dirk de schurk schreef:
hoe bedoel je?
Helmen horen kapot te vallen?
Moderator:Beheerders
dirk de schurk schreef:
ik weet dat ik men helm moet vervangen na een klap, zelfs als ie gewoon valt van de tafel of zo. maar dat ie als hij niet in stukken ligt de klap gewoon doorgeeft, aanvaard ik niet. je zei zelf dat het kan dat de helm er nog perfect uit ZIET, maar het niet is. trouwens, de helm kan ook zo vervormen, dat hij terugkeerd naar zijn originele staat, net zoals het klappen-absorberende mouche in de helm.
bij auto"s is het toch ook zo, dat bij een botsing de auto in elkaar plooit, maar een zo veel mogelijk beveiligde cockpit achterlaat. de oudere auto"s hebben dat niet. trek zelf de lijn maar door.
en ook, als en helm na de eerste klap al in stukken vliegt, beschermt hij dus niet meer tegen volgende klappen, bijvoorbeelde als je de berg verder af rolt. bij xc helmen heb je dat wel, dat er na een ietwat serieuse klap niet veel meer van over blijft. maar een fullface blijft toch nog even je gezicht beschermen, al is het maar een fractie van de originele schokdempingqualiteiten.
Een helm zou in principe terug kunnen keren naar zijn originele vorm, maar niet naar de originele staat.
legion schreef:
Then what"s your pöööööïïïnt....
Orkje schreef:
@Dirk de Schurk: helm ziet er nog goed uit, maar absorberend vermogen is weg? Dan gaat ie NIET veel meer beschermen.
Je zal natuurlijk niet met je schedel over het asfalt schuren (lichtelijk positief), maar de KRACHT van de klap wordt wel direct naar je hersenen gestuurd. Sorry mate.
dirk de schurk schreef:
[Orkje schreef:
@Dirk de Schurk: helm ziet er nog goed uit, maar absorberend vermogen is weg? Dan gaat ie NIET veel meer beschermen.
Je zal natuurlijk niet met je schedel over het asfalt schuren (lichtelijk positief), maar de KRACHT van de klap wordt wel direct naar je hersenen gestuurd. Sorry mate.
ik geef jou mijn fiets, als jij mij een helm kan geven die door toedoen van een valpartij uit zijn perfecte staat wordt verheven, en daardoor de klap DIRECT naar je hersens stuurt, maar er nog wel perfect uit ziet.
maar ok, absorberend vermogen is niet weg, maar de structuur is veranderd, omdat de helm meegegeven heeft om de klap op te vangen. en hij gaat niet helemaal naar de beginpositie terugkeren (deed hij dat wel, zou je geen nieuwe helm moeten kopen), en dus kan de volgende klap de helm doen breken eventueel, maar de volgende klap gaat waarschijnlijk niet zo goed opgevangen worden als de eerste klap.
GT dude schreef:
wordt het niet een beetje een dure zaak van bij ELKE valpartij een nieuwe helm te kopen
bij mijn skate helm was ik al eens gevallen 2 weken na de aankoop ervan, moest ik dan reeds een nieuwe helm kopen of zo?
Terrible_One schreef:
Ik heb geen zin gehad om dit topic te lezen, maar waarom gaat een of andere vent die zich dirk de schurk noemt zich bemoeien met wat voor helm ik draag.
arnout
surfstad schreef:
Een pet is geen helm, maar een helm is ook zeker geen pet!