Politiebike: wapen en schild tegen lastige boef

Lekker gereden, flink gecrashed, gewoon een vette roddel? Ga naar binnen en vertel je sterke mountainbikeverhalen in het Café.

Moderator:Beheerders

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » za apr 24, 2004 8:17 pm

Van onze verslaggever GERARD VAN ENGELEN
alkmaar-De nieuwe dienstfiets als wapen en schild tegelijk. Het biketeam van de Alkmaarse politie weet er weg mee. Dat bleek gisteren, tijdens een spectaculaire demonstratie op de drukbezochte kaasmarkt. Een tasjesdief en een agressieve fietser werden daar ingerekend tussen de kazen. Het publiek genoot. De stuntende fietsers markeerden de officiële start van het politiebiketeam.

Negentien agenten zijn de afgelopen maanden opgeleid tot "bikers". Gestroomlijnde kleding, snelle fietsen en acrobatische manoeuvres zijn hun belangrijkste wapens.

Gisteren werd midden op de kaasmarkt gedemonstreerd hoe twee bikers op een gemiddelde werkdag korte metten maken met een zakkenroller. Terwijl één agent de man met hoge snelheid nadert en zijn fiets probeert te stallen tussen diens benen, haalt een andere agent hem in om hem vervolgens met een scherpe draai de pas af te snijden.

Schild
Korte tijd later wordt voorgedaan wat er gebeurt als een wandelaar een grote mond opzet tegen twee bikers. Als hij een van hen wil aanvallen, gebruikt die zijn "bike" als schild door hem op het achterwiel te trekken. Als de kwade fietser vervolgens de andere agent aanvalt, zet die zijn fiets voor zich en trekt de lastige man daaroverheen.

Het publiek applaudisseert. De kaasdragers schreeuwen weer om aandacht. De bikers maken nog een ererondje.

Het bikerssquad-idee is overgewaaid uit Amerika. Daar zijn de agenten met name in dichtbevolkte steden als New York, Los Angeles en Philadelphia al jaren de schrik van snelkrakers en inbrekers. Niet gehinderd door de constante verkeersopstoppingen, wegafzettingen en eenrichtingsregels, zijn ze - om het maar even Amerikaans te houden - in no time bij de plaats des onheils. Stil en zonder omrijden.

En als er geen alarm is kunnen ze tijdens de surveillances makkelijk worden aangesproken door de mensen op straat. De bikers zijn in Amerika al zo populair dat er een avontuurlijke tv-serie omheen is bedacht, weet politieman Ron Burger uit Alkmaar. Hij is de initiatiefnemer van het biketeam.

Burger kreeg toestemming voor het experiment in Alkmaar-Noord, dat ruim een jaar geleden de aanzet vormde tot de oprichting van het Alkmaarse team. Dat opereert met name in Alkmaar Noord (De Mare, Huiswaard) en in het centrum. De ventilerende uniformen komen uit Amerika, de fietsen en de andere accessoires komen bij Nederlandse bedrijven vandaan.

Nadelen zijn er natuurlijk ook. Op de fiets heb je geen kogelvrije vesten, geen sirene, geen zwaailichten en geen koffer met afzetkegels en wegwerkervesten. Burger: ,,Dus zullen we geen bikers op een gewapende overval afsturen."" De kans dat de politiewagen op termijn uit de wijk verdwijnt is uitgesloten, verzekert Burger. ,,Je kunt een arrestant moeilijk achterop je bagagedrager naar het bureau brengen.""

Succes
De pilot in Alkmaar-Noord is een groot succes gebleken, meldt de politie. De doelen zijn gehaald: de aanwezigheid en zichtbaarheid van de politie in de wijk is vergroot, de waardering voor het politiewerk van de wijkbewoners is verbeterd. En het werkplezier is vergroot.

De doelstellingen zijn ruimschoots gehaald. Uit cijfers van het Omnibusonderzoek 2003 (een jaarlijks onderzoek onder bewoners van een aantal gemeenten in Alkmaar en omgeving) bleek dat er een verbetering was gemeten in de herkenbaarheid en zichtbaarheid van de politie met dertien procent. In een vergelijkbare wijk in het district was dit acht procent. De uitstraling van het biketeam maakt het voor de politie bovendien eenvoudiger om contact met de jeugd op straat te krijgen.

Omdat je bikers niet hoort aankomen, hebben zij in hun experimentele "pilotjaar" 41 aanhoudingen op heterdaad kunnen verrichten.

Afbeelding

dusssss©

The General
Contacteer:

Re:Politiebike: wapen en schild tegen lastige boef

Bericht door The General » za apr 24, 2004 8:21 pm

dit vind ik dan eigenlijk wel heel cool!

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » za apr 24, 2004 8:44 pm

The General schreef:

Ik heb ze gisteren zien fietsen en het ziet er NIET cool uit.

dusssss©

The General
Contacteer:

Bericht door The General » za apr 24, 2004 8:50 pm

BOSS schreef:
[
The General schreef:

dusssss©

hahahaha wat voor fietsen hebben ze eigenlijk???

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » za apr 24, 2004 8:53 pm

The General schreef:
[
BOSS schreef:
[
The General schreef:

dusssss©

hahahaha wat voor fietsen hebben ze eigenlijk???

B1 fully"s dacht ik, voor de vele verkeersdrempels hier in de stad...... :?

dusssss©

Ninko

Bericht door Ninko » za apr 24, 2004 9:09 pm

hmmm... dacht dat er ook een team zou worden uitgerust met santossen... scc02 geloof ik... Maargoed dat zal dan nog wel komen... Zouden zo"n mannen nu ook echt een beetje kunnen fietsen? Af en toe zit ik er wel eens aan te denken om het een keer te proberen :D:D... maarja wel lullig als je dan een platte band krijgt he...

Ninko

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » za apr 24, 2004 9:13 pm

Ninko schreef:
hmmm... dacht dat er ook een team zou worden uitgerust met santossen... scc02 geloof ik... Maargoed dat zal dan nog wel komen... Zouden zo"n mannen nu ook echt een beetje kunnen fietsen? Af en toe zit ik er wel eens aan te denken om het een keer te proberen :D:D... maarja wel lullig als je dan een platte band krijgt he...

Ninko

klopt, volgens mij rijden die al ergens, weet niet precies waar...

dusssss©

ligger

Bericht door ligger » za apr 24, 2004 9:35 pm

hier in apeldoorn rijden ze op cannondale F700 :o
zijn er een stuk of 4 die dat doen.
komen ook inde winkelstraat je vertellen dat je er niet mag fietsen :S :?

tim001

Bericht door tim001 » za apr 24, 2004 11:11 pm

noue lijkt me maar niks komen je nonstop alles verbeiden er fijn >:(

aab

Bericht door aab » zo apr 25, 2004 12:21 am

agenten zijn stakkers die ze zouden moete schoppen.

Caramba

Bericht door Caramba » zo apr 25, 2004 4:42 am

In Tilburg hebben ze op verschillende politiebureau"s noname hardtail frame"s in de politie kleuren gespoten, met zwarte Rockshox Jett vorken en deore en deore LX afmontage. Owja, sindskort ook SPD pedalen ;)
Ik heb er wel eens een rondje mee gereden, leuk om iedereen te zien kijken wat iemand met gewone kleren aan nou weer op een politiefiets doet ;D

Smittie

Bericht door Smittie » zo apr 25, 2004 9:26 am

hehheh dan komen ze weer achter ons aan :D
als ze met hun voorwiel gaan beuken trek je hun quick releas los en heb je weer een gratis wiel :P

Xtuv

Bericht door Xtuv » zo apr 25, 2004 10:21 am

in den haag rijden ze ook al een tijdje rond, op santossen zal wel de scc02 zijn ofzo.
Beetje loos om fully"s te gaan gebruiken.. :?

maar goede zaak wat mij betreft.. 8)

aab

Bericht door aab » zo apr 25, 2004 10:43 am

arnoDJ schreef:
hehheh dan komen ze weer achter ons aan :D
als ze met hun voorwiel gaan beuken trek je hun quick releas los en heb je weer een gratis wiel :P
als ze met hun voorwiel gaan beuken rij je toch gwoon weer verder, wat wouden ze doen dan met een voorwiel.ik ben toch stoerder want mijn voorwiel is groter.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » zo apr 25, 2004 11:33 am

ik heb ook gehoord dat ze schijven gebruiken als werpsterren en dat de de CO2 patronen gevuld zijn met traangas.......

dusssss©

Abuse that Sl*t

Bericht door Abuse that Sl*t » zo apr 25, 2004 4:54 pm

BOSS schreef:

hmmm... dacht dat er ook een team zou worden uitgerust met santossen... scc02 geloof ik... Maargoed dat zal dan nog wel komen...

dusssss©

jah klopt die rijden heir in deventer rond, wel nette fietsjes, rond vorkje erin hs33 firmtech remmetjes erop enzo......
ook een zadeltasje met kneedbom erin btw ;)

Xtuv

Bericht door Xtuv » zo apr 25, 2004 5:18 pm

Abuse that Sl*t schreef:
[
BOSS schreef:

hmmm... dacht dat er ook een team zou worden uitgerust met santossen... scc02 geloof ik... Maargoed dat zal dan nog wel komen...

dusssss©

jah klopt die rijden heir in deventer rond, wel nette fietsjes, rond vorkje erin hs33 firmtech remmetjes erop enzo......
ook een zadeltasje met kneedbom erin btw ;)

hier hebben ze judy TT"s ofzo.. :"(

roadkill

Bericht door roadkill » zo apr 25, 2004 8:14 pm

Ik vraag me wel af wat voor wielen er in zitten:bikers hoor je niet aankomen???en het freewheel dan als ze niet trappen,of het blokkeren van het achterwiel bij stoer remmen?En aangezien het politie voertuigen zijn horen er dan geen zwaailampen en sirene op te zitten????? ;D ;D ;D

Q....

Bericht door Q.... » zo apr 25, 2004 8:27 pm

Voor zover ik kan zien zitten er geen verlichting, bel, reflectoren en een spatbord op met wit vlak......................hoe in godsnaam moeten deze mensen het goede voorbeeld geven ???
Beetje krom niet ?

Caramba

Bericht door Caramba » zo apr 25, 2004 10:04 pm

De fietsen die ik ken hebben van die led lampjes voor en achter, bel op het stuur, spatborden (wit vlak weet ik niet) bagagedrager met tas voor wat spulletjes. Dus voorbeeld geven ze wel.

Space Man Spiff

Bericht door Space Man Spiff » zo apr 25, 2004 10:04 pm

toevallig geen treks Y en nog iets met spindergys?? ;D :-*

Caramba

Bericht door Caramba » zo apr 25, 2004 10:08 pm

Haha, nee geen fietsen uit Pacific Blue ;)

peter

Bericht door peter » ma apr 26, 2004 1:11 am

ligger schreef:
komen ook inde winkelstraat je vertellen dat je er niet mag fietsen :S :?

dat is wel heel erg gaar ja
afstappuhhh!!!

Q....

Bericht door Q.... » ma apr 26, 2004 7:32 am

Caramba schreef:
De fietsen die ik ken hebben van die led lampjes voor en achter, bel op het stuur, spatborden (wit vlak weet ik niet) bagagedrager met tas voor wat spulletjes. Dus voorbeeld geven ze wel.

Je zegt het zelf al. ""de fietsen die jij kent""

Lalmeister

Bericht door Lalmeister » ma apr 26, 2004 10:40 am

Hebben die politie kerels niet een paar jaar geleden al niet in de krant gestaan...kregen ze met die B1 fullies les om van trapjes te rijden, bochtentechniek en achtervolgingen doen???

Plaats reactie