Ook sommige reacties hier vind ik wat triest. zoals de moslim extremisten daar elke westerling over één kam scheert, zo doen velen in het westen hetzelfde... en wij westerlingen die zichzelf zo goed vinden dat we denken de Irakezen te kunnen redden, met de arrogantie dat we dachten als helden binnengehaald te worden , zouden toch als eerste moeten kunnen bedenken dat zo extreem generaliseren alleen maar meer vijandigheden oproept.
Een tijd geleden demonstreerde ik tegen participatie van Nederland in de oorlog.
Met 25000 mensen op de dam lijkt het heel wat maar is erg weinig als je bedenkt dat ik in mijn eerste demonstratie ooit( als heel klein meisje in 1981 met mijn moeder) met een half miljoen mensen in Den Haag was.
Ik was tegen onze participatie, maar ik ben nu ook tegen terugtrekken.
We wisten waar we aan begonnen.
We vermoedden al van te voren dat er geen chemische wapens te vinden zou zijn.
Als we ons nu alemaal terugtrekken laat je je verantwoordelijkheden lopen.
wij hebben voor Irak besloten, dan zullen we het afmaken ook.
De oorlog heeft één grote puinhoop van Irak gemaakt. Maak de klus nu maar af en help het land weer op te bouwen.
Moslim extremisten zijn doodeng, absoluut.
Maar de moslims die ken ( albanees) zijn minstens zo modern als de niet kerkelijke christenen in NL. ik persoonlijk heb dus goede ervaringen met Moslims.
Extremisten zijn altijd eng: of ze nou gelovig zijn, of juist heel anti, fanatisme leid tot enge dingen.
als wij : de westerse wereld ons nou eens niet zouden bemoeien met het middenoosten, ophouden met de allesbeterwetende vader te spelen, behalve als we gevraagd worden of als de dreiging daadwerkelijk ernstig is ( een land dat dreigt zijn kernwapens te gaan gebruiken)
Ik vind het moeilijk om te zeggen dat we ons er niet actief mee moeten bemoeien, want ik zie misstanden in die landen ( en dan heb ik het over de interne missstanden, vooral het geweld naar vrouwen trek ik me erg aan).
Laat dat door onafhankelijke organisaties doen.
amnesty, rodekruis etc etc. organisaties die ondanks alles soms invloed kunnen hebben.
ik snap heel goed dat Irakezen een hekel aan het westen hebben. ik kan me daar wat bij voorstellen.
Een land zonder reden platgooien en denken dat je de bewoners daarmee ene plezier doet .....

.......
Trouwens. Toen Saddam er nog was, was er meer godsdienstvrijheid dan nu. saddam had de extremisten vrij aardig in de hand.
Verder kan ik me erg vinden in het verhaal van T.
just my opinion