Re:Epic goede keuze voor marathons?

Cross country fietsen: nieuwtjes, vragen, vergelijkingen, koopadvies, etc.

Moderators:JJ, Beheerders

klepvogel
Epic goede keuze voor marathons?

Bericht door klepvogel » di mei 11, 2004 3:14 pm

Ik ben aan het rondkijken naar een nieuwe fiets om (voornamelijk) marathons op te rijden. (Eerlijk gezegd heb ik ernstig last van hardnekkige koopgeilheid.) Momenteel rijd ik op een hardtail (klein attitude), die vind ik in lange afdalingen erg spartaans, zeker als je na een uur of vier al redelijk gaar bent.

Mijn oog is nu gevallen op een Specialized Epic Marathon, lijkt me (met enkele aanpassingen) echt een superfiets. Met terralogic voor en brain achter voelt ie lekker hard op de stamp-stukken, en toch het gezochte comfort en controle in de lompere passages en afdalingen. Er moet alleen zeker een recht stuur met bar-ends op, zo"n riser vind ik erg lelijk.

De vraag is echter: is dit een goede keuze om marathons mee te gaan rijden, of kennen jullie nog fietsen die het veel beter zouden doen? En voornamelijk: waarom?

Black Tragic

Bericht door Black Tragic » di mei 11, 2004 5:59 pm

http://www.dirty-pages.net/yabbse/index ... adid=15634

spaar je geld en koop deze!
Vervang de voorvork door een Sid of zo en steek er V-brakes op.
Dan heb je een Marathon racemasjien!
Met mijn eigen Idrive (XCR-1000) heb ik ooit (2000) de Upland marathon in Willingen (de) gereden. Perfect gewoon!

grts.

BT

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » di mei 11, 2004 6:00 pm

Ik denk dat een Epic niet gemaakt is om marathons op te rijden, het is een echte racer.
Ik heb hetzelfde dillemma gehad als jij. Ik kwam ook van een hardtail en wilde een fully voor het comfort. Heb toen een testit gemaakt op een epic en dit vond ik helemaal nix, fiets voelde lomp aan en de houding was erg sportief (kan ook aan het testmodel gelegen hebben)
Het viel mij iig erg tegen na alle positieve verhalen die ik er over gehoord had.
Ook wilde ik alleen een frame, en een S-works kost € 2200,- en dat vond ik te veel geld voor die fiets, voor zoveel geld had ik dan liever een Blur gekocht.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor dit frame, met custom opbouw
Afbeelding

Hij bevalt prima, rijdt en stuk soepeler als de Epic en pompt nauwelijks op het vlak(met de lock out helemaal niet!!) is een stuk goedkoper (€ 1700) dan een Epic en weegt minder en ik vind hem vele male mooier, de aloude fietsvorm blijft behouden.(persoonlijk ik weet het, maar toch)

dusssss©

Ninko

Bericht door Ninko » di mei 11, 2004 9:03 pm

volgens mij is de epic toch precies wat je zoekt. je zegt dat die klein attitude wel fijn is maar hij is iets te spartaans vooral in afdalingen... Nou die epic is ook altijd spartaans behalve in afdalingen... dus dat vult elkaar dan toch precies op?

Ninko

BLRacing

Bericht door BLRacing » di mei 11, 2004 9:34 pm

Epic is precies datgene wat je zoekt. De 2004 Epic heeft nu een aangepaste braindemper die je kan instellen dus zijn de comfort problemen verholpen. Je hoeft niet te kloten met de lockout en je kan makkelijk 2 bidons meenemen. Voorvork is moeilijk maar het kan makkelijk worden als je gewoon een Fox terra der in steekt ;D. Verschillende tests zeggen wel dat het niet de meest comfortabele vork is maar het doet wat ie moet doen. Ik zou een SID hoe dan ook mijden want het zijn gewoon krengen en er zijn betere betrouwbaardere alternatieven. Zoals Manitou minute of black, Marzocchi marathon, mx pro. Of Magura. Om het helemaal af te maken een setje Hope mini schijfremmen of Magura louise. Ga je Tubeless?
Succes met je aankoop ;)

Ninko

Bericht door Ninko » di mei 11, 2004 9:48 pm

Kleine Benjamin © schreef:
Zoals Manitou minute of black, Marzocchi marathon, mx pro. Of Magura. Om het helemaal af te maken een setje Hope mini schijfremmen of Magura louise. Ga je Tubeless?
Succes met je aankoop ;)

Huh... dat zijn nogal verschillende dingen... een minute of een black? en een marathon of een mx pro????
of hope mini schijfremme of magura louise... dat zijn nou niet bepaalt onderdele die je met elkaar kan vergelijke?

Ninko

klepvogel

Bericht door klepvogel » wo mei 12, 2004 9:50 am

@BT:
Bedankt voor het aanbod, maar dat is toch niet echt wat ik zoek.

@BOSS:
Erg mooie fiets!
Bedoel je met lockout de achterdemper? Zo ja: gebruik je die nog regelmatig of voldoet pro-pedal in de meeste gevallen? Ik zou er zelf denk ik van balen om al te vaak om te moeten schakelen, of dit te vergeten enzo.

De element gaat zeker in de gaten gehouden worden...

@Ninko:
Het harde van de attitude vind ik inderdaad fijn rijden, zeker op de nederlandse routes. Pas tijdens erg lange ritten met flinke afdalingen krijg ik de behoefte aan iets anders, vandaar de gedachte aan de Epic. Heb je zelf ook ervaring met een Epic, en het liefst op langere afstanden?

@Kleine Benjamin:
Heb je zelf ook ervaring met een Epic, en het liefst op langere afstanden?
Kwa uitrusting zat ik aan de marathon-uitvoerig te denken: fox terralogic, XT-disc, XT/mavic717 wielen. Niet tubeless dus, rijd nu ook met tubes en heb hier eigenlijk nauwelijks ooit problemen mee. (afkloppen)

FranQ

Bericht door FranQ » wo mei 12, 2004 11:54 am

Ik denk dat het ook erg ligt aan wat je doelstelling is tijdens een marathon. Kom je om voorin mee te rijden dan zou ik bij je hardtail blijven of voor de Epic gaan, vanwege de snelhied. De Epic marathon zoals jij aangeeft is volgend het Duitse blad Bike een superfiets, perfecte afmontage, daar hoef je echt niks mee aan te veranderen.
Maar wil je een marathon gewoon lekker uitrijden en kijk je wat minder naar puur rendement dan is een fiets zoals de RM Element denk ik beter. Vanwege de comfortabelere achtervering. Heeft ook nog als voordeel dat je de vering uit kunt zetten op lange klimmen.

suc7 met je keuze

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » wo mei 12, 2004 12:00 pm

geen toptijden, wel comfort. Dan de Specialized Stumpjumper.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo mei 12, 2004 12:30 pm

klepvogel schreef:

@BOSS:
Erg mooie fiets!
Bedoel je met lockout de achterdemper? Zo ja: gebruik je die nog regelmatig of voldoet pro-pedal in de meeste gevallen? Ik zou er zelf denk ik van balen om al te vaak om te moeten schakelen, of dit te vergeten enzo.

De element gaat zeker in de gaten gehouden worden...

idd lock out op de achterdemper. Gebruik ik eigenlijk alleen op het asfalt, door het uitgekiende veersysteem, "mehrgelenker", heeft de fiets zowiezo bijna geen last van bobben. Nu met de PP demper is het bijna te verwaarlozen.
Bij het klimmen heb je geen last van de vering, ik vind het wel prettig klimmen eigenlijk.
Lock out is heel makkelijk aan/uit te zetten tijdens het rijden, aangezien de demper makkelijk te bereiken is. Vind je dit TE lastig, koop er dan een remote bij.

Maat van mij heeft de standaard Element 70 (zoals hierboven) met full XT afmontage, incl. XT schijven, is ook erg mooi, enige wat hij verandert heeft is een Ronin ipv een Duke, en dat vind ik een zeer verstandige upgrade. Hij was iets van € 3300 kwijt bij de LBS, bij onze oosterburen (S-Tec) kom je gemakkelijk onder de 3000 uit volgens mij.

succes, als je een keer een proefrit wil maken....... hoor ik het wel ;)

dusssss©

klepvogel

Bericht door klepvogel » wo mei 12, 2004 12:50 pm

De doelstelling is om voorin te rijden, maar zo goed ben ik niet. Een andere fiets zal het verschil ook niet goed kunnen maken denk ik :-) Als ik consequent in de eerste helft van het veld zou kunnen finishen ben ik al heel tevreden. Om dit te bereiken heb ik er geen problemen mee om zoveel mogelijk comfort over boord te gooien en helemaal stuk aan te komen.

Probleem is echter dat wanneer ik na enkele uren zo gaar begin te worden dat ik tijdens lange afdalingen de klappen steeds moeilijker met mijn lichaam weet op te vangen. Dan moet er dus gas terug genomen worden, of als een stuiterbal naar beneden met alle risico"s van dien. Beide opties vind ik slecht. Vandaar de zoektocht naar extra vering.

Zijn de Specialized Stumpjumper (PRO?) en RM Element (70?) met hun pro-pedal en lockout geschikt voor mijn wensen, of loop ik dan teveel risico dat ik niet moe genoeg aan de finish beland? :-)

Prijstechnisch zijn ze beide een stuk prettiger, dat scheelt me weer wat smoezen om mezelf te overtuigen dat ik zo"n bedrag toch uit mag geven aan een fiets.

ZAG

Bericht door ZAG » wo mei 12, 2004 2:44 pm

met jou instelling wil je dus zo hard mogelijk rijden.
daar is die epic goed voor!!

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo mei 12, 2004 4:54 pm

ZAG schreef:

ja idd, hard rijden op een Element kan je vergeten........... :P

Die dingen zijn echt niet vooruit te branden.

dusssss©

klepvogel

Bericht door klepvogel » wo mei 12, 2004 7:17 pm

Na wat rondlezen nav de aanwijzingen hier denk ik dat fully"s als de element en stumpjumper met de juiste afstellingen ook goed aan mijn wensen zouden moeten kunnen voldoen. Het wordt er dus niet zozeer makkelijker van, wel interessanter... Gelukkig heb ik geen haast. Jammer genoeg wordt het wel met de dag moeilijker om niet naar m"n LBS te rennen en daar maakt niet uit welke fiets aan te schaffen, puur om de honger te stillen :-)

Eerst trainen voor de Ardennes Trophy de 31e, daarna een middagje testrijden op de Epic van mijn LBS. Enne BOSS: als ik daarna van je aanbod gebruik mag maken, misschien dat ik wèl wat vaart in je Element weet te krijgen ;)

Suggesties blijven welkom...

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo mei 12, 2004 7:25 pm

klepvogel, da"s idd de beste manier; testrijden.

Testrit kan altijd, ik woon in Alkmaar.
De rocky is een 19", ik ben 1.85mtr

laat maar horen.

dusssss©

Gène

Bericht door Gène » do mei 13, 2004 3:00 pm

Hey klepvogel ik ga die ook rijden, de Ardenne trophy misschien kom ik je nog tegen maar zal wel druk worden.
mzzl
Gène

gab-star

Bericht door gab-star » do mei 13, 2004 4:27 pm

Gène schreef:
Hey klepvogel ik ga die ook rijden, de Ardenne trophy misschien kom ik je nog tegen maar zal wel druk worden.
mzzl
Gène

ik ga die ook rijden (80KM)
tot daar........................................... ;D

klepvogel

Bericht door klepvogel » vr mei 14, 2004 6:59 am

Gaat gezellig druk worden op de AT denk ik.
Rijden jullie mee voor de RWP-trofee?

@BOSS:
19" lijkt me perfect, ben zelf 1.88m
Ik moet uit Eindhoven komen, maar is geen probleem, ik ga wel vaker die kant op. Na de AT wil spreken we een keer af, zowiezo bedankt dat ik je fiets een keer mag proberen, erg tof!

FranQ

Bericht door FranQ » vr mei 14, 2004 8:31 am

Wordt zeker gezellig bij de AT. Vooral bij de start, ik denk dat iedereen straks IN de kerk staat omdat het pleintje vol is 8)

Maar als je voorin in marathons wil rijden, of in ieder geval je doelstelling is hard te rijden zou ik kiezen voor licht gewicht. Welke fully maakt dan niet zo veel uit maar vooral het gewicht scheelt heel veel.
Na 4 uur een afdaling nemen dat lukt nog wel, naar beneden gaat vanzelf wel maar vooral erna weer naar boven wordt zwaar. En dan scheelt elke kilo, daar weet ik alles van. Plus een licht fiets is veel wendbaarder en makkelijker te manouvreren. En het is een psychologisch voordeel als je weet dat je fiets licht is. Er is niets zo irritant als er helemaal doorheen zitten en dan bedenken dat je fiets ook nog eens 13kilo weegt.

Dit is mijn advies als je door wilt rijden in marathons, schijfremmen overboord, nergens voor nodig. Alleen maar zwaar en als je 1 keer in de modder hebt gereden zijn je blokken op. Ik vind ze op dit moment nog steeds nutteloos.
Lichte wielen, rolt heerlijk snel. Banden iets zekerder gaan, ivm lekrijden.
Lichte onderdelen monteren, stuur-/pen en zadelpen en zadel. Scheelt veel met de wendbaarheid van je fiets.
En nu de moeilijkste keuze, frame en voorvork ;D Dat laat ik aan jou overMaar ik denk dat er tegenwoordig bijna geen slechte fietsen meer bestaan. Met een Rocky of Specialized zit je altijd goed. Een leuk alternatief en superlicht: Schmolke scandium SL. Mooi fietsje en meteen race ready.

veel succes met uitproberen, groeten Frank

Mr.Storck

Bericht door Mr.Storck » zo mei 16, 2004 9:12 am

Schijfremmen en zwaar? Dat valt tegenwoordig wel mee dacht ik zo en je hebt er zeker wel wat aan in de afdalingen van een marathon.

Ik denk dat de Epic perfect is om snel een marathon te rijden. 0,0 last van bobbing. En toch dat beetje comfort wat je nodig gaat hebben op zo"n afstand.

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » zo mei 16, 2004 11:24 am

klepvogel schreef:

@BOSS:
19" lijkt me perfect, ben zelf 1.88m
Ik moet uit Eindhoven komen, maar is geen probleem, ik ga wel vaker die kant op. Na de AT wil spreken we een keer af, zowiezo bedankt dat ik je fiets een keer mag proberen, erg tof!

zeker van dat een 19" je perfect lijkt met jouw lengte?? zelf ben ik 1m89 en heb ik een element gehad in 20,5" en dat was precies goed, zadelpen stak nog altijd 25 cm uit het frame..
nu ja, daar zijn testritten voor bedoeld zeker :)

klepvogel

Bericht door klepvogel » zo mei 16, 2004 2:48 pm

Schijfremmen horen wat mij betreft zeker thuis op een marathonfiets, hoewel m"n HS33"s me ook nog nooit in de steek gelaten hebben.

Gisteren nog ruim 100km over de veluwe gefietst (vaste routes van rheden + renkum), en ik moet zeggen dat dat echt heerlijk ging op m"n hardtail... Ik ging er gewoon van twijfelen of ik wel een andere fiets moet kopen. Ik neig momenteel nog steeds het meest naar de Epic, omdat die toch nog vrij hard is. Over een paar weken wordt er gereden en dan weet ik het.

@msxx:
ik weet het niet natuurlijk, maar rijd nu ook op een L / 19", en altijd al graag m"n fietsen niet al te groot. rijden is weten.

BLRacing

Bericht door BLRacing » zo mei 16, 2004 4:17 pm

FranQ schreef:
Dit is mijn advies als je door wilt rijden in marathons, schijfremmen overboord, nergens voor nodig. Alleen maar zwaar en als je 1 keer in de modder hebt gereden zijn je blokken op. Ik vind ze op dit moment nog steeds nutteloos.

Vooroordelen uit de tijd voor de millenium wisseling ;D. Kom eens onder die steen vandaan ;)
Kijk zwaar valt reuze mee want een gemiddelde v-brake setje weegt tegenwoordig al even zwaar als een lichte schijfremsetje. Dat geld natuurlijk niet voor andere onderdelen zoals wielen.
In de modder heb je altijd een nadeel met v-brakes, immers de modderophopping zit op een plek waar het het makkelijkt ophoopt. Daar inderdaad. Hét grote voordeel van schijfremmen. De mening over snelle slijtage van remblokken bij schijfremmen in de modder kan ik helaas niet bevestigen.
Een goeie schijfrem is krachtiger dan een v-brake, voordeel. Want je zou later kunnen remmen=sneller in een marathon. Wat ik ook erg belangrijk vind is dat schijfremmen een veel constantere remkracht hebben tijdens een rit. Geen verassingen dus tijdens een super steile afdaling ofzo. Dat had ik vroeger met mijn v-brakes en magura"s dus wel altijd. ;)

Overigens heb ik gisteren voor het eerst een stukkie op een leen epic(2003) gereden van Lars de Quevas. Als ik zo"n fiets zou kopen dan mag de brain wel wat gevoeliger werken of wat eerder opengaan want zo is het voor mij geen doen. Maar het rijd wel totaal anders dan een Enduro jeez. En als het brein besluit open te gaan dan is het toch wel aardig toeven.

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » zo mei 16, 2004 7:10 pm

Inderdaad Benjamin. Zo"n Epic is leuk, ze moesten alleen die zwakbegaafde Brain er af slopen ;D

Maar ff serieus, ik vermaak me prima op mijn Epic leenfiets. et is een heerlijk snel en nerveus gooi en smijtfietsje, ook al omdat hij voor mij iets aan de krappe kant is.

De demper zou alleen eerder mogen aanspreken, maar dat is in "04 verbeterd.
Nu zit ik soms echt te wachten tot hij opengaat, en merk ik tijdens het klimmen dat de vering niks doet. Geeft veel rendement.

Echter: hierdoor mis ik het voordeel van een actieve fully, te weten meer grip in moeilijke beklimmingen. En in bochten breekt het achterwiel eerder uit omdat dan ook de demper niet altijd werkt.

Maar als de demper eenmaal openstaat werkt de vering erg prettig, gevoeliger en met minder harde terugslag dan mijn net verkochte NRS.

Ik heb nu overigens gekozen voor een RM element die binnenkort klaar is. Deels vanwege de prijs (veel goedkoper dan een Epic), deels door de 100m soepele vering met PPD demper, en deels door de Maple Leafs op de bovenbuis ;D 110mm Ronin erin en gaan met die banaan.

Dat zal nog een cultuurshock worden, comfort alom! Of zoals Max de Vries zegt: "als op een vliegend tapijtje..." ;D

Groet, Lars

Oz

Bericht door Oz » di mei 18, 2004 10:41 pm

uh;

de element is toch echt een xf race fully; sterk afhankelijk van de afmontage in demper-instellingen wordt ie comfortabel of niet; net zoals de epic (maar wel met een andere insteek) is ook de element een echte marathon-kar

een element niet vooruit te branden?! zet meer lucht in de dempers; een vlakkere en langere stuurpen en het wordt een echte racekar

oz

[
BOSS schreef:
[
ZAG schreef:

ja idd, hard rijden op een Element kan je vergeten........... :P

Die dingen zijn echt niet vooruit te branden.

dusssss©

Plaats reactie