Scott Genius
Moderators:JJ, Beheerders
En denken jullie dat die nieuwe Scott Genius wat gaat worden?
Ik heb zo mijn twijfels bij de betrouwbaarheid van de demper. Die van de Specialized Epic is na een jaar ook een stuk veranderd/verbeterd.
Vraag me af of het verstellen van de vering nut heeft tijdens het fietsen.
(Ik kon nog geen foto vinden op internet)
Ik heb zo mijn twijfels bij de betrouwbaarheid van de demper. Die van de Specialized Epic is na een jaar ook een stuk veranderd/verbeterd.
Vraag me af of het verstellen van de vering nut heeft tijdens het fietsen.
(Ik kon nog geen foto vinden op internet)
Re:Scott Genius
Beetje speelgoed, die Scott Genius...
Is die demper geen DT Swiss OEM? Laat je ook niet teveel van de wijs brengen door de noodzaak die Fox, Speci etc. zien om elk jaar een nieuwigheid te introduceren. Systeem wordt volgens mij (redelijk) goed ontvangen, al lijkt het een "me too"-reactie op Santa"s VPP. In elk geval durven ze ermee tot 125 mm veerweg te gaan.
Het is zeker geen DT OEM, het is namelijk een pull-shock 2 positieve luchtkamers, ontworpen door het Zwitserse deel van Scott ofzo...
Bij mijn weten is Specialized een heel conservatief merk hoor dat het niet zo heeft op elk jaar iets nieuws uitbrengen zoals een nieuw veersysteem. Dat Specialized dit jaar DE absolute klapper uit de mtb geschiedenis heeft gemaakt door gewoon met Fox bestaande technieken te introduceren vindt ik alleen maar prettig.Castor schreef: Is die demper geen DT Swiss OEM? Laat je ook niet teveel van de wijs brengen door de noodzaak die Fox, Speci etc. zien om elk jaar een nieuwigheid te introduceren. Systeem wordt volgens mij (redelijk) goed ontvangen, al lijkt het een "me too"-reactie op Santa"s VPP. In elk geval durven ze ermee tot 125 mm veerweg te gaan.
Het Enduro freempje met monococ buizen sets is er ook al 3 jaar en daarvoor had je nog geextrudeerde buizen sets. Nu (2004) worden de monococs doorgeschaald naar de stumpjumpers fully"s. Niet meer dan een logische stap aangezien het vorige model ook alweer wat jaartjes vrijwel onveranderd mee ging met hier en daar wat kleine detail wijzigingen.
Nadeel van de Genius. Wat als je een andere demper wilt hebben want dat ding wordt bij Scott gemaakt, is een pullshock en de demper zit wel heeeeel erg dichtbij de achterband. Ik vind het ook maar een beetje een rommeltje met die lompe demper en de kabeltjes.
Wat ik tot nu toe gelezen heb over de fiets is dat de geometrie in combinatie met de preload druk in de demper ontstaan door zwaartepuntsverplaatsing, pedalbob elimineerd. Zou kunnen, maar ik heb toch mijn twijfels hoor.
Waarom iets totaal nieuws ontwikkelen en helemaal tegen de stroming in een pullshocker monteren als we al SVP, 5th element, Fox pro pedal damping hebben. No way dat er een demperbouwer is die aftermarket dempers gaat maken voor Scott Genius.
Eerst dan maar de tests afwachten. Maar dit mag wat mij betreft de meest gecompliceerde marketingtruck 2004 worden om anti-pedalbob fiets te verkopen;D ;D. Deze kun je alvast in het rijtje plaatsen ""Nonplusultra"" Scott Intoxica, Wendler hydro V-brakes, Rockshox schijfremmen ;D ;D ;D

Het concept zal best wel zijn voordelen hebben. Het is wel het eerste jaar dus zal er nog veel worden veranderd, en zullen ook nog wel wat kinderziektes overheen gaan. Ze hebben in O2 bikers wel een positief verslag over geschreven dus wie weet over de eerste "echte" tests.
SUFKUT (F.K.A. Bikeroo) schreef:
Bij mijn weten is Specialized een heel conservatief merk hoor dat het niet zo heeft op elk jaar iets nieuws uitbrengen zoals een nieuw veersysteem.
Het Enduro freempje met monococ buizen sets is er ook al 3 jaar en daarvoor had je nog geextrudeerde buizen sets. Nu (2004) worden de monococs doorgeschaald naar de stumpjumpers fully"s.
Begrijp me niet verkeerd, ik vergelijk Specialized niet met bedrijven die elk seizoen van veersysteem veranderen. Jouw argumenten overlappen mijn bedoeling enigszins. Waar het mij om gaat is dat de meeste bikefabrikanten, zeker de design-driven, ieder seizoen met iets nieuws moeten komen. "Nothing"s changed" werkt volgens mij alleen voor dat whiskey-merk. De monococs (semi toch?) doorsluizen naar de Stumpjumpers is heus door techniek én marketing ingegeven.
Mijn point: dat de Epic komend seizoen iets is aangepast, maakt de 03 modellen ervan niet tot achterhaald.
Wat ik me gister trouwens bedacht: die nieuwe demper van FOX met Brain technologie die op de Specialized Enduro S-works zit die kun je in elke fiets monteren zolang je die Brain maar vastmaakt. Want er zijn zat veersystemen waarbij de demper op ongeveer dezelfde plaats zit als op de Enduro. Dat zou wel een stap vooruit zijn.
Voor hoelang heeft Specialized eigenlijk alleenrecht op The Brain?
Voor hoelang heeft Specialized eigenlijk alleenrecht op The Brain?
@ Castor: We begrijpen elkaar
.
Volgens mij heeft Specialized het alleenrecht op brain want het was een idee van Specialized die Fox verder mocht uitwerken. Dit weet ik alleen niet zeker.
Ik heb ook die foto gezien in O2 en aangezien ik ook een Enduro heb kan dat best wel eens een mooie upgrade zijn om het wippen tegen te gaan (is meer dan ik dacht
).

Volgens mij heeft Specialized het alleenrecht op brain want het was een idee van Specialized die Fox verder mocht uitwerken. Dit weet ik alleen niet zeker.
Ik heb ook die foto gezien in O2 en aangezien ik ook een Enduro heb kan dat best wel eens een mooie upgrade zijn om het wippen tegen te gaan (is meer dan ik dacht

De brain-technologie is dacht ik voor een bepaalde tijd exclusief voor Specialized.
Castor schreef:
De brain-technologie is dacht ik voor een bepaalde tijd exclusief voor Specialized.
Voor de achtervering, licentie voor het gebruik op voorvering is in handen van fox.
Maar waarom wachten op een aftermarket brain die misschien niet eens gaat komen als je inmiddels al kunt kiezen welke spv shock je wilt hebben.
Ja inderdaad. Mij zul je niet zo snel zien met een brain aanpassing ( ;D ;D).
Eerder een spiraalveerdemper van Fox met pro-pedaldemping.
Eerder een spiraalveerdemper van Fox met pro-pedaldemping.
". Deze kun je alvast in het rijtje plaatsen ""Nonplusultra"" Scott Intoxica, Wendler hydro V-brakes, Rockshox schijfremmen "
Die Intoxica had ik nog wel graag gehad,... wat een gaaf bakkie was dat.. :P, ja de Wendler hydro V-brakes zuigde echt mega.En de Rockshox schijfremmen zou ik nog wel een keer willen hebben om op te ""stadsfiets"te zetten om mee te cruizen...
cool maximum poser attitude.
Die Intoxica had ik nog wel graag gehad,... wat een gaaf bakkie was dat.. :P, ja de Wendler hydro V-brakes zuigde echt mega.En de Rockshox schijfremmen zou ik nog wel een keer willen hebben om op te ""stadsfiets"te zetten om mee te cruizen...

Intoxica was ook een hele gave bak totdat mensen zich na een jaar wachten gingen afvragen, waar blijft hij nou? Was blijkbaar iets in de productie voorbereiding iets mis ???
v.d.Hill schreef:
". Deze kun je alvast in het rijtje plaatsen ""Nonplusultra"" Scott Intoxica, Wendler hydro V-brakes, Rockshox schijfremmen "
Die Intoxica had ik nog wel graag gehad,... wat een gaaf bakkie was dat.. :P, ja de Wendler hydro V-brakes zuigde echt mega.En de Rockshox schijfremmen zou ik nog wel een keer willen hebben om op te ""stadsfiets"te zetten om mee te cruizen...cool maximum poser attitude.
Foto"s daarvan?
Thnx!!! nu herriner ik het me weer.....
Castor schreef:
![]()
Kan niet zeggen wat een gave bak :-X
Inderdaad. Heb in Verbier bij de Cristalp bij de Scott stand de Geniussen gezien. Het is nog lomper dan ik dacht, ik zeg wat een gedrocht.
-
inderdaad, de demper is lomp en zit op een plek waar je makkelijk met je enkel tegena an komt, en waar je in de drek veel modder op krijgt.
De bediening vanaf het stuur kan volgens mij door die modder aardig snel blokkeren.
Lagering houdt niet over: en nogal klein ringlager op het hoofdscharnierpunt en voor de rest zo te zien alleen glijbussen
Ik moet echter ook zeggen dat het geheel niet echt fragiel is ofzo, de extra luchtkamer zit behoorlijk stevig aan de hoofdluchtkamer af.
Maar alles bij elkaar koop ik geloof ik toch liever een Epic ofzo...
ps: nog ff wat ter overdenking: het vitruele draaipunt van de achterbrug wordt volgens Scott beinvloed door de stand van de fiets: Bij het klimmen zakt als het goed is de fiets iets in en komt het draaipunt ter hoogte van het middelste kettingblad te liggen, waardoor de vering niet reageerd op de kracht van de ketting.
Maareh... als ik deze zelfde klim nu eens op een slechte dag op de kleine plaat rijdt, of op een goede dag op de grote? Dan is de vering dus niet meer neutraal. Dit is naar mijn menig een fout in de theorie van Scott!
De bediening vanaf het stuur kan volgens mij door die modder aardig snel blokkeren.
Lagering houdt niet over: en nogal klein ringlager op het hoofdscharnierpunt en voor de rest zo te zien alleen glijbussen
Ik moet echter ook zeggen dat het geheel niet echt fragiel is ofzo, de extra luchtkamer zit behoorlijk stevig aan de hoofdluchtkamer af.
Maar alles bij elkaar koop ik geloof ik toch liever een Epic ofzo...
ps: nog ff wat ter overdenking: het vitruele draaipunt van de achterbrug wordt volgens Scott beinvloed door de stand van de fiets: Bij het klimmen zakt als het goed is de fiets iets in en komt het draaipunt ter hoogte van het middelste kettingblad te liggen, waardoor de vering niet reageerd op de kracht van de ketting.
Maareh... als ik deze zelfde klim nu eens op een slechte dag op de kleine plaat rijdt, of op een goede dag op de grote? Dan is de vering dus niet meer neutraal. Dit is naar mijn menig een fout in de theorie van Scott!
Als het verschil in goede/slechte dagen bij jou het verschil tussen het grote blad of het kleine blad voor is, wil ik helemaal niet weten hoe die slechte dagen eruit zien. Mijn slechte dagen kost me hoogstens een paar tandjes achter.
Anyway, het is niet zo stom van Scott dit concept. Ik merk nl. op mijn Rocky dat de vering meer bob-t tijdens een klim op het kleine blad (ketting trekt de vering inelkaar). Als deze Scott dat zou verhinderen lijkt me dat best ok. Alleen zou je op een klim juist willen dat de vering uitstrekt ipv inveert want dat beinvlodt de balhoofdhoek in een meer positieve manier. Niet dat het erg merkbaar zal zijn.....
Het enige wat mij stoort is de "klimrek"-look. Door die kleine achterbrug lijkt het voor frame errug groot.
Anyway, het is niet zo stom van Scott dit concept. Ik merk nl. op mijn Rocky dat de vering meer bob-t tijdens een klim op het kleine blad (ketting trekt de vering inelkaar). Als deze Scott dat zou verhinderen lijkt me dat best ok. Alleen zou je op een klim juist willen dat de vering uitstrekt ipv inveert want dat beinvlodt de balhoofdhoek in een meer positieve manier. Niet dat het erg merkbaar zal zijn.....
Het enige wat mij stoort is de "klimrek"-look. Door die kleine achterbrug lijkt het voor frame errug groot.
-
nouja, bij wijze van spreken dan... Maar goed, neem dan het verschil tussen een redelijke expert en een beginnende funklasser op diezelfde klim, daar kan dus wel degelijk wel 2 voorplaten verschil tussen zitten!
De vraag is dus eigenlijk ook: Op welke "vermogensklasse" is de Genius gebouwd? Nou ja, het zal in de praktijk allemaal wel niet zo bijster veel schelen. Alles bij elkaar zou ik hen niet kopen in ieder geval.
Groet, Lars
De vraag is dus eigenlijk ook: Op welke "vermogensklasse" is de Genius gebouwd? Nou ja, het zal in de praktijk allemaal wel niet zo bijster veel schelen. Alles bij elkaar zou ik hen niet kopen in ieder geval.
Groet, Lars