Welke fiets kunnen jullie mij aanraden?
Moderator:Beheerders
-
Hallo,
ik ben deze zomer op vakantie geweest in Avoriaz en heb daar gedownhilled, echt zéér heftig daar! En ik ben dus hélémaal verkocht!
Daarom wil ik graag voor de volgende zomer twee mountainbike"s aanschaffen om samen met mijn vader te kunnen downhillen, full suspension natuurlijk en niet té duur. Als het kan met schijfremmen.
Ik wil eigenlijk niet meer uitgeven dan 500 euro per fiets, is dat echt té weinig voor een goede DH fiets, srry maar ik ben echt een N00b
ik ben deze zomer op vakantie geweest in Avoriaz en heb daar gedownhilled, echt zéér heftig daar! En ik ben dus hélémaal verkocht!
Daarom wil ik graag voor de volgende zomer twee mountainbike"s aanschaffen om samen met mijn vader te kunnen downhillen, full suspension natuurlijk en niet té duur. Als het kan met schijfremmen.
Ik wil eigenlijk niet meer uitgeven dan 500 euro per fiets, is dat echt té weinig voor een goede DH fiets, srry maar ik ben echt een N00b
Re:Welke fiets kunnen jullie mij aanraden?

Voor 500 euro kom je niet zo heel erg ver een beetje downhillfiets kost je tweedehands denk toch al zo"n 1500 tot 3000 (ruim gezien).
Voor nieuw moet je hier maar eens kijken;
www.bike2build.nl
of een bij koopjes en te koop hier op het forum
-
Dat dacht ik al

Op http://www.stonewellbikes.com > Modellen > Stonewell Silverstar 14.0 is dat misschien wat??
Er zit veel spul op van shimano en ik kan hem kopen voor 280 euro.
Het zal wel niet veel soeps zijn...

Op http://www.stonewellbikes.com > Modellen > Stonewell Silverstar 14.0 is dat misschien wat??
Er zit veel spul op van shimano en ik kan hem kopen voor 280 euro.
Het zal wel niet veel soeps zijn...
-
-
HAAAHAAHAHA ;D
Jij bent inderdaad nog een groentje!!
Doe je zelf een lol en koop GEEN "stonewel fireding 14.0" want daar ga je geen plezier aan beleven.
spaar liever even door voor een ECHTE bike.
Zorg eerst dat je een beetje kennis krijgt van mountainbikes, koop een blad, kijk op het forum, praat met mensen... dan weet je tenminste wat voor een bike je moet aanschaffen!!!
Jij bent inderdaad nog een groentje!!
Doe je zelf een lol en koop GEEN "stonewel fireding 14.0" want daar ga je geen plezier aan beleven.
spaar liever even door voor een ECHTE bike.
Zorg eerst dat je een beetje kennis krijgt van mountainbikes, koop een blad, kijk op het forum, praat met mensen... dan weet je tenminste wat voor een bike je moet aanschaffen!!!
Als ik eerlijk mag zijn, ik zou dat ding voor geen meter vertrouwen.
Ik denk dat je beter één bike aanschaft die niet te heavy is, dus geen puur downhillbeest, en er toch wat meer dan 500 euro aan uitgeeft.
Check inderdaad "koopjes" en "te koop" eens voor goede deals...
Ik denk dat je beter één bike aanschaft die niet te heavy is, dus geen puur downhillbeest, en er toch wat meer dan 500 euro aan uitgeeft.
Check inderdaad "koopjes" en "te koop" eens voor goede deals...
Als je serieus gaat DH"en is wat bescherming ook wel op z"n plaats. Ook niet goedkoop...
-
Waar kijken jullie dan allemaal naar?
Ik zie echt het verschil niet. ???
Ik zie echt het verschil niet. ???
-
- Forumbeheerder
begin op een sterke hardtail. type street/UA/Dirt
Zoals Kona, Sunn, 24, Specialized P3, Cove Stiffee, FTW, Nicolai.
Je gaat minder uitgeven en veel meer leren rijden. De meeste parkoers zijn te doen met HT
Zoals Kona, Sunn, 24, Specialized P3, Cove Stiffee, FTW, Nicolai.
Je gaat minder uitgeven en veel meer leren rijden. De meeste parkoers zijn te doen met HT
-
een HARDTAIL?
Da"s toch niej fijn om op die keien in de franse alpente stuiteren in de franse alpen met een hardtail, al die mensen daar hebben allemaal achtervering, maa da zijn wel de profs, en ik ben n00b

Da"s toch niej fijn om op die keien in de franse alpente stuiteren in de franse alpen met een hardtail, al die mensen daar hebben allemaal achtervering, maa da zijn wel de profs, en ik ben n00b
nicolai nucleon st [check de site]

Je kunt nog beter met een goede hardtail beginnen dan met een goedkopere fully, is de kwaliteit stukken beter.
Over info goed bikebladen, en kijk eens bij links
Kun je gelijk achter de verschillen komen van diverse bikes / onderdelen.
Of vraag gerust hier rond op het forum
jojo
Over info goed bikebladen, en kijk eens bij links

Of vraag gerust hier rond op het forum

jojo
Waar je op let? Materiaalgebruik, kwaliteit van lassen, kwaliteit van de vering (goede demping, anders heb je een levensgevaarlijk hobbelpaard), etc. Begin alleen al bij het stuur, dat is bij de el-cheapo merken gewoon een stuk alu in de goede vorm, naar de kwaliteit van het materiaal wordt niet gekeken. Een echt DH stuur kost al gauw boven de 50 euro en dan heb je kwalitatief beter materiaal (sterker aluminium wat minder snel breekt) waar ook nog eens research naar gedaan is hoe dat het sterkste te verwerken is (verdikkingen op de goede plekken, etc.). En dit kun je zo voor alle onderdelen op een fiets doen, daar zitten de kosten in van beter en veilig materiaal waar je meer en langer plezier van hebt.
En vergeet de nodige bescherming niet als je echt gaat downhillen...
En vergeet de nodige bescherming niet als je echt gaat downhillen...
-
Okeej, bedankt voor de tips!
Kunnen jullie me misschien ook vertellen of http://www.matrabike.nl goede, degelijke, full suspension fietsen heeft?
Kunnen jullie me misschien ook vertellen of http://www.matrabike.nl goede, degelijke, full suspension fietsen heeft?
Nee, dat is ook niks... ::)
What about a Viper Sickboy? 600 euro!
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=2800
Ik denk dat je schijfremmen in deze prijsklasse wel kunt vergeten, kwaliteit is gewoon slecht...
What about a Viper Sickboy? 600 euro!
http://www.bike2build.nl/toonartikel.php?id=2800
Ik denk dat je schijfremmen in deze prijsklasse wel kunt vergeten, kwaliteit is gewoon slecht...
Ik heb de inrduk dat je op de verkeerde plaatsen zoekt.
Zoek liever eens op de sites van:
Specialized (de P. hardtails, tamelijk goedkoop en dik in orde)
DMR (stalen hardtails)
24 Bicycles (aluminium hardtails, sterk genoeg voor DH, wel prijziger maar zalig (ik spreek uit eigen ervaring))
Kona (de Out Of Bounds hardtails en Full Suspensions)
GT (de Ruckus hardtail)
Geloof me, het type matra en stonewell is NIET degelijk genoeg.
Elke lagere-school-jongen of meiske bij ons in de buurt heeft er een van dat slag.
Ze kosten weinig, er zitten allerlei verdachte onderdelen op en ze zijn bijgevolg niet te vertrouwen voor het zwaardere werk.
Let bij het maken van je keuze ook op de vork: een stevige Marzocchi, Manitou of Rockshox is de beste keuze. Er staan er een paar 2e hands bij Te Koop.
Zoek liever eens op de sites van:
Specialized (de P. hardtails, tamelijk goedkoop en dik in orde)
DMR (stalen hardtails)
24 Bicycles (aluminium hardtails, sterk genoeg voor DH, wel prijziger maar zalig (ik spreek uit eigen ervaring))
Kona (de Out Of Bounds hardtails en Full Suspensions)
GT (de Ruckus hardtail)
Geloof me, het type matra en stonewell is NIET degelijk genoeg.
Elke lagere-school-jongen of meiske bij ons in de buurt heeft er een van dat slag.
Ze kosten weinig, er zitten allerlei verdachte onderdelen op en ze zijn bijgevolg niet te vertrouwen voor het zwaardere werk.
Let bij het maken van je keuze ook op de vork: een stevige Marzocchi, Manitou of Rockshox is de beste keuze. Er staan er een paar 2e hands bij Te Koop.
Ik ben zelf heel lang opzoek geweest naar een "betaalbare" en "downhill-waardige" fully.
Deze drie zijn volgens mij qua prijs/kwaliteit ideale fietsen om te starten :
- Specialized Bighit comp : +/- 2300e.
- Kona Stinky : +/- 2100e.
- Iron Horse SGS comp : +/- 2100e
Niet echt goedkoop dus, er bestaan goedkopere fully"s, maar ik zou het niet aanraden om er mee
te gaan DH"en. Ze zien er misschien wel stevig en robuust uit, maar het materiaal is niet berekend/
bestemd voor DH.....en het laatste wat je wil is een frame-vork-wielen die het begeven tijdens het afdalen.
Probeer ergens een tweedehandsje te vinden of nog beter een degelijke Hardtail met vette banden
met veel luchtvolume. Zoals BF al zei, bijna alle DH parcours zijn met een HT te doen en het is beter voor
je techniek.
Bijvoorbeeld : de Kona Shred kost +/- 700 euro compleet en is ideaal om mee te beginnen en later een paar onderdelen te upgraden.
Deze drie zijn volgens mij qua prijs/kwaliteit ideale fietsen om te starten :
- Specialized Bighit comp : +/- 2300e.
- Kona Stinky : +/- 2100e.
- Iron Horse SGS comp : +/- 2100e
Niet echt goedkoop dus, er bestaan goedkopere fully"s, maar ik zou het niet aanraden om er mee
te gaan DH"en. Ze zien er misschien wel stevig en robuust uit, maar het materiaal is niet berekend/
bestemd voor DH.....en het laatste wat je wil is een frame-vork-wielen die het begeven tijdens het afdalen.
Probeer ergens een tweedehandsje te vinden of nog beter een degelijke Hardtail met vette banden
met veel luchtvolume. Zoals BF al zei, bijna alle DH parcours zijn met een HT te doen en het is beter voor
je techniek.
Bijvoorbeeld : de Kona Shred kost +/- 700 euro compleet en is ideaal om mee te beginnen en later een paar onderdelen te upgraden.
-
voor 500eur hbe je al een mooie DH helm en miss nog een paar gloves derbij ;D
Ik heb de indruk dat wij de verkeerde adviezen geven. Het is en blijft een n00b, dus wat hij onder downhillen verstaat hoeft niet gelijk te zijn met onze opvatting.
Wij verstaan onder downhillen: Steil naar beneden rijden met fietsen die >20cm veerweg hebben voor en achter. Grote drops (verticaal omlaag dus) en flinke jumps. Als het ff kan ook nog een hoop grote stenen en/of gladde wortels. En most of all: met de lift de berg omhoog
Als dit allemaal niet van toepassing is op jou en heb je gewoon een paadje omlaag de berg af gereden met 30 Km/h, dan is een goedkope fully van bv. Specialized wel wat voor je. Anders zit je toch te kijken naar fietsen met iets meer kwaliteiten dan die 2 merken die je noemde (met bijbehorend prijskaartje). Overigens beginnen de fully"s van Specialized bij 1000E dacht ik, dus toch iets meer dan je budget, maar iedere cent waard!
Wij verstaan onder downhillen: Steil naar beneden rijden met fietsen die >20cm veerweg hebben voor en achter. Grote drops (verticaal omlaag dus) en flinke jumps. Als het ff kan ook nog een hoop grote stenen en/of gladde wortels. En most of all: met de lift de berg omhoog

Als dit allemaal niet van toepassing is op jou en heb je gewoon een paadje omlaag de berg af gereden met 30 Km/h, dan is een goedkope fully van bv. Specialized wel wat voor je. Anders zit je toch te kijken naar fietsen met iets meer kwaliteiten dan die 2 merken die je noemde (met bijbehorend prijskaartje). Overigens beginnen de fully"s van Specialized bij 1000E dacht ik, dus toch iets meer dan je budget, maar iedere cent waard!
- Ghostdog - X
- Contacteer:
inderdaad zonoskar daar heeft ie wel wat aan. wat versta je onder downhillen. Als je dat echt serieus wil doen zou ik beginnen bij goede bescherming en de bikes huren. bij elke downhill baan kun je wel bikes huren. Zo rij je altijd op topmateriaal en blijft het betaalbaar en blijf je niet zitten met een veels te dure pimpride als je het uiteindelijk toch niet bevalt.
start met goede protectie te kopen:
661 full bravo intergraal helm: +/- 140 euro
Dainese gladiator bodyprotectie: +/- 210 euro
full finger handschoenen: +/- 30-50 euro
scheen/knie beschermers: +/- 50-90 euro.
Dan ben je misschien al door je budget heen maar kun je het iig nog navertellen als je valt. En als je dan het virus te pakken hebt en een echt bike wil kopen kunnen wij je weer advies geven. Maar ik zou echt eerst gewoon lekker huren als je nog niet het geld heb voor een echt downhill bike. De discussie over budget downhillen is al eens voorbij gekomen hier.
adios, Jop
Dan ben je misschien al door je budget heen maar kun je het iig nog navertellen als je valt. En als je dan het virus te pakken hebt en een echt bike wil kopen kunnen wij je weer advies geven. Maar ik zou echt eerst gewoon lekker huren als je nog niet het geld heb voor een echt downhill bike. De discussie over budget downhillen is al eens voorbij gekomen hier.
adios, Jop
- King Zeus @ DirtE19
Ghostdog schreef:
inderdaad zonoskar daar heeft ie wel wat aan. wat versta je onder downhillen. Als je dat echt serieus wil doen zou ik beginnen bij goede bescherming en de bikes huren. bij elke downhill baan kun je wel bikes huren. Zo rij je altijd op topmateriaal en blijft het betaalbaar en blijf je niet zitten met een veels te dure pimpride als je het uiteindelijk toch niet bevalt.
adios, Jop
Idd gewoon alles huren, je zegt zelf dat je enkel op vakantie met je pa zou gaan DH-en, dan is het echt overbodig om een DH-bike te kopen.
- Ghostdog - X
- Contacteer:
ruige pa by the way dat die mee gaat downhillen ;D
- Hydraulic_Pimp
Ik weet niet meer of dit op DP was of op ridemonkey, dat filmpje met ene die op zijn el cheapo aldi bike eens van de trappen wilde droppen...
KRAK, kader in 2 en bij gevolg een afspraak bij de tandarts voor een nieuwe eetkamer...
Investeren in een goeie bike is de boodschap... ;D
KRAK, kader in 2 en bij gevolg een afspraak bij de tandarts voor een nieuwe eetkamer...
Investeren in een goeie bike is de boodschap... ;D
En als je pa het zo gaaf vind, laat je de reacties hier even lezen, kijk je hem heel zielig aan, koopt hij twee rocky mountain RM7"s of Kona Stab (primo), heb je met zo"n brute bike gelijk een paar bewonderaars hiero [sub]maar misschien een beetje overdreven om mee te beginnen[/sub];D
Of je moet bijna jarig zijn.
Of je moet bijna jarig zijn.
Kyoso is goed man!