Den Wiskeystoker schreef:
waarom zijn wielen met 48 spaken dan sterker als wielen met 32 spaken,, volgens mij verdelen ze de kracht t zelfde..
Precies daarom niet: hoe meer spaken, hoe minder de kracht per spaak erop komt te staan als je rijdt.
Twisted wielen zouden twee voordelen kunnen hebben (enkele gokjes):
1) Verhoogde zijdelingse stijfheid. T.o.v. een CrossMax SL disc zal je "t merken, t.o.v. een gewoon gespaakt wiel waarschijnlijk niet.
2) Langere levensduur, omdat het wiel stijver is. De totale rek die een spaak ondergaat tijdens een omwenteling van het wiel is minder, dus je hebt meer omwentelingen nodig voordat het staal vermoeid is.
Om even op F20 z"n vragen terug te komen: ik denk dat, als je een goede wielbouwer kan vinden, het niet veel uit zal maken of je kruis-drie of twisted doet. "t Zou in principe "t zelfde moeten kosten als een gewoon wiel vlechten, maar veel LBSjes wagen zich er niet aan.