Ik heb me derailleur al 4x krom gehad en veel crashes gemaakt maar de derailleurpad is nog helemaal 100%. Balhoofd heb ik ook vervangen maar werkte nog goed na 2,5 jaar.
Het enige negatieve van de fiets waren de wielen, die waren bij mij niet helemaal goed gecentreerd.
Joost ik weet niet precies hoe kort jouw bovenlichaam is, maar de kenmerken van dit frame is dat het vrij hoog is en erg kort. Het heeft de bovenbuislengte van een 19" vergelijkbare fiets.
De onderdelen op deze fiets zijn totaal niet slecht voor de prijs. Er zit een Kalloy zadelpennetje + stuur in en een XLC stuurpen. De Michelin banden zijn van goede kwaliteit en als je de wielen goed afsteld zijn de Zac19 velgen niet kapot te krijgen.
Als ik jou was zou ik de fiets eens testen, kijken of ie fijn rijdt en je er een goede zithouding op hebt. Schakelen is ook belangrijk. Misschien ken je iemand die verstand heeft van ATB"s en die even kan kijken hoe het met tandwiel slijtage ensow zit.
300 + euro is trouwens wel belachelijk hoog. Ik zou niet meer bieden dan 200 eurotjes.