Klein advies gevraagd????

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
lucien1
Klein advies gevraagd????

Bericht door lucien1 » wo okt 08, 2003 6:12 pm

Beste Bikers, graag jullie expertise over de specificaties van deze overjarige fietsen waarvan ik er één wil kopen. Welke is de beste optie qua prijs kwaliteit verhouding? Is het de moeite om een Attitude Comp te kopen (1595 euro) i.p.v. de “gewone” Attitude (1299 euro)? Heeft de 2001 Klein voor 1635 euro een goede prijs? Zit er verschil tussen de 2001 en 2003 frames?

Klein Attitude Race 2001 (Nieuw):

Voorvork: manitou mars 80 mm
Crankstel: Shimano XT Hollowtech
Balhoofdset: Aheadset SAS
Voor derailleur: Shimano Deore XT
Achter derailleur: Shimano XTR SGS
Shifters: Shimano deore XT, dual control
Trapas: Shimano BB-ES 70
Wielen: Rolf Urraco
Ketting: Shimano HG-72
Cassette: Shimano LX
Remmen: Avis SD5
Remgrepen: Shimano XT
Stuur: Bontrager Race Modified
Stuurvoorbouw: Bontrager Comp AHS
Zadelpen: Bontrager Race
Zadel: Bontrager Race Lite
Prijs: van 3260 voor 1635 euro.

Of anders de Klein Attitude (Geen Comp) 2003 (Nieuw)
Voorvork: rockshox duke xc
Crankstel: bontrager race
Balhoofdset: AHS
Voor derailleur: Shimano Deore
Achter derailleur: Shimano XT
Shifters: Shimano deore
Trapas: bontrager isis
Wielen: bontrager select
Ketting: Shimano HG-53
Cassette: sram 7.0
Remmen: Avis SD3
Remgrepen:Avid AD3
Stuur: Bontrager select
Stuurvoorbouw: Bontrager Comp
Zadelpen: Bontrager sport
Zadel: Bontrager fs 2000
Prijs: van 1549 voor 1299 euro.

Klein Attitude Comp 2003 (Nieuw)
Voorvork: rockshox duke sl
Crankstel: shimano lx
Balhoofdset: alloy ahs
Voor derailleur: Shimano lx
Achter derailleur: Shimano XTR
Shifters: Shimano LX
Trapas: Shimano BB-ES 50
Wielen: bontrager race
Ketting: Shimano HG-72
Cassette: sram 7.0
Remmen: Avis SD5
Remgrepen:Avid AD3
Stuur: Bontrager race
Stuurvoorbouw: Bontrager select
Zadelpen: Bontrager race
Zadel: Bontrager fs2000

Prijs: van 2259 voor 1595 euro.

Gr. Lucien en bedankt!

N I E L S

Re:Klein advies gevraagd????

Bericht door N I E L S » wo okt 08, 2003 7:30 pm

Ik zou sowieso voor een van de nieuwe gaan. Je weet nooit wat er met een fiets gebeurt is. suc6.

WaRLoRD

Bericht door WaRLoRD » wo okt 08, 2003 8:23 pm

Het grootste verschil tussen een 2001 frame en een 2003 frame is de kabel naar de Voor derailleur. 2001 van onder 2003 van boven. En verder is bij een 2003 frame de kabel naar de achterrem niet meer via interne route maar buitenlangs de bovenframe buis. Op deze manier kun je naar hydaulische remmen achter.

Zelf ben ik in het bezit van een 2001 frame.

Ronald

klepvogel

Bericht door klepvogel » do okt 09, 2003 11:17 am

Een hydraulische remkabel kan ook intern geroute worden, heb zelf een attitude comp uit 1999 met magura HS33"s waarvan de achterremkabel door het frame loopt. De "stopjes" waar de buitenkabel van een mechanische remkabel tegen rust zijn gewoon te verwijderen, dan past de hydraulische kabel in zijn geheel binnendoor.

Wat de afmontage betreft zou ik niet de non-comp nemen, is net jammer icm zo"n mooi frame.

Ik ben niet expert genoeg om een goed oordeel tussen de 2001 race en de 2003 comp te vellen, maar zelf zou ik de 2001 race nemen, interne routing is fraaier en de afmontage lijkt het meest op mijn huidige attitude, waarvan ik weet dat het heel fijn rijdt.

succes ermee!

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » do okt 09, 2003 11:26 am

kzou de laatste nemen, vette bike, goed uitgerust, nu een mooie prijs.. Ps waar staan ze?? :D

Steulen

Bericht door Steulen » do okt 09, 2003 2:01 pm

Interne routing van hydraulische remkabels kan idd wel; heb ik zelf ook. Ik zou denk ik de "01 Race nemen. Wereldframe met ook nog hele goede onderdelen...de "03 Comp heeft vrijwel hetzelfde wereldframe, maar geen interne routing van de remkabel vind ik jammer (on-Klein) en de uitrusting is minder. Die "01 Race is ook nieuw toch? Waar staan ze, Biketuning zeker?

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do okt 09, 2003 5:35 pm

Steulen schreef:
Biketuning zeker?

Dé zaak waar je altijd terecht kan voor een goed advies...

::)

Gène

Bericht door Gène » do okt 09, 2003 6:01 pm

Tja het is maar wat je wil. Een nieuw frame met nieuwe kleuren en de laaste update"s of het wat oudere frame met een wat betere afmontage. Ik zou toch voor de laatste gaan. Je hebt dan misschien niet de afmontage op gebied van schakelen bij de Race van 2001 maar wel een betere voorvork. De techniek van de twee jaar oudere Duke is beter dan de wat oudere mars en ik heb begrepen dat de Mars niet van zulke geweldige kwaliteit was. Plus je kan bij het nieuwe frame nog makkelijk overstappen op HS 33 remmen of schijfremmen dan bij het oudere frame.
Maar je moet je nou niet laten gaan op geld. Ongeveer 1600 euro voor dergelijke bikes is echt geen slechte deal. Maar ik ou zeker voor een Comp gaan.
mzzl
Gène

WaRLoRD

Bericht door WaRLoRD » do okt 09, 2003 9:14 pm

Dit is volledig nieuw voor mij dat ik toch naar een hydraulische rem kan gaan. Mischien volgend jaar dan toch de overstap maken naar de HS33.
Heb net voor deze winter de XTR 2002 sti aangeschaft.
Maar die kabel door het frame drukken is dit vrij makelijk te doen of is dit iets waar je even voor moet gaan zitten. Het is mij nooit duidelijk geworden als bij de KLEIN namelijk de interne routing ook werkelijk een interne geleiding is van de voorkant naar de achterkant.
De zaak waar ik de fiets heb gekocht waarschuwde mij dat ik op moest passen als ik mijn kabels ging vervangen dat ik dan met de oude kabel de nieuwe kabel er door moest trekken. Dit bleek achteraf niet waar te zijn.

klepvogel

Bericht door klepvogel » do okt 09, 2003 9:58 pm

@Warlord:
Ik weet niet precies wat je moet doen voor die interne hydraulische kabels, ik heb het mijn LBS laten doen. Hij zei dat er in mijn frame geen "pijpje" van voor naar achter liep (ik begreep dat dat bij andere frames soms wel zo was), en dat het dus wel een beetje pielen was geweest. Maar het was zeker niet iets wat uitgesproken moeilijk was, gewoon kwestie van voldoende handigheid en geduld.

Steulen

Bericht door Steulen » vr okt 10, 2003 7:31 am

Mijn grote vriend Klepvogel hierboven heeft een "99 Attitude Comp, ikzelf een "00 van hetzelfde model. Bij mijn frame zit er wel degelijk volledige geleiding van de kabel binnendoor. Dus gewoon de oude eruit trekken, de nieuwe erin steken, doordouwen en geen centje pijn. Hoe het met de recentere frames zit weet ik niet. Mijn gok zou zijn dat ze vanaf 2000 de volledige geleiding als verbetering hebben doorgevoerd en dat dat dus nog steeds zo is. Maar ik garandeer niks :).
Een hydraulische remkabel er doorheen trekken is natuurlijk wel iets meer werk omdat je cupjes e.d. moet verwijderen, maar daar gaat het hierboven al over.

Ninko

Bericht door Ninko » vr okt 10, 2003 4:45 pm

Of je kunt ook nog altijd voor zoiets gaan:
http://www.dirty-pages.net/yabbse/index ... adid=10726

mvg Ninko

Lucien

Bericht door Lucien » vr okt 10, 2003 5:58 pm

Echt een heel mooie bike ninko,
Ik zou hem echt wel kopen als ik iemand anders was. zoiets laat je niet staan!!! Zeker niet voor die prijs.
Ik snap ook niet dat je hem nog niet verkocht hebt, echt waar.
Helaas moet ik sparen voor een tennisracket.
succes,
Lucien ;D ;D ;D

Ninko

Bericht door Ninko » vr okt 10, 2003 6:32 pm

;D

Plaats reactie