Matige verkooptrucs

Deel hier je goede en slechte ervaringen met betrekking tot service of garantie van een product, merk of dealer.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Binker
Berichten:610
Lid geworden op:do okt 09, 2003 9:32 am
Matige verkooptrucs

Bericht door Binker » wo jan 19, 2005 2:15 pm

Ga afgelopen zaterdag naar Van herwerden voor winterschoenen en vraag om twee verschillende schoenen. conclusie: ik krijg de duurste in mijn handen geduwd en de goedkopere "moesten ze even zoeken"waarna er wel op zo"n verschrikkelijk trage manier gezocht wordt dat ik er ziek van werd. En maar kijken of die dure goedzaten. Maar ik wil vergelijken!!!!!. Heb uiteindelijk bij een concurrent goeie schoenen gevonden. Wees eerlijk maar belazer me niet door het duurste product te willen verkopen. Serieus geld boeit me niet bij dit soort dingen maar wil wel service en de beste keuze, VOOR MIJ! Wat vinden jullie daarvan.

Gebruikersavatar
BOSS
Berichten:5522
Lid geworden op:vr okt 04, 2002 7:01 pm
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Re:Matige verkooptrucs

Bericht door BOSS » wo jan 19, 2005 3:11 pm

ach typisch zo"n geval van:

"Daar had je bij moeten zijn" om er iets zinnigs over te zeggen.

dusssss©

Binker
Berichten:610
Lid geworden op:do okt 09, 2003 9:32 am

Re:Matige verkooptrucs

Bericht door Binker » wo jan 19, 2005 3:44 pm

Sorry Boss moest effe mijn frustratie ventileren. Baal er gewoon van dat die verkoper niet helemaal eerlijk en open was tegen mij. Daar ben ik helaas allergisch voor en dan loop ik weg

Gebruikersavatar
BOSS
Berichten:5522
Lid geworden op:vr okt 04, 2002 7:01 pm
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Re:Matige verkooptrucs

Bericht door BOSS » wo jan 19, 2005 4:42 pm

Binker schreef:
Sorry Boss moest effe mijn frustratie ventileren. Baal er gewoon van dat die verkoper niet helemaal eerlijk en open was tegen mij. Daar ben ik helaas allergisch voor en dan loop ik weg


Nee je hebt groot gelijk, ik ben daar ook erg gevoelig en akkergisch voor.
Maar voor een ieder is dit weer anders. Sommige mensen willen juist horen dat de duurste schoenen ook de beste zijn. Omdat ze denken dat ze dan beter gaan fietsen oid.

Gaerne heeft heerlijk winterschoenen, bij Hopmans in Bergen op Zoom voor € 129,-, kostten bij mijn LBS ongeveer € 190,- .....was het ritje wel waard

dusssss©

Binker
Berichten:610
Lid geworden op:do okt 09, 2003 9:32 am

Re:Matige verkooptrucs

Bericht door Binker » wo jan 19, 2005 5:37 pm

Heb nu Diadora Chili zero. erg prima schoentje wel iets aan de ruime kant maar dan draag ik maar een extra sokje €169,- helaas wat duurder maar deze zaten Veeeeeeeeel beter dan de sidi"s. Toch gek want normale schoenen zijn sidi.

binker

surfstad
Berichten:2572
Lid geworden op:za okt 26, 2002 10:24 am

Re:Matige verkooptrucs

Bericht door surfstad » di jan 25, 2005 8:47 pm

Soms wil een duur product helemaal niet zeggen maximale winst voor een verkoper.

pinoisgeel
Berichten:1851
Lid geworden op:zo nov 30, 2003 8:37 pm
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Re:Matige verkooptrucs

Bericht door pinoisgeel » vr jan 28, 2005 9:50 am

tis idd meestal andersom...

Gebruikersavatar
Mister P2
Berichten:1352
Lid geworden op:ma sep 13, 2004 9:44 pm
Locatie:Den haag
Contacteer:

Re:Matige verkooptrucs

Bericht door Mister P2 » ma jan 31, 2005 3:03 pm

kijk maar naar BBB niet duur maar meestal wel goed (niet altijd maar vaak wel...prijs kwaliteit gezien...)

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Re:Matige verkooptrucs

Bericht door Steelboy » ma jan 31, 2005 8:08 pm

Hieronder een reactie van John van Herwerden over dit voorval, omdat hij geen lid hier is, plaats ik dit voor hem. Als ik hun zaak inschat (ik ben er zelf nog geen enkele keer geweest) dan den ik niet dat ze je daar bewust dure spullen proberen aan te smeren, maar dat ze je met het beste advies willen helpen...


_______________________________________________________________
Ik wil graag reageren.

Ik weet 100% zeker dat wij bekend staan om een neutraal image omtrent de adviezen van producten. Wij gaan niet uit van het standpunt het duurste is slecht genoeg. Integendeel.. Ik betreur uw ervaringen die u in onze winkel heeft gehad en ben ervan overtuigd dat de trage behulpzaamheid niet wegkomt om het duurste te verkopen.
Met zo"n instelling blijft geen enkel bedrijf meer dan een 100 jaar in de markt..

Met vriendelijke groet John van Herwerden, eigenaar van van Herwerden Wielersport

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Re:Matige verkooptrucs

Bericht door JJ » ma jan 31, 2005 10:22 pm

Stoer, wel iemand die in de gaten houdt wat de markt wil en denkt dus, dat pleit wel weer heel erg voor hem.

Meneer van Herwerden, gewoon aanmelden als lid van DP, af en toe is een inbreng van de verkopende kant hier wel eens fijn.

En Ruben heeft vast nog wel wat ruimte vrij om tegen een kleine vergoeding een banner te plaatsen ;)

Hubert !
Berichten:1573
Lid geworden op:wo okt 02, 2002 11:43 am
Locatie:Amersfoort

Re:Matige verkooptrucs

Bericht door Hubert ! » di feb 01, 2005 9:53 am

Way to go, meneer van Herwerden !!

Binker
Berichten:610
Lid geworden op:do okt 09, 2003 9:32 am

Re:Matige verkooptrucs

Bericht door Binker » di feb 08, 2005 4:49 pm

Prima, Ga er ook vanuit dat het een incident was. Misschien heb ik een verkeerde Vibe opgepakt maar ik wil eigenlijk gewoon eerlijk, kort en krachtig geholpen worden. Houd het me ten goede maar ik vind dat de klant te vaak genegeerd word en dat er niet geluisterd word naar de wensen van de klant. Dit is bij fietszaken maar ook bij andere speciaalzaken zo. Ik heb het idee dat ik vaak ontweken word(wat natuurlijk kan want ben foeilelijk),maar ik kom wel geld brengen. Ik heb zelf jaren in een buitensportwinkel gewerkt en mijn eigen instelling was dat de klant altijd voorgaat en dan pas de andere klusjes. Verder (meer on-topic) is het in mijn ogen belangrijk dat de klant juist en eerlijk advies kregen. Als specialist ben je uiteraard commercieel maar wil je gewoon het beste verkopen VOOR JE KLANT!!! Dus niet wat je zelf het gaafst vind! Heb zelf regelmatig mensen helemaal happy de winkel uit zien gaan terwijl ik zelf nog nieteens misschien dat artikel wil aanschaffen voor watvoor doeleinde dan ook.
Maar goed zand erover en einde verhaal wat mij betreft!

Gebruikersavatar
Mathijs
Berichten:1591
Lid geworden op:di aug 13, 2002 7:12 pm
Locatie:Hengelo

Re:Matige verkooptrucs

Bericht door Mathijs » di feb 08, 2005 6:54 pm

Ik ben zelf ook verkoper in een fietsenzaak. Heb net een training gehad over klant gericht denken etc. Luisteren naar de klant is een van de belangrijkste dingen om een klant tevreden naar huis te laten gaan. Je kan hem wel het duurste aan smeren, dan is ie op dat moment wel tevreden, maar dan komt ie er later achter dat het toch niet helemaal is wat hij zocht. Dan komt de klant minder snel bij je terug.

Je zou hier inderdaad kunnen spreken van een matige verkoper (niet dat ik zelf de beste ben, maar aan de hand wat ik heb geleerd is hij iigv niet echt goed bezig).
Maar omdat het een incident is (zoals ook de firma zelf aangeeft) is dit niet mijn oordeel over de hele firma van Herwerden. Ik ken die zaak verder ook niet, het zou dus ook ongepast zijn om er een oordeel over te geven.

Gebruikersavatar
Sven
Berichten:7658
Lid geworden op:wo mei 15, 2002 7:57 pm
Locatie:Sittard

Re:Matige verkooptrucs

Bericht door Sven » di feb 08, 2005 8:28 pm

Mathijs schreef:
Ik ben zelf ook verkoper in een fietsenzaak. Heb net een training gehad over klant gericht denken etc. Luisteren naar de klant is een van de belangrijkste dingen om een klant tevreden naar huis te laten gaan. Je kan hem wel het duurste aan smeren, dan is ie op dat moment wel tevreden, maar dan komt ie er later achter dat het toch niet helemaal is wat hij zocht. Dan komt de klant minder snel bij je terug.


Ik wil niet lullig doen, maar heb je dat idee niet altijd als je iets verkoopt? Ik bedoel, je hoeft er geen LBS voor te zijn, om te weten dat klant koning is en dat de klant altijd alles zo goed en goedkoop mogelijk wil...

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm

Re:Matige verkooptrucs

Bericht door Jurriaan » di feb 08, 2005 10:05 pm

ik heb in d emeeste winkels lieve rniet dat er meteen een verkooper op mij af komt die beingt met van alles.
Als ik iets wil weten vraag ik het wel.

(mijn LBS hoef ik niks te vragen, die weet het toch niet ;D)

Gebruikersavatar
Sven
Berichten:7658
Lid geworden op:wo mei 15, 2002 7:57 pm
Locatie:Sittard

Re:Matige verkooptrucs

Bericht door Sven » di feb 08, 2005 10:19 pm

The Pyreneeën King schreef:
ik heb in d emeeste winkels lieve rniet dat er meteen een verkooper op mij af komt die beingt met van alles.
Als ik iets wil weten vraag ik het wel.

(mijn LBS hoef ik niks te vragen, die weet het toch niet ;D)


Geef toe, als jij ongeveer 5 minuten radeloos in een winkel staat te zoeken zou je het ook fijn vinden als iemand je spontaan komt helpen, of op zijn minst ff vragen of ie kan helpen...

Binker
Berichten:610
Lid geworden op:do okt 09, 2003 9:32 am

Re:Matige verkooptrucs

Bericht door Binker » wo feb 09, 2005 4:36 pm

Tja begrijpelijk is het als je je werk even wil afmaken. Maar laat dat dan wel effe weten. Er wordt een soort "escape and evade"tactiek toegepast en oogcontact vermeden!!!! Wil best wachten als iemand nog bezig is. Geef dan een bakkie koffie en help me dan daarna ook. Ik vind een summier "deze zijn beter"eigenlijk niet genoeg. Nogmaals geld speelt bij mij geen rol!!! Ik wil wat voor mij de beste en meest doordachte keus is en meer niet!

Gebruikersavatar
Mathijs
Berichten:1591
Lid geworden op:di aug 13, 2002 7:12 pm
Locatie:Hengelo

Re:Matige verkooptrucs

Bericht door Mathijs » wo feb 09, 2005 6:40 pm

Ik zelf zou ook nooit bij een duurder product "deze is beter" gebruiken. Ik zou het dan altijd nog onderbouwen. Maar het gaat om de wensen van de klant wat voor hem/haar het beste is.

ride
Berichten:93
Lid geworden op:di jan 11, 2005 1:39 pm

Re:Matige verkooptrucs

Bericht door ride » do feb 10, 2005 10:46 am

klopt, als je een klant iets door zijn strot duwt zal deze na de koop met een negatief gevoel rond lopen en zal minder snel nog een keer terug komen of iemand doorverwijzen naar je shop. Het is wel zo dat er klanten zijn die iets goedkopers willen dan goed is voor hun gebruik...maar ook dan moet de verkoper duidelijk en eerlijk zijn in wat de klant nodig heeft.

Charmin
Berichten:146
Lid geworden op:vr aug 06, 2004 1:28 pm

Re:Matige verkooptrucs

Bericht door Charmin » di feb 15, 2005 7:05 pm

wtf is LBS toch?

Ik merk zelf dat ik alleen goed geholpen wordt daar waar ik wat groots heb gekocht. Ik doe liefst wel alleen zaken met de baas of 2nd in command.

@mathijs, Build Relationship of Trust (BRT) heet dat verhaaltje van je. Ben ik ook op getrained in the US, met suc6. ;)

Vandaag nog bij vermeulen te geldrop geweest, een doorsnee fietszaak. 30 min lang, 5 verkopers die in hun neus zaten te eten en geen woord hebben gezegt. Ook bij het verlaten van de zaak geen woord.

oh well

Daniel air
Berichten:1267
Lid geworden op:zo sep 28, 2003 7:48 pm
Locatie:Oss

Re:Matige verkooptrucs

Bericht door Daniel air » di feb 15, 2005 8:41 pm

Charmin schreef:
wtf is LBS toch?


Local Bike Shop

Plaats reactie